Paard wordt ineens hysterisch met afzadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melissaaxdh

Paard wordt ineens hysterisch met afzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:57

Lieve mensen,

Ik heb advies nodig. Ik kom er zelf niet uit.

Mijn bijrijd paard is een grote merrie van 11 jaar. Ze is met het afdoen van het hoofdstel altijd een beetje zenuwachtig geweest. Dus dit moest al met beleid. Sinds een week ongeveer wil ze al wegschieten wanneer je het zadel af wil doen. We zadelen nu af in de stal, dus kan ze dit niet doen. Wanneer je het hoofdstel af wil doen wordt ze helemaal hysterisch. Ze gooit ten eerste haar hoofd helemaal omhoog, waardoor ik er al niet meer bij kan komen. Daarnaast is het grootste probleem het hoofdstel over haar oren halen. Hiervan raakt ze in paniek en gaat ze heel raar doen. Halster is precies hetzelfde verhaal.

Het aanraken van haar oren is daarentegen geen probleem wanneer je haar bijvoorbeeld gewoon aan het borstelen bent. Ze heeft dus geen pijn achter haar oren.

Ik zit er een beetje doorheen… wat kan ik hier aan doen?

Art_Ificious

Re: Paard wordt ineens hysterisch met afzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Is er iets gebeurt tijdens die handeling van hoofdstel afdoen? Misschien onbewust eens tegen haar ogen gekomen of het bit tegen haar tanden gestoten?

Wat is het heel raar doen precies? Kan je dat beter omschrijven?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Misschien een tandarts laten komen? Het kan zijn dat ze last heeft en dat het uitdoen van het bit pijn doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Is haar gebit nagekeken? Dat is namelijk mijn eerste gedachte..bit/ hoofdstel kan pijn doen omdat ze haken oid heeft. Daarnaast, past het hoofdstel goed? Is deze anatomisch gevormd? Want bij hoofdstellen die dat niet zien kan de drukverdeling niet fijn zijn en het kopstuk op gevoelige zenuwen drukken.

Het kan ook zijn dat ze dit eng vindt omdat ze het bij het halster ook heeft, maar ook hysterisch bij het zadel af doen. Past het zadel nog goed? Het klinkt als een paard die schreeuwt niet lekker in het lijf te zitten. Is ze weleens medisch nagekeken? of behandeld door een osteopaat oid?

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:08

Cayenne schreef:
Misschien een tandarts laten komen? Het kan zijn dat ze last heeft en dat het uitdoen van het bit pijn doet.

Dank voor je reactie. Hebben wij ook over nagedacht ja, maar ze doet het met het halster ook. Het lijkt echt te gaan om het gedeelte over haar horen heen te halen waardoor ze in paniek raakt. Hoofstel en halster omdoen in daarentegen geen probleem. Alleen het afdoen.

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:10

Elisa2 schreef:
Is haar gebit nagekeken? Dat is namelijk mijn eerste gedachte..bit/ hoofdstel kan pijn doen omdat ze haken oid heeft. Daarnaast, past het hoofdstel goed? Is deze anatomisch gevormd? Want bij hoofdstellen die dat niet zien kan de drukverdeling niet fijn zijn en het kopstuk op gevoelige zenuwen drukken.

Het kan ook zijn dat ze dit eng vindt omdat ze het bij het halster ook heeft, maar ook hysterisch bij het zadel af doen. Past het zadel nog goed? Het klinkt als een paard die schreeuwt niet lekker in het lijf te zitten. Is ze weleens medisch nagekeken? of behandeld door een osteopaat oid?

Bedankt voor je reactie. Ik ga dit bespreken met haar eigenaresse. Hoofdstel en halster omdoen is geen probleem, alleen het afdoen. Dat vinden wij zo gek… Maar misschien wanneer die druk er dan afgehaald wordt, geeft dat inderdaad een slecht gevoel. Het leek ons echt puur te gaan om het hoofdstel achter haar oren weghalen.

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:13

Art_Ificious schreef:
Is er iets gebeurt tijdens die handeling van hoofdstel afdoen? Misschien onbewust eens tegen haar ogen gekomen of het bit tegen haar tanden gestoten?

Bij ons iig niet. We hebben wel gevraagd of er iets gebeurd is met het binnenhalen bij de stalgenoten die dit doen, dit was volgens hun niet het geval.

Aller eerst gooit ze haar hoofd omhoog, wanneer je dat het stuk achter haar oren wil halen wil ze wegvluchten. Wanneer je buiten staat doet ze dit ook echt. We zadelen nu alleen nog af in de stal en hier probeert ze dit ook te doen, maar heeft ze de ruimte niet voor, dus knalt ze vervolgens tegen de stalmuren aan. Ook houd ze het bit dan vaak vast in haar mond waardoor er nog meer paniek ontstaat

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Melissaaxdh schreef:
Art_Ificious schreef:

Bij ons iig niet. We hebben wel gevraagd of er iets gebeurd is met het binnenhalen bij de stalgenoten die dit doen, dit was volgens hun niet het geval.

Aller eerst gooit ze haar hoofd omhoog, wanneer je dat het stuk achter haar oren wil halen wil ze wegvluchten. Wanneer je buiten staat doet ze dit ook echt. We zadelen nu alleen nog af in de stal en hier probeert ze dit ook te doen, maar heeft ze de ruimte niet voor, dus knalt ze vervolgens tegen de stalmuren aan. Ook houd ze het bit dan vaak vast in haar mond waardoor er nog meer paniek ontstaat

Ik denk dat je helemaal terug mioet naar de basis.

Iedere keer dat het nu misgaat (bit vasthouden, tegen de wand rennen etc). is weer een slechte ervaring.

Wat ik zou doen is het paard in de stal het hoofdstel omdoen, over het halster heen. 1 persoon houdt het paard vast aan het halster + touw (om te zorgen dat er ten alle tijden een vorm van controle is), de ander doet het hoofdstel meermaals aan en af. Bij het afdoen houd je 1 arm over de neusbrug, zodat je controle houdt over het hoofd (en het bit niet tegen de tanden klapt bij het afdoen). Met de andere hand schuif je het kopstuk langzaam over de oren. Krijgt het paard stress, schuif je het weer terug. Dus niet het hoofdstel afdoen als paard paniekreactie geeft, maar enkel verder gaan als het ontspannen is. Kan zijn dat je dit 100x moet doen voor je het hoofdstel echt af hebt, maar dat is wel nodig om dit te doorbreken.

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:29

Ik denk dat je helemaal terug mioet naar de basis.

Iedere keer dat het nu misgaat (bit vasthouden, tegen de wand rennen etc). is weer een slechte ervaring.

Wat ik zou doen is het paard in de stal het hoofdstel omdoen, over het halster heen. 1 persoon houdt het paard vast aan het halster + touw (om te zorgen dat er ten alle tijden een vorm van controle is), de ander doet het hoofdstel meermaals aan en af. Bij het afdoen houd je 1 arm over de neusbrug, zodat je controle houdt over het hoofd (en het bit niet tegen de tanden klapt bij het afdoen). Met de andere hand schuif je het kopstuk langzaam over de oren. Krijgt het paard stress, schuif je het weer terug. Dus niet het hoofdstel afdoen als paard paniekreactie geeft, maar enkel verder gaan als het ontspannen is. Kan zijn dat je dit 100x moet doen voor je het hoofdstel echt af hebt, maar dat is wel nodig om dit te doorbreken.
[/quote][/quote]

Ontzettend bedankt voor je reactie. We gaan hiermee bezig. Heb je misschien ook enig idee waarom ze bij het hoofdstel/halster omdoen weer helemaal geen reactie geeft?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Ik zou bij het hoofdstel uitdoen eerst het bit los maken bij het bakstuk , het bit uit z’n mond halen en dan de rest af doen.
Je kan met het zadel eerst de singel wat losser maken na het rijden en dan in stal pas helemaal los maken.Eventueel eens vanaf de andere kant als dat je altijd doet.
En misschien een nare vraag…maar rijd je niet te streng ?Dat je paard bang is .

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:43

Bieden schreef:
Ik zou bij het hoofdstel uitdoen eerst het bit los maken bij het bakstuk , het bit uit z’n mond halen en dan de rest af doen.
Je kan met het zadel eerst de singel wat losser maken na het rijden en dan in stal pas helemaal los maken.Eventueel eens vanaf de andere kant als dat je altijd doet.
En misschien een nare vraag…maar rijd je niet te streng ?Dat je paard bang is .

Bedankt voor je reactie. Dit ga ik eens proberen! Ik snap de vraag, maar dit is absoluut niet het geval! Het is een hele sensibele en lieve merrie. Ze is licht aan de hulpen. Ik rij enorm op mijn zit en ben erg voorzichtig met haar mond :)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

Ik zou haar helemaal laten nakijken, kan maar zo dat ze pijn heeft achter haar oren ter hoogte van haar 1e halswervel. Dit klinkt als ongemak en pijn en niet als een gedragsprobleem.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

Wat is het verschil voor het paard met aan en afdoen?

Mogelijk bij aandoen oren naar achteren terwijl bij afdoen de oren druk van achteren naar voren krijgen.
Wellicht doet dat om de een of andere reden zeer.

Nadat medisch dingen gecontroleerd zijn kun je eens proberen om een poos niet het hele hoofdstel en halster ineens af te doen maar in delen.

Een halster met gesp aan zijkant zodat het stuk achter de nek langs totaal los gaat (en dus niet over de oren moet)

Hoofdstel;
Bit met clips gebruiken. (Kan in principe bij ieder hoofdstel, je hebt geen nieuw hoofdstel nodig)
Clips losklikken en bit wegnemen eerst.
Daarna zijkant losmaken net als bij halster zodat er niets van achteren naar voren over de oren geschoven moet worden.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Wij hebben ook een paard die dit ging doen met afdoen. Bleek een ontstoken kies, na verwijderen op de kliniek snel opgeknapt en geen last meer met hoofdstel.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Mijn paard gooide ook zijn hoofd omhoog bij afdoen van het hoofdstel, en liet zijn dit niet los. Ik heb toen een tijdje met een zeemlap om de (ongebroken) trens gewerkt, dat hielp wel een beetje. Het beste hielp wanneer ik hem iets lekkers aanbood terwijl ik het hoofdstel afdeed, tijdens het eten (van een stukje wortel oid) ontspande hij en liet ook het bit los.
Na een hele tijd was het eigenlijk geen probleem meer, al bleef ik altijd wel een beetje voorzichtig. Ik heb geen idee wat de oorzaak was, ik vermoed iets in het verleden voor ik hem had.

(uiteraard waren tanden en hoofd gecheckt, geen aanwijsbare oorzaak gevonden)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

Levita schreef:
Ik zou haar helemaal laten nakijken, kan maar zo dat ze pijn heeft achter haar oren ter hoogte van haar 1e halswervel. Dit klinkt als ongemak en pijn en niet als een gedragsprobleem.

Nou dit idd. Eerst maar is de medische kant na laten kijken, hoofd, hals, gebit. Dus dierenarts er bij en onderzoeken. Dat ze niet reageerd op aanraking, betekend voor mij niet zoveel.

Blijkbaar heeft ze ongemak als ze een tijdje een hoofdstel of halster op heeft gehad. Dus geeft de druk achter de oren in mijn ogen pijn en daardoor dit gedrag.

Dat zou ook verklaren waarom omdoen prima is, want dan heeft er geen druk op gezeten nog.

Ik zou echt niet gaan oefenen met 'gedrag' voordat je weet dat het dier medisch ok is. Je wilt ze geen extra pijn doen met je training.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Eens met Marlies en Levita. Ik zou het zoeken in het bovenste deel van de nek/hals.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Pijnlijke wervels in hals en borst, of rug!! Paard kan lang compenseren maar het is misschien nu zo dat je dat eerst moet checken voordat je verder gaat.

Gedrag kan ook zijn: aangeven zijn dat het pijnlijk is met optoming

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:04

MarliesV schreef:
Levita schreef:

Nou dit idd. Eerst maar is de medische kant na laten kijken, hoofd, hals, gebit. Dus dierenarts er bij en onderzoeken. Dat ze niet reageerd op aanraking, betekend voor mij niet zoveel.

Blijkbaar heeft ze ongemak als ze een tijdje een hoofdstel of halster op heeft gehad. Dus geeft de druk achter de oren in mijn ogen pijn en daardoor dit gedrag.

Dat zou ook verklaren waarom omdoen prima is, want dan heeft er geen druk op gezeten nog.

Ik zou echt niet gaan oefenen met 'gedrag' voordat je weet dat het dier medisch ok is. Je wilt ze geen extra pijn doen met je training.

Medisch nakijken is nooit slecht. Zeker gezien ze het gedrag al langer vertoond, maar dat dit steeds erger wordt. Als ik echter lees dat het paard het bit vasthoudt en daar niet adequeaat mee wordt omgegaan, lijkt het me ook heel evident dat het aangeleerd gedrag, of in ieder geval een combinatie is. Voor sommige paarden is 1 keer een bit tegen de tanden bij het uitdoen recept voor een levenlang problemen. Het ene paard is daavoor gevoeliger dan het ander. Je kunt prima deels met het gedrag aan de slag. Een halster geeft weinig druk. Daaruit kun je opmaken dat het wellicht ook deels het idee van wat erna komt wat ze spannend vindt. Ook met het op/af doen van een halster kan TS gaan oefenen. Het risico dat het mis gaat is kleiner en het resultaat (leren ontspannen bij iets achter de oren vandaan halen) kan wel heel groot zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

In dit geval zeg ik ook echt, eerst medisch na laten kijken en vooral het gebit checken. Daarna pas gaan oefenen, paard heeft gewoon duidelijk negatieve associaties en die komen ergens vandaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

Klinkt medisch inderdaad. Wat ook nog kan is dat ze het bakstuk in de ogen heeft gehad met afdoen.

Ik zou het heel rustig en voorzichtig aanpakken. Zorg dat het hoofdstel heel soepel is. Maak eerst het bakstuk wat langer zodat het heel ruim over de oren kan glijden. Hand op de neusbrug om slaan met het hoofd te voorkomen. Eerst het hoofd wat strelen en masseren zodat paard ontspannen is. Dan een paar brokjes erin om af te leiden en voorzichtig het hoofdstel van het hoofd laten glijden.

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:57

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Oefenen met kopstuk zonder bit steeds rustig op en af doen. Als dat wil.

Zo heb ik met tijd een mak gekregen.

En inderdaad zoals veel zeggen tandarts laten komen.

Echt lastige kan je halster openen aan de zij kant ipv over de oren. Als je hem wel om de neus kan doen.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

MarliesV schreef:
Levita schreef:

Eens met bovenstaand.
Eerst medisch uitsluiten op zowel de nek/hals als in het gebit.

Het paard geeft niet zomaar ongemak aan, om nu direct aan te nemen dat het puur gedrag is, is niet fair als er medische grondslag is.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

En probeer eens een ander hoofdstel. Mijn prinses op de erwt heeft (nu al meerdere keren met diverse hoofdstellen) heel precies aangegeven wat ze wel en niet om haar hoofd duldt. Al mijn goede bedoelingen zijn fout; mevrouw blieft geen anatomisch kopstuk :n Er mag wel wat padding onder, maar geen bochtjes, uitsparingen of wat dan ook. Zonder padding is ook goed :D