nieuwe opzet B en L proeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

nieuwe opzet B en L proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 22:00

Ik was gister (28 oktober) bij stal van Baalen voor de ORUN en Jury bijeenkomst en hoorde o.a. Johann Hamminga over een nieuwe opzet voor de B en L proeven.
Dit zou voor de ruiters meer over de training moeten gaan dan over exact op de letter en winspunt gericht.
Bijvoorbeeld het groeten bij X in het begin gaat er dan uit en je krijgt meer tijd bij het halsstrekken.
Hierdoor zouden jonge paarden meer tijd krijgen voor de ontwikkeling en zouden ruiters de paarden meer gaan rijden in de proef.

Het gaat dan meer over hoe je een overgang rijdt, dan waar..Zo zou het jonge dressuurtalent (het paard) beter tot ontwikkeling komen.

Hoe denken jullie over deze nieuwe opzet?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:28

hmm, klinkt wel een beetje wat het al is. Bij de B-proeven heb je al voldoende tijd om een overgang te rijden en als je hoge rijdt, vindt ik ook dat je op de letter moet kunnen rijden. Bovendien wordt getrek/geduw om op de letter te rijden nu ook al afgestraft door een oplettende jury.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:47

jah dat klinkt wel okeej en logisch opzich

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:57

Het groeten eruit halen???? Wat een onzin, dat hoort erbij en doet niks af aan de rest van de proef, vind dat je voor alle oefeningen genoeg de tijd krijgt, zeker in de B.
Nee hoor lekker houden zo en op de letter rijden zou je al moeten kunnen VOOR je wedstrijden gaat rijden, ook met een jong paard, dus dan nog maar even wat langer thuis oefenen voor je op concours gaat lijkt me.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:54

groeten eruit halen Bloos! vind ik een beetje jammer. dat hoort er toch zeer zeker bij..
Maar de rest klinkt opzich niet verkeerd

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:17

Hoe iritant ik het vaak ook vind dat halthouden en groeten, ik vind het er gewoon bijhoren!
Verder klinkt het wel logisch maar deze B-proeven zijn ook weer niet van erg hoog niveau. (niet dat ik hoger kan dan de B ofzo)
Maar er bestaat natuurlijk ook een wereld van verschil tussen 1 iemand die een b-proef rijd en een ander iemand die een b-proef rijd!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:20

Het groeten eruit halen? Verdrietig

Dat is nu juist altijd ons succesnummer Clown.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:06

Het groeten eruit? Verward Vaagheid..
Ik vind de B-proeven zo wel goed. Heb nu al meer dan genoeg tijd.. Haha!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:26

het halthouden en groeten hoort erbij, raar als ze dat eruit zouden halen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:30

Heb je het wel goed gehoord? Of was het zo dat de jury meer moet gaan letten op de africhting en minder op de letter? Dat lijkt me logischer dan weer de proeven veranderen, het is zelfs in de B met een normaal in de africhting lopend paard nog steeds helemaal niet zeker dat je altijd winst rijdt. Ook al gaat er niks mis. Ik denk eigenlijk dat ze dus de jury's er van willen overtuigen dat je dan wel winst moet krijgen, ook al doe je de overgang niet echt op de letter, als de overgang zelf goed is dan tenminste een voldoende, maar liever een 8 van goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:50

Groeten is in feite niets anders dan halthouden, dit valt dus onder basisafrichting.
Wel zijn sommige juryleden alleen op het plaatje gefocused, en als je net even te vroeg of te laat bent heb je meteen een onvoldoende. Dat zoiets er uit gaat vind ik wel weer een pluspunt.
Nu de juryleden nog bijscholen die het uiterlijk van het paard als punt meenemen in de verzorging. Of een schrikkend paard aanzien als verzet.
Een nieuwe opzet van proeven is prima, maar sommige juryleden hebben dan ook heel wat bijscholing nodig. Als dat ook meegenomen wordt, dan wordt het een stuk eerlijker, nu is het soms echt een gok of je een winstpunt hebt of niet (niet bij alle juryleden hoor, maar je hebt ze er bij).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:51

Groeten eruit halen maakt me niet zoveel uit, maar vind het wel beter als je meer tijd krijgt om hals te laten strekken!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:08

ik zou het groeten er wel in laten, dat je voor sommige onderdelen meer tijd krijgt kan wel fijn zijn, hoewel ik bij sommige huidige b proeven vind dat er al erg lang tussen zit... Misschien komt er wel weer een B1 en B2. Dat is eerst ook al eens geweest. Vraag me wel af hoe die proeven er dan uit gaan zien... "maak ergens een gebroken lijn" of zo...

Wel handig voor de ruitersportzaken... iedereen weer aan een nieuw boekje.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:37

ik vind het opzich echt helemaal geen slecht idee hoor.
alleen van dat groeten vind ik wel jammer,dat hoorde echt erbij.

maarja voordat we ons druk gaan maken,eerst eens zien of het echt uitgebracht gaat worden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:42

Ik denk dat ze beter de juryleden kunnen kunnen leren hoe en wat er eigenlijk verwacht wordt van een B ruiter/paard en daar ook naar jureren.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:46

Ik vind het een beetje onzin. Groeten hoort erbij, je moet toch even 'hoi' tegen de jury zeggen Knipoog.

En voor een overgang heb je in de B meestal een halve lange zijde de tijd! Dat vind ik al gruwelijk veel en irritant (zeg dan gewoon waar je die overgang wil hebben, dan krijg je hem daar! denk ik dan altijd), maar wat willen ze er dan van gaan maken? Een HELE lange zijde??

En beter niet meer halsstrekken, Eef is namelijk echt niet van plan om hals te strekken, behalve als ze een goede bui heeft... Maar ja, das voor mij persoonlijk.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:15

Hoe moeilijk is groeten nou? Het is gewoon een kwestie van een correcte overgang rijden (wat in de B ook nog eens progressief mag). Als je paard geen overgang kan rijden, ga je toch sowieso geen proef rijden?

Halsstrekken langer de tijd voor geven? Hmm als je dit in je training oefent, hoeft het geen probleem te zijn.

B proeven stellen al geen ruk voor. Willen ze het nog saaier gaan maken? Gewoon eerst thuis je paard bevestigt hebben voordat je op concour gaat.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:18

Volgens mij wordt er bedoeld dat je dan niet precies op x hoeft te groeten maar gewoon ergens tussen X en G ofzo.
En ik vind opzich B en L proeven niet te moeilijk dus beetje onzin om het nog makkelijker te maken lijkt mij maar ja.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:18

Weer B1 en B2? Kassa voor de NHS, zeker 10 winstpunten voordat je hoger mag.

Nee, van mij hoeft dat niet. Ik heb liever dat ze juryleden herscholing geven. De rest mag van mij wel zo blijven (nou ja, ik wil gewoon weer met 5 wp over mogen.)

Meer tijd voor het halsstrekken zou ik nog wel handig vinden. Maar meer tijd per overgang lijkt mij een beetje te veel van het goede. Eigenlijk heb ik zelfs liever dat de B proeven meer inhoud krijgen, maar wel gelijk gejureerd worden (dus als B paard en ruiter). De onderdelen mogen best wat dichter op elkaar, ik rij persoonlijk liever een L1 proef dan een B proef.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:51

nee, geen vergissing, ze willen het groeten er helemaal uithalen. Na de bel moet je gewoon de A passeren, en dan ben je begonnen. Het is vooral bedoeld voor jonge paarden, die de spanning nog hebben als ze net de baan in komen.
Voor mij zelf gaat het helemaal niet meer op, ik mag geen B meer starten. Dit vind ik zelf weer raar; maken ze de proeven voor jonge paarden nog makkelijker om de paarden te kunnen rijden en ontwikkelen, mogen sommige ruiters met jonge paarden niet eens B beginnen!!

Volgens mij is het beste wat ze kunnen doen in ieder geval zorgen dat ruiters die het willen, de paarden gewoon in de B mogen starten. De B is namelijk goed te doen voor een paard die voor het eerst op concours gaat. De L is voor gespannen paarden dan best moeilijk.

Bovendien lijkt mij de opzet bijna niet te beoordelen, of zou de opzet gaan lijken op de kur op muziek? Met een aantal verplichte oefeningen en een beschikbare tijd?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:55

Ik vind wel dat ze meer mogen kijken naar de F-proeven en daar onderdelen van in de B zetten. Vooral de laatste paar onderdelen. En ook iets van uberstrechen Verward, wat in de belgische of duitse proeven zit, dat mag van mij ook hier in de proeven.

Maar het groeten zou ik er niet uit laten. Vind ik wel bij een proef horen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:09

Nog meer tijd voor het halsstrekken dan de diagonaal of volte? Beetje overdreven, je paard hoort gelijk omlaag te gaan en niet na een half rondje bak pas... Zo moeilijk is de B nou ook weer niet, vind dat je die dingen toch echt wel moet beheersen voor je op wedstrijd gaat. Wat wordt er nou helemaal gevraagd; overgangen en wat rechte lijnen/voltes. Tijd zat ook voor de overgangen btw.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:23

Ik vind B zoals ie nu is op sommige punten al te makkelijk.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:31

laat het maar zo als het is Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 08:36

Trouwens het is toch al: tussen x en g halthouden en groeten?

Wat hoger punten op goede onderdelen lijkt me een strak plan gezien de 10 winstpunten die je moet halen(minstens €80,00 bij de paarden!!). Maar onderdelen schrappen van een proef, waar al zo weinig inzit lijkt me niet slim.
eigenlijk mag er juist wel wat meer in, b.v. halsstrekken in draf. Of überstreichen( met 2 teugels je handen over de hals naar voren doen, kan de jury mooi de aanleuning zien.)
Maar dat vind ik, Saskia is al zo ver dat ze met haar nieuwe paard geeneens B meer wil starten. Die oefent wel door totdat ze in de L1 kan gaan rijden. De B vond ze dit jaar( haar paard is overleden) saai, eentonig en de juries absoluut niet op 1 lijn zitten. Soms dus echt gewoon te laag gepunt, dat mag wel veranderen.
( Hiervoor reed ze Z, dus je mag verwachten dat ze wel kijk heeft op haar geredenzijn.)