Cutting paard 18 jaar versleten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Cutting paard 18 jaar versleten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 18:24

Hoi,
Nog altijd op zoek naar een paardje.
Nu een 18-jarige paint gevonden, altijd fanatiek cutting gereden, ook veel prijzen gewonnen. Leuk paard, maar erg gesloten. Eigenaar gaf aan dat hij niet graag achteruit loopt. Verder liep hij goed, rolde meermaals en stond zonder problemen op. Reed goed. Maar nu is mijn vraag; laat je deze röntgenologisch keuren? Hij hoeft niet meer intensief te wenden/stoppen, want ik wil hem voor recreatief, maar dat moet natuurlijk wel pijnloos.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:32

Zou ik wel doen. Aan de hand van de bevindingen kan je een weloverwogen keus maken. Grote kans dat er slijtage zit, Niet achterwaarts willen/kunnen is een rode vlag. Het is niet gezegd dat er iets niet goed zit,
maar ik zou belangrijke dingen iig zeker willen weten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:38

Niet achterwaarts lopen zou voor mij ook een red flag zijn, ik zou hem laten staan of laten keuren..

DubbelFun

Re: Cutting paard 18 jaar versleten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:48

Buiten dat ie natuurlijk pijnloos moet kunnen lopen óók achteruit, vraag ik me ook af hoe goed kun jij rijden?? Niet rot bedoeld :), maar een cutter is niet een paard voor iedereen.
Waar een pleasure, trail of reiner zich láát sturen werkt een goede cutter op de 'automatische piloot' :) en een overstekende kip kan al aanleiding zijn om te doen waarmee ze genetisch belast zijn. Als recrea-ruiter ben je hier niet altijd op voorbereid :)

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 18:50

DubbelFun schreef:
Buiten dat ie natuurlijk pijnloos moet kunnen lopen óók achteruit, vraag ik me ook af hoe goed kun jij rijden?? Niet rot bedoeld :), maar een cutter is niet een paard voor iedereen.
Waar een pleasure, trail of reiner zich láát sturen werkt een goede cutter op de 'automatische piloot' :) en een overstekende kip kan al aanleiding zijn om te doen waarmee ze genetisch belast zijn. Als recrea-ruiter ben je hier niet altijd op voorbereid :)

Deze wacht echt keurig op instructies.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:51

Waarom zou je deze niet laten keuren?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:54

Niet achterwaarts willen klinkt niet goed. Kan knieën zijn, artrose of rugproblemen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:54

Ja moeilijk zeggen. Sommige 18-jarigen zijn nog topfit, anderen zijn op. Dat hij niet graag achteruit wil, ja dat kan natuurlijk een lichamelijk probleem zijn. Het naar binnen gekeerde vind ik vaak storender bij dat soort rassen. Alsof alle wil eruit is geslagen (is niet zo, maar zo lijkt het!). Het lijk me niet leuk om met zo'n lusteloos paard te moeten werken.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 19:00

Earth schreef:
Ja moeilijk zeggen. Sommige 18-jarigen zijn nog topfit, anderen zijn op. Dat hij niet graag achteruit wil, ja dat kan natuurlijk een lichamelijk probleem zijn. Het naar binnen gekeerde vind ik vaak storender bij dat soort rassen. Alsof alle wil eruit is geslagen (is niet zo, maar zo lijkt het!). Het lijk me niet leuk om met zo'n lusteloos paard te moeten werken.

Klopt, is ook sneu, maar hij gaat bij mij een totaal ander leven krijgen, dus hoop hem weer te ‘openen’.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 19:01

Nyaleti schreef:
Waarom zou je deze niet laten keuren?

Vanwege de leeftijd? Je gaat altijd iets vinden bij een 18-jarige. Maar dit is een sportpaard.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:46

Je kan hem rx laten keuren maar op die leeftijd zegt een klinische keuring veel meer.
Als die goed is en je bent geen grootse dingen meer van plan dan kan je de gok wagen.
Maar ik vermoed dat dat niet het geval gaat zijn want eigenaar geeft nu al aan dat hij niet graag meer achteruit gaat...en dat gaat echt niet zomaar zijn.
Rx foto's van een paard op die leeftijd gaan alleen maar slijtage laten zien of vanalles waar hij tot voor kort (gaan we van uit dat eigenaar eerlijk is) nooit last van heeft gehad.
Verder zal een goed management dit paard misschien al een heel eind in de juiste richting helpen...zowel fysiek als psychisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:03

Ik zou hem alleen klinisch laten keuren als de prijs er naar is.

Het achteruit lopen zou ik aankaarten bij de klinische keuring en er dan samen met de DA naar kijken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:34

Cutting paarden die echt vanaf jonge leeftijd op hoog niveau geshowd zijn (en dat gebeurd niet in ons land, enkel in Italie en de USA) zijn vaak wel flink versleten ja. Cutting vergt veel kracht in het beenwerk, heupen..en als deze niet meer achterwaarts kan dan zou ik er geeneens meer op gaan zitten want dan is die gewoon kapot.
En zoals al eerder gezegd hier is een cutter niet voor een ruiter die geen ervaring met deze paarden en hun knopjes hebben

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:10

Popstra schreef:
En zoals al eerder gezegd hier is een cutter niet voor een ruiter die geen ervaring met deze paarden en hun knopjes hebben

Even offtopic hoor, maar hoe vind jij dat iemand er ervaring mee moet krijgen als diegene er dus volgens jou niet mee mag/kan werken?

Persoonlijk zou ik het paard klinisch keuren en zelf een nog keer gaan rijden, als je daarna nog echt twijfelt zou ik er af zien. Sommige paarden worden sneller stijf naarmate ze ouder worden en willen dan lastiger achterwaarts, maar dat betekent niet dat die paarden niet meer geschikt zijn voor recreatieve doeleinden. Overleg met een dierenarts, dat is denk ik het beste. Op Bokt wordt vaak veel verschillends geroepen terwijl niemand het paard daadwerkelijk gezien heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:43

Citaat:
Sommige paarden worden sneller stijf naarmate ze ouder worden en willen dan lastiger achterwaarts, maar dat betekent niet dat die paarden niet meer geschikt zijn voor recreatieve doeleinden.

Ik denk dat 'recrea'-rijden vaak zwaar onderschat wordt.
Als je er onder verstaat altijd braaf in een mooie gladde bak rondjes rijden dan heb je gelijk.
Maar als ik kijk naar de soorten ondergrond waar ik hier op de Veluwe overheen rijd (hard, mul, grote kiezels, gladde boomstronken en vooral érg ongelijk) dan is dat behoorlijk zwaar voor het onderstel van een paard. Zelfs paarden met normale benen/botten hebben het daar soms moeilijk mee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:59

Eretria schreef:
Popstra schreef:

Even offtopic hoor, maar hoe vind jij dat iemand er ervaring mee moet krijgen als diegene er dus volgens jou niet mee mag/kan werken?

Persoonlijk zou ik het paard klinisch keuren en zelf een nog keer gaan rijden, als je daarna nog echt twijfelt zou ik er af zien. Sommige paarden worden sneller stijf naarmate ze ouder worden en willen dan lastiger achterwaarts, maar dat betekent niet dat die paarden niet meer geschikt zijn voor recreatieve doeleinden. Overleg met een dierenarts, dat is denk ik het beste. Op Bokt wordt vaak veel verschillends geroepen terwijl niemand het paard daadwerkelijk gezien heeft.

Je zou les moeten nemen. Je kan een leek ook niet op een hoog niveau geshowd grand prix paard zo weg laten rijden. Paard raakt in de war en ruiter ook als er dingen gebeuren die je nog niet begrijpt.
Zelfde dat ik een beginner geen rundown of spin laat voelen op een hoog niveau reiner. Dat zou gevaarlijk gaan zijn.
Al doen die paarden al een paar pasjes minder snel al ze voelen er een onkundig iemand op hun rug zit.
Een top getrainde cutter is gewend aan hand neer en hand omhoog. Snel wenden e.d
Knap als je dat gelijk kan uit zitten. Ze houden dan niet voor niks de knop vast dan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:01

En dan een cutter recrea gaan rijden met je hand lekker laag 8-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:05

Een cutter recreatief rijden is zowiezo uitdagender aangezien ze alles om hun heen scherp in de gaten houden. Minder cool zijn.
Neemt niet weg het gave paarden zijn die je ook zeker een leuke oude dag gunt zoals de ts het wil geven.
Zou dan idd klinisch laten na kijken en me wegwijs laten maken over hoe hem te rijden als je het echt ziet zitten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:06

DubbelFun schreef:
Citaat:
Sommige paarden worden sneller stijf naarmate ze ouder worden en willen dan lastiger achterwaarts, maar dat betekent niet dat die paarden niet meer geschikt zijn voor recreatieve doeleinden.

Ik denk dat 'recrea'-rijden vaak zwaar onderschat wordt.
Als je er onder verstaat altijd braaf in een mooie gladde bak rondjes rijden dan heb je gelijk.
Maar als ik kijk naar de soorten ondergrond waar ik hier op de Veluwe overheen rijd (hard, mul, grote kiezels, gladde boomstronken en vooral érg ongelijk) dan is dat behoorlijk zwaar voor het onderstel van een paard. Zelfs paarden met normale benen/botten hebben het daar soms moeilijk mee.

Dat denk ik dus ook altjid. Mijn fjord heeft arthrose gebruik ik daarom niet meer voor de sport, ze loopt overigens gewoon rad. Maar in het bos denk ik altjid beetje naar links rehcts oh even stappen etc. vanwege scheve ondergrond, boomwortels mul zand en weet ik veel. Terwljil in een bak je allicht niet lang recht door kan rjiden, maar de bodem wel stukken beter is (Ga even uit van nette bak).
Lekker stuk doorrjiden zit er doorgaans niet in om die reden, behalve op ehct goede stukken.

Paard wat niet ahcterwaarts wil is wel raar, zeker laten keuren als je er al wat mee wilt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:12

Altijd zo vreemd als er gezegd wordt dat een paard niet geschikt is voor de sport maar wel recreatief. Ik rijd alleen recreatief. Maar wel 3 x in de week het bos in met standaard rondje van 10 tot 15km, soms langer, grotendeels in draf en galop. Wat hierboven gezegd wordt op allerlei bodems. Verder een keer dressuur in de bak, maar wel les met aandacht voor rechtrichten en het bewegingsapparaat. en een keer vrijheidsdressuur wat voor het paard een combinatie is van yoga, turnen en denksport. En zo ken ik veel mensen die op deze manier recreatief bezig zijn met hun paarden.

Denk dat hij een betere conditie en balans heeft dan veel paarden die op wedstrijd gaan.

Dus niet geschikt voor de sport, wel recreatief, echt grote onzin!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:44

Sjolvir schreef:
Lekker stuk doorrjiden zit er doorgaans niet in om die reden, behalve op ehct goede stukken.

Hier op de hei komt wekelijks een tractor met een 'sneeuwschuiver' er onder (door mij standaard de buikschuiver genoemd) en die veegt de brede zandpaden weer super glad.
Altijd heerlijk om daar dan op te rijden :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:48

Bloodymary schreef:
Altijd zo vreemd als er gezegd wordt dat een paard niet geschikt is voor de sport maar wel recreatief. Ik rijd alleen recreatief. Maar wel 3 x in de week het bos in met standaard rondje van 10 tot 15km, soms langer, grotendeels in draf en galop. Wat hierboven gezegd wordt op allerlei bodems. Verder een keer dressuur in de bak, maar wel les met aandacht voor rechtrichten en het bewegingsapparaat. en een keer vrijheidsdressuur wat voor het paard een combinatie is van yoga, turnen en denksport. En zo ken ik veel mensen die op deze manier recreatief bezig zijn met hun paarden.

Denk dat hij een betere conditie en balans heeft dan veel paarden die op wedstrijd gaan.

Dus niet geschikt voor de sport, wel recreatief, echt grote onzin!

Dat is dan wel zware recreatie. Iets als lichte recreatie bestaat ook. D.w.z. dat je af en toe nog wel op je paard gaat zitten maar dan alleen licht en niet te lang wat rondrijdt.Gezellig samen nog wat doen dus. Waarbij je steeds de grenzen van je paard in de gaten houdt. Die westerngereden paarden hebben volgens mijn vorige DA veel te lijden gehad en door dat "spinnen" etc. is de kans dat ze op jonge leeftijd versleten zijn wel aanwezig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:51

Ik heb een zeer bekende westernrijdster wel eens horen zeggen dat elk reiningpaard maar een x-aantal spins in zijn leven heeft en dat ie daarna 'op' is.
Nu weet natuurlijk niemand hoeveel 'x' is, maar dat het belastend is mag wel duidelijk zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:32

Ik zou na goedkeuring klinisch ook gewoon met foto's laten keuren. Natuurlijk zal je wel iets vinden maar de dierenarts kan perfect beoordelen of het normaal is voor de leeftijd of dat het paard echt iets serieuzer heeft.
Maar ik betwijfel of dit paard door de klinische komt als de huidige eigenaar nu al aangeeft dat niet iedere beweging zonder ongemakken is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:35

Met foto's kun je sowieso de mate van slijtage beoordelen. Dat er slijtage zal zijn, dat weet je. Maar slijtage die wat opstartproblemen geeft, of slijtage die op korte termijn een grote kreupelheid kan veroorzaken, dat is nogal een verschil. Blijft wel de vraag of het de kosten van de keuring waard vindt om dat te weten.

Zijn er ook oude foto's van het paard beschikbaar? Dan kan je namelijk wel kijken of bepaalde slijtage sneller gaat dan verwacht.

En sowieso een klinische keuring, waarbij het dan de vraag is wat er over dat stukje achterwaarts gezegd gaat worden