"truukjes" tijdens de dressuurproef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

"truukjes" tijdens de dressuurproef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:28

Gebruiken jullie "truukjes" tijden de dressuurproef?

Laatst hoorde ik voor het halsstrekken, in de hoek teugels al wat langer maken, zodat ze met halsstrekken over de diagonaal sneller naar beneden gaat, aangezien je voor de letter al weer op maat moet hebben (L1).

Ook zie je tijdens de middenstap (/draf/galop) de teugels langer maken (of is dit geen truukje en mag dat gewoon? nee, niet Blond )

Niet óp de letter rijden, maar net ervoor zodat de stelling en buiging beter zijn als je door de hoek gaat.

Wie nog meer tips en trucs?

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:40

ik rijd me paar gewoon goed los en dan buigt hij ook goed
dus ik heb geen truckjes nodig

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:40

Als je je paard en jezelf echt goed voor elkaar hebt, dan heb je dit soort truckjes echt niet nodig.. Lachen

Zolang dat nog niet zo is, is het natuurlijk wel handig soms, maar reken maar dat de juryleden je ook wel doorhebben! Haha!
Wat je vaak hoort is het terug nemen van je paard in de hoek voor de midden/uitgestrekte draf, zodat het lijkt alsof je paard meer verruimt.
Of het gebruiken van de 'dode' hoeken in de bak (indoor dus Knipoog), waarin de jury je net niet kan zien (maar vaak toch wel, dus oppassen), en daarin je paard weer even opprikken..
Zo zijn er nog heel veel meer dingen, bv als je kan altijd ban buiten de ring binnenkomen, zodat je hem beter recht kan zetten, geschilde appel voeren voor je de ring in gaat zodat hij lekker schuimt, truckjes genoeg...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:49

met de middenstap je teugels langer maken mag gewoon hoor Knipoog
De dingen die Bettine noemt als van buiten de ring binnen komen, dode hoeken gebruiken en voor de middendraf even opvangen noem ik eigenlijk geen trucjes maar verstandig rijden. Door een halve ophouding voor de middendraf heb je hem al beter op het achterbeen en in een dode hoek corrigeren is nou eenmaal simpeler dan in een oefening.

Een leuke is om als je de middellijn op komt een fractie te verruimen zodat je ze makkelijker recht houdt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-11-04 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:51

Ik noem het geen truukjes, maar voorbereiding Haha!

Als ik moet halsstrekken ga ik van te voren al wat zwaarder zitten zodat hij langzamer gaat draven....sommige paarden hebben anders nogal eens de neiging om harder te gaan draven als je de teugels losser laat. Ook maak ik ze net even wat ronder, zodat de aanzet naar het halsstrekken er al is, juist omdat je vaak maar zo'n kort stukje hebt waarin je het moet laten zien.

In de grijze stukken (waar je geen oefeningen hoeft te doen) probeer ik erop te letten dat ik er vanaf blijf met mijn been en controleer ik heel zachtjes of hij nog reageert als ik kuitdruk geef.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:56

Odessa1 schreef:
Ook zie je tijdens de middenstap (/draf/galop) de teugels langer maken (of is dit geen truukje en mag dat gewoon? nee, niet Blond )

In deze gangen is het zelfs de bedoeling dat je je paard iets uitschuift/langer laat worden... Je kan niet in bv de oprichting die je paard in de verzamelde galop heeft, ineens gaan uitstrekken in dezelfde houding..

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:57

Ik heb wel 1 truukje wat ik bij de hengst toepas en dat is wanneer hij er in de galop wil uitperen... .
Dan zet ik mijn buitenhand plat als een vuist met vingers naar boven en elleboog strak langs mijn lichaam. Een paar keer een stevige en bijna onzichtbare ophouding et voila.
Tuurlijk moet hij straks als hij wat verder is in de training ook beter bij me blijven en moet dit niet meer nodig zijn. Maar tot die tijd heeft het al veel proeven geholpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:00

mijn belangrijkste trucje is eigenlijk mijn stemhulpen Haha! *dra-af*

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:02

Lielle schreef:
mijn belangrijkste trucje is eigenlijk mijn stemhulpen Haha! *dra-af*

Oho, dat mag niet!! Tong uitsteken

Ik klik altijd wel veel en met achterwaarts zeg ik ook trrrrrrrrug.....eigenlijk het enige dat ik echt op de stem doe, volgens mij kennen ze de hulpen daar niet eens voor Verward Bloos

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:03

Bloos ik gebruik ook mijn stem, maar dan niet zichtbaar voor de jury.
Verder gebruik ik geen truukjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:05

ik gebruik het veel in de overgang galop-draf Haha!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:16

Ik zie op de gemiddelde wedstrijd veel te veel truukjes. Genoeg ruiters die met inrijden steeds hun paard opprikken en op veel druk rijden en vervolgens in de ring ontspannen en lachend hun proefje rijden.
Maar ook mensen die in de dode hoeken hun paarden opprikken vind ik een fout truukje. Dat moet je toch niet nodig hebben? Plus dat ik het niet eerlijk vind tov het paard, elke keer op dezelfde plaats weer even dat spoor erin, terwijl het de rest van de ring gewoon rondloopt oid.
Als je paard dat opprikken nodig heeft, doe het dan gewoon wanneer het nodig is, ook al is dat vlak voor de jury.

Verder heb ik dan misschien 1 truukje; als ik van hand verander in middendraf, dan ga ik aan het begin van de diagonaal van been wisselen (doorzitten). Dat is een soort zitophouding Tong uitsteken
Als ik van hand verander en hals laat strekken, ga ik aan het einde van been verwisselen. Dit doe ik in de training ook, aangezien de merrie anders denkt dat je altiojd op de diagonaal middendraf moet Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:22

Piaffe schreef:
Maar ook mensen die in de dode hoeken hun paarden opprikken vind ik een fout truukje. Dat moet je toch niet nodig hebben? Plus dat ik het niet eerlijk vind tov het paard, elke keer op dezelfde plaats weer even dat spoor erin, terwijl het de rest van de ring gewoon rondloopt oid.
Als je paard dat opprikken nodig heeft, doe het dan gewoon wanneer het nodig is, ook al is dat vlak voor de jury.

elke keer lijkt me niet nodig maar even activeren dmv een halve ophouding doe ik thuis ook als het nodig is. En in de ring probeer ik dat wel tot een dood punt te bewaren.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:28

Ik zou het trouwens als jury liever zien dat de ruiter er wat aan doet als zijn paard de hele proef al te taai is! Dan mag hij van mij best even zijn paard opprikken, als die daar beter van wordt! Vind ik dan wat 'eerlijker'.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:32

Bettine schreef:
Ik zou het trouwens als jury liever zien dat de ruiter er wat aan doet als zijn paard de hele proef al te taai is! Dan mag hij van mij best even zijn paard opprikken, als die daar beter van wordt! Vind ik dan wat 'eerlijker'.

Dit bedoel ik dus ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:35

Proefgericht rijden is nog een hele toer, en hoe verder je komt, hoe meer je eraan kunt doen. Met een B paard kun je nou eenmaal geen haarscherpe bochten rijden.

Een van de dingen waar je al met een B paard aan kunt werken is ervoor te zorgen dat je je overgangen scherp kunt rijden. Als je middendraf moet rijden, zorg dan dat je duidelijk wegrijdt vanuit de arbeidsdraf, en zorg dat je ook echt een overgang terug rijdt en niet maar een beetje doordat ie toch wel de hoek in moet terugkomt in het tempo.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:46

In de M2 proef heb je nu een stukje van bv. M-B sb B afwenden. X volte 10 meter links en dan E travers rechts. Ik wijk na die volte 10 meter n heel klein stukje zodat je de travers makkelijker inzet. Want dat is echt een rot stukje.

Of idd tempo iets lager voor de midden/uitgestrekte gangen. Verder meer proefgericht rijden..dingen die vrij logisch lijken.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:01

Odessa1 schreef:
Gebruiken jullie "truukjes" tijden de dressuurproef?

Laatst hoorde ik voor het halsstrekken, in de hoek teugels al wat langer maken, zodat ze met halsstrekken over de diagonaal sneller naar beneden gaat, aangezien je voor de letter al weer op maat moet hebben (L1).

Niet óp de letter rijden, maar net ervoor zodat de stelling en buiging beter zijn als je door de hoek gaat.

Wie nog meer tips en trucs?

De teugels langer maken tijdens de middenstap MOET zelfs. In de draf of galop niet. De teugels langer in uitgestreste galop of draf ziet er ook niet echt charmant uit naar mijn idee Knipoog

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:27

In de B is middendraf een paar passen verruimen. Dus de tijd nemen om je paard recht te stellen en dan een paar passen verruimen en ook weer terug nemen. Iig, zo moet ik het van mijn instructrice doen Haha!
Maar verder rijd ik op wedstrijd niet echt anders dan thuis met trainen. Als ze het nodig heeft krijgt ze een keer flink been.
Wel mompel ik dan de stemhulpen ipv van hard op Tong uitsteken

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:08

als je paard met halsstrekken niet goed strekt kun je een hoe zeg ik dat...klein "tikje" aan 1 teugel geven (klein beetje druk) en dan strekt hij vaak wel wat meer

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:23

ik klikker wel eens als hij niet genoeg wil strekken of verruimen.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:27

En als je bij a moet halthouden, hem in de hoek alvast terug nemen, mn paard draaft nogal groot en dan is het makkelijker als ik haar alvast trug neem en als je niet van buiten kan binnen komen, neem ik haar voor het binnenkomen in de hoek ook even trug

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:40

Echte truukjes heb ik niet. Die gebruik ik iig ook thuis. Haha! Zoals het terug naar draf komen vanuit galop op stem...*en hooo* Knipoog Zachtjes dan zodat jury het niet hoort.

Het engiste wat je in een proef minder doet is er "groot" aan rijden. Dus ja, lachen en een beetje vasthouden als ie sterk wordt... Bloos Niet mijn sterkste punt, ik wil er eigenlijk altijd aan blijven rijden maar dat komt het beeld en de rust vaak niet ten goede.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:43

Ik merk dat ik best wel vaak iets met m'n stem zeg.
Maar ik weet nu dat ik geen HOOOO moet zeggen als ze van de middengalop naar de arbeidsgalop moet gaan, want dan zit ze zo weer in draf Haha! Dan zeg ik nu heel zachtjes: Rustig. En met achterwaarts heel zachtjes Terug zeggen. Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:24

Op de korte zijde de passen al laten verkorten als je daarna op de diagonaal moet uitstrekken.
Verder heb ik geen 'truukjes'