Fjorden aanbod zo karig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Fjorden aanbod zo karig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 09:59

Helaas is mijn haflinger 2 weken geleden ingeslapen. Hij kwakkelde al 2 jaar steeds met zijn gezondheid en ik heb dus ook ruim de tijd gehad wat ik zou willen als hij er niet meer zou zijn. Dat was dus weer een fjord. Mijn eerste eigen paard was ook een fjord.

Ik houd dus ook al geruime tijd de markt voor de fjorden in de gaten. En wat mij opvalt is dat ze onderhand zeldzaam zijn in aanbod en er ook een stevigere prijskaart aanhangt?
Of lijkt dat maar zo?

Gelukkig heb ik wel een fjord kunnen kopen bij een oude schoolvriendin van mij. Zij fokt fjorden en we gingen kijken en daar stond hij. Ik ben dus nu wel in het bezit van een 2,5 jarige fjordenruin. Maar makkelijk is het niet?

mvdbijl

Re: Fjorden aanbod zo karig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:14

Het prijskaartje is gelukkig stukken hoger geworden. De prijzen van 1500 tot 3 duizend euro kon natuurlijk niemand een paard voor fokken.

De populariteit is toegenomen en veel dieren wisselen ook binnen de fjordenwereld van eigenaar.
Ik heb zelf een 5 jarige grijze ruin, heel braaf, super veelzijdig, ik zou als ik hem wil verkopen ook niet met hem hoeven adverteren. Veel mensen benaderen een fokker en zoeken zo naar een geschikt paard, vele wegen die echt wel tot succes komen :-)

Leuk dat je wel weer een fjord hebt aangekocht, veel plezier van hem!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 10:17

De vader van mijn fjord is ook grijs. Hij zelf niet, maar wel heel licht :)

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:27

Ik heb mijn fjord dit jaar 2 jaar, gekocht via Facebook groep “fjorden zoeken baas”. Ik had heel veel reacties op m’n oproepje, bij de eerste waar ik was wezen kijken was hem, paar keer geweest en toen gekocht. Tsja, hij heeft eczeem dus daardoor was de prijs was voordeliger…. Maar echt echt een droompaard! Ik heb 5K voor hem betaald.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:45

Op marktplaats staan er wel en Op de Franse mp staan er ook zat.Ik denk dat je niet op de goeie plekken kijkt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 09:57

Nouja ik vind op mp karig hoor. En ja frans, dan zit je toch al in het buitenland

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:52

Cinnepin schreef:
Nouja ik vind op mp karig hoor. En ja frans, dan zit je toch al in het buitenland

Ik vind dat je gelijk hebt. "Vroeger" (in de vorige eeuw) stonden overal Fjorden, die werden vooral gebruikt voor aangespannen en recreatief gebruik en waren absoluut niet duur. Later is dat type enigszins vervangen door Haflingers en Tinkers en nu zie ik ook weinig Fjorden meer. Een manegehoudster zei me dat ze geen Fjorden wou omdat ze ze "lui" vond en een andere vond ze eigenwijs. Dat laatste klopt wel maar ik vind dat juist leuk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:53

Ik werd toen echt overspoeld toen ik m'n bomproof brave merrie op 'Fjord zoekt baas' had gezet. En voor een redelijke prijs ook.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:07

Is dressuur rijden wat meer in trek en kiezen mensen daarom liever voor sport pony s ? Zo maar een gedachte hoor.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:15

5K voor een eczemer vind ik persoonlijk heel erg veel moet ik toegeven.

Ik heb 4 fjorden staan op dit moment, waarvan 2 de zeldzaamste kleur hebben. Voor 1 heb ik een flinke prijskaart betaald en de andere bij wijze van spreke gratis. Ook mijn grijze merrie heb ik voor een mooie prijs gekocht en ik ga er echt een parel van maken. Mijn bruine was wel kwa prijs "oke". Ik denk dat het ook wel is "wat de gek er voor geeft" tegenwoordig. Het aanbod is eigenlijk heel ruim. Maar niet wat mensen zoeken helaas. Er zijn namelijk zat jonge fjorden te vinden. Maar iedereen wil een bereden hebben helaas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:15

Bieden schreef:
Is dressuur rijden wat meer in trek en kiezen mensen daarom liever voor sport pony s ? Zo maar een gedachte hoor.

Enige tijd geleden was er een Bokker die zelfs nog in de Penny heeft gestaan die een geweldige Fjorden-dekhengst had die ook hoog in de dressuur liep. Die heeft ze naar Amerika verkocht- een verlies voor de Nederlandse Fjordenfokkerij!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:21

Gio. <3

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:43

Ik ken juist iemand die amper van zijn fjord af kon komen voor verkoop.. het stereotype is toch echt dat ze dood en doodbraaf moeten zijn in alle situaties. Allemaal mensen die kwamen proefrijden, totaal niet konden rijden en verwachten dat je naast een vijfjarige een bom kan afsteken -O- Uiteindelijk pony weg moeten doen naar een handelstal, terwijl die enorm goede gangen had en leuk dier om te zien. Er kwamen gewoon totaal de verkeerde mensen op af en veel beginners die nogsteeds denken te slagen voor maximaal 3500 euro. Was gewoon een jong leuk dier, maar met karakter. En dan komen mensen proefrijden met een jaar manege ervaring en 3 kinderen die er allemaal op moeten. Die persoon heeft er echt maanden mee geleurd voordat die voor enorm verlies toch maar wegging.

Dus er is zeker vraag naar, maar inderdaad alleen naar doodbrave makke beleerde paarden. Maar dan ook weer niet ouder dan 12 :+

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:51

Furst schreef:
5K voor een eczemer vind ik persoonlijk heel erg veel moet ik toegeven.

Ik heb 4 fjorden staan op dit moment, waarvan 2 de zeldzaamste kleur hebben. Voor 1 heb ik een flinke prijskaart betaald en de andere bij wijze van spreke gratis. Ook mijn grijze merrie heb ik voor een mooie prijs gekocht en ik ga er echt een parel van maken. Mijn bruine was wel kwa prijs "oke". Ik denk dat het ook wel is "wat de gek er voor geeft" tegenwoordig. Het aanbod is eigenlijk heel ruim. Maar niet wat mensen zoeken helaas. Er zijn namelijk zat jonge fjorden te vinden. Maar iedereen wil een bereden hebben helaas.

Eczeem ja, wat hij verder kan? Oefeningen tot M2/Z1, is tot L2 gereden met voldoende punten voor M1, bomproof, wel pit, je kan er een kind opzetten en hij is mega voorzichtig. Daarbij ook echt heel lief. Hij is qua dressuur echt hoog geschoold. Kan alleen op hem naar buiten. Dit paard is voor mij goud waard. Eczeem is ook onder controle dus zowel hij en ik hebben er geen last van behalve dat ik in de zomer er wel mee bezig ben. Alleen springen is niet z’n talent (vrijspringen doet hij gemak 1meter alleen met ruiter erop durft ie niet haha) :+

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:57

Oh, wat erg van Niels. Hoe oud is hij geworden? Wel fijn dat je nu weer een paardje hebt.
Staat hij op dezelfde stal als Niels?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:04

Bellatrix schreef:
Gio. <3

Ja die bedoel ik! Met een hele aparte kleur ook nog. Hoe zou het met hem zijn daar in het buitenland?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:06

Ik zie af en toe updates op FB. :D
Het gaat goed met hem!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:09

Wellicht stal hestegaarden benaderen. Die hebben ook een paar dekhengsten en wellicht weten die wel een paar te koop

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:55

Goede Fjorden zijn schaars. De prijzen zijn in corona tijd inderdaad flink gestegen.

Waar ik in 2016 een Fjord kocht voor 1500 euro ( wel een 'vriendenprijsje') , maar dit ging om een 17 jarige merrie die alles al een keer gezien had , wel met artrose. Mijn andere twee Fjorden voor 500 als 'zaadje' gekocht. De laatste optie is wel de goedkoopste manier om aan een Fjord te kopen. Maar dan weet je natuurlijk niet helemaal wat je krijgt.

Ik heb nu ook een Fjord te koop staan voor een vrij hoog bedrag, maar er staan weinig jonge merries die ook nog eens groot zijn te koop. Maar ik merk wel dat je nu meer mensen krijgt met minder ervaring met het ras. Het zijn niet altijd meer de brave paarden met een heel tam karakter ,ze worden echt wel pittiger en je moet ze wel kunnen overtuigen om je te geloven. Ze gaan ook wat meer richting sport Fjord ( al vind ik dat zonde) Maar waar vraag naar is wordt naar gefokt. Dit betekend natuurlijk ook een hoger prijskaartje.

Als je het aanbod vergelijk met KWPN paarden , dan zijn Fjorden nogmaals schaars en meer waard.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:21

Ik heb mijn fjord bijna 10 jaar geleden gekocht en ik denk dat het probleem is dat veel mensen zich er in vergissen. Die van mij ziet er heel erg schattig uit en daarmee verrast hij je. Ik zat een tijdje krap in tijd waardoor de dochter van mijn nicht hem wilde rijden als ik niet kon. Proefritje nadat ik hem gereden had. Conclusie, ronde 2 werd zandhappen en kind wilde er niet meer op.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:25

Fjorden zijn ook geen kinderpony's , maar welk ras is dat eigenlijk wel...

Maar ze gebruiken hun kracht zeker als je wat onzeker bent maar al te graag. Ik heb ook echt wel strijd gehad. Maar toch als je daar door bent dan zijn het heerlijke paarden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:27

Ik was 4 jaar geleden op zoek en kon niks vinden. Heb uiteindelijk maar een tweejarige gekocht.

Ben wel benieuwd hoeveel veulens er elk jaar geboren worden, ik denk gewoon niet genoeg voor de vraag :o

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:33

ruitje schreef:
Ik was 4 jaar geleden op zoek en kon niks vinden. Heb uiteindelijk maar een tweejarige gekocht.

Ben wel benieuwd hoeveel veulens er elk jaar geboren worden, ik denk gewoon niet genoeg voor de vraag :o

1x per jaar staat in het tijdschrift wat je krijgt statistieken over de veulens van bijv. dit jaar. Ik dacht dat er ongeveer tussen de 300- 400 per jaar worden geboren, maar dit kan ook nog wel minder zijn.

Een deel gaat ook steeds meer naar het buitenland zoals Amerika ect.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:42

Zebrastreep schreef:
Goede Fjorden zijn schaars. De prijzen zijn in corona tijd inderdaad flink gestegen.

Waar ik in 2016 een Fjord kocht voor 1500 euro ( wel een 'vriendenprijsje') , maar dit ging om een 17 jarige merrie die alles al een keer gezien had , wel met artrose. Mijn andere twee Fjorden voor 500 als 'zaadje' gekocht. De laatste optie is wel de goedkoopste manier om aan een Fjord te kopen. Maar dan weet je natuurlijk niet helemaal wat je krijgt.

Ik heb nu ook een Fjord te koop staan voor een vrij hoog bedrag, maar er staan weinig jonge merries die ook nog eens groot zijn te koop. Maar ik merk wel dat je nu meer mensen krijgt met minder ervaring met het ras. Het zijn niet altijd meer de brave paarden met een heel tam karakter ,ze worden echt wel pittiger en je moet ze wel kunnen overtuigen om je te geloven. Ze gaan ook wat meer richting sport Fjord ( al vind ik dat zonde) Maar waar vraag naar is wordt naar gefokt. Dit betekend natuurlijk ook een hoger prijskaartje.

Als je het aanbod vergelijk met KWPN paarden , dan zijn Fjorden nogmaals schaars en meer waard.

Dat is met Haflingers ook gebeurd, dat ze meer sporttype gefokt werden.Vind ik ook jammer maar daar is het gemakkelijk omdat Haflingers van oorsprong aan al met Arabisch bloed zijn gekruist. Echter hoe wil je dan sportfjorden fokken want ik denk toch niet dat daar vreemd bloed in mag of vergis ik me?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:53

Onder sportfjord wordt de wat meer rankere/grotere types verstaan, ruimere bewegingen. Al gaan ze soms toch wat meer richting pony vind ik. Zit geen bloed in van andere rassen. Als je bijv. kijkt naar hengsten uit Noorwegen die zijn al anders gebouwd. Hengsten worden dan uit Noorwegen gehaald.

Mijn 7 jarige gaat ook richting de 1,55. Maar is nog wel echt een stevige Fjord. Maar wel met veel ruimere bewegingen. Mijn veulen komt dan weer meer uit een oud type hengst , want ik wou wel terug naar iets betere been en hoefkwaliteit. Dat vind ik persoonlijk wel echt minder worden. Met name de hoeven vind ik wel meer problemen hebben dan van het oudere type Fjord.