Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, maar een cutter is niet een paard voor iedereen.
en een overstekende kip kan al aanleiding zijn om te doen waarmee ze genetisch belast zijn. Als recrea-ruiter ben je hier niet altijd op voorbereid
DubbelFun schreef:Buiten dat ie natuurlijk pijnloos moet kunnen lopen óók achteruit, vraag ik me ook af hoe goed kun jij rijden?? Niet rot bedoeld, maar een cutter is niet een paard voor iedereen.
Waar een pleasure, trail of reiner zich láát sturen werkt een goede cutter op de 'automatische piloot'en een overstekende kip kan al aanleiding zijn om te doen waarmee ze genetisch belast zijn. Als recrea-ruiter ben je hier niet altijd op voorbereid
Earth schreef:Ja moeilijk zeggen. Sommige 18-jarigen zijn nog topfit, anderen zijn op. Dat hij niet graag achteruit wil, ja dat kan natuurlijk een lichamelijk probleem zijn. Het naar binnen gekeerde vind ik vaak storender bij dat soort rassen. Alsof alle wil eruit is geslagen (is niet zo, maar zo lijkt het!). Het lijk me niet leuk om met zo'n lusteloos paard te moeten werken.
Popstra schreef:En zoals al eerder gezegd hier is een cutter niet voor een ruiter die geen ervaring met deze paarden en hun knopjes hebben
Citaat:Sommige paarden worden sneller stijf naarmate ze ouder worden en willen dan lastiger achterwaarts, maar dat betekent niet dat die paarden niet meer geschikt zijn voor recreatieve doeleinden.
Eretria schreef:Popstra schreef:En zoals al eerder gezegd hier is een cutter niet voor een ruiter die geen ervaring met deze paarden en hun knopjes hebben
Even offtopic hoor, maar hoe vind jij dat iemand er ervaring mee moet krijgen als diegene er dus volgens jou niet mee mag/kan werken?
Persoonlijk zou ik het paard klinisch keuren en zelf een nog keer gaan rijden, als je daarna nog echt twijfelt zou ik er af zien. Sommige paarden worden sneller stijf naarmate ze ouder worden en willen dan lastiger achterwaarts, maar dat betekent niet dat die paarden niet meer geschikt zijn voor recreatieve doeleinden. Overleg met een dierenarts, dat is denk ik het beste. Op Bokt wordt vaak veel verschillends geroepen terwijl niemand het paard daadwerkelijk gezien heeft.
DubbelFun schreef:Citaat:Sommige paarden worden sneller stijf naarmate ze ouder worden en willen dan lastiger achterwaarts, maar dat betekent niet dat die paarden niet meer geschikt zijn voor recreatieve doeleinden.
Ik denk dat 'recrea'-rijden vaak zwaar onderschat wordt.
Als je er onder verstaat altijd braaf in een mooie gladde bak rondjes rijden dan heb je gelijk.
Maar als ik kijk naar de soorten ondergrond waar ik hier op de Veluwe overheen rijd (hard, mul, grote kiezels, gladde boomstronken en vooral érg ongelijk) dan is dat behoorlijk zwaar voor het onderstel van een paard. Zelfs paarden met normale benen/botten hebben het daar soms moeilijk mee.
Sjolvir schreef:Lekker stuk doorrjiden zit er doorgaans niet in om die reden, behalve op ehct goede stukken.
Bloodymary schreef:Altijd zo vreemd als er gezegd wordt dat een paard niet geschikt is voor de sport maar wel recreatief. Ik rijd alleen recreatief. Maar wel 3 x in de week het bos in met standaard rondje van 10 tot 15km, soms langer, grotendeels in draf en galop. Wat hierboven gezegd wordt op allerlei bodems. Verder een keer dressuur in de bak, maar wel les met aandacht voor rechtrichten en het bewegingsapparaat. en een keer vrijheidsdressuur wat voor het paard een combinatie is van yoga, turnen en denksport. En zo ken ik veel mensen die op deze manier recreatief bezig zijn met hun paarden.
Denk dat hij een betere conditie en balans heeft dan veel paarden die op wedstrijd gaan.
Dus niet geschikt voor de sport, wel recreatief, echt grote onzin!