Sportief gedrag op wedstrijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Sportief gedrag op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 00:53

Na vandaag weer tig keer te zijn afgesneden zonder dat er een sorry van af kon, alleen maar gegrom en gesnauw, vraag ik me af waarom kan er niet gewoon normaal gedaan worden met losrijden?

Ik was vandaag na de proef aan het uitstappen en ging langs iemand stappen die ook klaar was en vroeg hoe het was gegaan, Nou ze keek me echt aan alsof ik chinees sprak, maar uiteindelijk toch gewoon gepraat hoor, maar dan denk ik waarom moet er zo'n concurrentie sfeer hangen?
Zeggen jullie als je de ring uit komt succes tegen de volgende?
Spreken jullie wel eens iemand aan als je aan het uitstappen bent over hoe het ging?

Of ben ik de enige en moet ik leren niet zo vriendelijk tegen andere te doen? Clown

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:56

Misschien hebben de meeste last van zenuwen ofzo Haha!

of willen ze niet praten met de concurrent, dat kan natuurlijk ook nog *LOL*

Ik probeer altijd vriendelijk te blijven tegen iedereen en soms maak ik wel een praatje. Als ik de ring uit ga en degene die er in gaat kijkt me iets te arrogant dan zeg ik geen succes maar dat heb ik tot op heden nog maar een paar keer meegemaakt dus meestal zeg ik succes.

Hoe is je wedstrijd gegaan eigenlijk??

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:58

Als ik aan het inrijden ben praat ik ook tegen anderen hoor, is toch juist gezellig. Idd wens ik de volgende succes en vraag ik bij het uitstappen hoe het met de andere ging.
Het enige verschil is dat ik (meestal) wel vriendelijke antwoorden krijg Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:37

meestal als je zelf vriendelijk bent, krijg je ook vriendelijke reacties terug. Heb echter ook wel eens mensen zien kijken alsof ik chinees sprak toen ik vriendelijk gedag zei Haha!, zelfs dezelfde persoon meerdere keren. Die kwam ik namelijk vaker tegen op wedstrijd en bleef stug gedag zeggen als we oogcontact hadden tijdens losrijden Schijnheilig maar goed, misschien had zij een minder goed geheugen voor gezichten Knipoog...

Ik vind het wel de minimale vorm van beleefdheid dat je terug groet als iemand jou groet. Of je nu nerveus bent of niet! Gelukkig ben ik zelf veel leuke en sportieve mensen tegengekomen het afgelopen seizoen.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:13

Ik denk dat wij springruiters daar nog stuk makkelijker in zijn als dressuurruiters!

Die sfeer op die dressuurwedstrijden is toch gewoon verschrikkelijk!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 06:12

ik heb die ervaringen echt niet op concours, maak altijd wel een praatje. en losrijden is een kwestie van bakregels.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 09:59

ik moet zeggen dat ik het indoor wel irritant vind als sommige lui echt naast elkaar gaan stappen om uitgebreid te kletsen. Vooral als je een kleine baan hebt is dat iets om je kapot aan te ergeren.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:08

Ik heb nog helemaal niet van dit soort ervaringen gehad hoor. De sfeer is er niet een van concurrentie, gewoon gezellig. Ik maak altijd wel een praatje her en der en succes wensen doe ik ook zeker tegen anderen. Alsof je zelf beter zou rijden als je anderen geen succes wenst Verward Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:20

Nou, ik herken het dus wel, nou voldeed mn paard ook niet aan de "regels" van hoe een dressuurpaard eruit moest zien, dus er werd natuurlijk al lang en breed geluld over "die karreknol". Ik zei altijd iedereen vriendelijk goeiedag, kreeg 9 vd 10 keer geen reactie terug, succes wensen is blijkbaar ook maar een raar verzinsel van mij want verder doen niet veel mensen het.
Voorlopig zitten concoursen er even niet meer in, en de meeste mensen zullen wel blij zijn dat de karreknol er straks niet meer is, ik weet dan ook niet of ik nog wel weer wil beginnen met concoursen rijden, ik vind de sfeer vaak ronduit om te kotsen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:40

Er zijn altijd bepaalde combinaties die niks aankijken tijdens het losrijden, en net doen alsof ze er alleen zijn. Maar als je die dan zelf per ongeluk een keer voor de voeten rijdt en dan netjes sorry zegt, dan krijg je een snauw.
Maar bij het springen is het ook vaak wel asociaal. Dan claimt er iemand de losspring hindernis voor zichzelf ofzo.

Ik vind dat er op gewone wedstrijden wel een beetje een concurrentiesfeer hangt. Op SGW wedstrijden vind ik dat juist niet. Daar zijn de mensen veel behulpzamer naar elkaar toe en het is er altijd wel gezellig.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:47

Ik maak beide mee, maar ontmoet meer aardige mensen dan onaardige. Gewoon een gespekje tijdens het losrijden, succeswensen als je de proef ingaat etc. Als mijn paard slecht de trailer in wil wordt ik regelmatig geholpen door mijn "concurenten". Het hangt idd van je eigen opstelling af en ik rij meestal op kleinere wedstrijden waar een gemoedelijke sfeer hangt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:49

Persoonlijk heb ik hier dus echt geen last van, nouja hooguit zélden. Kan me nog een incidentje van een paar jaar geleden herinneren. Tijdens het losrijden vond iemand het schijnbaar ook een sport om mij af te snijden, tja ik reed op een fries dus dan mag dat blijkbaar Verward Tijdens het halthouden en groeten in de proef stond hij met de neus van zijn paard zowat in het juryhok (en dat in de L2) terwijl ik 2x 1e werd Haha! Hij ging gelijk verhaal halen bij de jury, dit is toch om je te bescheuren *LOL*

Ik heb 1x een clubles genomen op onze eigen club, toen vond een of andere tuthola met dr M1 paard het ook nodig mij met mn -net 1 maand onder het zadel paard- af te snijden, owow wat was zij goed joh! Nu, nog geen 1.5 jaar later ben ik ook M1 en je raad het al, zij nog stééds Haha! Nu kan ze ineens wel aardig doen maarnu ben ik tuuk niet meer thuis Knipoog

En verder, met losrijden kan ik misschien erg geconcentreerd zijn en geen tijd hebben voor een echt praatje. Wel wens ik de andere ruiters succes en dat doen zij ook. Ik rij ook vaak op de zelfde locatie (binnen) dus het is een klein clubje. Op friezenwedstrijden is het nóg gezelliger maar dat komt omdat je dan nóg een passie extra deelt Lachen

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:04

Bij ons gaat het er meestal wel leuk aan toe hoor. Het zijn vaak ook een beetje dezelfde mensen die starten, natuurlijk wel een beetje afwisselend maar er is wel een vaste kern die altijd komt. Ik zeg meestal wel succes en vraag hoe het was gegaan, maar ook niet bij iedereen. Meestal zie ik wel een beetje tegen wie ik het wel en tegen wie ik niet moet praten..haha

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:10

Ik zeg ook gedag tegen m'n concurrenten, misschien dat het ook scheelt dat ik bij de pony's start. Wens degene na mij succes, en als het kan de andere ook. Als ik ze na de proef nog tegen kom vraag ik (als ik zelf ook klaar ben) hoe het was gegaan.

Over in de weg rijden, ik let er natuurlijk wel op. Het zal echt wel ooit gebeuren dat ik ook in de weg rijdt, maar niet meer dan de gemiddelde op concour. Scheelt volgens mij ook weer heel veel of je bij de paarden of pony's start. Laatst moesten de Z-pony's en de Z-paarden na elkaar starten. Er reed daar een paard rond alsof de ruiter hem niet kon houden. Ze crossten zo hard als ze konden door de bak heen. Het 1e rondje dacht ik dat het per ongeluk was, maar het bleek een aparte soort van los rijden geloof ik. Scheve mond

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:13

ik vind de sfeer bij springwedstrijden wel veel leuker dan bij dressuurwedstrijden, lopen echt heel wat arrogante tutjes bij, die zich nergens wat van aan trekken, bij indoor wedstrijden is dit echt poedersuiker Haha!

maar ja toch maar vriendelijk blijven lachen Knipoog

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:15

Sommige stralen die arrogantie uit... meestal zeg ik dan niks tegen die mensen. Maar ik wens als ik de ring uit kom altijd de volgende wel succes.. en soms als er iemand anders nog meer aan het uistappen is vraag ik hoe het gegaan is. Wel zo aardig.
Waar ik me ook aan kan storen dat je je paard geen tik mag geven want daar kan een ander paard misschien niet tegen... Ik doe het wel gewoon als het nodig is ,maar soms zitten mensen je heel arrogant en boos aan te kijken als ik een tik geef.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:18

De sfeer bij springwedstrijden is idd heel anders. Veel meer gezuip haha Haha!

Ik vind de wedstrijden waar alleen pony combinaties komen ook 'gezelliger' dan die waar zowel paarden als pony combinaties komen. Over t algemeen dan.

Bij t springen idd gezelliger maar ja ik vind de dressuur nou eenmaal mooier! Outdoor heb je vaak dress en springen dus is ook fijner.

Bij t losrijden vind ik t altijd per locatie verschillend qua afsnijden enzo. Soms heb je er iemand tussen zitten die echt met niemand rekening houdt.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:19

Ik heb altijd mensen met wie ik altijd in dezelfde ring rij, dus je kent iedereen een beetje!
Altijd heel gezellig.. Keihard over het losrijterein roepen suc6 enzo.
Ik wens de volgende ALTIJD suc6.. is toch logisch..!

Met sommige praat ik ook altijd nog wel ff na enzo.. heel geswellie altijd bij mij..! Vork

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:20

Ik maak erg wisselende dingen mee maar meeestal eigenlijk wel positief Lovers ik maak meestal wel een praatje ik vind het namelijk erg leuk om mensen te leren kennnen maar ik heb ook een keer gehad dat iemand express met zijn paard tegen mijn pony op reed en daarna uitgebreid gaat lopen vertellen tegen andere hoe geweldig zijn paard is en hoe duur hij had gekost terwijl ik mijn pony zijn been verzorgde wat aan het bloedde was gegaan.
En die man kwam naar mij de ring in en die wenste ik dus geen succes..... Boos!

Maar naar de dresuurproefjes vroeg hij in een keer hoe het met mijn pony 's been was en ja dan hoeft het voor mij ook niet meer..... nu was het gelukkig niet erg anders start ik gewoon niet maar voor mij kom je dan te laat hoor.. Boos!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:29

Ik heb wisselende ervaringen met of het al dan niet gezellig is op wedstrijd.
Op sommige wedstrijden zie je dat iederee voor zich bezig is en eigenlijk weinig tot geen boodschap heeft aan andere ruiters.
Terwijl ik het ook mee maak dat het gewoon onderling heel gezellig is en dat we ook nog een proefje moeten rijden Knipoog
Persoonlijk ga ik graag voor de tweede manier. Ik ga voor de lol op wedstrijd en vind het leuk als we dan goed eindigen. Wanneer je mederuiters je dan ook oprecht succes wensen en geïnteresseerd zijn in hoe het is gegaan, vind ik dat een fijne wedstrijd. Ik vind die wedstrijden waar een gemoedelijke sfeer hangt het fijnste om te rijden. Ik merk ook dat ik daar vaak meer ontspannen rijdt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:34

Ach, bij de ene wedstrijd is er meer spanning dan bij de andere. Bij ZZGP heb ik er geen last van. Iedereen is met hetzelfde bezig en ach, soms bots je wel eens bijna op elkaar, maar dat komt omdat je net wat te geconcentreerd bezig bent. Vaak als we elkaar weer voor de 3e x voor de voeten rijden, maken we er een geintje om.

Bij de basis merk ik idd meer spanning. Eigenlijk wel logisch. Sommige mensen rijden voor het eerst op een bepaald niveau, of het paard is stout en ze weten niet hoe ze het moeten oplossen met de nodige stress van dien. Of juist andersom. Bij sommigen loopt de adrenaline zo uit de oren dat je je afvraagt WAT ze in godsnaam op een wedstrijd komen doen. Lol hebben ze iig niet.

Mensen die expres in de weg gaan rijden... vind ik erg kortzichtig. WAT schiet je er nou mee op? Erg kinderachtig.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:36

Ik ben ook altijd vriendelijk. Ik moet altijd zo lachen als ik mensen zo bekrompen zie doen. Dan doe ik zonodig nog gezelliger Haha!
Ik wens ook altijd succes als ik de ring uitga en de volgende mij passeerd..

Laatst reedt ik in Luttenberg, ik zat op de linker hand en moet dus rechts houden(buitenbaan) en er reed een jongen op een schimmel en die nam telkens voorrang. Nadat ie mij voor de derde keer van de baan af reed, zei ik vriendelijk dat ie eens rechts moest houden.
Nou, die ging uit zijn plaat! Of dat ik zelf niet rechts kon houden en dat hij rechts aanhield en ik geen gelijk had en hij wel... Gelukkig werd meneer erop gewezen dat ie zelf toch echt in de war was. Clown

Ook het losrijden op zich verbaast me. Op de hoefslag even met je familie praten is doodnormaal en stappen op de hoefslag ook. Links en rechts doen we niet aan..
Nee, vaak is iedereen voorzichzelf bezig en laten we elkaar vooral niet even aardig aankijken...

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:10

Ach ja, zo gaat het nou eenmaal ik vind het ook vreselijk.
iedereen is tenslotte toch voor zijn plezier aan het rijden.... Scheve mond of zie ik dat nou heel verkeerd

ik zeg altijd succes tegen de volgende in mijn ring en ik praat idd ook met mensen die ook al klaar zijn als ik aan het uitstappen ben

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:16

Ik denk dat ik wel iemand ben die tijdens het losrijden geconcentreerd is. Dat wil zeggen dat ik heus wel eens tegen iemand opbots, maar ik zeg dan wel altijd sorry. Geconcentreerd is hier dus niet chagrijnig, maar met m'n werk bezig. En daarbij heb ik gewoon plezier in wat ik doe en is de sfeer onderling bijna altijd ok.

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:14

Ik heb ook wisselende ervaringen met de sfeer op wedstrijden.
Ik wens altijd de volgende die de ring in komt succes. Tijdens het losrijden zeg ik niet veel omdat ik dan zelf geconcentreerd bezig ben. Wel zeg ik even netjes sorry als ik per ongeluk een keer dicht langs of voorlangs iemand rijdt. Vind ik ook wel zo normaal.
Even vragen hoe het gegaan is bij iemand vind ik ook normaal. En als iemand dat aan mij vraagt vind ik het ook leuk dat ze wat belangstelling tonen.

Maar ik merk ook zeker dat de reacties erg wisselend zijn. Meestal wordt er leuk gereageerd, maar soms kijken ze je idd aan alsof je chinees praat...