Ze staan vast niet onder de rassen die de manen los mogen hebben, aangezien er maar zo'n 30 zijn in Nederland, maar wat moet ik in godsnaam wel doen met die manen als ik ooit een wedstrijd met haar rij? Het is een raskenmerk en ik vind het erg mooi, dus ik ga ze echt niet halveren... M'n schoonzus zei dat tussen de paarden starten met een hengstenvlecht ook geen geslaagd idee is en ik denk dat dat idem geld voor een matje? Maar als ik het loslaat krijg ik vast lage punten voor de verzorging omdat het niet onder de rassen staat (zoals bijv. haf, ijslander, tinker, fries) die de manen los mogen omdat het bij het ras hoort, terwijl het wel ook hier zo is.
Iemand suggesties? (erg voorbarig, maar ik vroeg me dit ineens af na de ARK met m'n ijslander)

succes in ieder geval! 
En ik vind bij m'n ijslander eigenlijk de losse manen al minder staan tussen alle geknotte enz. paarden, als ik op de foto's kijk, dus ik denk dat ik er zeker wel wat mee ga doen als het er ooit van komt...
(kan ik gaan oefenen
.)
Hmm ik vind het matje er wel mooi uit zien bij jouw tinker, zo mooi heb ik nog geen matjes gezien! Ik zie ze weleens bij haflingers, maar daar gaan ze weleens bol staan. Bij die van jou loopt het ook iets in een punt of niet? In ieder geval mijn complimenten.