Z2-kür binnen 5 minuten ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Z2-kür binnen 5 minuten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 16:38

Z2-kür binnen 5 minuten...........

Alle verplichte Z2-onderdelen tonen binnen die 5 minuten is schier ondoenlijk.
Ik heb het nu even een aantal keren geprobeerd, maar het leidt alleen maar tot het afraffelen van alle onderdelen.

Zojuist heb ik even de allerlaatste KNHS handleiding gekregen, maar als je alle wensen van de jury ter hand wilt nemen ben je zeker 8 minuten nodig........

Ze willen een originele proef, goed verdeeld over rijbaan, en je mag ook extra L/M oefeningen toevoegen.
Daar is toch helemaal geen tijd voor ????

De aanbeveling is ook om alles mooi in spiegelbeeld uit voeren, maar dan ben je nóg meer tijd nodig om steeds weer de baan aan te halen van achter uit.
Ze hebben zelfs "het lef" om er bij te zetten dat je best een keer een volle lange zijde "niks" mag doen..........
Ook wordt geadviseerd om de zijgangen vanuit een rechte lijn te beginnen ipv een volte. Dat kost echt heel veel tijd elke keer.........

Ik had me er nooit zo in verdiept maar dit is ondoenlijk.
Natuurkundig gezien kán het ook gewoon niet volgens mij........
Mijn paard draaft niet met 40 km/h....... en stapt ook niet met 20 km/h....

En toen ik later dacht dat het in een 40 meter baan wel simpeler te doen zou zijn kwam ik ook bedrogen uit.
Volgens de regels moeten de zijgangen minimaal 20 meter aaneen getoond worden.........
Dat houdt dus in dat je nooit 2 zijgangen op 1 lange zijde kunt afwerken. Daar ben je zowat de gehele zijde voor nodig (K-H = 28 meter en K-X appuyeren is ook geen 20 meter..............)

Al met al voel ik me akelig beknot in mijn rijden.....
Nu staat er een regeltje onder dat tijdsoverschrijding 2 strafpunten op het totaal artisitiek gedeelte oplevert (ongeacht de hoeveelheid overschrijding).
Totaal technisch = 200, totaal artistiek is 200. Van die laatste 200 gaan er dan dus 2 af.
In een hypothetisch voorbeeld haal je dan dus 120 + 130.
Bij tijdsoverschrijding wordt dat dan dus 120+130-2.
Het verschil is dan dus minder dan 1 procent.

Vraag1: KLOPT die redenering van me met die strafpunten?
Vraag2: Proppen alle Z2 ruiters het écht binnen die 5 minuten of gaan meer ruiters er met opzet overheen? Ik was namelijk van plan om gewoon voor 8 minuten te gaan. Die 1% pik ik er dan wel weer bij met het rijden. Desnoods maak ik er dan 10 minuten van, net als een normale proef. Kost niks extra's meer. Gratis zendtijd zal ik maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:56

Je hoeft niet alle Z oefeningen te tonen. Verder vraag ik me af welke L oefeningen je zou willen laten zien, wijken voor het been Verward.
Haha!.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:11

Lovely schreef:
Je hoeft niet alle Z oefeningen te tonen. Verder vraag ik me af welke L oefeningen je zou willen laten zien, wijken voor het been Verward.
Haha!.

Niet alle Z oefeningen????
Wat vertel je me nu!!!!

Zelfs eenvoudige wissels moet ik er bij in proppen.........

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:15

Sommige z-oefeningen verplicht 2x.........toch?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:33

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:53

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik strafpunten kreeg voor tijdsoverschrijden en mijn kur duurt vanaf begin groeten tot eind 7.50 minuten.... Op de Hippiade duurde de gemiddelde proef volgens mij langer dan 5 min!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:55

Kijk hierop zat ik te wachten

Zo'n vermoeden had ik al.
Ik time die dingen namelijk nooit.........

Dank u.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:14

Van de zomer heb ik zitten schrijven bij een kür op muziek, en die jury ging er echt met de stopwatch naast zitten, en de ruiters kregen inderdaad strafpunten als de kür te lang was!

Zelf heb ik alles ook in 5 minuten weten te 'proppen' maar het was echt puzzelen om dat zo te krijgen. Mijn kür is nu iets van 4.50 geloof ik.
Alleen de keertwendingen zitten er niet in inderdaad, verder moet je echt alles tonen!
Die lange zijde met 'niks' die de KNHS bedoeld (maar die bijna onmogelijk is om erin te krijgen) zou erg handig zijn, om bv onderdelen die mis zijn gegaan nog een keer te doen.
Ik heb er nu zelf geen problemen mee dat ik ga 'jagen' in de proef, alles zit erin, de muziek klopt erbij, dus dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Maar alleen 30 seconden meer zou al erg prettig zijn, en het 'proeven schrijven' een stuk makkelijker maken. Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:16

Tis gewoon K*T om een kur te schrijven. Je zal echt moeten proppen ja en oefeningen op rare plekken moeten rijden.

Beetje crea zijn CG!! Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:34

Hmmm.... toch paste het bij mij allemaal wel en zitten er ook nog een paar lange lijnen in en zelfs nog herhalingen van sterke punten.
Het is wel proppen, maar het kan wel.
Mijn kuren zijn 4.58 minuten en dan komt de intro er nog bij.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:52

Citaat:
Mijn paard draaft niet met 40 km/h....... en stapt ook niet met 20 km/h

Denk dat de KNHS het nu echt tijd vindt worden voor paarden met een TDI injectiemotor Haha!
Uiteraard voortkomend uit de steeds snellere maatschappij Knipoog
Dit past natuurlijk goed in het plaatje; bij voorkeur 10 minuten losrijden, 8 minuten proef en bij voorkeur niet wachten op de punten!!

Misschien kun je wat lessen nemen bij die illusionist Hans Klok??

En anders gewoon wat stopwatches onschadelijk maken Haha!

¡!Ellen!¡

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:37

Mijn kur duurt van het groeten tot het afgroeten 4 minuten en 45 seconden. Hij is gemaakt door iemand anders, dus ik weet niet of het echt zo moeilijk is, maar ik kan het me goed voorstellen... Het klopt inderdaad dat je strafpunten krijgt als je kur te lang is, de tijd wordt echt gemeten.
En opzettelijk een langere kur maken... Ik heb er eigenlijk nooit op gelet hoe lang ze zijn, maar het lijkt me niet verstandig om expres over de 5 minuten te gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:22

Wollie schreef:
Denk dat de KNHS het nu echt tijd vindt worden voor paarden met een TDI injectiemotor Haha!

Vandaar de helmplicht!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:01

misschien dat ik met mijn endurancepaard dan maar in de Z moet starten, ben ik iig op tijd binnen!!! Knipoog Haha! Tong uitsteken

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:23

Zie het als wiskunde CGJ, dan komt het vast allemaal goed.
Maar het is wel vaag hoor, dat een gewone proef 2x zo lang duurt dan een kür. Misschien een actie opzetten, net zoiets als dat met die helmpjes?

Btw: sorry dat m'n olifant je vanavond ongeveer omver liep.....Knipoog

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:17

Ik heb de choreografie van allebei mijn kuren zelf gemaakt. En ik moet zeggen dat ze allebei in één keer goed waren qua tijd. 20x60m
Het moet inderdaad snel achter elkaar maar kom op, Z2 niveau! Dan moet je toch een beetje kunnen sturen!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:55

Nistria schreef:
snel achter elkaar maar kom op, Z2 niveau! Dan moet je toch een beetje kunnen sturen!

Zoals ik al zei: met proppen gaat het lukken. Maar dat heeft met dressuur bar weinig meer te maken..........
Die adviezen die er nu bij de kur zijn geschreven maken dat ook duidelijk.

Er staat nu zelfs bij dat het best leuk is om in verzamelde galop binnen te komen, en dan te wisselen op D en X (minimaal 7 galopsprongen) en dan op G te groeten. Dit wordt niet beoordeeld, maar is leuk volgens de handleiding-redactie.
Volgens mij is dat al een vorm van circus.
Het is volgens mij namelijk nog véél moeilijker om NIET te wisselen op die AC bij het binnenkomen.
Vele ruiters wisselen al in een gewone proef waar het niet moet.........
En de jury heeft er geen benul van of die wissels nu de bedoeling waren. of dat het paard gewoon zo'n neuroot is dat ie om de haverklap wisselt........

Door die beknotting van 5 minuten wordt gewoon de rust en harmonie vertoord........ en dat is juist de essentie van de dressuur.
Dan hadden ze beter kunnen kiezen voor een iets ruimere rijd, OF de keuzemogelijkheid van een aantal oefeningen (travers OF appuyement ipv beide)

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:02

Ik ben het helemaal met je eens!! Hierbij krijg je meer het circus idee. Bij de volgende bijeenkomst voor de nieuwe proeven zal ik eens aankaarten om die kur ook aan te passen, de bestaande Z proeven worden nl ook aangepast dus waarom de kur niet. Maar goed dat gaat pas in april 2006 dus tot die tijd zul je het er mee moeten doen maar ik heb nog nooit opmerkingen gehad op mijn kur van dik 7 min...... En trouwens ik rijd liever een flitsende kur met een mooi opgericht paard dat voor het been is en over de rug loopt waar ik zelf van kan genieten dan dat getrek en gepluk in die 5 min, daar heb ik de eventuele strafpunten wel voor over hoor!! Liever moet een goed gevoel naar huis dan met een oranje lint en een K gevoel!

Nicky74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:41

He CGJ,

Ik heb nu een aantal keren een kur gereden en er werd wel degelijk gelet op de tijd. Er stond ook een aantal keren de tijd bovenaan bijgeschreven.Het is goed mogelijk om een proef te bedenken waar je alle oefeningen kunt tonen en daarbij ook de rijbaan goed gebruikt.
Ik wil alles graag naar de jury toe doen. een appuyement vind ik mooier naar de jury toe, maar dat is mijn mening.

Ik wil je wel een keertje een aantal kurproefjes geven kan je daar even mee stoeien.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:08

CGJ12 schreef:
Door die beknotting van 5 minuten wordt gewoon de rust en harmonie vertoord...

Nee, ben het niet met je eens.
Als jij je kur van te voren 10 of 20 keer oefend van te voren leer je je kur snappen en kun je je rust bewaren.
(maar dan heb ik het wel over 20x60 baan, met 40 heb ik geen ervaring)

Met mijn nieuwe kur heb ik alleen maar boven de 70% gescoord, en dat kun je niet halen als de rust en harmonie verstoord is.
Als ik kijk naar de kuren in Junioren-finales hoeft niemand te haasten of te rommelen om alles in de 5minuten te krijgen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:11

Ik heb nu een vesie dat ik het ga redden in de 20/40, maar het wordt allemaal wel bar standaard zo.
Alle leuke dingen eruit gesloopt..........

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:10

Volgens mij is de KNHS bezig de paardensport om zeep te helpen met hun regeltjes!!
Zo langzamerhand krijgt een ieder toch steeds minder zin om wedstrijden te rijden!!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:16

Ik vind dat die tijd verlengd moet worden inderdaad, het is bijna niet te doen om een leuke proef met originele lijnen te schrijven binnen die 5 minuten. Ik schrijf regelmatig küren en het lukt allemaal wel na het nodige herschrijven, maar het zou erg fijn zijn om toch iets meer tijd te hebben.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:08

De minimale tijd kan zo-ie-zo wel weg omdat je een aantal oefening verplicht moet laten zien.
De maximale tijd voor de proef zou vrij gegeven kunnen worden tot 10 minuten, met dien verstande dat als advies moet worden gegeven dat het niet "langdraderig" mag worden of zoiets.
Maar dan ook echt maximaal........... dus geen strafpunten bij overschrijden, maar uitsluiting.

Verder vind ik het nogal streng dat er uitsluiting volgt op het laten zien van een te moeilijke oefening.
Zeker als je bekijkt dat dit een iets "vage regel" is.
Dat passage in een Z2 kur niet kan is wel duidelijk, maar de exacte scherpte van appuyementlijnen blijft vaag.
Net als het vage verhaal van de series.
Een serie om de 6 (of 7) is in principe toegestaan........ Maar wat nu als mijn paard zich vergist en na 5 al wisselt........... wordt ik dan uitgesloten?
Beetje belachelijke regel. Zeker als die zo vaag is.
En een keertwending om de achterhand is niet verplicht, maar wel toegestaan. Maar wat nu als ik die 200graden draai in plaats van 180? moet ik er dan ook uit?
Echt een ontzettend vaag gedoe allemaal.

Zo ben je gewoon overgeleverd aan de willekeur van de (hoofd)jury.
Bij een soepel jury haal je de eerste prijs, bij een zeikerd mag je gelijk naar huis...........

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:35

CGJ12 schreef:
Een serie om de 6 (of 7) is in principe toegestaan........ Maar wat nu als mijn paard zich vergist en na 5 al wisselt........... wordt ik dan uitgesloten?

En een keertwending om de achterhand is niet verplicht, maar wel toegestaan. Maar wat nu als ik die 200graden draai in plaats van 180? moet ik er dan ook uit?

Om de 5 mag wel, dat heb ik 2x gezien, om de 3 en 4 mag niet dan wordt je idd uitgesloten omdat deze in ht ZZ-Z en PSG voorkomen.
Over de keertwending durf ik niks te zeggen maar je mag in de GPkur wel 2,5 pirouette draaien... Dus lijkt mij dat je de keertwending ook een stukje door mag draaien. Kost wel veel tijd Knipoog