beste bitje voor op wedstrijd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

miekie02

beste bitje voor op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 20:29

ik ben opzoek voor mijn paardje naar een goed bitje om mee op wedstrijden te starten. het is een jonge ruin (4,5). ik rijd hem momenteel met een pasoa-bitje waar hij super op loopt, een enkelgebroken watertrensje is onbegonnen werk!! Wie heeft er een tip voor me met wat voor bitje ik het beste voor me paardje kan aanschaffen
groetjes Annemieke

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:45

Mag je niet met n passoa bit starten dan? Anders zou ik die gewoon nemen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:55

Ik geloof dat je niet met een Pessoabit Dressuur mag starten.
Je zou ook kunnen proberen om weer rustig terug te bouwen naar een wat minder scherp bitje?

Dat lijkt me verstandiger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:56

neej...pessoabitje mag idd niet

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:00

Op deze lopen de meeste paarden goed
Afbeelding
Citaat:
africhtingsbit
de extreme gevoeligheid van de paardentong wordt benut
ligt perfect in de paardenmond omdat bij de vervaardiging hiervan rekening is gehouden met de anatomische vormen van de mond
kort middenstuk, waardoor er geen druk op het gehemelte ontstaat
middenstuk ligt 45 graden gedraaid in de mond, waardoor het extra mond- en tongvriendelijk is
de teugelhulpen komen beter aan bij de zijkanten van de tong door de ligging van de buitenste bitdelen
het meest zachte bit voor het paard

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:02

Waarom is een enkelgebroken bitje onbegonnen werk?
En waarom rijd je dat jonge paard met een pessoabitje? (passoa is toch echt wat anders *hips* ).

Misschien is het handig je paard rijtechnisch netjes voor elkaar te hebben voordat je een wedstrijd wilt gaan starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:51

Kitty schreef:
Waarom is een enkelgebroken bitje onbegonnen werk?
En waarom rijd je dat jonge paard met een pessoabitje? (passoa is toch echt wat anders *hips* ).

Misschien is het handig je paard rijtechnisch netjes voor elkaar te hebben voordat je een wedstrijd wilt gaan starten.

k ken annemiek..zij weet goed waar ze meej bezig is en heeft er veel verstand van...dus wat ze doet zal dan ook wel goed zijn he!!!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:42

Dat zal best, maar ik vraag me gewoon af waarom een jong paard tijdens dressuur met een pessoabit gereden wordt.
Ik blijf erbij dat dat absoluut niet nodig is als je je paard rijtechnisch zover voor elkaar hebt dat je een nette dressuurproef neer kunt zetten.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:09

Ja op zich ben ik van mening dat je een paard gewoon op een normaal bit af moet kunnen richten. Die van mij was eerst ook niet te rijden op een trensje, maar inmiddels wel en ik start daar nu ook mijn wedstrijden mee.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:11

Als ze zo goed is, waarom stelt ze deze vraag dan?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:26

ik heb ook een jong paard (net 4) *LOL* en ik ben lekker aan het oefenen met haar, wij hebben een dubbelgebroken sprenger bit, werkt super, is gewoon zacht, en ja, ze gaat er wel eens vandoor, maar ja ze is nog jong en het wordt steeds beter, ik heb de tijd met dr hoor Haha! ...... ik wil eind februari eens een soort onderlinge gaan rijden, eens kijken hoe dat gaat Verward , en ik weet dat we nog een hoop moeten leren, so what.... ze is 4 jaar... mag het??? ze leert nu net in stap aan de teugel te lopen, en ik zit er dan op als een trotse pauw!!! (ze kan het, ze kan het!!! Haha! Tong uitsteken ) mijn advies; neem lekker de tijd, en rij op een normale trens.... en ja, ze zullen er wel eens vandoor gaan, begin je weer opnieuw met je oefening Schijnheilig succes, xxx Jessy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:45

dit paard is door iemand anders op een hele verkeerde manier in gereden....dus lijkt me dan ook niet gek dat het niet de makkelijkste is!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:26

Maar met bitten los je het niet op, je maakt het vaak alleen maar erger.

Ik zou eerst eens gaan zorgen dat je hem op een normaal bitje kan rijden en daarna pas aan wedstrijden gaan denken.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:52

Ik weet niet aan welke ringen je bakstukken en je teugels hangen, maar deze kun je ook steeds een stukje minder scherp hangen..

Als je paard nog niet op een normaal bitje kan lopen zou ik zeker niet op wedstrijd gaan omdat je daar nog meer stress hebt..

miekie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 17:08

jullie vroegen waarom ik een jong paardje met een pasoa bitje rijd hier mijn antwoord daarop: een pasoa bitje ziet er vrij scherp uit, maar heeft een zeer zachte inwerking op de paardenmond. Mijn paard is helaas geheel verkeerd ingereden door een penny-meisje en moest dus gecorrigeerd worden. rijtechnisch in mijn paard inmiddels Z-klaar.
op een ongebroken trensje liep mijn paard niet lekker op, hij accepteerde het bit niet.
mijn vraag was dus ook niet of een pasoa bitje wel of niet goed is bij een jonkie maar wat een goed alternatief bitje is voor op wedstrijden!
groetjes Annemieke

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:34

miekie02"]
[size=18][/size]rijtechnisch in mijn paard inmiddels Z-klaar.
[/quote]
Jouw voormalig verpeste 4-jarige is inmiddels Z-klaar? hihi Nagelbijten / Gniffelen

[quote="miekie02"]
[size=18][/size]een enkelgebroken watertrensje is onbegonnen werk!!
[/quote]
[quote="miekie02 schreef:
op een ongebroken trensje liep mijn paard niet lekker op, hij accepteerde het bit niet.

Welke van de twee accepteerde die nou niet? En vooral waaróm niet? Wat deed ie dan?

Als jij jouw paard alleen maar op een pessoa kan rijden ben je niet goed bezig en dus nog niet wedstrijdklaar.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:43

miekie02 schreef:
een pasoa bitje ziet er vrij scherp uit, maar heeft een zeer zachte inwerking op de paardenmond.

Dat ligt er net aan op welke ring je je teugels heb bevestigd..
Als je je teugels op de ring het dichtst bij de mond heb werkt het ongeveer gewoon als een Trensje.
Op de andere ringen zou ik het geen "zeer zachte inwerking" noemen.

Maar dat zul je waarschijnlijk wel weten..?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:00

dat bitje wat vonnie laat zien...is een goed werkend bitje
pessoa is het laatste wat ik voro zon paard zou gebruiken!!(bijna dan)
veel mensen denken dat ze kunnen rijden, maar dan hebben ze ook heel wat ijzerwerk er in hangen!! het is geen oplossing....
ik rijd mijn paarden beiden op dubbelgrboken
de vos is net een 4 jarige, want die heeft 2 jaar stilgestaan...en was dus super gevoelig en accepteerde niet veel
dit dubbel gebroken bitje werkt goed, natuurlijk was het wennen
maar je moet ook niet dagelijks gana klooien met die dingen! ze moeten er wel aan kunnen wennen! ik ken wle mensen die bij een 4 jarige een pessoa in hangen(en dan ook nog eens een mexicaanse neusriem)
en wat loopt ie braaf zeg..maar als dat de oplossing is...dan is paardrijden stukke makkelijker!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:14

miekie02 schreef:
. Mijn paard is helaas geheel verkeerd ingereden door een penny-meisje en moest dus gecorrigeerd worden. rijtechnisch in mijn paard inmiddels Z-klaar.

Sorry, maar dit klinkt nogal penny-achtig! 4 jaar, verkeerd ingereden en nu al door jou Z-klaar gemaakt.................oei

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:20

Ik zou eerst maar is een dubbel gebroken trensje proberen!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:52

Mijn paard was ook alles behalve goed ingereden, wilde ik een wending maken moest ik zowat met twee handen aan een teugel gaan hangen zo stug was ie. Het heeft dan ook lang geduurd voor ik ermee ben gaan starten. Maar eerst moet de basis gewoon goed zijn. Als je je paard niet eens op een normaal bitje kunt rijden, is hij in mijn ogen alles behalve Z-klaar, want dan zit de basis er niet eens in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:47

ik weet zeker dat dit paard Z klaar is...k heb vandaag nog een filmpje gezien...morge krijg ik foto´s!! miekje is zeker geen penny meisje..ze weet goed waar ze mee bezig is...ze vraag ook zeker NIET wat jullie van een pesoa bitje vinden maar een alternatief....ik ken dit paard...dit is zeker geen makkelijk beesje ookal loop ie onder een pesoa bitje...ze heeft haar teugel gewoon aan de heeft de teugels op de ring het dicht bij gentle z´n mond.....maar even over dat Z wat voor eizerwerk hebben Anky en Imke wel niet in de mond van hun paarden hangen..weleens van dicht bij gezien? ik weet ook dat die Grand prix paarden er niet allemaal op een vriendelijke manier tot grandprix startgerecht gemaakt worden...een kennis heeft het met eigen ogen gezien....maar 1 ding weet ik 100% zeker...miekie is op een goede manier bezig...jullie kennen gentle niet daarom kunnen jullie moeilijk van alles over hem en miekie gaan banketstaaf wa toch niet klopt...als je de persoon en het paard goed kent mag je over hun als persoon/paard iets zeggen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:09

Hoe kan je nou in hemelsnaam vinden dat je paard Z klaar is als hij niet eens op een gewoon bitje te rijden is?????

In de B moet je met een gewoon bitje rijden. Hij is dus niet eens B klaar!!!

Het is best makkelijk om een heeeeeeel braaaaaaf dier met een pessoa en een flinke spoor in combinatie met een flinke zweep een paar Z gevraagde kunstjes te laten doen........... maar dat is in de verste verte niet Z klaar!

Begin bij de basis, en dat is bij een correcte optoming

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:09

Je kunt mij nog meer vertellen, maar een paard dat niet op een gewoon trensje te rijden is, kan nooit Z-klaar zijn.

En dat is dus weer een voorbeeld van iemand die vindt dat haar paard op Z-niveau loopt maar nog niet eens in de B op een normaal enkel- of dubbelgebroken trensje rond kan sturen.
Misschien komt het wat grof over, maar ik denk toch echt dat je je paard eerst op zit moet kunnen terugnemen (waarbij je dus geen extra ijzerwerk nodig hebt).
Al die speciale bitten zijn (vooral in de gewone dressuurring) om onkunde van de ruiter te verbergen. Excuse le mot.

Edit: ik zie dat G&K ongeveer hetzelfde zegt...

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:24

0ojannekeo0 schreef:
ze heeft haar teugel gewoon aan de heeft de teugels op de ring het dicht bij gentle z´n mond.....

Als hij wel op die ring te rijden is, kan hij ook gewoon op een Trensje?
Waarom doet ze dat niet gewoon, het africhtingsbit dat al eerder werd laten zien is een fijn bit in gebruik.

Voor de rest ben ik het helemaal eens met wat hierboven al gezegt word...