als je twijfelt over de afstamming van je paard....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

als je twijfelt over de afstamming van je paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:19

Ik heb een kwpn ruin van 17...Hij is gefokt toen de tijd door een vriendin van mij ik heb hem als 2 jarige over genomen...
De merrie is geinsimeneerd bij een dekstation waar meerdere hengsten van meerdere rassen staan...Oa ook barokke types...
Nu is deze ruin ronder uitgevallen als verwacht en heeft een dikke bos manen en staart en ook sokken...Nu is mijn andere merrie een Pre en soms denken mensen dat ik 2 Pre,s heb ..of dat hij een fries is...Dus vriendin en ik vragen ons af of er ooit een verkeerd rietje in de merrie is gegaan...
We willen hier niks mee ,maar zijn gewoon nieuwschierig...Zou je dit ergens kunnen laten testen?
Is er ergens iets waar je net als honden een uitslag kan krijgen wat voor rassen er in je paard zitten...

Bowo

Re: als je twijfelt over de afstamming van je paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Is hij met een stamboom ingeschreven in een stamboek? Tegenwoordig wordt er volgens mij ook DNA getest bij bijv. het KWPN. Ik denk dat daar wel iets te regelen valt als het bekend is voor hengst ze moeten testen (en als het vervolgens geen match is, wordt het wel een moeilijkere zoektocht)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

Ik denk dat de makkelijkste stap is om eerst te controleren of de vader op papier wel echt de vader is.

Mocht dat niet zo zijn word het verder zoeken, te beginnen bij de hengsten die in het jaar van dekken bij dat dekstation stonden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:34

Maar met inseminatie (uit de vriezer) kan het ook nog van een hengst zijn die er toentertijd al niet meer stond ;)
Wat is de kleur van de ruin en van de merrie, misschien dat daar al iets uit af te lezen is ??

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

Vergissing is heel menselijk, dus het zou mij niet verbazen.
Voor een ruin maakt het verder niet uit. Je zou een dna test kunnen doen, maar wat schiet je ermee op? Voor de leuk misschien, maar het gedoe met stamboekpapieren wil je niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Ohh dit hebben we hier al eens eerder gehad volgens mij, ik zou ook idd dna laten checken met de vader, dat is niet heel moeilijk of duur.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:39

DubbelFun schreef:
Maar met inseminatie (uit de vriezer) kan het ook nog van een hengst zijn die er toentertijd al niet meer stond ;)
Wat is de kleur van de ruin en van de merrie, misschien dat daar al iets uit af te lezen is ??

Die zijn beide zwart..hij heeft een stamboom

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:45

senna21 schreef:
Vergissing is heel menselijk, dus het zou mij niet verbazen.
Voor een ruin maakt het verder niet uit. Je zou een dna test kunnen doen, maar wat schiet je ermee op? Voor de leuk misschien, maar het gedoe met stamboekpapieren wil je niet.

Het is gewoon puur uit nieuwschierigheid...ik zie hem even graag..
Het is dat er een nieuwe dierenarts op het erf kwam en zei wat een mooi paard, en toen ik zijn afstamming zei...opmerkte..o dat zou je niet zeggen...en dan denk je weer...O, zou het toch wat anders zijn? Zelfs bij mensen gebeuren foutjes...dus paarden kan idd ook zo maar..
Maar ik dacht als er nu een soort embark test bestaat...die niet veel kost is het grappig om te weten of ons vermoede juist is...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Heeft het KWPN geen DNA profiel van de hengst? Dat je het DNA van jouw paard daar tegen af kan zetten?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Je kan dna laten testen inderdaad. Wordt bij het barock pinto en Friezen stamboek vaak/altijd gedaan op keuringen om het te controleren. Het komt nogal eens voor

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:39

heb je foto's van je Ruin de vader en de moeder ik ben wel heel benieuwd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

En mogelijk heeft het stamboek ook al gewoon haren bewaard bij het chippen. Want toen ik een veulen kreeg bij mijn merrie wist ik wie de vader was, en ik had zelf ook manen van de vader. Maar die waren niet nodig, want tijdens het chippen waren er al haren afgenomen en opgeslagen werd er gezegd.
Ik was toen (2008) zo'n 300 euro kwijt voor dna-onderzoek van zowel mijn merrie als de vader en het veulen. Maar kreeg toen wel de volledige afstamming op papier.

Later is overigens gebleken dat mijn merrie helemaal uniek is, want het is een Lennard X Zeoliet X Pele, en de vader van Lennard bleek veeeeeel later dus ook Zeoliet te zijn. Dus ik heb nu een paard met een inteeltcoefficient van 48%. En ik heb er voor gekozen om het paspoort en het stamboekpapier NIET aan te laten passen. Ik laat dat lekker op Zuidhorn staan. Aanpassen kan (nog steeds) gratis, maar ik vind deze fout te mooi. Ook staat er een hele typische typefout in het paspoort die later ook op de startkaart van de KNHS is overgenomen die ik absoluut niet kwijt wil.

Maar DNA-onderzoek kan dus gewoon.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:15

Waar vind je dat dna profiel terug? Geen idee of dat gedaan is...maar 300 euro vind ik net te veel geld om mijn nieuwschierigheid te bevredigen..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:21

haha1995 schreef:
Waar vind je dat dna profiel terug? Geen idee of dat gedaan is...maar 300 euro vind ik net te veel geld om mijn nieuwschierigheid te bevredigen..

Ik heb dat via het KWPN geregeld omdat ik de volledige afstamming van mijn veulen op papier wilde hebben. De haren zijn toen meegenomen door de schetser (en voor de zekerheid ook de haren die ik van de vader had, omdat de vader een NRPS-hengst was).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:27

Paarden hebben geen versie van de embark omdat de paardenversie zeer onbetrouwbaar bleek. Dus je kan geen "rassentest" doen. Dan blijft een ouderschapstest over, maar daar controleren ze in principe alleen of het profiel van de aangenomen vader matcht met die van de nakomeling, zo niet kunnen ze eventueel nog even in hun database zoeken, maar het zou me niets verbazen als daar alleen relevante hengsten voor het stamboek in staan en hele oude hengsten misschien ook wel niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:38

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:10

De hengst is ondertussen overleden..maar dat had idd wat geweest...en welke hengst het evt wel kan zijn..hebben we geen idee van..
Er is nog wel een halfbroer...dus 1 vd zelfde hengst maar andere moeder..die lijkt er dus ook niet op..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

Ik ben stiekem ook wel benieuwd naar foto's.

Is er misschien al dna opgeslagen van de hengst?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:16

Ik ga eens achter dat dna vragen...voor de leuk vind ik 300 weer te duur...heb er nog 1 met cushing..daar heb ik liever een doos tabletten voor..
Ik krijg foto,s plaatsen hier niet voor elkaar...ben een ouderwetse muts..die al blij is dat ik een tekst geplaatst krijgt..ik snap niks van uploaden of zo iets

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:22

Wat is de afstamming? En heb je al gekeken naar andere nakomelingen van deze hengst? Hoe die er uit zien? Sommige hengsten fokken ook naar de merrie of een generatie er tussen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Soms kan een foutje gebeuren, kennis van mij merkte dat al snel bij de bevalling...
Zwarte merrie, bruine hengst... en aan het begin een grote bles en witte voorbeentjes, toen het veulen er verder uit kwam bleek het een bonte te zijn, waren rietjes verwisseld.
Uiteindelijk is het veulen als jaarling voor flink wat geld naar Amerika verkocht, was uit een goede merrie en die beweging had het meegekregen alleen dan met een bijzonder kleurtje :+

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:42

Elisa2 schreef:
Wat is de afstamming? En heb je al gekeken naar andere nakomelingen van deze hengst? Hoe die er uit zien? Sommige hengsten fokken ook naar de merrie of een generatie er tussen.

Zijn half broer wel een paar jaar ouder loopt er nog, maar die is uit een gelderse moeder , dus een heel andere lijn...
hij komt uit ferro bloed...is zwart met een wit kolletje, moeders is het zelfde hoewel ik denk dat die heel donkerbruin is maar zwart oogt..
Het heeft ook niet echt belang,ik heb hem toen de tijd gekocht omdat ik hem leuk vond en vriendin het leuk vond dat hij bij ons stond...het was nu weer meer omdat de dierenarts vond ,wat wij altijd dachten dat hij meer de barokke kant uit gaat als wat zijn afstamming zou vermoeden een fijner type gebouwd paard.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

ferro's zijn niet perse fijner type paarden hoor, puur even gebaseerd op de weinige info uit je laatste post.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:30

Zijn moeder is een heel slank typje en dan verwacht je gewoon een fijner gebouwd typje...toen we hem kochten met twee leek hij slanker al was hij toen ook nog overbouwd ...we dachten ...hij trekt nog wel bij...Maar hij was toen ook al zo lief en heerlijk nuchter van karakter...Hij had ooit zijn been in een hooiruif gekregen en dan staat hij ook van...Hallo ...kan iemand mij bevrijden...Waarbij je hem dan rustig los kan maken en hij op zijn gemak naar de wei loopt of er niks gebeurt is...
maar misschien is het gewoon een kind van zijn vader en zien we dingen die er niet zijn...
Ik dacht gewoon als je net als bij honden zo,n embark test kan laten doen is wel leuk...Maar die zijn er blijkbaar niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:37

haha1995 schreef:
Zelfs bij mensen gebeuren foutjes..

Bij mensen is het 'foutje' meestal dat er iemand is vreemd gegaan :P