Hoe verzorg jij je paard voor de wedstrijd?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Hoe verzorg jij je paard voor de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:24

Wat doen jullie allemaal met je paard voor de wedstrijd?

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:44

De dag voor een wedstrijd reed ik altijd nog even (iets anders dan de wedstrijd zelf, dus niet nog een keer een proefje of springen voor een concour..) altijd gewoon dressuurmatig nog wat doen. Daarna zette ik haar even op stal, ging ik eerst alles opruimen en daarna ging ik haar wassen, opdrogen onder solarium.
Invlechten deed ik nooit aan (reed ook voornamelijk springwedstrijden..) Verder altijd even helemaal netjes maken, soms nog even oortjes uitscheren, waar het hoofdstel achter de oren zit weer glad scheren. En dat was het wel zo'n beetje, alvast de auto inpakket met spullen voor de wedstrijd.. Lachen
Maar altijd.. De stal uitmesten, helemaal opschonen. Stel dat je mooi netjes gewassen paard gaat rollen door de poep :S

Groetjes Stef.. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:46

niets bijzonders eigenlijk. Dag ervoor goed poetsen, staart en witte beentjes wassen, hoeven invetten en evt invlechten. Indien nodig lange haren bijknippen. Ik rijd gewoon de dag ervoor, bij voorkeur zelfs een sprongetje als ik de dag erna moet dressuren.

's Ochtends staart in antiklit en uitpluizen (op de trailer ingevlochten staart), even poetsen, evt invlechten en dat was het dan wel.

Na de wedstrijd (en zeker na een cross) heb ik heel wat meer werk

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:15

Ik ben echt zo'n muts die alles piekfijn voorelkaar wil hebben. Staart en benen worden gewassen, schroefgaten worden helemaal schoongemaakt en met de tab vast nieuw schroefdraad draaien, vette watten erin. Hoeven schoon en ingevet. Derde oor bijscheren, kroonrandjes en vetlokjes bijwerken, oren knippen/scheren. Vlechten, uitgebreide poetsbeurt. De neusgaten maak ik helemaal schoon met die zwitsal oliedoekjes, tevens de uiers en vulva van de merries ook met die oliedoekjes (ja, ik ben echt erg). Haha!
Ik ben vast nog wat vergeten...................hihi.
Maar goed, dit doe ik dus echt voor elke wedstrijd. Ik heb 2 paarden die gemiddeld beide 2 keer per maand een wedstrijd lopen.
Qua rijden doe ik meestal een ontspannend bosritje de dag ervoor. Zijn ze lekker uitgewaaid!
Zadel en hoofdstel worden ook grondig schoongemaakt.
Laatst bijgewerkt door Sim op 20-10-04 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:18

Simmie, eigenlijk doe je precies hetzelfde als ik dus Schroeven doe ik meestal op concours, maar als het erg druk is alvast thuis.

Zadel en hoofdstel doe ik niet iedere keer Haha!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:21

Lielle schreef:
Simmie, eigenlijk doe je precies hetzelfde als ik dus Schroeven doe ik meestal op concours, maar als het erg druk is alvast thuis.

Zadel en hoofdstel doe ik niet iedere keer Haha!

Het lijkt er wel op ja. Als ik sommige bij ons op stal zich zie voorbereiden op een wedstrijd, ben ik wel heel precies. Een harde borstel vinden ze vaak genoeg om hun paard er mooi uit te laten zien.........
Enne, hoofdstel en zadel schoonmaken??? Dat ziet de jury toch niet van zo'n afstand. Dat zal misschien ook wel, maar ik doe het voor mijn eigen idee dat ik alles zo veel mogelijk in orde heb.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:31

Ik poest hem eerst helemaal goed. Dan was ik de voetjes en hoeven. Vet de hoeven in. Vetlokjes, oren en manen bijwerken. vlecht zijn manen, maak zijn oogjes, neusje, anus en poging tot koker schoon. Spuit van equiglans over hem en in de staart. dan dekentje erop.
Maak hele stal schoon en dan maar hopen dat alles de volgende morgen nog zo is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:54

Net zoals normaal en niets bijzonders. Mijnzadel ziet er altijd netjes uit en hoofdstel ook. Poetsen doe ik altijd goed dus ook niet bijzonders en extra wassen ook niet. Zijn hoeven doe ik meestal de dag ervoor maar ja die doe ik toch al om de dag Haha!.

Tja alleen vlechten dan is extra.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:09

Even goed nadenken. Ligt eraan met welk paard ik ga.
Met de kwpn-er:

Dag tevoren niet al te hard laten werken zodat hij op de wedstrijd zelf geen spierpijn heeft. Soms staart wassen. Tuig schoonmaken. Evt staart wel vast uitrafelen en een vlecht erin, zodat als meneer in het zaagsel gaat liggen ik alleen die vlecht hoef uit te borstelen. En evt oortjes enzo bijknippen.
Pas 's morgens tevoren doe ik vlechten. Daags tevoren gaat niet, want dan kan ik het toch weer allemaal opnieuw doen. Tegenwoordig vlecht ik hem tijdens het eten. Dan blijft hij tenminste stilstaan. Als ik hem aan de ketting zet, dan moeten we al met zijn 2en zijn om hem enigszins stil te houden. Verder schroeven meestal thuis erin draaien (Behalve bij een cross).

Voor het springen doe ik niks. Gewoon uit de stal trekken, borstel erover en wegwezen.

Met de volbloed:
Staart wassen ('t is toch een schimmel). Staart uitrafelen en vlecht erin om wat meer volume te hebben volgende dag. Vlechten (die blijft heerlijk als een standbeeld staan en de volgende dag ziet het er nog piekfijn uit).
Tuig poetsen.
Vogende dag alleen vlecht uit de staart halen en nog schroeven draaien.
Evt. gele plekjes poets ik met een vochtige spons weg.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:18

de dag voor de wedstrijd rijd ik net zoals elke andere dag. maar doe ik een paar keer extra de wat moeilijkere dingen uit de proef.
Ik was haar altijd ze is anders gewoon grijs van het stof en dat zie je goed op haar donkerbruine vacht. Sokjes wassen staart wassen. Antiklit erin.
Ik vlecht haar manen. Als de staart droog is hem uitpluizen. Als ze klaar is gata ze weer in de wei tot de volgende ochtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:32

Het hangt wel een beetje af van het soort wedstrijd moet ik zeggen. Voor een klein concours trek ik niet meer alles uit de kast. Mijn hoofdstellen poets ik toch al zowat dagelijks, en mijn paarden staan er meestal toch wel behoorlijk getoilletteerd bij, dus dan is het een kwestie van vlechten en vertrekken.

Voor de grotere dingen ga ik wel even goed mijn best doen:

- Wassen met shampoo: 1 of 2 dagen vantevoren. Het haar ligt daarna namelijk meestal niet mooi plat.
- scheren/toiletteren etc.
- vlechten met touw
- lichaam inspuiten met Cowboy Magic glansspray (spuit de glansspray altijd op een doek, en smeer het dan op je paard, dat geeft het beste - want meest regelmatig verdeelde- effect)
- babyolie op neus/rond de ogen/ op de staartwortel.
- staart uiteraard uitborstelen
- hoeven lakken (blanke lak)

Harnachement na het normale schoonmaken:

- koperen of koperkleurige onderdelen poetsen (poetswatten van Carr Day & Martin uit het blikje met koperkleurige deksel zijn het beste - uitpoetsen met een Vileda wonderdoekje)
- Neus- en evt frontriem (bij rondgenaaid) inspuiten met haarlak - goedkoop merk gebruiken.
- rest vh hoofdstel insmeren met Boston shoecreme (blank) -> glimeffect
- voor- en achterkant vh zadel insmeren met Boston shoecreme

De laatste dagen voor concours word er wedstrijdgericht getraind, dus op onderdelen van de proef. Niet alleen de oefeningen, maar vooral ook de 'grijze stukken' en bepaalde lijnen uit de proef. De hele proef word ook een paar keer aan elkaar gereden.

Wat ik de dag vantevoren doe verschilt per paard. Kojack train ik iets af, Sven moet juist echt flink aan het werk.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:57

Ik rijd hem meestal, soms aan de longe. Dan doe ik gewoon dressuur, beetje basis zeg maar. Hem wassen, (manen, staart, benen) box mesten, soms het tuig, staart uitpluizen, hooinet klaarhangen, laarzen poetsen en meer niet Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:17

O hemel, laarzen poetsen...

daar kan ik ook een hele verhandeling over schrijven Haha!

Ik zit er wel eens aan te denken een boekje te maken met foto's, of is er meer interesse in een dvd/video serie? Tong uitsteken

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:43

Meestal hoef ik de dag van te voren niet meer te toiletteren, houd het nog wel een beetje bij Schijnheilig
Tuig poetsen doe ik wel nog even snel de dag van te voren en mijn laarzen doe ik eigenlijk altijd 's avonds nog even goed!

De ochtend zelf vlecht ik en was ik de witte benen van Magic. Ik haat het namelijk als er plukjes uitsteken en/of stro in de knotjes zitten omdat Magic heeft gelegen (wat ze bijna altijd standaard doet). En ook de witte benen moeten wel echt helemaal schoon zijn

Wel spuit ik de dag van te voren haar staart in met anti-klit en gebruik het ook minimaal op haar lichaam zodat ze extra glimt.
Verder niet echt veel speciaals geloof ik Lachen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:04

Zep schreef:
- koperen of koperkleurige onderdelen poetsen (poetswatten van Carr Day & Martin uit het blikje met koperkleurige deksel zijn het beste - uitpoetsen met een Vileda wonderdoekje)

Zijn die poetswatten gewoon in Nederland te verkrijgen of moet ik ze uit Zweden importeren? En die Vileda wonderdoekjes, waar zijn die te koop?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:28

stal mesten,de dag ervoor lekker buitenstappen,daarna pony even lekker los in de bak(rollen/rennen)daarna manen en staart wassen met zilvershampoo,zweetdeken om.
vlecht in de staart en zweetdeken verwisselen voor nachtdeken.

dag van de wedstrijd:biksontbijt,poetsen,antiklit in manen ,staartvlecht opknopen en inbandageren.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:32

Toileteren (knippen van baardm oren, sokjes, kroonranden, derde oor, staart enz) indien nodig.
Magic rider in de staart.
Spullen in orde maken, eventueel poetsen, laarzen en dergelijke.

Veder longeer ik altijd de dag van te voren. Lekker los werken, ze reageerd hier super op en het brengt de minste stress.

Vlechten doe ik de ochtend zelf, of ik moet heel vroeg starten. Olie op de neus, ogen. hoeven vetten en nog eens lekekr met de schapenbrostel mooi glimmie maken. Knipoog

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:21

Gewoon de dag ervoor meestal half uurtje wat dressuur rijden.. en mn paard wassen.. staart, beentjes.. ligt eraan hoe koud het is vind ik.. en helemaal goed poetsen.. het tuig helemaal schoon maken.. en dan ook de poep uit de stal halen wat nieuw stro drbij.. en de dag zelf.. invlechten.. staart uitpluizen.. helemaal goed poetsen.. en ja dan spulle in de auto en hoppa op de trailer

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:33

Standaard zit pride al onder de Cowboy Magic Body Shine en staat hij onder een nylon deken Haha! ( glim heb je dan al genoeg Knipoog ) We hebben voorlopig alleen koud water dus in de zomer wel alles wassen, in de winter de witte benen 'wassen' met Cowboy Magic Green spot remover. De staart zit standaard in een staartzak. Die was ik 1 x in de zoveel tijd en dan gaat er een lading......... Cowboy Magic detangler in Haha! Het liefst een dag voor de wedstrijd een fleece staartzak zodat alles mooi opgewreven wordt. Ik heb een apart wedstrijdhoofdstel dat altijd gepoetste en wel in de kast ligt. Nog even haarlak erover en het glimt ook weer. Bit even goed schoonmaken. Helaas moeten mijn leren laarzen nog verbreed worden dus rijd ik tijdelijk met rubber........ Maar ook hier heb ik speciale rubberlaarzen spray voor dus ook die zien er toppie uit. Al het scheerwerk houd ik ook regelmatig bij dus dat is ook geen probleem. Blijft alleen het invlechten nog over en het gezicht schoonmaken met baby olie doekjes. Ik heb vrijwel altijd een 8 voor verzorging dus dat scheelt toch al weer een puntje Knipoog

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:11

Even rijden, niet te lang,dan heeft ze de dag erna nog gewoon genoeg energie, wassen, als t nodig is nog even toileteren. Invlechten doe ik pas op de dag van de wedstrijd, beetje equistar opspuiten en mn spullen schoonmaken

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:28

Niets Bloos! Bloos!

Mijn paard loopt altijd in de wei en maakt zichzelf toch wel vies 's nachts Schijnheilig Ik haal op de dag van de wedstrijd er gewoon een borstel overheen, kam zijn staart netjes uit en vlecht hem in Haha! Gelukkig is hij zwart Schijnheilig Hij is ook niet echt netjes getoileteerd, want hij heeft gewoon sokjes en een baard Bloos!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:03

Even een domme vraag tussendoor; wat is het derde oor???

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:49

Bij mij hangt het er vanaf hoelaat ik de volgende dag moet starten, hoe de dag voor een wedstrijd eruit ziet.
Morgen moet ik pas laat starten, om 5 uur en om half 6. Vanmorgen is Duvel even een half uurtje los geweest, samen met Jip, lekker spelen en rauzen door de bak heen. Vanmiddag heb ik zijn manen getrokken en zijn manenkam en staartwortel helemaal gemasseerd met anti-roos haarlotion, dat doe ik meestal 1x per week, heeft hij veel minder last van schilfers en dus ook minder jeuk en dus schuurt hij minder.
Verder ben ik einde van de middag nog even gaan rijden. Niks zwaar werken, gewoon lekker ontspannen losgewerkt en hij was zo braaf, dat ik na 20 minuten alweer heb afgebouwd en daarna nog lekker met hem heb uitgestapt. Daarna heb ik zijn benen afgespoten (doe ik altijd na het rijden, bak is nl nogal modderig, bovendien koel ik zijn pezen altijd na het rijden). Daarna zijn staart en zijn witte voetje gewassen.
Staart nog ingesprayed met equistar, dan kan ik die morgen verder uitborstelen.
Tot slot heb ik zijn hoeven nog inge-olied, dat doe ik eigenlijk alleen maar voor wedstrijden, hij heeft heel goede hoeven, volgens de smid, maar door de olie zien ze er morgen erg mooi uit.

Morgenmiddag ga ik zijn manen vlechten en zijn staart uitborstelen en het zadel en hoofdstel poetsen. Dat doe ik niet voor iedere wedstrijd, maar omdat de bak zo modderig is, moet het nu zeker wel, er zitten allemaal modderspetters op.

Van de week had ik zijn koppie al getoiletteerd, baardharen eraf enzo. Ook zijn kootholtes waren al uitgeknipt van de week, dat doe ik niet speciaal voor een wedstrijd, hij mag er altijd wel netjes bijlopen, wat dat betreft, dat doe ik gewoon wanneer ik het nodig vind.

Tygahno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:57

Als is 'smorgen's vroeg moet starten dan heb ik Tygahno de avond ervoor helemaal kant en klaar staan en dan poets ik hem 'smorgen's nog even en loop hem even na en dan gaan we op pad...

meestal moet ik 'smiddag's starten en dan rijd ik Tygie 'smorgen's nog even 20 min. gewoon wat basis, geen oefeningen gewoon even wat los werken... dan de vlechten erin, zijn benen en staart wassen, hoeven vetten gauw nog even een lap over mijn zadel en laarzen en klaar ben ik... OK dan! Mijn hoofdstel maak ik dagelijks goed schoon met zadelzeep.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:07

nou uhh ik ben spring amazone dus ik hoef niet zo veel te doen! OK dan!
borsteltje en klaar!
vlechten is niet verplicht en ik heb er een hekel aan om te vlechten dus dat komt mooi uit Haha! Haha! Haha!