Paard verleasen waar aan denken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Paard verleasen waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:36

Helaas heeft mijn paard een bemerking waardoor hij niet meer richting de subtop mag maar waar hij gewoon veilig en zonder problemen mee in de basissport mag lopen.

Ik ga dus op zoek naar een leaser voor hem, echter ben ik hier helemaal niet in thuis en wil ik alles wel graag goed geregeld hebben.

Uiteraard snap ik dat er een contract opgesteld moet worden waar een paar gratis voorbeelden van staan op internet ( iemand ervaring met eentje?). Maar wat moet je buiten dat contract om regelen?

Het gaat om een 4,5 jarige die opzich echt super braaf is en waar ze alles mee mogen doen maar hij kan wel is een sprongetje opzij maken.

Zijn er dan losse verzekeringen of is mijn aansprakelijkheidsverzekering genoeg?

Ik wil hem op de stal laten staan waar die nu staat dus daar hoef ik verder niks voor te regelen ( faciliteiten zijn ook allemaal aanwezig ).

Ik hoor graag of mensen hier ervaring mee hebben en nog tips en trucks weten!

Celebi

Re: Paard verleasen waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

Als het gaat om aansprakelijkheid zou ik dit voor de zekerheid even met de verzekering overleggen. Je kan maar beter zeker weten wat ze wel en niet verzekeren dan er later achter komen..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

4.5 jaar en kan niet meer richting subtop? Maar wel gewoon Z2 en Z springen?
Hoe weet je dat die 4.5 jarige dan wel de basissport aan kan? Want ZZL is zelfs nog basissport.
4.5 jaar is erg jong, dus hoe weet je dat het dier dan wel gewoon iemand naar het Z kan brengen?
Het dier zal nu hooguit op L niveau getraind en/of uitgebracht zijn, iets wat in mijn ogen niet het eindstation kan en mag zijn.

Dit zou ik als leaser belangrijk vinden, want eigenlijk ga je het dier trainen en moet je er nog voor betalen ook. Dus wat als dat dier dan wel meer waard wordt? Of als het dier kreupel wordt? Dat is natuurlijk het risico van de eigenaar.
Krijgt de leaser echt vrij baan? Of blijf je je er mee bemoeien? Ook dat is iets om over na te denken.
Laatst bijgewerkt door germie op Gisteren, 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Vragen over verzekeren zou ik aan een verzekeringsmaatschappij stellen. Ik kan wel zoveel vertellen, maar hoe weet jij nou of ik het juiste vertel?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Shari_B schreef:
Helaas heeft mijn paard een bemerking waardoor hij niet meer richting de subtop mag maar waar hij gewoon veilig en zonder problemen mee in de basissport mag lopen.

Ik ga dus op zoek naar een leaser voor hem, echter ben ik hier helemaal niet in thuis en wil ik alles wel graag goed geregeld hebben.

Uiteraard snap ik dat er een contract opgesteld moet worden waar een paar gratis voorbeelden van staan op internet ( iemand ervaring met eentje?). Maar wat moet je buiten dat contract om regelen?

Het gaat om een 4,5 jarige die opzich echt super braaf is en waar ze alles mee mogen doen maar hij kan wel is een sprongetje opzij maken.

Zijn er dan losse verzekeringen of is mijn aansprakelijkheidsverzekering genoeg?

Ik wil hem op de stal laten staan waar die nu staat dus daar hoef ik verder niks voor te regelen ( faciliteiten zijn ook allemaal aanwezig ).

Ik hoor graag of mensen hier ervaring mee hebben en nog tips en trucks weten!

Wil je een leaser? Of wil je een meebetalende bijrijder?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Heel eerlijk dacht ik na het eerste stuk van je bericht dat het om een 12-16 jarig Z geklasseerd paard ging dat je nog een paar mooie jaren bij een basisruiter gunt voor zijn pensioen. Maar later word duidelijk dat het om een 4 jarige gaat. Paard is dus nog niet op een hoog niveau en de open vraag is ook hoe ver hij nog kan komen. Blijkbaar liggen jouw ambities in de subtop en is dat nu uitgesloten. Is verkopen niet logischer? Wat is de reden dat je hem nog wil houden?

Voor lease is een jong en minder ervaren paard voor de meesten niet interessant. De ruiter zal zelf het paard nog moeten opleiden naar het gewenste niveau. Iemand die die capaciteiten heeft zal eerder zelf een jong paard aanschaffen denk ik zo. Dit is niet het antwoord op je vraag maar ik wilde toch even erin gooien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Het is ook geen antwoord op de vraag Eef_Bam. Maar ook ik twijfel of iemand een niet opgeleide 4-jarige wil gaan leasen. TS kan het altijd proberen, maar ik geef het eigenlijk geen kans.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Ik heb altijd voordat ik een eigen paard had de jonge paarden van een ander getraind. Maar ik betaalde er niet voor. Dus ze werden beter door mij, maar het kostte me ook geen geld.
Betalen om te mogen trainen zou ik persoonlijk dus niet doen.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:43

Ik wil hem niet verkopen, heb hem zelf gefokt en hij blijft van mij, het is dus eigenlijk voor iemand die geen aanschafkosten kan betalen en geen medische risico’s wil ( mocht hij geblesseerd raken of iets stopt het leasecontract gelijk ) leaser betaald dus gewoon standaard een maandelijks bedrag mag daarmee alles met hem doen en hem als eigen paard beschouwen.

Paard heeft een hartruisje, mag tot het Z getraind worden maar geen passage/piaffe etc, nou was de vraag of hij dit ging halen omdat hij liever lui dan moe is maar goed is ga hem dus niet verkopen maar wil er iemand anders nog plezier van laten hebben.

Normaal is iedereen altijd zo tegen het verkopen van een paard als die iets heeft? En nu bied ik iemand met geen aanschaf budget de kans om toch een soort van eigen paard te hebben zonder iets van medische risico’s en dan is het nog niet goed?

Bedankt voor de overige reacties ik zal de verzekering even gaan bellen of mailen!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Ik vind je doel heel mooi Shari en ik zou me niet laten ontmoedigen door een paar negatieve reacties.
Ik denk dat dit echt wel kans op slagen heeft en er velen wel zouden staan springen om zo'n kans!

Succes met je zoektocht alleszins!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

Ik vind het wel een leuke kans die je aanbied hoor. Geen aanschafkosten en je kan samen groeien met een paard. Er moet gewoon altijd gezeurd worden over wat dan ook. Hij zal geen ton meer waard worden doordat hij eventueel misschien Z gaat lopen ooit dus wat een onzin om niet te willen betalen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit wel zouden willen hoor TS. :j

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

Shari_B schreef:
Paard heeft een hartruisje, mag tot het Z getraind worden maar geen passage/piaffe etc, nou was de vraag of hij dit ging halen omdat hij liever lui dan moe is maar goed is ga hem dus niet verkopen maar wil er iemand anders nog plezier van laten hebben.

Dit in één zin vraag ik mij af of hij er niet meer last van heeft dan dat je denkt?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:04

anca schreef:
Shari_B schreef:

Dit in één zin vraag ik mij af of hij er niet meer last van heeft dan dat je denkt?

Hij is helemaal doorgelicht in de kliniek inclusief hartfilmpjes etc, ik weet precies wat hij wel en niet kan en wel en niet mag, daar is nog moeite nog geld bespaard om alles 100% duidelijk te hebben!

Hij heeft gewoon te weinig go voor wat je wilt in een subtop paard, maar dat mag hij dus ook niet ivm het ruisje dus maakt ook niet uit.

Verder lijkt me dat voor dit topic niet van belang en heeft het dus weinig zin om hier uitgebreid op in te gaan gezien ik puur wil weten hoe ik me het beste kan voorbereiden voor het verleasen.

Ik hoef echt enkel reacties rondom het verleasen waar ik aan moet denken :)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

Een ander interessant zichtpuntje waar ik aan denk is dat artikel van de nieuwspagina; daar werd gesproken over een abblatietechniek die nu ook bij paarden mogelijk zou zijn. Zou dat niet interessant kunnen zijn?
Niet je vraag, maar als je er nog niet aan had gedacht, wellicht toch interessant?
Qua leaseconstructies zou ik het zo ook niet weten, maar ik denk dat er echt wel mensen interesse in kunnen hebben. Er zijn zat mensen die een leuk paard zoeken om mee aan de slag te gaan voor een paar dagen per week.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Ik heb bij mijn vorige paard een betalende bijrijder gehad.
Betaalde elke maand €50 en met haar lessen op eigen kosten. Maar weet natuurlijk niet of je dit voldoende vind. Het ging mij echt om het paard zelf en een klein bedrag vragen was voor mij voldoende.
mocht haar als eigen paard beschouwen.
Reed haar zelf niet.
Enkel wat besproken moest worden was het in mijn ogen logische denk aan van stal voor wedstrijd of iets dergelijks.
Verzekerd was ik via mijn eigen verzekering al. Dit toen nagevraagd via de mail.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

anca schreef:
Shari_B schreef:

Ik denk dan van een parcours springen of eventing mag wel tot en met het Z. Want dat is basissport. Weet het niet hoor, maar bij weinig go kan ook een vliegende wissel al zwaar zijn misschien?
Maar verder zegt weinig go niets over het uithoudingsvermogen natuurlijk, sommige paarden zijn gewoon lui/flegmatiek, net zoals je dat bij mensen ook hebt.

Ik vind het dus lastig. Wil je niet gewoon een bijrijder die er lekker mee aan de slag gaat i.p.v. een betalend persoon? Want bij betalen verwerft degene die betaalt ook rechten. Dat is voor mij altijd een argument geweest om geen geld te vragen aan een bijrijder.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Vroeger, 20 jaar geleden, leasde ik een pony voor ongeveer 150 euro per maand, 3 dagen in de week. Dat heette dan leasen, maar was meer een betaalde bijrijden. Later heb ik bijrijdpaarden gehad voor 3 dagen in de week maar nooit voor meer dan 100 euro per maand. Zelf heb ik nooit geld gevraagd aan bijrijders, die toch ook mijn paard als hun eigen konden beschouwen voor die paar dagen in de week.

Het ligt natuurlijk heel erg aan de situatie, maar persoonlijk heb ik 't gevoel dat de laatste jaren het betalen voor bijrijdpaarden of überhaupt leaseconstructies steeds minder voorkomend is. Dat men juist vaker de rollen omgedraaid heeft (betalen voor bijrijder/trainer ipv betaald worden).

Natuurlijk is een contract belangrijker en aansprakelijkheid, maar het is ook van belang om verantwoording te bespreken en te kijken wat de mogelijkheden zijn en wat je contractueel wilt vastleggen. Je zoekt een leaser, het paard moet op locatie blijven, maar heeft de leaser wel de vrijheid om bijvoorbeeld een weekendje met de trailer weg te gaan? Mag ze alles doen wat ze wilt? Misschien ziet ze wel een nieuwe carrière als westernpaard voor zich? Mag ze zomaar de dierenarts bellen als ze dat nodig acht, of moet ze dan jou bellen en jou laten beslissen? Wie is verantwoordelijk voor een nieuwe deken? Zadel?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:54

Jongens ik wil niet vervelend doen maar het gaat in dit topic niet om de vraag of er wel/geen vraag naar is… ik weet dat er in de omgeving waar ik zit vraag naar is ( stalgenootje komt uit de leasewereld waar ze €450 per maand betaalde voor haar leasepaard en kent veel mensen die dat doen allerlei niveaus kwa paarden en nee ik ga geen €450 vragen).

Ik weet ook precies wat mijn paard wel en niet aankan, wat er bij de dierenarts is gezegd hoe zijn karakter is etc etc

Ik wil hem op deze stal houden omdat hij hier overdag veel buiten komt, samen met een vriendje staat, 24/7 ruwvoer ter beschikking heeft en je wel binnenbak/buitenbak, overdekte longeercirkel etc allemaal ter beschikking hebt. De leaser betaald een vast bedrag per maand evt lessen/wedstrijden etc zijn nog voor de leaser maar alle kosten rondom het paard zijn voor mij. Osteopaat komt 1 a 2x per jaar, hoefsmid elke 8 weken, tandarts 2x per jaar, paard wordt op tijd geënt, zadelpasser komt wanneer nodig.

Maar nogmaals dat is mijn vraag niet ik wil puur weten moet ik idd bij mijn aansprakelijkheidsverzekering zijn ( die ik ondertussen gemaild heb ) of zijn er nog specifieke verzekeringen voor

Zelfde als met een contract je vind meerdere voorbeelden op internet ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring mee

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:12

Ik zou het antwoord op je vraag van de verzekering afwachten. Ik heb er geen ervaring mee. Wel ooit mijn paard een jaar in bruikleen gegeven, maar daar heb ik toen niets qua verzekering mee gedaan.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Kun je het juridisch loket het niet vragen? Of ChatGPT? Die laatste kan ook een contract voor je opstellen. Ik zou vooral zorgen dat het juridisch goed dicht getimmerd zit. En snap dat je hem op stal wil houden, heb je er tenminste nog zicht op.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

Omdat dit topic beter op VMR past ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> VMR

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

Vergeet ook vooral niet om alle afspraken duidelijk te hebben.

Jij regelt de zadelpasser wanneer nodig, maar wanneer is nodig? En wat als er een nieuw duur zadel moet komen? Welk budget mag daar voor worden gebruikt? En wat nou als de leaser dan toch een zadel uit een hoger budget wil, mag ze die dan zelf kopen? En wie regelt dat de controles bij de zadelpasser?

Wat als het paard door toedoen van de leaser geblesseerd raakt en je daardoor met medische kosten zit? Leaser springt in het bos over een gevaarlijke boomstronk en paard moet gehecht worden? Of wat als door leasers toedoen paard zelfs overlijdt?

Wat als je het niet eens met met instructeurs keus van leaser?

Zorg dat je ook dit soort dingen helder hebt, zeker bij een lease die naar verwachting/hopelijk jaren zal duren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

Inderdaad het antwoord van de verzekering afwachten, want aardig wat verzekeraars gaan er toch anders mee om als ervoor betaald wordt.

Verder; bespreek ook goed alles met de spullen. Zorg dat de leaser ook een aansprakelijkheid verzekering heeft zelf.
Bedenk wat je ervan vindt wanneer de leaser eigen spullen wil aanschaffen qua zadel en hoofdstel (dat laatste is niet zo heel boeiend natuurlijk, tot ze een heel ander type wil). Ik heb een lease pony gehad waar ik een eigen zadel voor heb aangeschaft. Vooral omdat ik een zadel wilde waar ik ook fijn op zat en niet alleen goed lag op de pony. Het zadel wat de pony had lag goed op haar, maar ik zat er echt niet fijn in. Wij mochten wel zelf weten hoe of wat, maar we zaten toevallig met ons eigen paard bij dezelfde zadelmaker als de eigenaresse van de pony. Verder mochten wij gewoon allerlei spullen aanschaffen wat we wilden. Enige wat de eigenaresse bleef regelen waren de staldekens en zij nam de beslissingen over hoe en wat qua buiten staan en voer enzo. Maar als we ergens tegenaan liepen konden we het gewoon bespreekbaar maken.

Vraag alsjeblieft geen juridische of andere belangrijke zaken aan chatgpt want die kan het ook heel overtuigend fout hebben.

Je kan ook niet alles afspreken in een contract, of het kan wel maar als het in strijd is met de wet heb je pech. Dus dat kan je beter door een professional(jurist) laten controlen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Weet niet of je mij bedoelde maar mijn reactie was niet negatief of oordelend bedoeld, verkoop is bij een jong en relatief gezond paard gewoon voor de hand liggender. Moet eerlijk zeggen dat ik eerder dacht aan bijv een bemerking op de hals die ook wel invloed heeft op hoe een paard gereden moet worden en wat hij aankan qua oefeningen. Juist netjes dat je hem wil houden, maar wel een moeilijkere weg, dat is alles wat ik wilde zeggen.

Ik denk dat je wel echt met een jurist moet uitzoeken hoe je de risicos kan afdekken als eigenaar. Hartruis kan redelijk onschuldig zijn maar als het paard toch ineens in elkaar zakt met een ruiter erop is dat wel een risico qua aansprakelijkheid.Vraag me ook af of de verzekering dit risico gaat afdekken gezien de hartruis al bekend is.

Weet uit eigen ervaring met een hartslagmeter dat spanning hogere hartslagen kan geven dan zware dressuuroefeningen. Net als springen of een rengalop in het bos bijvoorbeeld, ik kan me zo voorstellen dat de dierenarts zoiets ook heeft afgeraden. Hierdoor zou ik ook heel duidelijk op papier zetten wat de leaser wel en niet met je paard mag doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:19

Qua tips en trucs, er bestaan lease contracten, wellicht heb je daar iets aan. Kun je alle afspraken zwart op wit zetten.