Paard rent weg in wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Paard rent weg in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:07

Ik weet dat hier al best veel info over te vinden is, maar niet over mijn specifieke situatie.

Sinds een paar dagen heeft mijn paard besloten zich niet meer te laten vangen. Ze gaat rennen en ik heb de pech dat haar kudde dan mee gaat rennen. Wanneer ik de druk vast blijf houden blijft ze rennen, als ze stopt kan ik ietwat in de buurt komen en dan gaan ze weer. Mijn plan was: lange adem, dan lukt het wel.

Alleen, nu werd de stalhouder boos want van al dat rennen gaat de wei kapot. Hij zei: als het niet lukt probeer je het na 5/10 minuten nog eens. Voor mijn gevoel klinkt dat alleen niet logisch, want dan haal je de druk eraf en ‘beloon’ je ze voor wegrennen.

Waarom ze niet wil komen weet ik ook. De kudde hangt extreem sterk aan elkaar en mijn paard heeft bovendien nogal verlatingsangst ontwikkeld. Dat helpt niet mee, hoewel ik denk dat het ook wel een stukje dominantie is.

Hoe ga ik dit oplossen? Ik merk dat ik helemaal geen zin meer heb om naar stal te gaan om deze reden. Ik heb het momenteel megadruk privé, waardoor paarden fijn zijn als ontspanning. Alleen is dit geen ontspanning…

Ze gaan nu nog om half 2 naar binnen, vanaf 31 maart om half 4 en vanaf eind april 24/7 buiten. Nu kan ik het in theorie nog wel ontwijken, maar straks niet meer.

Vandaag moet ik ze buiten zetten om 9 uur en heb om 11 uur les. Ik pak dan maar de onorthodoxe oplossing om haar pas na mijn les buiten te zetten omdat ik de strijd niet aan wil gaan, maar het liefste vind ik een andere oplossing. Ik ben er ook continu mee bezig in mijn hoofd en het geeft me megaveel stress, echt niet fijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

carika

Re: Paard rent weg in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:34

Snoep, heel veel snoep is hier die oplossing.
Letterlijk omkopen. Heel vaak snoep geven in alle situaties in het begin vooral buiten de wei.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:36

Kan het zijn dat jouw spanning en stress ook bijdraagt aan het wegrennen van je paard?

Ik zou, waar mogelijk, geregeld langsgaan zonder dat je druk ervaart. Alleen even een worteltje of een kroel brengen, en dan weer weggaan. Dan haal je voor jullie beide de druk eraf en kunnen jullie ook beide weer leren dat uit de wei halen geen moment van stress is.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:37

Slim om haar voor je les gewoon binnen te laten staan. Met de druk en stress kan je er anders donder op zeggen dat ze zich absoluut niet laat vangen.

Verlatingsangst mag je niet onderschatten. Hoe zou jij je voelen als je iemand je wil isoleren van je vrienden en dan met veel druk achter je aan gaat...dan zou jij ook een sprintje nemen gok ik zo.

Ik zou hier even alleen mee bezig gaan op dagen dat je rustig de tijd hebt. Op die dagen de wei in zonder verwachtingen. Niet achter je paard aan maar gewoon in de wei zijn. Je kan ook prima wat rondlopen maar niet achter je paard aan. Blijft ze relaxed? Dan kan je haar benaderen, met een omtrekkende beweging richting de schouder/flank, niet recht van voor. Kijkt ze jouw kant op? Stap naar achteren. Zet ze een stap jouw kant op? Naar achteren lopen. Dus ipv druk opvoeren ga je alle druk weghalen op het moment dat ze interesse toont. Je doel moet niet zijn "paard vangen" maar gewoon ontspannen contact. Dat betekent dus ook dat als je wel bij haar kan komen je gewoon een kriebel geeft en weer weg gaat. Dat kan je dan in kleine stapjes uitbouwen. Veel zit 'm in jouw intentie en energie en je timing. Een (grondwerk)instructeur kan je hier ook bij helpen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:39

Wat vervelend voor je. Staan ze pas net op de wei, of is er iets anders veranderd in de samenstelling of situatie?
Wat helpt, maar als je privé druk hebt is dat soms lastig, is gewoon erbij zijn in de wei. Nu heeft ze een linkje, oh baas betekent aan het werk van het gras af.
Je moet weer leuker dan gras zijn.
En niet alleen in de wei zijn om eruit te halen.
Lekker deel van kudde zijn, gedrag observeren, een aai, een borstel. Een halstertouw en weer af. Beetje doorbreken van patroon. Wellicht helpt jullie dat

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:40

Misschien associeert jouw paard het ophalen uit de wei met werk/verplichtingen. Dan zou je een tijdje de wei in kunnen lopen zonder haar meteen te vangen. Gewoon rondlopen, wat aaien, een snoepje geven en de wei weer uit.

Dat jij het megadruk hebt privé, daar heeft je paard helaas geen boodschap aan. Zij weet niet dat zij voor jouw ontspanning 'moet' zorgen. Ze reageert gewoon op wat ze ziet en voelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:45

Kousen schreef:
Kan het zijn dat jouw spanning en stress ook bijdraagt aan het wegrennen van je paard?

Ik zou, waar mogelijk, geregeld langsgaan zonder dat je druk ervaart. Alleen even een worteltje of een kroel brengen, en dan weer weggaan. Dan haal je voor jullie beide de druk eraf en kunnen jullie ook beide weer leren dat uit de wei halen geen moment van stress is.

Sluit ik mij bij aan.
Ga niet perse om te rijden maar ga bijvoorbeeld even genieten van de rust door aan de zijkant van de wei in het zonnetje te zitten.

Jij daar proberen tot rust te komen.
Lekkers in je zak. En als ze komt geef je haar wat, knuffel je haar.
Loopt ze aan, dan is dat ook weer goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:46

Kimmie25501 schreef:
Hoe ga ik dit oplossen? Ik merk dat ik helemaal geen zin meer heb om naar stal te gaan om deze reden. Ik heb het momenteel megadruk privé, waardoor paarden fijn zijn als ontspanning. Alleen is dit geen ontspanning…

Vandaag moet ik ze buiten zetten om 9 uur en heb om 11 uur les. Ik pak dan maar de onorthodoxe oplossing om haar pas na mijn les buiten te zetten omdat ik de strijd niet aan wil gaan, maar het liefste vind ik een andere oplossing. Ik ben er ook continu mee bezig in mijn hoofd en het geeft me megaveel stress, echt niet fijn.

Paarden spiegelen. Je schrijft je eigen oorzaak en ook oplossing. Helemaal omdat het sinds een paar dagen is. Iemand met stress is onveilig als leider en dan word je ook nog geïsoleerd uit je veilige kudde.
Haal de stress en druk eraf.
Ga gewoon rustig ter ontspanning in de wei zitten kijken naar de paarden, en ze komen vanzelf weer naar je toe als je spanning minder is.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:47

Laat het los dat je iets van haar wil. Ik denk dat jullie samen in een cirkel zitten jij eist ontspanning omdat je het druk hebt maar blijkbaar ervaart je paard het niet als ontspanning.
En die heeft waarschijnlijk de link gelegd met als jij haar ophaalt dat ze moet werken.
Ga eens tien stappen terug.
Desnoods pak je alleen een emmer voer en bied je haar die aan.
Even een aai en weer weg uit het land.

Voor beiden even niks moeten. Voor jou de druk eraf dat je haar niet te pakken krijgt. En dat je echt niet tijden bezig bent met vangen.
En voor haar de druk eraf baas staat gelijk aan altijd werk.
Je paard wordt er echt niet slechter van als ze even niks doet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:59

Hmm goede inzichten al! Op dit punt kan ik haar alleen überhaupt niks brengen want ik kom niet tot bij haar. Echt voeren kan niet, want dat mag niet met de andere paarden erbij.

Ik werk momenteel megaveel (0,7 op drie dagen, onderwijs) en ben aan het afstuderen dus ik heb vaak ook oprecht niet lang de tijd. Wat jullie zeggen snap ik absoluut, ik kan het alleen niet uitvoeren.

Ik ga het eens laten bezinken en kijken wat ik ermee kan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

Haal andere paarden aan en maak het daarmee gezellig. Heel redelijke kans dat jouw paard ook bij het gezellige clubje wil horen en vanzelf komt kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

Zolang je zo druk bent zou ik er even "omheen' werken..daarna inderdaad tijd investeren in wat hier boven beschreven staat en maak het meegaan leuk. Zorg dat er voer in haar bak ligt en kijk of je haar eventueel (in overleg) samen met haar maatje op stal kan zetten. Als ze verlatingsangst hebben dan is alleen weg gaan vaak te spannend.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:06

Je hebt ook tijd om te rijden toch? Je kan er ook voor kiezen om een uur gewoon in de wei te zitten. Soms als je de anderen een worteltje geeft komen de anderen ook. En anders de eerste keer weggaan zonder dat je bij haar geweest ben. Gewoon even het rijden laten soms voor wat het is en investeren.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

Kimmie25501 schreef:
Hmm goede inzichten al! Op dit punt kan ik haar alleen überhaupt niks brengen want ik kom niet tot bij haar. Echt voeren kan niet, want dat mag niet met de andere paarden erbij.

Ik werk momenteel megaveel (0,7 op drie dagen, onderwijs) en ben aan het afstuderen dus ik heb vaak ook oprecht niet lang de tijd. Wat jullie zeggen snap ik absoluut, ik kan het alleen niet uitvoeren.

Ik ga het eens laten bezinken en kijken wat ik ermee kan

Mijn paard had dit in het begin ook met enige regelmaat. Op een gegeven moment als ik kwam ‘negeerde’ ik hem en gaf ik elk paard, geit alles wat er bij ons in de wei rondliep iets te eten. Dat vond hij toch wel érg stom want hij wil dan ook wel.
Rennen was dan niet meer aan de orde.

Later deed hij het alleen in de voorjaarsperiode.

Nu alleen als ik al de wei in loop en zie dat hij in een speelbui is. Dan laat ik hem lekker even gaan en kom ik een paar minuutjes later.
Ik vind het altijd wel mooi om te zien als hij even lekker speelt met de anderen. De haast en druk eraf heeft heel veel geholpen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Je weet zeker dat het geen spelletje (geworden) is?

Laten we voorop stellen dat wat al gezegd is zeer zeker waar kan zijn in de context van jouw verhaal. Ga dat voor jezelf na en doe daar wat aan waar mogelijk.

Maar ik wil je de streken van ons "varken" niet onthouden: die had geleerd dat als ie lang genoeg vol hield, z'n eigenaresse weg ging en dan hoefde hij niet te werken.
Dat spelletje had hij door en dat heeft er uiteindelijk ook toe bijgedragen dat ze hem verkocht heeft (aan mij).

Maar daar zat vooral een tweede laag onder: in het werk werd hij niet zo aardig behandelt. Hij werd met nogal wat druk gereden, werd behoorlijk gestraft om kleine dingen, kortom werk was ook niet zo leuk voor hem. Maar zo moest ze hem rijden, volgens haar instructeur.

Neem dat ook eens mee in je overweging: wat heb JIJ te bieden aan je paard?
Of zoals mijn instructrice dat eens beschreef: what's in it for the horse? Waarom zou het paard het leuk moeten vinden om met jou te werken?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:19

Heh wat vervelend dat het zo gaat, dat is gewoon ook niet leuk. Mijn paarden kunnen dat ook heel goed, dat als je al stress hebt, dat ze er nog een schep bovenop gooien.
Dan toch maar op zoek naar een andere oplossing, gaan rijden als ze al op stal staan, of inderdaad eerst jullie band weer wat beter maken door dan maar gewoon een uurtje met een klapstoel in de wei te gaan zitten en hopen dat ze je dan wel opzoekt, dan alleen even kriebelen of borstelen waar ze fijn vindt en verder even niets.

Is het heel erg dat jullie even een trainingspauze hebben nu?

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

Mijn merrie heeft er een handje aan dit te doen als ze hengstig is. Gisteren ook dus, toen ik les had.

Ik heb haar en haar vriendje waar ze zich achter bleef verstoppen naar de poort gestuurd (rennen is overigens geen probleem gelukkig want ze staan op een track). Bij de poort kon ik haar nog niet vangen, een stalgenootje liep naar haar toe en kon haar toen rustig halsteren.
Zat door dit gedrag zelf te hoog in mijn stress waardoor het me niet meer ging lukken. Daarna trouwens wel een fijne les gehad.

Hoe lang staat je paard daar al? Misschien nog haar plek in de kudde aan het vinden?
Is ze tijdens hengstigheid erger?

Ik zou idd wat hierboven al gezegd wordt, af en toe alleen voor een kroel en een snoepje ernaartoe gaan.
En misschien is clickertraining een optie?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

Hier holp het heel overdreven andere paarden te gaan knuffelen en aaien :+
En juist je eigen volledig te negeren haha. En als ze dan wel komt heel veel koekjes erin stoppen :))

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:31

Eigenlijk heeft ze het werken voor haar energie wel echt nodig. Zomaar heel veel dagen niks doen wordt ze best wel gevaarlijk van.

Verder doen we heel veel afwisselende dingen en die vindt ze dan ook echt leuk, maar voor nu zal haar kudde altijd beter zijn dan ik, wat ik ook doe. Van alleen voeren wordt ze ook totaal niet blij en is ze alleen aan het hinniken tot ze weer bij haar kudde is. Wanneer ik haar afleiding biedt kan ze ontspannen. Ze staan nu ook maar kort buiten dus ik snap echt dat ze dan niet mee wil, maar ik moet soms nu eenmaal in de ochtend gaan.

In de wei gaan zitten durf ik niet, ze staat met drie/vier driejarigen en er wordt veel gespeeld en gerend. Staan zou ik wel kunnen doen.

Ze staan nu sinds een paar weken in deze samenstelling en vanaf gisteren is er een paard uit gegaan ivm blessure (daarvoor een paard erbij), er is best veel onrust. Ik weet eigenlijk niet of de hengstigheid het erger maakt. Ik zat zelf nu door dit topic idd te denken aan clickertraining, dat kent ze ook al. Ik zal kijken of ik dat eens kan uitproberen (moet ze wel komen voor het voer natuurlijk).

Amado, je hoeft niet zo bot te reageren. Ik heb al genoeg stress hierdoor, dus dat helpt niet

De stalhouder kon haar idd ook niet pakken dus die had eerst alle anderen gepakt en toen kwam ze ook :D maar ik vind met andere paarden gaan leuren soms ook wat spannend. Ze zijn allemaal drie en ik ben daar niet zo goed in.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:54

Ik denk dat je paard je duidelijk probeert te maken dat jouw mindset op dit moment niet fijn voor haar is. Deels door de drukte buiten het paard om, maar grotendeels door de instelling die je hebt. Ik lees dingen als winnen/verliezen als je haar laat wanneer ze zich niet laat pakken, dominantie, gevaarlijk gedrag en trainen belangrijker vinden dan die paar uurtjes (5 maximaal?, dus bijna 20 uur opgesloten in een box) sociaal contact en vrije beweging. En als ze zich laat pakken dan veel stress, gezien het hinniken en terug willen.

Wellicht is het tijd een andere weg in te slaan? Jouw paard is volgens mij daar absoluut aan toe.

Natuurlijk niet in 1 keer het hele management om gooien, maar gaandeweg een paar dingen veranderen kan onder de streep toch wel een groot verschil gaan maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Het is een vervelend probleem maar ik geloof toch niet dat ik het mijn paard echt kwalijk zou kunnen nemen als ze maar 4,5 uur naar buiten gaan nu.... en je dan precies tijdens die paar uurtjes wilt gaan lessen -O-

Ik snap dat het vanwege andere verplichtingen soms is wat het is, maar ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen en niet fair vinden om te verwachten dat ze op die toch al heel schaarse buitentijd in moet gaan leveren.

Is daar nou echt niet omheen te werken...?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Het is nog maar kort dat ze dit doet,ik zou het even op zijn beloop laten...Plan je ritten op tijden dat ze op stal staat,zo te lezen is dat lang genoeg...Tegen dat ze 24/7 buiten staat zal ze gewend zijn aan de kudde...is het buiten staan normaal en zal ze jou wel weer interessant vinden. Ik zou wel regelmatig de wei in lopen en haar een soort van negeren en de anderen eens een aai over hun bol geven en weer weggaan...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

pmarena schreef:
Het is een vervelend probleem maar ik geloof toch niet dat ik het mijn paard echt kwalijk zou kunnen nemen als ze maar 4,5 uur naar buiten gaan nu.... en je dan precies tijdens die paar uurtjes wilt gaan lessen -O-

Ik snap dat het vanwege andere verplichtingen soms is wat het is, maar ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen en niet fair vinden om te verwachten dat ze op die toch al heel schaarse buitentijd in moet gaan leveren.

Is daar nou echt niet omheen te werken...?

Ik heb de reacties gelezen en wou dit ook zeggen :). Ik dacht toen al, ben ik de enige die daar aan denkt? Maar niet dus.
Ik vind dat je paard dus veel te weinig vrije beweging krijgt op dit moment en als jij dan inderdaad net op dat moment wat van haar wilt, wordt het nog minder. Wat zou jij dan doen als paard zijnde? Ja ik zou ook weglopen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Ik heb even teruggelezen wat Amado schreef, en eerlijk gezegd vind ik dat eigenlijk helemaal niet zo bot bedoeld. Als je een uur of anderhalf hebt om te rijden, dan heb je die tijd in principe ook om iets anders met je paard te doen.

Wat mij wel eens opvalt, en ik bedoel dit echt niet verkeerd, is dat rijden bij jou vaak vrij hoog op de prioriteitenlijst staat. Bijvoorbeeld ook toen je paard geblesseerd was en er werd gezegd dat ze weer mocht stappen, dan kies jij er al snel voor om dat rijdend te doen. Veel anderen zouden dan eerder denken aan wandelen naast het paard.

Nogmaals, ik zeg niet dat je daar iets verkeerd mee hebt gedaan, want zover gaat mijn info niet. Het is gewoon iets wat me vaker is opgevallen en wat ik met je wil delen, zonder dat het verkeerd bedoeld is.

Misschien speelt dit nu ook een beetje mee. Rijden is voor jou ontspanning, maar soms lijkt het ook juist spanning te geven. En misschien reageert je paard daar ook op, alsof ze aangeeft: dit voelt voor mij niet prettig.

Eigenlijk denk ik dat zij juist een heel passend paard voor jou is. Ze lijkt je een soort spiegel voor te houden: wat is echt belangrijk, en hoe ga je met spanning om? Ontspanning hoeft niet alleen uit rijden te komen.

En wat je zei over dat ze na een paar dagen niet rijden gevaarlijk zou worden… ik denk dat daar ook een stukje stress en gevoel van jouw kant in meespeelt. We hebben haar vaak genoeg gezien om te weten dat ze van nature juist heel rustig is. Als ze toch drukker wordt, kan dat ook weer zo’n moment zijn waarop ze iets teruggeeft van wat zij ervaart.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Je schrijft dat ze dit sinds een paar dagen doet. En dat jij het thuis druk hebt. En dat je druk wil houden op je paard.

Ik denk dat jij te veel druk bent voor je paard. Je wil haar pakken. Dat weet ze, en dat is druk. Daarbij komt nog de druk van jouw stress.

Heb je al eens geprobeerd om te doen wat je stalhouder voorstelt? Gewoon de wei inlopen, even tussen de paarden zijn, en als ze gaan rennen ga je de wei uit? Daarmee geef je aan: okee, ik snap dat jullie mijn stress voelen. En dat jullie erop reageren. Dat is een duidelijk signaal wat ik serieus neem, dus ik ga weer weg met mijn stress.

Dan ga je even bakkie doen of met een stalgenoot kletsen ofzo. En daarna loop je weer die wei in. Niet om je paard te vangen. Maar omdat je schrijft dat paarden ontspanning voor je zijn.

Daarmee aannemende dat dat ook geldt voor de aanwezigheid voor paarden, en niet alleen voor jouw paard allemaal door jou bedachte dingen laten doen.

Je hebt thuis stress. Dat is een gegeven. En daar kun je nu niks aan doen. Wat je wel kunt doen is daar verantwoordelijkheid voor nemen en niet je paard ermee opzadelen. Zij kan er ook niks aan doen, en reageert zoals een paard reageert op iemand die te veel onrust in het hoofd en lijf meebrengt.