Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:Verkopen of weggeven is voor mij nooit een optie bij de bovenstaande omschrijvingen.
De keuze zou meer zijn 'inslapen of houden als pensionado'
Dorine92 schreef:hoezo kan een paard die pijnvrij is maar niet bereden kan worden niet Frankrijk chillen in de wei desnoods. Antwoord.. kost geld???
Ibbel schreef:Dorine92 schreef:hoezo kan een paard die pijnvrij is maar niet bereden kan worden niet Frankrijk chillen in de wei desnoods. Antwoord.. kost geld???
Noem mij eens een reden waarom een paard dat geen fysieke problemen/geen pijn heeft NIET bereden kan worden? Ik kan daar nl geen voorbeeld voor vinden (behalve echt oud zijn - waar je op z'n minst dan toch artrose, gebitsslijtage en gebrek aan goede opname van voedingsstoffen bij kunt verwachten)
Reden om niet meer te kunnen rijden bij een jonger paard of één van middelbare leeftijd is volgens mij toch eigenlijk 99 van de 100 x beengebreken/chronisch kreupel, rugproblemen of longproblemen oid.
Welke andere problemen zou een paard kunnen hebben waardoor rijden niet kan, maar pijnvrij in de wei lopen wel? En dat is echt een serieuze vraag van me, want ik zie 'm niet.
Griffioen schreef:Paarden die bijv. alleen bij belasting last krijgen van hun lichamelijke gebrek of paarden die mentaal niet in staat zijn gebruikt te worden voor sport of recreatie.
Ibbel schreef:Dorine92 schreef:hoezo kan een paard die pijnvrij is maar niet bereden kan worden niet Frankrijk chillen in de wei desnoods. Antwoord.. kost geld???
Noem mij eens een reden waarom een paard dat geen fysieke problemen/geen pijn heeft NIET bereden kan worden? Ik kan daar nl geen voorbeeld voor vinden (behalve echt oud zijn - waar je op z'n minst dan toch artrose, gebitsslijtage en gebrek aan goede opname van voedingsstoffen bij kunt verwachten)
Reden om niet meer te kunnen rijden bij een jonger paard of één van middelbare leeftijd is volgens mij toch eigenlijk 99 van de 100 x beengebreken/chronisch kreupel, rugproblemen of longproblemen oid.
Welke andere problemen zou een paard kunnen hebben waardoor rijden niet kan, maar pijnvrij in de wei lopen wel? En dat is echt een serieuze vraag van me, want ik zie 'm niet.
996981 schreef:Ga je nu mensen met (vlucht)dieren vergelijken? Mensen kunnen aangeven of en hoeveel pijn ze hebben. Dieren niet. Een kreupel vluchtdier sterft in de natuur ook. Ofwel door ondervoeding ofwel omdat het voer wordt.
Een paard dat zichtbaar kreupel is heeft pijn. Een paard zal er alles aan doen om ongemak niet te tonen. Juist door het gegeven dat het daardoor kwetsbaar is ten prooi te vallen.
Een chronisch kreupel paard dat niet te helpen is laten hemelen is humaner dan hem rondt te laten sjouwen. Een “kreupel” mens kan gebruik maken van hulpmiddelen (loopstok, krukken, rolstoel) om te ontlasten. Een paard kan dat niet.
Dorine92 schreef:996981 schreef:Ga je nu mensen met (vlucht)dieren vergelijken? Mensen kunnen aangeven of en hoeveel pijn ze hebben. Dieren niet. Een kreupel vluchtdier sterft in de natuur ook. Ofwel door ondervoeding ofwel omdat het voer wordt.
Een paard dat zichtbaar kreupel is heeft pijn. Een paard zal er alles aan doen om ongemak niet te tonen. Juist door het gegeven dat het daardoor kwetsbaar is ten prooi te vallen.
Een chronisch kreupel paard dat niet te helpen is laten hemelen is humaner dan hem rondt te laten sjouwen. Een “kreupel” mens kan gebruik maken van hulpmiddelen (loopstok, krukken, rolstoel) om te ontlasten. Een paard kan dat niet.
Doen we nu net alsof er niet ontzettend veel paarden steeds peesblessures en andere kreupelheden krijgen door het werk, die dan weer herstellen door rust, om vervolgens tijdens de training weer kreupel te worden?