Paard ophalen van kliniek deze week, veilig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vierhoef

Paard ophalen van kliniek deze week, veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 17:26

Een van mijn paarden staat momenteel bij Equitom en ze zou in principe morgen naar huis mogen na drie weken. Het enige wat me tegenhoudt is het weer: ofdat het veilig is om met dit weer met de trailer te rijden terug naar stal. Het is van Equitom (BE) naar omgeving Tilburg, ongeveer 90 km en meerendeels over de snelweg. We willen haar uiteraard alleen maar vervoeren als dat veilig kan, maar gezien het de hele week blijft sneeuwen / rond het vriespunt blijft en de weersvoorspelling elke dag verandert is het moeilijk om het juiste moment te kiezen. Het is dat ik volgende week op vakantie ben en haar dan al graag op stal wil hebben (waar ze heel goed verzorgd wordt) dus eigenlijk het liefste uiterlijk vrijdag op zou willen halen, anders hadden we haar denk ik pas volgende week opgehaald.

mijn vraag is dus eigenlijk of mensen ervaring / tips hebben om met dit weer met de trailer te rijden. Paard is super braaf en je merkt eigenlijk nooit dat ze op de trailer staat. Trailer is overigens nieuw met goede banden en auto heeft winterbanden.

Lindor92

Re: Paard ophalen van kliniek deze week, veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:28

In het oosten zijn de wegen wel schoon. Dan zou het wel kunnen. Maar weet niet hoe dat in het zuiden is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:29

Later deze week gaat het minder sneeuwen, dus misschien is dat ook een mogelijkheid?
Geen idee hoe laat je morgen wilt gaan rijden, maar hou ook rekening met een gigantische drukke spits die ook nog eens uitloopt.

Hier in het Zuiden zijn de wegen op zich te doen zolang je geen haast hebt.
Het gaat vannacht ook flink vriezen dus het gaat morgen extra glad worden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:41

De rij tips laat ik aan een ander over, maar als ik naar het weerbericht kijk, zou ik dinsdag na de ochtendspits gaan.

Morgen gaat namelijk iedereen weer naar werk en worden de wegen los en leeg gereden (en kunnen alle automobilisten weer even oefenen).

Volgens de voorspelling gaat het ook weinig sneeuwen maandag en dinsdag. Later in de week lijkt er weer meer (winterse) neerslag te komen.

En de route even goed voorbereiden, de doorgaande wegen zijn het beste natuurlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:45

De wegen aan Equitom zijn redelijk open. Juist in de bochten was het vandaag her en der nog glad. (Mijn paarden staan op 3km van Equitom)

Grote wegen zijn wel goed open.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:53

Morgen zou ik niet gaan. De temperatuur komt amper boven het vriespunt uit, dus het is dan echt afwachten wat de dooi gaat doen. Daarnaast gaat het na de kerstvakantie inderdaad sowieso een drukte van jewelste zijn.

Ik zou wachten tot dinsdag en dan midden op de dag gaan rijden. Tussen ochtend en avondspits in.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:05

Cayenne schreef:
Later deze week gaat het minder sneeuwen, dus misschien is dat ook een mogelijkheid?
Geen idee hoe laat je morgen wilt gaan rijden, maar hou ook rekening met een gigantische drukke spits die ook nog eens uitloopt.

Hier in het Zuiden zijn de wegen op zich te doen zolang je geen haast hebt.
Het gaat vannacht ook flink vriezen dus het gaat morgen extra glad worden.

Dan heb jij een ander weerbericht dan mij. De ergste sneeuw moet nog komen. Vooral woensdag op donderdag. De wegen in Tilburg zijn op dit moment een spiegel. Aangereden sneeuw en regen wat is vastgevroren. Ik heb gister en vandaag al meerdere autos zien staan die in een slip zijn geraakt. Misschien niet in heel Tilburg, maar wel een groot gedeelte. Er wordt ook amper meer gestrooid omdat het weinig meer uithaalt.

Er komt nog meer regen en sneeuw aan. Persoonlijk zou ik het niet aandurven om nu te gaan rijden, tenzij je gewend ben om te rijden in de sneeuw/op een ijsbaan. Hou er ook rekening mee dat andere weggebruikers nu onvoorspelbaar rijden. De een krampachtig, de ander toch te hard met alle gevolgen van dien.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:10

Ik zie dat het idd is aangepast. Vanochtend stond er nog dat het waarschijnlijk op dinsdag en woensdag grotendeels droog en zonnig zou blijven.
Vanmiddag waren de wegen hier prima te doen vanwege de dooi, maar dat gaat straks weer opvriezen en dan is het meteen spiegelglad.
Ik zou het dus ook niet doen en wachten tot het echt klaar is met dit weer.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:14

Dinsdagochtend na de spits. Maandag zijn de vakanties voorbij en zal het best chaotisch kunnen worden. Dinsdag is het waarschijnlijk wat rustiger en heeft alle verkeer het zout goed ingereden dus zijn grote wegen dan waarschijnlijk prima.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:18

Alles lijkt prima te doen maar dan meer midden op de dag. Als het goed dooi is.. dus als je wil, plan vooral niet sochtends. Maar ook zeker niet te laat als het mooie dooie dus vast gaat vriezen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:22

Ik persoonlijk zou het zekere voor het onzekere nemen en even wachten tot de sneeuw en gladheid weg zijn.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:23

Ik weet het niet, maar is een vrachtwagentje huren/regelen misschien niet veiliger?
En dan kijken wanneer de wegen het best begaanbaar zijn.

Of inderdaad toch wachten tot de wegen echt weer goed zijn, na de vorstperiode.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:19

Ik woon in tilburg en vind de wegen hier erg slecht. Ik zou het niet doen en wachten tot de dooi goed is ingedaald en de wegen weer echt goed zijn.
Op weg naar de paarden vandaag drie strooiwagens gezien die niet meer weg konden vanwege gladheid, over personenauto's met en zonder aanhanger nog maar niet te spreken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:29

super als jij safe kunt rijden met deze omstandigheden (als je alleen op de weg zat) die andere malloten op de weg moet je meer voor uitkijken en dat zijn er veeeeeel

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:54

Over de wegen daar kan ik niet adviseren, ik woon aan de andere kant van het land.

Maar denk ook over op- en afladen. Equitom zal, denk ik, de boel wel schoon hebben. Maar kan je ook veilig afladen bij de stal?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:55

Ik zou laten staan waar ze nu staat tot na je vakantie. Op dit moment oostelijk een drama kwa sneeuw op de weg.

Dit is een ruim half uur geleden! We zijn dus gestrand vlak bij huis. Morgen zien we wel verder. Wat betreft de andere idioten, hier haalt iemand ons in terwijl de weg een paar honderd meter verderop is afgezet ivm veel te glad. Het eerste bord daarvoor waren we al gepasseerd 8)7

Afbeelding

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:02

Waarschijnlijk kost het best wat om je paard daar te laten staan. Als het lukt zou ik eind vd week kiezen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 06:12

Voor vrijdag verwachten ze vooral regen ipv sneeuw en blijft de temperatuur boven het vriespunt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:57

Cayenne schreef:
Voor vrijdag verwachten ze vooral regen ipv sneeuw en blijft de temperatuur boven het vriespunt.

Windkrachtvoorspelling voor vrijdag gezien?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:57

Vrijdag kan het wel gaan stormen zag ik net.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:08

Filmpje NOS over de ongelukken vanochtend sloot af met een achteruit rijdende en dus voor zichzelf strooiende! strooiwagen. Je paard staat veilig op de kliniek, liever daar even heel laten staan dan er naar terug te moeten wegens nu willen vervoeren.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:10

Ik vind het zo netjes dat jij hier over nadenkt... Gisteren op fb allemaal berichten van mensen die nog naar een wedstrijd waren geweest en dan denk ik (ik haat sneeuw ;)) "ik zou dat risico nooit genomen hebben".

Het is momenteel erg afhankelijk waar je zit in het land hoe erg het is... Ik durfde het zelf ook niet aan om vandaag naar het werk te gaan (ook omdat er vanmiddag nog wat bij komt en ik niet weet hoeveel je echt door het buitengebied moet rijden of in dorpen waar het wat minder goed/niet gestrooid is...)

Ik ben met sneeuw geen fijne bestuurder, dus ik kies ervoor om het niet te doen. (Ik rij zelf niet relax, rij extra voorzichtig en word helemaal panisch van mensen die geen afstand houden ;)) Maar er zijn genoeg mensen die gewoon heel relax rijden met dit weer. Misschien een optie om eerst even met de auto te rijden en te kijken of het te doen is en eventueel in de middag als het niet vriest/voordat het weer aangevroren is; kijken wat praktisch is? (Ik zou ook liever wachten tot de sneeuw weg is, zeg ik heel eerlijk...)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:22

Begrijpelijk dat je je paard liefst voor je vakantie weer thuis wilt hebben.
Als ik al de weg op zou gaan dan zou ik een paardentaxi nemen met een vrachtwagentje. Die hebben veel rij-ervaring. Een aanhanger…als je wel een plotselinge stuurbeweging moet maken kan dat al snel goed mis gaan en met dit weer zou ik dat niet aandurven.
Laatst bijgewerkt door paars op 05-01-26 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:22

Op de snelwegen is het best te doen en als je gewoon rustig rijd geen probleem. De binnen wegen zijn soms niet gestrooid dat is wel wat lastiger.
Ik zou gewoon gaan. Lekkere deken om bij het paard en heel de dag de tijd nemen.

Stel het blijft nog 2 weken sneeuwen, moeten we dan ook maar thuis blijven!?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:26

Popstra schreef:
Op de snelwegen is het best te doen en als je gewoon rustig rijd geen probleem. De binnen wegen zijn soms niet gestrooid dat is wel wat lastiger.
Ik zou gewoon gaan. Lekkere deken om bij het paard en heel de dag de tijd nemen.

Stel het blijft nog 2 weken sneeuwen, moeten we dan ook maar thuis blijven!?

Denk dat het wel ligt aan waar je zit. Hier in Friesland wordt er gezegd dat als je de weg niet op hoeft, moet je thuis blijven. Bussen rijden voorlopig ook niet.