Lastig....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ieros

Lastig....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 13:51

Ik rijd al heel lang. Laatste 30 jaar hoofdzakelijk met fjorden. We mennen ook. Allemaal recreatief.
Toen we onze oude fjord (34) in hebben laten slapen, hebben we een jonge (4 jaar) merrie gekocht. Ook fjord natuurlijk. 1.41 hoog. Super lief, ontzettend bomproof. Puur om te mennen, want ik reed al zeker 10 jaar niet meer. Ik ben met mijn ouwetje in galop bijna over de kop geslagen en heel druk met eigen bedrijf, dussssss......

Maar inmiddels in rustiger vaarwater (met pensioen) en het rijden begon weer te kriebelen. Dus rustig met haar begonnen, en een beetje doorgereden met korte ritjes, wat lessen en wat bakwerk, maar ben toch echt tot de conclusie gekomen dat ik te groot en te zwaar ben voor haar.

Voor de wagen struikelt ze praktisch nooit, maar onder het zadel is het een struikelfestijn.....

Als ik wil blijven rijden, zal ik toch een ander paard aan moeten schaffen. Heb er heel veel moeite mee, omdat ze super lief is en ook heel goed haar best doet.
Kan er ook voor kiezen om haar te houden en dan alleen nog maar te mennen. Wat natuurlijk ook kan, maar heb net weer van het rijden geproefd en dat is toch ook wel weer heel erg fijn. Daarbij komt dat we een super leuke groep op stal hebben en als mijn man erbij is gaan we inspannen, rijden, uitspannen en verzorgen en dan naar huis (herkenbaar?)
Als ik alleen ben: lekker tutten met haar, kletsen met de meiden, lekker rijden, verzorgen als we terug zijn, kletsen met de meiden :o en dan haar eventueel al buiten zetten of regelen dat dat gebeurt als ze droog is.

2 paarden is geen optie. Financieel zou het wel kunnen, maar onze stal is vol, met een behoorlijke wachtlijst.

Zondag gaan we naar een tinker merrie kijken en volgende week naar een paar grote fjorden ruinen. Als er eentje bij is waar ik meteen verliefd op ben, wordt het misschien wat gemakkelijker, maar nu heb ontzettend veel moeite met het idee alleen al.

Stom he?.......

(dit is eigenlijk geen vraag, maar wilde mijn verhaal graag ff kwijt en misschien wat reacties waardoor ik me misschien wat minder tot voel)

belle_boef

Re: Lastig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:55

Ik zou kijken naar de rede van struikelen en die aanpakken. Wellicht dat ze dan onder het zadel gewoon op kan knappen en als rijpaard door kan. Hoef je er geen twee te kopen.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:59

belle_boef schreef:
Ik zou kijken naar de rede van struikelen en die aanpakken. Wellicht dat ze dan onder het zadel gewoon op kan knappen en als rijpaard door kan. Hoef je er geen twee te kopen.

Ik denk omdat ze aangeeft dat ze tot de conclusie is gekomen dat ze te groot en te zwaar is voor de merrie..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:00

Je zegt er wel 2 te kunnen betalen maar je stalling is vol en heeft een wachtlijst. Naar mijn ervaring gaat het soms ineens heel snel met die wachtlijsten. Als ik jou was zou ik op die wachtlijst gaan staan, inmiddels eventueel al wel rondkijken naar een tweede paardje. Maar nooit en never het dier waar je nu zo'n klik mee hebt wegdoen.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:05

Ik zou het toch overleggen met je staleigenaar, vaak (bij ons bijvoorbeeld) krijgen mensen die er al een paard gestald hebben voorrang op de lijst. En dan zal het opeens misschien meevallen met de wachtlijst.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:07

Is er niet iemand op stal met een groter paard waar je af en toe op mag? Misschien zoekt iemand een bijrijder?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:09

Heb je er al een lichtere ruiter op gehad? En struikelt ze dan niet? Ik denk namelijk eerder aan andere oorzaken van het struikelen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:10

Ik heb mocht je zoeken een grote Fjordenmerrie van 7 te koop staan.

Wel beetje onder voorbehoud, ze loopt onder het zadel niet goed en ik moet nog even afwachten of een blessure uitgesloten is. Wel pittig karakter, maar ze wil graag wat meer doen. Maar wat ik al zei ik wil geen ongezond paard verkopen, maar mochten jullie in de buurt wonen kijken mag altijd!

Struikelen komt echt veel voor bij Fjorden. Vaak door bouw ( meer op de voorhand) maar ik ken heel veel Fjorden die het helaas doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:15

Zebrastreep schreef:
Ik heb mocht je zoeken een grote Fjordenmerrie van 7 te koop staan.

Wel beetje onder voorbehoud, ze loopt onder het zadel niet goed en ik moet nog even afwachten of een blessure uitgesloten is. Wel pittig karakter, maar ze wil graag wat meer doen. Maar wat ik al zei ik wil geen ongezond paard verkopen, maar mochten jullie in de buurt wonen kijken mag altijd!

Struikelen komt echt veel voor bij Fjorden. Vaak door bouw ( meer op de voorhand) maar ik ken heel veel Fjorden die het helaas doen.

Klopt, heb ik ook gehoord. Soms op te lossen door goed beslag. En door goed rijden natuurlijk. Wel altijd controleren of er niet iets medisch aan de hand is uiteraard.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:17

Klopt! Vaak moet behoorlijk actief rijden, goed aan het been. Maar ze kunnen wel lastig zijn om ze correct te rijden en dat ze de benen er goed onderzetten. En heeeel veel geduld... gaan jaren overheen.

Mijn dierenarts zei dat ze helaas bij Fjorden op latere leeftijd artrose ziet door de bouw. Bij mijn oude Fjord zie het heel duidelijk dat ze haar hele leven vooral op de voorhand heeft gelopen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:32

Ik lees eigenlijk dat ze nog niet zoveel heeft gedaan, stel je zit rond de 20% (duim)regel, zou ik eerst kijken of je met haar evt kan uitsluiten waarom ze struikelt. Ze moet ook kracht op kunnen bouwen. Rechtuit het bos in, kleine stukjes in de bak dressuur en longeren met balken, stel ze word sterker, leert haar benen gebruiken en op te tillen, zou je haar dan niet willen aanhouden?
Als jijzelf er echt niet comfortabel bij voelt is verkopen uiteraard begrijpelijk, maar spieren en draagkracht zijn trainbaar.

Ieros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 15:25

Bij ons op stal is een heel stabiel bestand van 13 paarden. Er kan er altijd onverwacht eentje tussenuit piepen, maar dan komt er toch een ander paard voor in de plaats van diezelfde eigenaar. Dat is de afgelopen jaren steeds zo geweest. En die heeft dan voorrang op mij, wat logisch is denk ik.

Ik heb idd nog niet zo heel veel met haar gedaan, omdat ze ook echt de indruk geeft dat ze het niet leuk vindt wat we doen. En het struikelen wat ze doet, is ook echt op haar beide knieën vallen. In stap blijf ik er dan nog wel op, maar in draf valt dat niet mee.

Ik zit echt wel boven de 20% regel. Met kleding en zadel etc. zit ik wel aan de 100 kilo. En zij is klein. Als ze 400 kilo weegt is het veel. Ze is 7, dus nog niet zo oud. We hadden gehoopt dat ze wat forser uit zou groeien. Ze is wel gegroeid, en ook sterker geworden sinds ze bij ons is, maar niet wat we gedacht hadden.

Mijn instructeur zei ook dat Fjorden vaak struikelen, maar bij onze andere fjorden kan ik me dat niet herinneren

@zebrastreep, we gaan deze week en volgende week eerst eens kijken op 2 verschillende adressen. Als daar niks bijstaat neem ik misschien nog wel contact op. Waar woon je?

Op stal staan diverse grotere paarden, maar heel eerlijk....die tijd steek ik dan liever in mijn eigen paard. Heb er wel aan gedacht hoor, maar dan ben ik met het paard van een ander bezig en mijn eigen paardje staat dan te niksen. Voelt ook niet goed.

Weet je, ik ben 67 en wil niet nog jaren doortobben, want misschien kan ik over 5 jaar niet eens meer op een paard komen. Weet jij veel.......
Ik probeer een beetje met mezelf in het reine te komen of ik het er voor over heb om haar te houden en dan niet meer te rijden, alleen te mennen, of haar verkopen en dan het hartzeer er van te hebben, maar wel een paard te kopen waar ik flink mee aan de slag kan. Lessen, en flinke buitenritten maken. We zitten tegen de Loonse en Drunense Duinen aan, dus 3 minuten en ik zit in het bos.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:26

Ik zou het zeker niet opgeven als ik jou was, ik hoop oprecht dat ik op jouw leeftijd nog kan rijden!
Ik denk wel dat je aan de zware kant bent, maar heel eerlijk, 100 kilo zou een Fjord wel moeten kunnen toch? Als je ziet dat er kleinere paarden met grote mannen rijden; kijk maar naar de western sport, dan zou je bijna zeggen dat een sterk gebouwde Fjord iemand ook recreatief mee moet kunnen nemen.
Ik zie (helaas) veel te vaak te zware mensen rijden op paarden, en die paarden struikelen ook niet. Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat jouw Fjord struikelt vanwege gewicht. Maar misschien wel door onbalans, van jou of van zichzelf? Dat is lastig te zetten, daarvoor zou iemand met ervaring er een keer op moeten om dit aan te voelen. Dan weet je ook meteen of het komt door jou of jouw paard zelf en heb je meteen een puntje waar je aan kan werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:45

Is het een optie om met een sulky/2wieler te gaan mennen, zodat je makkelijker met je stalgenoten mee kan? Want ik vraag mij af hoeveel van het willen rijden ook een stuk sociaal er omheen is wat je zoekt?

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:40

Ik weet niet of het zo is, maar ik hoorde laatst iemand zeggen dat paarden die voor de kar lopen, geneigd zijn om op de voorhand te lopen/zwakkere achterhand hebben. Is een andere manier van trainen van je paard dan niet een optie, om ervoor te zorgen dat paard sterker in de achterhand wordt? Wellicht dat het struikelen daardoor komt?

Daarnaast, lijkt me dat je de verhouding gewicht paard/ruiter altijd goed in acht moet nemen, alleen maar goed dat je dat doet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:44

Evercreek schreef:
Ik zou het zeker niet opgeven als ik jou was, ik hoop oprecht dat ik op jouw leeftijd nog kan rijden!
Ik denk wel dat je aan de zware kant bent, maar heel eerlijk, 100 kilo zou een Fjord wel moeten kunnen toch? Als je ziet dat er kleinere paarden met grote mannen rijden; kijk maar naar de western sport, dan zou je bijna zeggen dat een sterk gebouwde Fjord iemand ook recreatief mee moet kunnen nemen.
Ik zie (helaas) veel te vaak te zware mensen rijden op paarden, en die paarden struikelen ook niet. Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat jouw Fjord struikelt vanwege gewicht. Maar misschien wel door onbalans, van jou of van zichzelf? Dat is lastig te zetten, daarvoor zou iemand met ervaring er een keer op moeten om dit aan te voelen. Dan weet je ook meteen of het komt door jou of jouw paard zelf en heb je meteen een puntje waar je aan kan werken.

Maar dat met onbalans 100 kilo correct te dragen is wel wat anders dan een getraind paard dat die balans en correct lichaamsgebruik wel heeft.
Dus dat er paarden zijn die dat kunnen betekend niet dat dit paard dat kan.

Evt. Een tijdelijke ruiter die gericht traint om te kijken of het verbeterd kan een optie zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:43

1.41 cm is zelfs voor een Fjord ook wel aan de kleine kant.

Ik snap het wel, en kijken naar een groter en sterker paard lijkt me dan ook niet raar.

Het is niet zo dat paarden die voor de kar lopen automatisch meer op de voorhand lopen. Het wel of niet snel op de voorhand lopen heeft meer te maken met hoe ze gebouwd zijn. Wij hebben twee Fjorden gehad waarbij de een wel heel snel op de voorhand ging lopen (en ging struikelen) en de ander totaal niet, en die struikelde dus ook niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:55

Mijn Tinkerx haflinger van ca 140 was 450 kg(nu stuk slanker dus 420 gok ik)
Alsnog kom je met 100 kg gewoon niet uit.
Ik vind 80 inclusief tuig dan wel echt de max en dan nog zijn er individuele verschillen, die van mij is vreselijk flexibel dat komt zijn draagvermogen niet ten goede.

Dus ik zou in dit geval dat gewoon niet willen proberen.

Dat gezegd hebben in het algemeen, een paard wat weinig gereden wordt moet ook hier sterk en handig in worden, en naarmate het gewicht van de ruiter hoger is wordt dit belangrijker ook om goed rekening mee te houden.

Ik kan net wel/niet op mijn pony en zou er rustig ff een kwartier op rijden als ik hem eerst al aan de dubbele lijnen heb getraind bijvoorbeeld, maar dat is wat anders dan een uur(of 2) op buitenrit wat voornamelijk stappen is.

Als je ts gaat zoeken naar een paard wees dan kritisch wbt de 20% regel, ik zou liever 15 a 17% aanhouden.
Veel paarden redden die 20% lang niet.
Voor mij gaat dit meer op voor de stevigere ponyrassen zoals dus fjord.
Maar het gemiddelde paard is dit niet zo, en bijvoorbeeld trekpaarden etc denk ik dat 15 procent nog veel te veel is.

Maar mijn gezonde sterke frederiksborgers van 165/170 vind ik rond de 100 inclusief al heel wat ook, dat zou mijn max zijn. Voor paarden die iets meer dan 600 kg wegen(gezond gewicht geen overgewicht)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:33

Struikelen kan ook komen door artrose.
Als is jouw fjord toch nog wel erg jong om artrose te hebben maar ik zou er toch eens een dierenarts naar laten kijken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:49

Ik zou artrose inderdaad ook niet uitsluiten, maar ik merk bijvoorbeeld wel verschil qua struikelen met mijn oudje Fjord van 26 en mijn Fjord van 7 die wel eens struikelt. Mijn jonge Fjord vangt het beter en sneller op. Mijn oudje lukt dit niet meer door artrose. Zij heeft bijv. ook meer kans op vallen en doet het ook als je haar goed bij elkaar rijdt.

Ik sta op een stal waar ook veel Fjorden staan en eigenlijk struikelen ze allemaal wel. Ik denk dat het deels bouw is, stand van de benen maar ook toch omdat ze wel een beetje lomp zijn.

Wel moet ik zeggen ik zie wel eens vaker mensen met een hoger gewicht op een te kleine Fjord , en dat beeld is ook niet altijd heel prettig. Als je dan ook nog een Fjord hebt die veel op de voorhand loopt en niet goed gereden wordt dan krijg je helemaal een raar beeld. Fjorden zijn sterk, maar ook de rug van een Fjord is niet oneindig sterk. En klopt ze hebben echt moeite met de balans, met name de jonge Fjorden.
Maar ik zie nog altijd liever iemand die te zwaar is op een Fjord en correct rijdt, dan een jonge griet met een laag gewicht maar die enorm aan de mond zit te trekken.

Maar om even je moed in de praten, ik heb ook weinig ambitie met mijn merrie van 7 om er echt een correct rijpaard van te maken. Ik kom daardoor ook niet met haar verder. Ligt meer aan mij dan aan het paard. Ik vind Fjorden echt moeilijk te rijden! Tel daarbij ook nog op dat ik waarschijnlijk al wat jaren ook vastzit in mijn lijf.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:53

Je zou eens kunnen kijken of je Fjord verbetert wanneer je bijvoorbeeld met behulp van de dubbele lijnen werkt aan spieropbouw en balans. Als het struikelen dan minder wordt, daarvoor moet je een en ander wel even de tijd geven en niet na 1x dubbele lijnen denken dat het nu opgelost zou moeten zijn, ligt het aan de kracht van je Fjord. Bijkomend voordeel kan zijn dat jij door met de dubbele lijnen aan de gang te gaan zelf ook lekker beweegt, wat jouw conditie misschien ten goede komt.

Na een poosje, wanneer je duidelijk een fysieke verandering in je Fjord kunt zien, zou je weer eens kunnen rijden. Wanneer je Fjord dan nog steeds struikelt kan het zijn dat het inderdaad aan jou als ruiter ligt. Om dat zeker te weten zou je eens iemand met verstand van zaken moeten laten meekijken. Het zou jammer zijn als je je Fjord verkoopt om de verkeerde reden terwijl je zo gek op haar bent.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:35

Ts zegt nu dat haar Fjord niet een beetje struikelt maar zelfs op de knieen valt! Dat vind ik toch niet zoals het hoort. Bij HKO gebeurt dat ook wel eens. 100 kilo vind ik een zware belasting, is dat zadel een westernzadel? Die zijn zowiezo al vreselijk zwaar.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:09

Op de knieën vallen is niet goed nee. Dat overkwam mijn oudje ook nog wel eens toen ze nog meer gereden werd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:04

We weten niet hoeveel het paard van TS weegt, mijn pony met vergelijkbare stokmaat en mogelijk vergelijkbare bouw is ca. 420 kilo.
Ik verwacht echt niet dat een vergelijkbare fjord op gezond gewicht heel veel meer weegt(want overgewicht telt niet in de extra belasting hé)

Dus alle rijtechnische-adviezen of medische inzichten kan je dan achterwegen laten toch?
Of geld de grens van 20% niet voor fjorden?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:12

Ah wat lastig! Ik zou haar ook niet zo maar weg doen hoor. Ik ben gaan afvallen omdat ik te zwaar was voor mijn fjorden. Ik heb zo een lieve merrie, die ik niet kwijt wil waar ik wel mee wil gaan rijden. Anders zou ik 3 paarden hebben waar ik misschien niet eens mee zou kunnen rijden. Inmiddels wel al afgevallen met hulp.

En een tweede er bij kan altijd nog. Wellicht valt er over te praten met je staleigenaar? Denken in mogelijkheden in plaats van in problemen.