Niet longeren in de bakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloosa79

Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 09:10

Ik sta op een manege/pensionstal en mag niet longeren behalve in de longeerbak die nu onder water staat.
Ik longeerde gisteren alleen maar een paar minuten voordat ik grondwerk ging doen naast mijn paard.Ik gebruikte de hele bak, blijf nooit op 1 plek.
Er mag in geen enkele bak gelongeerd worden, ook niet in dit seizoen maar zie het anderen soms wel doen.Ik heb gewoon de pech dat ik gezien ben.
Er mag wel losgegooid worden in deze bak.
Zijn er meer stallen waar dit niet mag en waarom mag dat dan niet?
Laatst bijgewerkt door Appaloosa79 op 27-10-25 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:11

Dat mag op heel veel stallen niet. Ik zie het bijna nergens.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:12

Ja ik ben vroeger wel eens aangesproken door een eigenaar omdat ik in de longeerbak longeerde zonder longeerlijn want dat was los gooien.
Tjonge jonge hoe kleinzielig kunnen regels zijn.
Meestal gaat rijden voor longeren en willen ze geen cirkels in de bak.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:14

Op de meeste stallen met fatsoenlijke bodem mag dit niet. Veel paarden bokken en springen met longeren, waardoor je kuilen krijgt. Daarnaast blijven veel mensen op 1 plek staan, waardoor je voltes in je baan krijgt. Die krijg je bijna niet meer fatsoenlijk eruit. Dat gegeven, met het feit dat een goede bodem van een 20x40 baan rond de €30.000,- kost heb je je antwoord.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:15

Het mag vaak niet omdat je dan veelal op dezelfde plekken loopt en de manegebodem daar niet beter van wordt; harde plekken en ongelijke bodem. Verder vond ik het ook altijd vervelend als je aan het rijden bent en er longeert iemand.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 09:17

office schreef:
Ja ik ben vroeger wel eens aangesproken door een eigenaar omdat ik in de longeerbak longeerde zonder longeerlijn want dat was los gooien.

Hihi nou idd ja :D
Maar wat als ik alleen voltes zou rijden? Als ik hem losgooi gaat hij ook rondjes om me heen lopen :j maar dan zonder lijn.
Ik longeer nooit op 1 plek maar gebruik de hele bak.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 09:19

DubbelFun schreef:
Het mag vaak niet omdat je dan veelal op dezelfde plekken loopt en de manegebodem daar niet beter van wordt; harde plekken en ongelijke bodem. Verder vond ik het ook altijd vervelend als je aan het rijden bent en er longeert iemand.

Ik longeer nooit als er iemand rijdt ;)
En ik gebruik de hele bak.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:20

Je kan als stalhouder niet tegen 1 zeggen ‘is goed’ en tegen de rest ‘mag niet’. Leuk dat je het zo doet en niet op een plek blijft staan maar het merendeel wel. Je moet als stalhouder één lijn trekken

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:20

FireAndIce schreef:
office schreef:

Hihi nou idd ja :D
Maar wat als ik alleen voltes zou rijden? Als ik hem losgooi gaat hij ook rondjes om me heen lopen :j maar dan zonder lijn.
Ik longeer nooit op 1 plek maar gebruik de hele bak.

Zelfs als je heen en weer loopt is het slecht voor de baan. De binnenste ring wordt hard gelopen door jouw voeten. Daarnaast; al geeft de eigenaar aan dat je alleen gebruik mag maken van de baan als je een roze dekje ophebt, heb je je daaraan te houden. Het is aan de eigenaar regels op te stellen. Aan jou om te bepalen of je je daaraan kan/wil conformeren, het gesprek aan te gaan of een andere plek te zoeken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:25

Met een paar minuten longeren voor het rijden/grondwerken waarbij je de hele bak gebruikt en waarbij je op evt andere ruiters let, zal je de bak niet platstampen en vermoedelijk niemand echt storen. Maar als de staleigenaar dat toestaat dan krijg je daarna iemand die maar de halve bak gebruikt, daarna iemand die toch even datzelfde rondje 8x doet oh én iets langer dan enkele minuten want paard was nog wel heel druk. En voor je het weet worden er dagelijks 5 paarden gelongeerd en is je bak naar z'n grootje (of sleep je je helemaal scheel) en kan de rest niet meer fatsoenlijk rijden. En precies daarom wil de staleigenaar het gewoon integraal niet hebben want waar leg je anders die grens van wat wel of niet mag?

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 09:29

Yessy schreef:
Met een paar minuten longeren voor het rijden/grondwerken waarbij je de hele bak gebruikt en waarbij je op evt andere ruiters let, zal je de bak niet platstampen en vermoedelijk niemand echt storen. Maar als de staleigenaar dat toestaat dan krijg je daarna iemand die maar de halve bak gebruikt, daarna iemand die toch even datzelfde rondje 8x doet oh én iets langer dan enkele minuten want paard was nog wel heel druk. En voor je het weet worden er dagelijks 5 paarden gelongeerd en is je bak naar z'n grootje (of sleep je je helemaal scheel) en kan de rest niet meer fatsoenlijk rijden. En precies daarom wil de staleigenaar het gewoon integraal niet hebben want waar leg je anders die grens van wat wel of niet mag?

Dat snap ik, maar de 1 mag het wel en de ander niet.
Ik vindt dat het dan voor iedereen moet gelden.
Zelf longeren ze er wel dus behoud van de bak draait het niet om.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:30

Bellatrix schreef:
Dat mag op heel veel stallen niet. Ik zie het bijna nergens.

Die ervaring heb ik ook. Maar dan wel los mogen gooien vind ik vreemd. Daar worden ook flinke gaten in de bodem mee getrapt.

Maar het is lastig voor staleigenaren. Als ze die paar minuten bij de ts toestaan, dan komt iemand die een kwartiertje longeert en dat moet dan ook toe worden gestaan want de ts longeerde ook.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 09:32

Kabayo schreef:
Je kan als stalhouder niet tegen 1 zeggen ‘is goed’ en tegen de rest ‘mag niet’. Leuk dat je het zo doet en niet op een plek blijft staan maar het merendeel wel. Je moet als stalhouder één lijn trekken

Dat begrijp ik wel. Als iedereen het op die manier zou doen...maar daar kun je niet op controleren natuurlijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:32

Als de longeerbak onder water staat en in de andere bakken mag niet gelongeerd worden dan vraag je lief of ze dan ervoor willen zorgen dat de longeerbak extra zand krijgt/opgehoogd/gedraineerd wordt zodat die droog genoeg blijft om in te werken.

Regels zijn leuk maar de boel dan niet bijhouden en iemand corrigeren als er een bak gebruikt wordt als de cirkel blank staat is een tikje scheef, toch?
Als er geadverteerd wordt dat er een longeerbak is, dan moet die ook functioneel zijn.
(uitzonderlijk weer uitgesloten maar regen is niet uitzonderlijk)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:33

FireAndIce schreef:
Yessy schreef:

Dat snap ik, maar de 1 mag het wel en de ander niet.
Ik vindt dat het dan voor iedereen moet gelden.
Zelf longeren ze er wel dus behoud van de bak draait het niet om.

Zij hebben zelf invloed op de hoeveelheid paarden die ze er zélf in willen longeren.
Zij hebben zelf invloed welke paarden ze wel of niet longeren, op basis van inschatting frisheid etc. etc. De bak is hun eigendom, dus zij mogen bepalen wat er gebeurt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:34

Gelijke monniken, gelijke kappen.

Gewoon een duidelijke regel. Vermoedelijk om te zorgen dat de bodem in goede conditie blijft. Anders gaan mensen daar weer over zeuren.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:35

Waarom doe je het als je weet dat het niet mag?

Ik vind het een beetje gek dat je haast beledigd lijkt dat je erop werd aangesproken, terwijl je weet dat het niet mag eerlijk gezegd.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 09:36

Lindsey_99 schreef:
Als de longeerbak onder water staat en in de andere bakken mag niet gelongeerd worden dan vraag je lief of ze dan ervoor willen zorgen dat de longeerbak extra zand krijgt/opgehoogd/gedraineerd wordt zodat die droog genoeg blijft om in te werken.

Regels zijn leuk maar de boel dan niet bijhouden en iemand corrigeren als er een bak gebruikt wordt als de cirkel blank staat is een tikje scheef, toch?
Als er geadverteerd wordt dat er een longeerbak is, dan moet die ook functioneel zijn.

Helemaal mee eens. En betaal genoeg stalgeld zoals iedereen dat doet dus moet gerealiseerd kunnen worden lijkt mij. Er loopt een slootje naast de longeerbak/paddocks dus misschien daar naartoe laten aflopen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:38

Maar dan had je beter daarover in gesprek kunnen gaan. Nu besluit je de stalregels te negeren en erger je je aan het feit dat je daarop wordt aangesproken. Wat terecht is, hoe krom de regels ook voor je voelen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:40

BrankaZ schreef:
Maar dan had je beter daarover in gesprek kunnen gaan. Nu besluit je de stalregels te negeren en erger je je aan het feit dat je daarop wordt aangesproken. Wat terecht is, hoe krom de regels ook voor je voelen.

Precies.

Ik zou als staleigenaar snel klaar zijn met een klant die willens en wetens iets doet dat niet mag,
En die dat vervolgens op een openbaar forum gaat lopen verdedigen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:41

FireAndIce schreef:
Lindsey_99 schreef:

Helemaal mee eens. En betaal genoeg stalgeld zoals iedereen dat doet dus moet gerealiseerd kunnen worden lijkt mij. Er loopt een slootje naast de longeerbak/paddocks dus misschien daar naartoe laten aflopen.

Je bent t er mee eens dat je t had moeten vragen? :D

Tuurlijk moet de boel op orde zijn. Maar het regent wel geteld 1 week. Ik zou dan gevraagd hebben wat het plan met de longeercirkel is. Wanneer denken ze dat je die weer kunt gebruiken? Als t lang duurt kun je vragen of ze een alternatief voor je (en je stalgenoten) hebben.

Ik snap het doen zonder vragen niet zo. Logisch toch dat je daarop aangesproken wordt als ze t zien?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:42

F_T schreef:
BrankaZ schreef:

Precies.

Ik zou als staleigenaar snel klaar zijn met een klant die willens en wetens iets doet dat niet mag,
En die dat vervolgens op een openbaar forum gaat lopen verdedigen.

Het is toch van de zotte. En dan het argument; ik betaal genoeg stalgeld. Nou, niet genoeg om het hele spul te kunnen kopen en zolang het niet van jouw is, heb je je te houden aan de regels van de eigenaar.

Wat is het toch gek dat steeds minder mensen zin hebben in pensionklanten....

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:43

Ik vind het wel vreemd als regels tegen het dieren welzijn in gaan.
Een paard moet wel gewoon beweging kunnen krijgen en voldoende hooi en sociale contacten.
Sommige stallen hebben zo veel regels dat het meer als werken voelt als ontspanning.
Laatst bijgewerkt door Bieden op 27-10-25 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:44

Je rijdt toch ook niet door rood, "die ene keer".
Het mag niet. Punt.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 09:45

Ik snap het doen zonder vragen niet zo. Logisch toch dat je daarop aangesproken wordt als ze t zien?[/quote]

Ik longeerde daar heel af en toe als de bak vrij was. Al bijna 2 jaar. Toen was het toegestaan maar wist niet dat dit veranderd was. Nu dus wel, maar de longeerbak wordt niks aan gedaan.
Laatst bijgewerkt door Appaloosa79 op 27-10-25 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt