Houden, inslapen of verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zou je kiezen voor inslapen in plaats van verkopen of weggeven?

Het paard kan niet meer gereden worden, en zou (veel) pijn ervaren als dit wel zou gebeuren.
198 (15%)
Het paard heeft complex management (voer/training/stalling) nodig om gezond en/of pijnvrij te blijven.
188 (15%)
Het paard heeft permanent pijnstilling nodig om pijnvrij te kunnen zijn.
299 (23%)
Het paard heeft een chronische blessure die herhaaldelijk maakt dat het dier niet bereden kan worden.
167 (13%)
Het paard heeft een zodanige afwijking in bijvoorbeeld bouw, waardoor pijn en blessures in de toekomst onvermijdelijk zijn.
189 (15%)
Het paard is oud, niet alleen in leeftijd maar ook in gedrag/behoeften.
205 (16%)

Totaal aantal stemmen: 1246

Kousen

Houden, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:09

Naar aanleiding van een recent topic waarin de discussie gevoerd werd over de verantwoordelijkheid van de eigenaar om een (kapot) paard wel of niet te 'mogen' verkopen. Als je je paard niet meer kunt houden, in welke situaties zou je kiezen voor inslapen in plaats van verkopen of weggeven, en waarom?

Poekkie

Re: Houden, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

Lijkt mij dat bij optie drie inslapen de enige juiste keuze is, zelfs wanneer je het paard niet hoeft weg te doen?

Wat bedoel je met complex management? Ik heb bvb een oude haf met allergie en genezen blessures, zoiets?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

Ik zou sowieso nooit verkopen of weggeven in bovenstaande gevallen. Het is mijn Verantwoordelijkheid, en dat paard heeft recht op eerlijke behandeling
En tja pijnstillers en dan nog pijnvrij grasmaaier zijn zou voor mij zeker geen reden tot inslapen zijn
Pijn ondanks medicatie en niet meer normaal kunnen leven is inslapen

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:44

Ik heb niks ingevuld,want mis een optie,in alle bovenstaande gevallen zou ik kiezen voor inslapen tov wegdoen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Ik vind het niet te verkopen dat een paard dood moet als je er niet op kunt rijden. Dus alleen 3 is voor mij een reden om ermee te stoppen

tyleysmiley schreef:
Ik heb niks ingevuld,want mis een optie,in alle bovenstaande gevallen zou ik kiezen voor inslapen tov wegdoen.

Dan vink je ze alle 6 aan

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:50

Alleen als het paard ook niet meer kan met pijnstillers, ik vind dat je voor een bepaalde periode dat wel kan doen maar als er steeds hogere dosering vereist is wordt het tijd om afscheid te nemen. Complex management doe ik al sinds de jaren negentig. :')

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

Ik doe echt geen paarden weg / inslapen als ze niet meer bereden kunnen worden.

Ik accepteer dat er verschillende fases zijn in het leven met een paard:

1. een fase met actieve rijpaard(en)
2. een fase met gepensioneerde rijpaard(en), ongeacht hoe jong of oud dat pensioen begon
3. een fase dat ze sterven en je opnieuw begint met jong spul

Meestal allemaal niet zo strikt natuurlijk, want veel mensen combineren jong met oud, of ruilen hun oude paard voor een jong paard.

Voor mij geldt het wel. Hierdoor heb ik al een decennium nauwelijks gereden, ben ik op 4 maanden tijd 3 paarden verloren, en begin ik nu weer helemaal opnieuw met een jaarling. Als mijn laatste oude paard sterft komt er wellicht nog een tweede jong paard bij.

Kans is groot dat deze jonge paarden de laatste paarden van mijn (paarden)leven zijn. Mocht het zo zijn dat ze vroeger niet bereden kunnen worden dan gepland, heb ik daar vrede mee.

Enkel kunnen leven op pijnstilling is bij één van mijn oudjes wel de keuze geweest haar te laten gaan. DA stond hier 200% achter. Paard kon niet meer lopen of staan zonder.

Tenslotte moet je eerlijk zijn over je eigen ambities. Als je écht niet kan leven zonder rijden, en je paard wordt op 8-jarige leeftijd definitief afgekeurd, en handel is te gevaarlijk, is het helemaal begrijpelijk dat je de knoop doorhakt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

ik heb bij allemaal optie inslapen aangekruist. 'probleem' paarden en/of heel oude paarden zijn beter af ingeslapen dan wanneer ze een onzekere toekomst bij nieuwe eigenaren tegemoet gaan. Het risico dat ze in de handel terechtkomen is te groot. Ik zou het zelf oplossen, dus houden of inslapen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Weggeven is altijd een no-go.
In alle gevallen inslapen, als de keuze is inslapen óf verkopen. Je verkoopt een paard met 'probleemmanagement' niet zoals bij opties 1,2,4,5 en 6. Optie 3 - zie hieronder.
In geval van 'je kunt het paard zelf aanhouden' als alternatief dan inslapen in ieder geval bij optie 3. De rest hangt ervan af.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:39

Dit is zo moeilijk aan paarden houden en ik zie zo veel van dit soort gevallen de laatste tijd.
Van een afstand gezien los van je emotionele gehechtheid is inslapen als je er niet meer mee kan rijden het meest logisch.
Ik ken ook een veearts die daar helemaal in mee gaat want het is een te dure hobby om er Niet mee te kunnen doen wat je wil.
Maar als je een dier eenmaal in je hart gesloten heb en je ziet hoeveel meer ze zijn als werkdier…dan kun je daar niet meer zo makkelijk achter staan.Ik bedoel ze hechten zich aan je , ze kunnen dromen , zich ergens op verheugen, blij zijn, verdrietig zijn.Onze emoties aan voelen en daarop reageren.Ze kunnen groeien en zijn spirituele wezens ( al gelooft niet iedereen dat ).Een paard is net zo goed IEMAND als dat een mens dat is vind ik.
Maar..kennis koopt een sport pony voor de dochter snel na de aankoop ernstig kreupel , hoop kosten en stress verder..opnieuw dezelfde peesblessure na revalidatie.En dan..dochter zwaar teleurgesteld..hoop onkosten..maar ga je 20 jaar een paard onderhouden die niet bereden kan worden?Ga je hem dan aanbieden met pijn in het hart…als coaching, weidemaatje of fokmerrie?Zoals er al duizenden aangeboden worden?Je kan er op rekenen dat dit mooie dier gewoon doorverkocht en bereden gaat worden.En dan is er een nieuw kind teleurgesteld en het dier weer opnieuw pijn.Maar laat je een vrolijk dier inslapen wat je vol vertrouwen aan kijkt ?
Of astma ..ook zo n leuke …kapitalen aan onderhoud en niet echt helemaal gezond te krijgen.
Echt wel een van de lastigste dilemma s in het houden van paarden.
De een zegt ..ja gaat de verplichting aan dus je heb pech als je dier geblesseerd raakt.
Maar ja..hoeveel pensioen plekjes zijn er ook over.
Ik hoop nooit voor zo n lastige keuze te komen staan.Uiteindelijk is het een gevoels kwestie voor mij.Overheerst de liefde of de irritatie dat kan ik nu niet zeggen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

Verkopen of weggeven is voor mij nooit een optie bij de bovenstaande omschrijvingen.

De keuze zou meer zijn 'inslapen of houden als pensionado'

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Ik vind het ergens wel een beetje bijzonder hoe men er bijna trots op kan zijn om altijd voor inslapen te kiezen zonder enige nuance. Hij hoeft niet naar de andere kant van het land he. Hij kan ook naar een vriend of vriendin die een weidemaatje zoekt, en hoezo kan een paard die pijnvrij is maar niet bereden kan worden niet Frankrijk chillen in de wei desnoods. Antwoord.. kost geld???

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

troi schreef:
Verkopen of weggeven is voor mij nooit een optie bij de bovenstaande omschrijvingen.

De keuze zou meer zijn 'inslapen of houden als pensionado'

Dit. Zelf verzorgen en niet verkopen/weggeven. Het is jouw dier en jij moet in mijn ogen dan je verantwoordelijkheid nemen. Ik snap wel dat het heel naar is als je zevenjarige met pensioen moet, je mogelijk nog 15-20 jaar een dure grasmaaier hebt en niet aan je eigen doelen kan werken… maar ik denk dan dat ik toch op zoek zou gaan naar manieren om samen plezier te hebben of een dier op een pensioenplek zou zetten en zelf eventueel naar een verzorgpaard zou zoeken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

Ik snap niet dat je een paard denkt te kunnen verkopen als het niet (meer) gereden kan worden. Wie zou daar geld voor over hebben dan?

Maar dat terzijde.
Hier een 12-jarige die sinds september met pensioen is. Niks inslapen, verkopen of weggeven. Ze is door de Raaphost behandeld tot ze pijnvrij kon grazen, en staat nu bij een rusthuis.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Voor mij alleen optie 3, de andere opties hangen sterk af van de situatie.

Onderstaande had ik net in het andere topic geplaatst:

We hebben de luxe van stal aan huis, voldoende wei en deels eigen hooi, dat scheelt.

Ik heb er in totaal 8 gehad, die alle acht gebleven zijn zolang het leven voor hen aangenaam was.
Geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft om het dier te bedanken voor de geleverde arbeid en het geleverde plezier, door het de handel in te sturen en ja, 1 exemplaar is 20 jaar lang een hele dure grasmaaier geweest. Geblesseerd geraakt in de wei en nooit meer 100% goed geworden, hoewel de meeste mensen er niks aan zagen. Ik heb die 20 jaar van hem genoten, van zijn schoonheid, zijn kwajongensstreken en zijn speelsheid tot zijn laatste dag toe.

Nu staat er nog een van mijn dochter die met pensioen is, ik hoop dat hij nog lang mag blijven.

Dus nee, voor ons geldt niet dat wanneer een dier niet meer voldoet voor de sport, dat hij dan maar dood moet of verkocht.
Ik snap dat het niet overal zo kan, maar inderdaad, zorg voor dat dier. Zoek een echt goed tehuis als hij nog op een lager niveau kan werken of laat hem gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Dorine92 schreef:
hoezo kan een paard die pijnvrij is maar niet bereden kan worden niet Frankrijk chillen in de wei desnoods. Antwoord.. kost geld???

Noem mij eens een reden waarom een paard dat geen fysieke problemen/geen pijn heeft NIET bereden kan worden? Ik kan daar nl geen voorbeeld voor vinden (behalve echt oud zijn - waar je op z'n minst dan toch artrose, gebitsslijtage en gebrek aan goede opname van voedingsstoffen bij kunt verwachten)

Reden om niet meer te kunnen rijden bij een jonger paard of één van middelbare leeftijd is volgens mij toch eigenlijk 99 van de 100 x beengebreken/chronisch kreupel, rugproblemen of longproblemen oid.

Welke andere problemen zou een paard kunnen hebben waardoor rijden niet kan, maar pijnvrij in de wei lopen wel? En dat is echt een serieuze vraag van me, want ik zie 'm niet.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ibbel schreef:
Dorine92 schreef:
hoezo kan een paard die pijnvrij is maar niet bereden kan worden niet Frankrijk chillen in de wei desnoods. Antwoord.. kost geld???

Noem mij eens een reden waarom een paard dat geen fysieke problemen/geen pijn heeft NIET bereden kan worden? Ik kan daar nl geen voorbeeld voor vinden (behalve echt oud zijn - waar je op z'n minst dan toch artrose, gebitsslijtage en gebrek aan goede opname van voedingsstoffen bij kunt verwachten)

Reden om niet meer te kunnen rijden bij een jonger paard of één van middelbare leeftijd is volgens mij toch eigenlijk 99 van de 100 x beengebreken/chronisch kreupel, rugproblemen of longproblemen oid.

Welke andere problemen zou een paard kunnen hebben waardoor rijden niet kan, maar pijnvrij in de wei lopen wel? En dat is echt een serieuze vraag van me, want ik zie 'm niet.

Paarden die bijv. alleen bij belasting last krijgen van hun lichamelijke gebrek of paarden die mentaal niet in staat zijn gebruikt te worden voor sport of recreatie.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Hier gaan ze uitsluitend met 4 benen in de lucht het erf af. Gezonde dieren kunnen verkocht worden maar oud of met gebrek blijft hier tot de dood onvermijdelijk is/wordt. Ik vind dat mijn verantwoordelijkheid als fokker.

De vraagstelling hierboven is onvolledig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

Griffioen schreef:
Paarden die bijv. alleen bij belasting last krijgen van hun lichamelijke gebrek of paarden die mentaal niet in staat zijn gebruikt te worden voor sport of recreatie.

Da's dan dus in theorie alleen rugproblemen. Waarvan je je moet afvragen of een paard wel pijnvrij is, met een rugprobleem. KS of niet.
Kreupel is kreupel, COPD is COPD, daar hebben ze onbelast net zo goed last van.

En mentaal niet geschikt? Dat zijn ze in feite allemaal. Geen vluchtdier is mentaal erop gebouwd om een roofdier op z'n rug te hebben.
Maar ik moet de eerste nog tegenkomen die écht niet te rijden was die níet ergens pijn bleek te hebben.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Alls paarden die ik niet gezond weg kan doen blijven bij me, op het moment dat ze pijn (dreigen te) krijgen gaan ze alleen nog maar gestrekt van het erf.
Mensen zijn niet te vertrouwen, en ik wil de volledige verantwoordelijk hebben om het paard een eerlijk en levenswaardig leven te geven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Ibbel schreef:
Dorine92 schreef:

Iedereen die mank loopt ook maar afschieten dan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Ga je nu mensen met (vlucht)dieren vergelijken? Mensen kunnen aangeven of en hoeveel pijn ze hebben. Dieren niet. Een kreupel vluchtdier sterft in de natuur ook. Ofwel door ondervoeding ofwel omdat het voer wordt.

Een paard dat zichtbaar kreupel is heeft pijn. Een paard zal er alles aan doen om ongemak niet te tonen. Juist door het gegeven dat het daardoor kwetsbaar is ten prooi te vallen.

Een chronisch kreupel paard dat niet te helpen is laten hemelen is humaner dan hem rondt te laten sjouwen. Een “kreupel” mens kan gebruik maken van hulpmiddelen (loopstok, krukken, rolstoel) om te ontlasten. Een paard kan dat niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

996981 schreef:
Ga je nu mensen met (vlucht)dieren vergelijken? Mensen kunnen aangeven of en hoeveel pijn ze hebben. Dieren niet. Een kreupel vluchtdier sterft in de natuur ook. Ofwel door ondervoeding ofwel omdat het voer wordt.

Een paard dat zichtbaar kreupel is heeft pijn. Een paard zal er alles aan doen om ongemak niet te tonen. Juist door het gegeven dat het daardoor kwetsbaar is ten prooi te vallen.

Een chronisch kreupel paard dat niet te helpen is laten hemelen is humaner dan hem rondt te laten sjouwen. Een “kreupel” mens kan gebruik maken van hulpmiddelen (loopstok, krukken, rolstoel) om te ontlasten. Een paard kan dat niet.

Doen we nu net alsof er niet ontzettend veel paarden steeds peesblessures en andere kreupelheden krijgen door het werk, die dan weer herstellen door rust, om vervolgens tijdens de training weer kreupel te worden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Dorine92 schreef:
996981 schreef:

Doen we nu net alsof er niet ontzettend veel paarden steeds peesblessures en andere kreupelheden krijgen door het werk, die dan weer herstellen door rust, om vervolgens tijdens de training weer kreupel te worden?

Als een paard weer hersteld is het niet chronisch en hoeft het niet ingeslapen te worden. Het gaat in de OP over paarden die niet meer beter worden. Ik snap je punt niet zo goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Een niet gezond paard hou je zelf.
Of laat je inslapen.
Meer opties zijn er naar mijn idee niet.

Weggeven kan wel, maar dan echt als uitzondering aan iemand die je ook kent.
Niet die persoon die reageert via internet en alle mooie beloftes doet. Om het paard de dag daarna als gezond rijpaard op MP te zien staan. Want dat risico is gewoon te groot.

Dat je ze niet op een dure stal laat staan met alle faciliteiten is imo logisch.
En er naar een goedkopere maar toch goede plek gezocht word.
Maar dan wel bekende plekjes. Want Frankrijk is mooi, als dat niet een bekende plek is is dat ook niet de eerste die ze daar de handel induwt.