meer controle op wedstrijden, ja of nee.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruchet

meer controle op wedstrijden, ja of nee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 15:20

Ik vind dat er meer controle moet komen op wedstrijden, met name het springen.
Aantal voorbeelden;
Er wordt veel te lang los gereden, waardoor het veel te druk wordt met het losrijden, en uiteraad meer ongelukken gebeuren. er moet veel meer controle zijn met het losrijden.

Elke week weer worden er beesten onnodig afgestraft door bijvoorbeeld een stop of een balk, meestal onstaat dat door een ruiterfout, maar het beest krijgt op zijn flikker. Ik snap heel goed de teleurstelling, maar zulke mensen moeten daar op aangesproken worden, anders leren ze het nooit af. op concour gaan is toch leuk

Dan het losspringen, 100 sprongen zijn niet nodig, de voorste paal drie gaten hoger dan de achterste paal, en de grond balk eronder schuiven ook niet, ga dan niet op concour als je paard zo onverzichtig is.

Vorige maand op concour reed er een jongen met een hackemore, het ding zat veel te laag waardor het paard bijna geen lucht meer kreeg, en het risico had om de neus te breken. Ik vind dat een jury daar wat van moet zeggen.

Als je bijvoorbeeld in Zweden zulke geintjes hebt, word je van je paard gehaald, en mag je het die week daarop weer een keertje proberen, ransel je dan je paard weer af, dan word je voor een maand gediskwalificeerd.

Van mij mogen ze hier in Nederland ook meer controle hebben, alleen wel door de juiste personen, en geen vervelende mannetjes die politie agentje willen spelen, het moet natuurlijk wel leuk blijven.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:28

Van mag dat wel, bij het pony springen kan deze meneer of mevrouw ook af en toe de meetstok eens hanteren, dat zou een stuk schelen Schijnheilig

En voor de rest hoor je normaal met je paard om te gaan, maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn voor sommige mensen, dus dan moet er idd maar gecontroleerd worden, ook bij dressuur trouwens, dat maakt wat dat betreft niet zoveel uit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:33

Wat jij nu stelt is erg moeilijk te realiseren. Ik heb nog nooit iemand 100 sprongen zien maken voor het losspringen. Maar het ene paard is het andere niet. Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig.
Wat het afstraffen aangaat. We zijn niet allemaal topruiters. Mijn paard heeft tijdens het rijden ook vast wel eens een onterechte tik gekregen. En soms liggen mijn benen niet stil genoeg, waarmee ik het paard uit zijn balans haal. Dan moet ik daarvoor dus ook maar afgestraft worden.

Wat ik wel vind is dat er meer controle moet komen op het gesjoemel van de springruites. Het komt nog steeds met grote regelmaat voor dat een springruiter op een ander paard in de ring verschijnt dan die op de startkaart staat. We moesten zonodig allemaal een chip in laten brengen? Ik ben nog nooit gecontroleerd en ik heb het ook nog nooit gezien. Dat zouden ze dus vaker mogen doen.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:28

Ik vind dat dit niet alleen bij springen moet gebeuren, maar ook bij dressuur. Je ziet vaak genoeg dat de pony onterecht afgestraft wordt. Of nadat ze de proef uit komen, de zweep uit moeders hand trekken en dan de pony tot de andere kant van het veld slaan.

Zelfs zou er wel iemand tussen de trailers rond mogen lopen. Sommige beesten worden echt hardhandig de trailer in ge..... Het is maar net hoe je het noemen wilt. Scheve mond

Ik ben geloof ik 2 of 3 keer gecontroleerd op papieren en chip, terwijl ik niet echt vaak op wedstrijd ga.

En inderdaad, van mij mag er wel een ponymeter rond lopen op het terrein!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:38

Chip controleren, prima, onnodig afstraffen bestraffen, prima. Maar wat losrijden betreft, dat moet ieder voor zich weten, de een rijdt gewoon graag lang los, de ande kort.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:43

Scum,moeilijk te realiseren ? Verward nou zo moeilijk is dat niet hoor. in bv.
Zweden wordt het al jaren gedaan.
Ze hoeven maar een persoon bij het losrijden te zetten, en de jury doet zijn taak in het jury hokje. heel simpel.

Ik tel niet hoeveel sprongen iemand maakt met het losspringen, maar ik denk dat als je tussen de 15 en 25 sprongen maakt met losspringen dat dat voldoende moet zijn, als je 60 sprongen moet maken voordat je het parcour ingaat, dan heeft dat niet met het paard te maken, maar eerder iets met het zelfvertrouwen van de ruiter.

Het is niet alleen de beroepsruiter, maar ook de hobbyruiter die wel eens over de scheef gaat.
Wat jij aanhaald met springruiters die op een verkeerde startkaart starten is een ander verhaal, daar zijn al mensen voor die dat contoleren, en ja misschien zouden ze daar ook wat strengen in moeten zijn.
Alhoewel ik al een stuk of 10 keer ben gecontroleerd dit jaar.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:45

Ik vind eigenlijk dat ze meer papieren moeten controleren, op inentingen. Je neemt die dingen niet voor niets mee.
Dat is zo gedaan, even melden en papieren laten zien.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:50

Marliesje schreef:
Chip controleren, prima, onnodig afstraffen bestraffen, prima. Maar wat losrijden betreft, dat moet ieder voor zich weten, de een rijdt gewoon graag lang los, de ande kort.

Dus jij vindt het niet erg om met 15 man in een bakje van 20x40 los te rijden. het is gewoon gevaarlijk om met 15 frisse bokken in een klein bakje te moeten losrijden, ik vind niet dat je zelf uit kunt maken om een ander in gevaar te brengen.
Misschien is het beter voor de mensen waarvan het paard wat langer losgerden moet worden, om thuis het paard even te longeren.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:04

15 man in een 20 x 40 bak gaat imo best. Ik heb wel eens met zoveel man in een 30 x 15 bak losgesprongen. (Dat is wel te klein)Zolang iedereen die niet springt netjes op de hoefslag stapt gaat het best. En uitstappen buiten of iig niet al te lang.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 17:04

Scum schreef:
Wat jij nu stelt is erg moeilijk te realiseren. Ik heb nog nooit iemand 100 sprongen zien maken voor het losspringen. Maar het ene paard is het andere niet. Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig.
Wat het afstraffen aangaat. We zijn niet allemaal topruiters. Mijn paard heeft tijdens het rijden ook vast wel eens een onterechte tik gekregen. En soms liggen mijn benen niet stil genoeg, waarmee ik het paard uit zijn balans haal. Dan moet ik daarvoor dus ook maar afgestraft worden.

Wat ik wel vind is dat er meer controle moet komen op het gesjoemel van de springruites. Het komt nog steeds met grote regelmaat voor dat een springruiter op een ander paard in de ring verschijnt dan die op de startkaart staat. We moesten zonodig allemaal een chip in laten brengen? Ik ben nog nooit gecontroleerd en ik heb het ook nog nooit gezien. Dat zouden ze dus vaker mogen doen.

In Zweden mogen er 6 tot 7 hobbyruiters losrijden, en 8 tot 9 beroepsruiter. hoe zou dat toch komen ???

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:09

Je zou voor de aardigheid eens moeten kijken hoe hier in Asten het losrijden ooit gaat. Meer als 15 comb in de bak, mensen in het midden bij de hindernissen, mensen die door de bak moeten lopen van de vrachtwagen naar de kantine, ruiters die in een hoek klaar staan om de ring in te gaan, ruiters die in een hoek opstappen, grooms die een paard aan de hand uitstappen. Het is dan echt een gekkenhuis, maar er gebeurd nooit iets. De eerste keer wisten mijn paard en ik niet wat we meemaakten, maar nu kijken we nergens meer van op. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:15

Marliesje schreef:

Helemaal mee eens
Lossrijden mag niet aan tijd gebonden worden.
En idd aan die mierenhoop leer jezelf en je paard ook wennen

En thuis longeren, net alsof dat enig nut heeft
Je paard word gewoon weer opnieuw vrolijk als het spannend is.

Tip, paar keer in Asten in de manegeklasse of B starten op donderdag avond
Kun je dat, kun je overal lossrijden Haha!

En ongelukken met 15 ruiters in de bak plus een hoop helpers, dat zie ik zelden.
Misschien net wat je gewend bent?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:18

Zondagochtend in Asten kan ook al heel leuk zijn!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:19

Wie moet die controles uitvoeren dan?
Vrijwilligers zijn amper te vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:21

De chip zou makkelijk zijn
gewoon door de ringmeester, als je de ring uitkomt.
Het onnodig straffen door de jury, maar dat word al gedaan als het echt te erg is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:23

De meeste wedstrijden in deze regio hebben geen ringmeester,
verder heb je als ringmeester vaak al zat gedoe om iedereen op tijd in de ring te krijgen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:23

Hier lopen toch regelmatig opzichters rond, juryleden die op dat moment niet aan het jureren zijn. Ik zag vorige week zondag nog een meisje dat op haar flikker kreeg omdat ze haar sporen verkeerd om aanhad.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:30

Overigens, ik vind dat je Zweden niet kan vergelijken met NL,
in NL vraagt elke onbenul met paard een startkaart aan, vooral in de lagere klasses zijn teugelkreupele, niet nageeflijke, geblesseerde, slecht gevoerde paarden geen uitzondering.
Dat zie je in Zweden dus echt niet, daar is het niveau veel hoger omdat mensen veel minder snel wedstrijden rijden. Er zijn daar vrij weinig wedstrijden, zoveel wedstrijden als wij per weekeinde alleen al in Noord Holland hebben, hebben hun zo'n beetje in heel Zweden. Voor een wedstrijdje moet je daar vaak dus een heel weekeinde met overnachtingen uittrekken, dus er komt gewoon veel meer bij kijken. Dat kost allemaal klauwen vol met geld. Mensen die dat kunnen betalen kunnen over het algemeen ook betere instructie en betere paarden betalen.
Kortom: De mensen die daar starten zijn vergeleken bij de Nederlanders veel profesioneler.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 17:46

runningkawa schreef:
Helemaal mee eens
Lossrijden mag niet aan tijd gebonden worden.
En idd aan die mierenhoop leer jezelf en je paard ook wennen

En thuis longeren, net alsof dat enig nut heeft
Je paard word gewoon weer opnieuw vrolijk als het spannend is.

Tip, paar keer in Asten in de manegeklasse of B starten op donderdag avond
Kun je dat, kun je overal lossrijden Haha!

En ongelukken met 15 ruiters in de bak plus een hoop helpers, dat zie ik zelden.
Misschien net wat je gewend bent?

Ik rij 6 wedstrijden in de maand, dus ik ben wel wat gewend ja.
Knipoog

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:47

Het lijkt erop dat er telkens ruwer gereden wordt, dat alles maar mag. Zowel op het voorterrein bij het springen als in de ring, schoppen, de paarden met de zweep bovenhands de ring doorslaan, waarbij de klappen buiten bij de trailers te horen zijn. Een paard heeft best eens een por of een klap verdiend, maar bij wat je nu vaak in de ring ziet is nog geen paard beter gaan springen. En vooral om wat ook Sjuimpje zegt er door iedereen maar gestart wordt, zou er best strenger opgetreden mogen worden, misschien hogere eisen om te mogen starten of iets in die richting, en startverbod voor bepaalde tijd bij grof gedrag, het zijn maar wat ideeen.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 17:48

Er werkt een Zweeds meisje bij mij op stal, en die denkt er toch anders over Sjuimpje.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:32

Misschien omdat jij het over springen hebt, ik heb het over dressuur en heb niet lang geleden nog een dressuurwedstrijd bezocht.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 11-10-04 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:32

Ik vind zo ie zo dat de ruiter zelf moet weten hoe veel en hoe lang bij los springt, voor jou is 60 sprongen misschien niet nodig maar voor een ander wel, toen mijn pony nog jong was moest ik ook lang los rijden omdat hij anders veel te heet was in het parcour en veel los springen voor het vertrouwens van mijn pony! anders stond ik voor iedere hindernis stil, toen ze wat meer ervaring kreeg draaide het om en werd ze heter van het lang los rijden en ben ik dat gaan inkorten. 15 man in 1 bakje vind ik nog wel mee vallen, hier in de buurt is het vaak nog een stuk drukker (meer richting de 25/30) Als iedereen rekening met elkaar houd en van te voren even oxer of steil schreewt als hij/zij er op aan rijd gaat dat allemaal prima, je moet alleen erg goed opletten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:36

Marliesje schreef:
Je zou voor de aardigheid eens moeten kijken hoe hier in Asten het losrijden ooit gaat. Meer als 15 comb in de bak, mensen in het midden bij de hindernissen, mensen die door de bak moeten lopen van de vrachtwagen naar de kantine, ruiters die in een hoek klaar staan om de ring in te gaan, ruiters die in een hoek opstappen, grooms die een paard aan de hand uitstappen. Het is dan echt een gekkenhuis, maar er gebeurd nooit iets. De eerste keer wisten mijn paard en ik niet wat we meemaakten, maar nu kijken we nergens meer van op. Haha!

Er gebeurd inderdaad nooit iets daar: Als de koe verdronken is dempt men de put Verward

Ik ga heel veel kijken op wedstrijden en ik moet zeggen dat ik wekelijks wel wat zie gebeuren. Te drukke losspring tereinnen waardoor een paard een keer uitslaat of iets dergelijks. Vaak is het niet iets ernstig maar goed...........zitten we daar op te wachten dan?

Het voorbeeld wat Ruchet aanhaalt met de Hackamore heeft ze nog vriendelijk omschreven. Het paard maakte namelijk bij iedere galopsprong een heel vreemd geluid doordat die hackamore te laag en veel te strak zat. Een jury behoort dan gewoon in te grijpen!

Sjuimpje, Zou het zo kunnen zijn dat in Zweden het zo goed verloopt omdat dat het resultaat is van een ringmeester bij de ring? Een ringmeester die rijtechnisch is onderlegt en dus kijkt wat er echt niet kan?

Ik denk dat het nog niet zo raar idee is. In Zweden werkt het, dat blijkt wel Knipoog

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:57

x
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt