Twijfel bij aankoop paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia1707

Twijfel bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 13:51

Hoi allemaal,

Ik lees hier al een tijd mee, maar nu zit ik zelf met iets waar ik graag jullie visie op zou horen.

Ik ben inmiddels al een behoorlijke tijd op zoek naar een paard. Zoals jullie vast herkennen: in deze tijd is het écht niet makkelijk om een passend paard te vinden. Veel paarden vallen af, zijn snel verkocht, of blijken bij bezichtiging toch net niet te passen.

Nu is er echter een paard op mijn pad gekomen dat eigenlijk verrassend goed binnen mijn wensen past. Ik ben al één keer wezen kijken en eerlijk gezegd… inhoudelijk klopt alles. Ze is superlief, nuchter, fijn in de omgang en ik voel aan alles dat ik ontzettend veel van haar kan leren. Ik denk ook dat we samen heel ver kunnen komen.

Maar dan komt mijn twijfel, en ik vind het eigenlijk best lastig om dit toe te geven: qua uiterlijk is ze niet per se mijn droompaard. En ja, dat was ergens wel een beetje mijn doel toen ik begon met zoeken. Een paard waar ik ook visueel meteen verliefd op zou zijn.

Ik merk dat ik mezelf nu soms heel oppervlakkig vind denken en daar baal ik van. Want alles aan haar karakter en potentie voelt zó goed. Tegelijk vraag ik me af: kan die liefde groeien? Kan het punt komen dat het uiterlijk er uiteindelijk helemaal niet meer toe doet, omdat je band, het vertrouwen en wat je samen bereikt zóveel belangrijker wordt?

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten. Hebben jullie ooit gekozen voor “niet het droomplaatje, maar wel het juiste paard”? En hoe voelt dat op de lange termijn?

dioni

Re: Twijfel bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:55

Ja, wij hebben vorig jaar een paard erbij gekocht voor mijn dochter. Qua uiterlijk niet helemaal mijn smaak, maar al het andere klopte. Nu zijn we een jaar verder en ik vind nog steeds mijn eigen paard mooier, maar ik ben inmiddels wel gek op mijn dochters paard en zou haar niet meer kwijt willen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:56

Ik heb een keer een paard gekocht op theorie, in de praktijk toch nooit helemaal mijn paard geworden.

Maar het hangt natuurlijk ook wel een beetje af van je budget....
Want als je zeg maar een Ferrari smaak hebt, en een Fiat Panda budget is het makkelijk zeggen dat je gelijk verliefd moet zijn, maar dan is dat zeer waarschijnlijk niet haalbaar.

Want de uiterlijke Ferrari die binnen Fiat Panda budget valt, is waarschijnlijk zo gammel dat hij eigenlijk rijp is voor de sloop.

Verliefd worden kan ook door tijdens het werk erachter te komen hoe een fijn en meewerkend paard het is...
Maar goed, dat weet je nooit van te voren. Ook de Ferrari kan uiteindelijk tegenvallen.

Afhankelijk van je budget zou ik dus of verder zoeken, of het toch de kans geven.... verkopen kan natuurlijk altijd weer als het echt niks wordt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:00

Ik vind het totaal niet oppervlakkig.

Je gaat ontzettend veel geld investeren en daarvoor wil je bepaalde kenmerken. Daar valt een stokmaat onder, aanleg, maar net zo goed andere uiterlijke zaken

De vraag is meer of jij bereid bent langer te wachten (en waarschijnlijk meer te betalen) voor een dier dat aan alles voldoet.
Laatst bijgewerkt door troi op 17-12-25 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:05

Is het echt puur het uiterlijk? Dus: jammer dat ze grote oren, niet mijn kleur, lomp hoofd oid heeft?

Of mis je de algemene klik? Dus gebrek aan connectie en dat ze daardoor saai of niet interessant overkomt?

Bij dat eerste zou ik jezelf een schop onder de kont geven en actief gaan zoeken naar dingen die je wel leuk vindt, mits ze echt aan je karakter en gebruikseisen voldoet (als ze bijvoorbeeld zwaarlijvig is en jij wilt eventing gaat doen dan raakt dat ook gebruikseisen). Bij de tweede zou ik verder zoeken.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik nog nooit een paard heb gehad wat ik echt niet mooi vond. Dieren die me bij voorbaat al niet aanspreken ga ik niet bezichtigen, dus dan kom ik er nooit achter of ze wel of niet bij me passen. En alles wat hier geboren is vond ik per definitie al leuk :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:07

Sky_As schreef:
Afhankelijk van je budget zou ik dus of verder zoeken, of het toch de kans geven.... verkopen kan natuurlijk altijd weer als het echt niks wordt.

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener... Het gaat wel om een levend wezen... De gedachte "verkopen kan altijd nog" zou niet de insteek moeten zijn.
Moest er minder zo gedacht worden, zouden er minder paarden van hot naar her gezeuld worden en slecht terecht komen of niet terecht komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:07

Ja hoor, mijn huidige paard voldoet qua uiterlijk niet aan mijn droomplaatje maar die maakt dat volledig goed met haar enorme persoonlijkheid. Ik ben echt gek op dat paard, ondanks dat het geen bewegingswonder e.d is. Heb er meer mee dan sommige voorgaande 'knappere' paarden.

Uiteindelijk is het net zoals bij mensen, vooral het innerlijk telt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:08

Uiterlijk kan en mag zeker een factor zijn in de zoektocht naar een paard. In hoeverre je het ook een doorslaggevende factor laat zijn, ligt aan je volledige eisenpakket, je budget, hoe moeizaam de zoektocht verloopt en hoeveel geduld je hebt om te wachten op het perfecte paard.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 14:10

mooney schreef:
Is het echt puur het uiterlijk? Dus: jammer dat ze grote oren, niet mijn kleur, lomp hoofd oid heeft?

Ja, het is echt puur het uiterlijk.
Ik heb een heerlijke rit op haar gehad en ben ook samen met mijn instructrice wezen kijken. Qua gevoel, rijden en karakter klopt het juist wél. Ook mijn instructrice gaf aan dat ik heel veel van dit paard kan leren en dat dit echt zo’n paard is waar je alles mee kunt doen: springen, wedstrijden rijden, maar ook gewoon het bos in. Ze is superbraaf, heeft al wedstrijden gelopen en vergeeft fouten.

Juist mijn instructrice benadrukte ook dat dit soort paarden echt moeilijk te vinden zijn tegenwoordig, en dat maakt de keuze niet makkelijker.

Het zit ’m voor mij eigenlijk alleen in één punt: ze heeft een wat lomp, aan de grote kant hoofd. Dat blijft soms in mijn hoofd hangen. Verder heeft ze juist een mooie, donkere kleur en voor de rest… ja, daar is eigenlijk weinig op aan te merken.

Juist daarom merk ik dat ik mezelf een beetje probeer om te praten. Mijn eisenlijst is behoorlijk specifiek en het is echt een speld in een hooiberg om iets te vinden dat daar volledig aan voldoet

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 14:12

Elisa2 schreef:
Ja hoor, mijn huidige paard voldoet qua uiterlijk niet aan mijn droomplaatje maar die maakt dat volledig goed met haar enorme persoonlijkheid. Ik ben echt gek op dat paard, ondanks dat het geen bewegingswonder e.d is. Heb er meer mee dan sommige voorgaande 'knappere' paarden.

Ah dankjewel voor je eerlijkheid. Dit soort reacties doen mij ook echt goed. Het bevestigt voor mij dat uiterlijk uiteindelijk veel minder belangrijk wordt als het karakter en de klik kloppen, en dat geeft me vertrouwen dat ik daar doorheen kan kijken.

Het blijft natuurlijk spannend, maar dit helpt wel om het in perspectief te zien.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 14:15

Gini schreef:
Uiterlijk kan en mag zeker een factor zijn in de zoektocht naar een paard. In hoeverre je het ook een doorslaggevende factor laat zijn, ligt aan je volledige eisenpakket, je budget, hoe moeizaam de zoektocht verloopt en hoeveel geduld je hebt om te wachten op het perfecte paard.

Ik ben ook naar mooiere paarden wezen kijken binnen mijn budget van 10–15k, maar merkte juist dat daar vaak wel gedragdingetjes of streken bij kwamen kijken, ondanks het knappe uiterlijk en wat ervaring.

Ik zoek echter echt een leerpaard en vooral een braaf paard. In die prijsklasse zijn er zeker mooiere paarden te vinden, maar qua karakter, betrouwbaarheid en alles wat ze al kan, steekt dit paard er voor mij echt bovenuit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:16

Ik vind dat de persoonlijke x factor, ook op uiterlijk, wel belangrijk is.
Een paard waar je trots op bent en met plezier aan en mee werkt en mee gezien wil worden bijv op wedstrijd. En deel is van je identiteit.

Ik denk niet dat het goed is als iemand zoals een instructeur je probeert over te halen een paard te kopen dat volgens diegene passend is. Het is jou keuze, volg je gevoel hierin. Straks koop je deze en ziet volgende week je droompaard op mp staan.
Zou toch zonde zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:19

Claudia1707 schreef:
Elisa2 schreef:

Ah dankjewel voor je eerlijkheid. Dit soort reacties doen mij ook echt goed. Het bevestigt voor mij dat uiterlijk uiteindelijk veel minder belangrijk wordt als het karakter en de klik kloppen, en dat geeft me vertrouwen dat ik daar doorheen kan kijken.

Het blijft natuurlijk spannend, maar dit helpt wel om het in perspectief te zien.

Ja, in mijn optiek is die klik het belangrijkste. En bestaat het perfecte paard ook niet (tenzij je heel rijk bent misschien).
Persoonlijk denk ik dat je veel meer plezier hebt van een fijn karakter dan van een bloedmooi paard met een minder fijn karakter.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:23

Tja, ik kan niet in jouw karakter kijken maar voor mij geldt dat uiterlijk maar een hele kleine factor is. Natuurlijk kan ik ook echt verliefd worden op een bepaald uiterlijk en heb ik zeker zo m'n voorkeuren, maar in het gehele plaatje (zie ook jouw eisenlijst) is dat zo onbelangrijk. Ik selecteer heus wel hoor want een dier dat ik echt lelijk vind, tja daar ga ik dan sowieso niet naar kijken. Maar droomplaatje? Nee, niet zo belangrijk.

Mijn ervaring: er zijn uiterlijkheden waar ik helemaal niet van hield en maar 'op de koop toe' nam bij de rest van het plaatje. Verrassing: nu ben ik er juist dol op.
Laatst bijgewerkt door GDG op 17-12-25 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:23

Heel eerlijk, een paard kan nog zo mooi zijn of hele goede papieren hebben, maar als het karakter niet klopt, heb je daar helemaal niets aan.

Je kan beter een paard nemen met iets minder mooi uiterlijk, wat verder wel helemaal bij je past kwa karakter en kunnen.
En als de klik er op dat gebied wel is, maakt het niet uit of of het paard paars is, flaporen heeft of net iets anders is dan je droomfoto.

Ik had altijd een lijstje: niet wit, bont, geen fries, geen tinker, geen lange haren.
Maar toen mijn vorige paard overleed ging dat lijstje de prullenbak in.
Ik zocht een braaf paard, dat redelijk allround was en groot genoeg voor zowel mijzelf als mijn man.

Het is een tinkerdame van 1,60 geworden. Paste kwa karakter 100% bij ons.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:25

Mja maar aan de andere kant... als er nu al zo getwijfeld wordt over of het paard wel mooi genoeg is... dan verdient dat paard misschien ook gewoon een andere thuis bij iemand die wel gelijk "Jaaaaaa dit is 'm" voelt?

Als verkoper zou ik dit namelijk niet graag lezen, dan zou het bij mij gelijk over zijn, dan gun ik mijn paard een ander baasje die wel gelijk helemaal gek is op der.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:25

Ik vind juist wel dat je instructeur hierin mag adviseren!
Een braaf paard waar je alle kanten mee op kunt is goud waard in deze tijd.
Een wat groter hoofd, tja, nobody is perfect.
Fijne en veilige ritten en een lief karakter zou voor mij van doorslag zijn.
Mijn allereerste eigen paardje had een ramshoofd.
Maar wat een geweldig lief en fijn dier was dat!
Een mooi hoofdstel kan daar ook wel iets in doen.

Ik zou het zelf wel weten, maar hecht ook minder aan uiterlijk vertoon dan veel mensen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:28

Ik zou het paard kopen als het verder helemaal aan je wensen voldoet.
Zelf heb ik nu een schimmel, terwijl ik echt zei dat ik echt geen wit paard wilde :+
Inmiddels is dit alweer 3,5 jaar mijn paard <3

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 14:30

Stripe000 schreef:

Ik zou het zelf wel weten, maar hecht ook minder aan uiterlijk vertoon dan veel mensen.

Klopt, mijn instructrice sprak ook al over dat een hoofdstel veel kan doen!
Het is ook echt een klein minpuntje

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:30

Dit is een erg persoonlijk iets. Ik vind alle paarden mooi, de ene meer mijn smaak dan de andere. En je groeit naar iemand toe als de karakters goed matchen. Maar ik zou niet door iemand gekocht willen worden die mij niet mooi vindt. Je wilt toch dat je baasje je leuk\mooi vindt en trots op je is. Smaken verschillen. Ga nog maar eens andere paarden bekijken. Mogelijk blijf je toch aan deze denken-tegenwoordig zijn ze wel snel weg als je te lang twijfelt.

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:33

Als het alleen om haar hoofd gaat en verder lijkt ze perfect? Dan wist ik het wel, zou ik haar zeker kopen! Vooral als je zo'n lange wensenlijst hebt en ze er verder aan voldoet. Maar dat gezegde van iemand hierboven over maar weer verkopen? Het is geen fiets! Ik zou gewoon nog een keer gaan kijken en rijden en als ze dan nog zo'n goed gevoel geeft, kopen en jarenlang samen veel plezier hebben!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:35

Stel ik vertel je nu dat ik dat paard gekocht heb, hoe erg zou je balen?
Misschien kun je met die vraag meer duidelijkheid voor jezelf krijgen of je wel gek genoeg op haar bent.

Overigens heb ik ooit op een manegepaard gereden waarvan ik eerst dacht " Jeetje wat een groot hoofd en weinig voorpluk", na een tijdje was ik echter zo verliefd door de klik onder het zadel dat ik haar wilde kopen. Helaas is ze aan een ander verkocht, maar mijn beeld veranderde dus wel.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:38

Ik was 2,5 jaar geleden ook op zoek naar mijn droompaard. Best een redelijk budget. En nee, ik ging niet die simpele merrie kopen die ik al een tijdje aan het leasen was. Groot hoofd, weinig spieren. Mwah..

12 paarden later dacht ik waar ben ik mee bezig. Heb zoveel plezier met mijn leasepaard en ik ben van haar grote hoofd gaan houden!
Dus ik heb haar laten keuren en gekocht! Geen dag spijt van gehad en ik vind haar nu prachtig!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:39

Claudia1707 schreef:
Stripe000 schreef:

Als ik het zo lees zou ik dit paard nog een keer gaan bekijken. Maar ik zou ook overwegen om over dit punt heen te stappen en voor dit paard te gaan. Want je lijkt de speld in de hooiberg te hebben gevonden en twijfelt nu over een detail. Hoe belangrijk je dat vindt kan niemand zeggen, maar ik denk dat je niet te lang moet twijfelen voor je de knoop doorhakt want als ze voor je neus weg is heb je waarschijnlijk spijt.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:42

Claudia1707 schreef:
Stripe000 schreef:

Ik zou er niet eens meer over nadenken, gaan met die banaan.
Het dier spreekt je voor 95% aan....... Perfectie bestaat niet.
Mijn vorige paard heb ik gekocht als 2,5 jarige.
Ik vond hem te klein, te jong, teveel aftekeningen, te groot hoofd. Wat heb ik er een super dier aan gehad. Uiteindelijk ruim 27 jaar gehad.