Wanneer wedstrijdklaar voor de B?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eveline_B

Wanneer wedstrijdklaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:20

Volgend jaar wil ik greeg wedstrijden gaan starten met Zorro. Maar hoe bepaal ik of hij eraan toe is? Aan welke voorwaarden moet hijin ieder geval voldoen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:26

Als je paard nageeflijk loopt, in de goede galop aanspringt en de overgangen enigszins redelijk doorkomt kun je best B gaan starten.
Itt wat veel mensen denken moet je paard toch echt al nageeflijk zijn in de B, anders heeft het niet zoveel zin om te starten.

Illona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:29

idd nageeflijkheid en dat hij in de goede galop aan springt zijn belangrijke dingen. ook is het wel handig als je je paard over een rechte lijn kan laten lopen, en dat moeilijker zijn dan je denk Clown

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:32

Het volgende wordt er bij onze vereniging gezegd over de B klasse:

In deze klasse wordt geacht dat de ruiter zijn paard redelijk in de hand heeft. Dat het paard normaal reageert op hulpen en dat het op verzoek van de ruiter overgangen en wendingen kan maken.
Het evenwicht van het paard zal meestal meer op de voorhand zijn.
Het paard gaat in aanleuning op de hand van de ruiter, waarbij door nageeflijkheid (het ontspannen van nek- en kaakgewricht) de oefeningen beter uitgevoerd kunnen worden.
Ten alle tijde is het paard voorwaarts, op verzoek en onder controle van de ruiter.

De volgende oefeningen moeten onder andere getoond kunnen worden:

-het rijden van rechte lijnen
-het rijden van wendingen op de letter
-(progressieve) overgangen, tussen de letters
-omstellingen (b.v. gebroken lijn 5 meter)
-enkele passen middendraf
-galop, met grote volte
-halsstrekken in draf en op de grote volte
-soms doorzitten
-stilstaan

Hopelijk heb je hier iets aan!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:33

er wordt vaak gezegd dat als je je paard thuis klaar hebt voor de L je op wedstrijden B kan gaan rijden... ben ik het opzich wel mee eens

Dikkie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:37

Hoever ben je dan als je L rijdt, wat kun je dan allemaal? Ik weet niet precies wat mijn niveau is. Vanaf volgende maand krijg ik les, dus dan zal ik het ook wel horen, maar ben nu al benieuwd.

Ik ben ook een starter wat dat betreft. Wil ook volgend jaar in de B beginnen, maar ben er nog niet zo in thuis.

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:41

Dan zal ik de L1 ook nog even vermelden:

L1 (Lichte oefening)
In deze klasse worden de oefeningen meer 'op de letter' gereden. Het inzetten van een overgang moet dus preciezer voorbereid worden. Het paard dient nageeflijk voorwaarts te gaan.

De volgende oefeningen moeten onder andere getoond kunnen worden:

-minder ruimte voor overgangen, meer 'op de letter'
-middendraf over hele diagonaal
-enkele sprongen middengalop (ook op een deel van de grote volte!)
-kleinere wendingen (10 meter doorsnede)
-wijken voor het binnenbeen, 5 meter
-scherpere omstellingen (slangenvolte 3 bogen)
-gebroken lijn 10 meter

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:14

Vind de voorwaarden die Nikita stel wel goed, ga gewoon lekker B starten lukt als je aan de voorwaarden van de B voldoet, dan kun je terwijl je B start aan de voorwaarden voor het L gaan werken.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:56

dat doe ik ook.
mijn paard is nu 4 maanden onder het zadel en de onderlinge wedstrijden gaan erg goed.
Ik ga ook nu al officieel B starten en dan kan je ondertussen moi door oefenen voor de L je ben immers niet binnen 1 week L.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:21

Als het goed is...heb ik een keer van iemand gehoord...mogen ze in de B je nog niet beoordelen op de nageeflijkheid van je paard...Maar hij meot natuurlijk niet tegen de hand zijn...Maar natuurlijk ziet het er netter uit als hij nageeft.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:27

En dat lees ik hier nou zo vaak. En het is niet juist: in de B hoort een paard ook nageeflijk te zijn.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:50

Als er aanleuning is, regelmatige gangen, vaak de juiste galop neemt, nietmeer slingert.
En de rest is aan de ruiter.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:55

Okee, bedankt voor alle reacties.
Mijn paard is al wel nageeflijk, maar we moeten nog flink aan de galop werken. Ik denk dat ik B ga starten zodra de galop goed op de hulpen staat en we wat rustiger kunnen galopperen. Als ik de reacties zo lees, denk ik dat ik dan wel ver genoeg ben voor de B.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:07

ik heb vorige week voor het eerst gestart in de B met die vos(was inmiddels al heel wat jaren geleden dat ik B heb gereden)

maar ik vond het commentaar niet bepaald terecht...leek net of ik een M proef moest neerzetten! Bloos

de achterhand moest meer ondertreden(middendraf)
in de middendraf liep ie op de voorhand(terwijl die verder een geweldige middendraf heeft)

en de stelling was te veel!!! snap wel dat je dit in de l2 gaat melden....maar in een b proefje Bloos!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:49

reddytobias schreef:
ik heb vorige week voor het eerst gestart in de B met die vos(was inmiddels al heel wat jaren geleden dat ik B heb gereden)

maar ik vond het commentaar niet bepaald terecht...leek net of ik een M proef moest neerzetten! Bloos

in de middendraf liep ie op de voorhand(terwijl die verder een geweldige middendraf heeft)

en de stelling was te veel!!! snap wel dat je dit in de l2 gaat melden....maar in een b proefje Bloos!

ze verlangen nu idd veel meer van je in de B dan een jaar of 4 terug. toen reed ik zelf ook nog wedstrijden en ging je redelijk makkelijk de B door. pony hoefde ook niet nagevelijk oid.
nu moeten ze al netjes aan de teugel en met ver ondertredend achterbeen lopen Scheve mond

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:31

reddytobias schreef:

In belgie is het nog vele erger, ze verlangen al dat je vanaf niveau 0 E5 (het laagste) keertwendingen en uberstreichen doet.
En het word alsmaar erger...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:31

Er is ook een erg groot verschil tussen pony's en paarden wb nageeflijkheid en ondertreden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:32

Als je toch volgend jaar wil starten zal ik gewoon alvast een startkaart aanvragen. Je moet toch altijd voor het hele jaar betalen. En je hoeft niet altijd alles perfect te doen om te kunnen starten. Als je een keer verkeerd aanspringt is dat geen probleem als je het maar weer op lost. En als andere dingen wel goed gaan mag je best ergens een steekje laten vallen. Zelf ben ik ook net de B door met een paard dat in het begin nog verkeerd aansprong en erg hard ging. Nu is ze nog steeds bij het aanspringen tegen de hand omdat ze weet dat de galop komt. Toch had ik pas in de L1 154 punten. was ik dus erg tevreden mee.
Ik ben bang dat als je wacht totdat je denkt een winstpunt te halen, je te zenuwachtig wordt. Misschien kan je dan beter eerder starten zodat je een beetje ervaring krijgt en nog niet de spanning van te moeten presteren voelt.
Ik denk dat je in de B moet kunnen laten zien dat je de controle over je paard hebt. De figuren zijn erg belangrijk. Hij moet niet tegen de teugel lopen, nageeflijkheid scoort bij ieder onderdeel een hoger punt. Maar als je bij de eerste keer starten acht lage punten scoor dan wacht je toch weer gewoon een paar maanden. Start de eerste keer misschien lekker vertrouwd op je eigen vereniging. En onderlinge wedstrijden zijn natuurlijk leuke testproefjes.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 08:43

Ik wil in ieder geval starten op d clubkampioenschappen. Die zijn in april. Maar ik vroeg me af of we al ver genoeg waren om eerder te starten. Ik denk dat dat wel lukt. Ik wil er namelijk alleen nog voor zorgen dat hij op de hulpen in de goede galop aanspringt.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:14

LiSSy schreef:
er wordt vaak gezegd dat als je je paard thuis klaar hebt voor de L je op wedstrijden B kan gaan rijden... ben ik het opzich wel mee eens

inderdaad, ik ook, ben nu zelf zover dat ik wel een L proefje kan rijden, en heb mijn startkaart al aangevraagd voor komend jaar! *LOL* *LOL*

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:38

keej

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:24

en toch is thuis altijd anders, ik zou thuis misschien ook wel al een l proefje kunnen rijden, maar op een westrijd is alles vreemd en zj ze wat meer gespannen en toch moelijk om te rijden.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:49

vicky schreef:
en toch is thuis altijd anders, ik zou thuis misschien ook wel al een l proefje kunnen rijden, maar op een westrijd is alles vreemd en zj ze wat meer gespannen en toch moelijk om te rijden.

Ik heb vorige week mijn allereerste wedstrijdje ( buiten mededinging want geen startkaart e.d.) gereden met mijn arabisch plankje voor wie het ook de allereerste keer was (ze is al 18..).
Ik vond het spannend maar wel hartstikke leuk! We hadden maar 147 en 144 punten. Dat is natuurlijk niet goed. We zitten dus gewoon op het niveau te prutsen wat we ook echt zijn terwijl als ik thuis in de bak rijd ik er veel meer uit kan rijden. Dan gaat echt alles veel beter!

Volgende wedstrijd die ik mee wil doen is eind januari. Eens kijken of het lukt om dan wat hogere punten te scoren!

Ik geloof er wel in dat je het beste thuis een niveau hoger kunt trainen dan dat je start. Al kun je ondertussen best eens een keertje starten om te kijken hoe het allemaal gaat op een ander terrein met wat meer spanning erbij.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:45

Ja idd trainen op een hoger nivo is heel wat anders dan op een wedstrijd al die oefeningen daad werkelijk achter elkaar uit te voeren.

Leuk dat je al een keer hebt gestart ik heb tot nu toe alleen nog maar onderling gestart en ik ga binnenkort dan eindelijk officieel.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:51

Het was wel buiten mededinging hoor! en bij ons is het eigenlijk altijd met onderling te vergelijken want het is op een eiland.Lachen Kom je toch weer dezelfde mensen tegen he? Hoewel er dit keer ook een ploegje van de wal af gekomen was met geweldige paarden!