Probleem gedrag nieuwe pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TNIE2021

Probleem gedrag nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 09:17

Ik weet niet of het goed staat.

Afgelopen maand een pony gekocht (merrie, 9jr, KWPN) van eerste eigenaar voor dochter van 11. Top braaf onder zadel en hand. Op pensioenstal met kudde en hele dagen weidegang. Is dit ook gewend. Ze heeft nog nooit op een andere locatie gestaan maar is wel wedstrijden gewend. We hebben haar ook zonder problemen zien trailer laden.

Was erg nerveus eerste dagen maar lijkt aardig gewend. Sinds enkele dagen probleem gedrag met steigeren aan de hand bij het uit de wei halen om te gaan rijden in de bak. Dochter kan haar nu niet zelf pakken en bij mij doet ze het ook. Erg gevaarlijk, zweep is al mee, tik heeft ze al gehad maar ze doet het toch.

Bak is trouwens naast de weide dus ze kan de kudde wel zien. Er staat een nare merrie in de weide die graag opjaagt en zich ermee bemoeid maar bij het in de stal zetten is er ook verzet, dus angst voor de ander lijkt het niet te zijn. Met rijden gaat het wel goed.

Is het dominantie? Eerst maar eens een hengstenketting kopen vanmiddag. Tips zijn welkom.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:21

Misschien eens iemand anders er mee laten lopen?
Paarden die altijd gewend zijn om aan een lange teugel/touw begeleid te worden kunnen raar reageren als iemand ze ineens heel strak bij het bit of hoofd vast pakt ( zoals je wel eens bij beginners in de manege ziet).

Mijn oude merrie heeft nog nooit wat gedaan, maar ik kan me voorstellen als je daar een bit in hangt en die net onder de bitringen strak vast pakt en dan wil gaan lopen dat ze ook gaat protesteren....

Misschien eerst even kijken of ze het ook doet bij iemand met veel paarden gevoel voordat je nog strengere dingen er aan gaat hangen.
Met een ketting zal ze waarschijnlijk nog meer gaan steigeren.

Een ketting is handig bij paarden die zich los trekken of bij brutale hengsten. Bij merries zou ik er toch wat voorzichtiger mee zijn.

TNIE2021

Re: Probleem gedrag nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 09:24

De eerste weken ging het prima. Pakken en meenemen dus dat lijkt het niet te zijn.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:27

Ik denk dat het nog puur bij de gewenning hoort en je haar waarschijnlijk nog wat meer tijd moet geven en kijken of je een tussenoplossing kunt vinden. Kijk eens naar werken met voer, ander paard meenemen. Steun geven ipv bestraffen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:29

Tja, ik denk eigenlijk eerder dat het uitproberen is..de eerste tijd teer je nog op de opvoeding van de vorige eigenaar. Wanneer steigert ze? Als ze al vastgeklikt is of als je haar wilt pakken?

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 09:47

Als ze is vastgeklikt en we gaan lopen. Ze komt nog braaf naar je toe ook. Mijn gevoel zegt ook uitproberen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:57

misschien zou je kunnen overleggen met de oude eigenaren, wellicht doen jullie iets net iets anders waardoor de pony van slag raakt.

mijn keuze zou wel zijn om eerst de vriendelijke aanpak (evt met beloningsbrokjes) te oefenen dan met zwepen en hengstenkettingen.

Maar het moet natuurlijk ook wel veilig blijven voor jullie. lastig hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:13

Ik vind het ook lastig inschatten aan de hand van dit stukje tekst of het wel een kwestie is van strenger moeten zijn of juist een kwestie van je moet dit dier juist iets meer vertrouwen en steun geven.

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar contact opnemen met de oude eigenaar om hen te vragen naar advies, zij kennen het beestje en haar opvoeding en karakter immers het beste.

Ik vind het wel een gevalletje van overweeg eens om grondwerk lessen te nemen, of als je die capaciteiten echt zelf wel hebt, ga dan lekker dingen doen om een wat betere band op te bouwen. Flinke stukken wandelen waarbij je echt samen wat ziet / meemaakt, gezellige tijd samen doorbrengen waarbij ze vaak kan horen hoe braaf ze is met kleine oefeningetjes tussendoor.

Dat ze gewoon leert om gezellig aan een lang touwtje netjes naast je mee te blijven lopen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:13

Misschien in plaats van zweep en hengsten ketting gebruiken, wat meer gebruik maken van je inlevingsvermogen.

Je paard is nieuw in de wei en groep, hij heeft zijn maatjes allemaal moeten verlaten. En staat nu in of naast nieuwe paarden. Hij vertoonde het gedrag niet van af de eerste dag maar is dit nu gaan vertonen.
Ik zou zeggen hij weet nu dat als je hem pak hij weg gehaald wordt van zijn nieuwe vriendjes, dat is natuurlijk best stress vol als je al op een nieuwe locatie staat.
Ik zou gaan oefen met hem pakken en dan weer los laten, daarna pakken en naar het hek lopen. Daarna pakken en uit het hek en daarna weer terug zetten. Zodat hij leert dat hij niet altijd wordt weg genomen bij zijn vriendjes. En zo iedere keer een stukje verder en niet alleen weghalen voor het werken maar ook een keer voor alleen lekker poetsen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:16

Steigeren aan de hand is gevaarlijk dus dat aanpakken is goed, alleen goed aanpakken is net zon kunst als met paarden om gaan.
Ik vrees dus dat zweep en hengsten ketting ook niet goed worden gebruikt gezien het paard nu al dat gedrag laat zien.

Laat iemand mee kijken met veel verstand van paarden. Met tekst kunnen wij best weinig dus ik zou niet uitgaan vak bokt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:19

Begin eens met een grondwerken. Jullie beide!
Waarschijnlijk zijn er al veel signalen voor ze begint te protesteren maar missen jullie die omdat jullie elkaar nog leren kennen. Een ervaren lesgever spot ze wel en kan jullie tips geven. Zo doorgaans verdwijnt dit type gedrag dan als sneeuw voor de zon.

Maar, afwachten kan heel desastreus zijn omdat het wel gevaarlijk is als je blijft afwachten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:22

Ik zou -voordat je naar zwepen en kettingen grijpt- eerst iemand mee laten kijken. Iemand die les in grondwerk geeft.

Je pony staat er nog maar kort, wennen duurt maanden. Ik zou het eerder zoeken in onzekerheid (niet bij de groep weg durven) dan in dominantie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:26

Je kan ook het touw onder de kin door halen, in plaats van een hengstenketting. Heeft dezelfde werking maar minder scherp. Omhoog komen is gevaarlijk gedrag. Soms is het al genoeg als ze voelen dat het niet fijn is. Wij hadden een brave pony gekocht voor onze dochter, deze had in het begin de neiging om plots te draaien en zich los te trekken. Dat hebben we op deze manier op kunnen lossen. Zweepje zou ik weglaten, dat werkt denk ik averechts tenzij je het alleen gebruikt om aan te geven dat ze door moet lopen. Zodra ze al omhoog komt ben je sowieso te laat hiermee.

En idd grondwerk. Netjes lopen aan de hand, samen meters maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:46

Rij je zelf paard? Heb je zelf ervaring met paarden?
Wat doet hij als bijvoorbeeld de staleigenaar haar pakt?

Ze staat er kort, want een paard heeft maanden nodig tot wennen.

En ja het is moeilijk te zeggen wat de oplossing is zonder te zien.
Te strak pakken en daarom de uitweg omhoog zal met hengstenketting niet oplossen.
Wil ze ook wegrennen voordat ze omhoog gaat?

Heb hier een paard op pension gehad die dat geleerd had bij een vorige pensionplaats en als ze hem dan met knikkende benen aan het halster trokken ging hij omhoog. En werd hij los gelaten.
Dat had hij snel geleerd.

Daar kon ik ook wel een ketting aan leggen, maar denk dat ik dan ook de hoeven om mijn nek had gehad.
Paard was erg nerveus in het begin bij binnen en buiten halen. En wilde heel hard stappen (was 174 groot) en daar kwam dat gedrag vandaan.
Maar was dol op snoepjes.
En ja dat werd mijn tijdelijk omkoop actie, rust er in, snoepje in mijn hand dat hij daarom zachtjes liep omdat te ontfutselen.

Maar dat is weer geen actie bij een paard dat je gewoon in de maling neemt.

Dus ja vanuit hier niets van te zeggen, dus inderdaad de tips grondwerken met goed aangeschreven instructeur.
Laat die maar mee kijken wat er gebeurt

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 10:58

Goede tips allemaal. De oude eigenaar komt kijken en we zullen eens een goede grondwerk instructeur gaan zoeken. Iemand een tip in het midden van het land?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:02

Fijn dat de oude eigenaar langs komt. Ik begrijp de zware ingreep van zweep en hengstenketting niet direct .
Het lijkt mij meer onbegrip van beide kanten en het moeten wennen aan elkaar.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:06

DDDara schreef:
Misschien in plaats van zweep en hengsten ketting gebruiken, wat meer gebruik maken van je inlevingsvermogen.

Je paard is nieuw in de wei en groep, hij heeft zijn maatjes allemaal moeten verlaten. En staat nu in of naast nieuwe paarden. Hij vertoonde het gedrag niet van af de eerste dag maar is dit nu gaan vertonen.
Ik zou zeggen hij weet nu dat als je hem pak hij weg gehaald wordt van zijn nieuwe vriendjes, dat is natuurlijk best stress vol als je al op een nieuwe locatie staat.
Ik zou gaan oefen met hem pakken en dan weer los laten, daarna pakken en naar het hek lopen. Daarna pakken en uit het hek en daarna weer terug zetten. Zodat hij leert dat hij niet altijd wordt weg genomen bij zijn vriendjes. En zo iedere keer een stukje verder en niet alleen weghalen voor het werken maar ook een keer voor alleen lekker poetsen.

Denk idd dat dit aan de hand is. Net nieuw in de kudde, inmiddels een beetje vertrouwd dat dit zijn maatjes zijn en dan wordt hij ineens (voor zijn gevoel) hier weer weg gepakt niet wetende waar hij naartoe gaat. Hij weet niet dat je gaat rijden in de bak zodat hij zij vriendjes nog kan blijven zien.
Ik zou zeker geen hengstenketting gebruiken maar met rust en vertrouwen dit aanpakken. Eerst kleine stukjes mee laten lopen in de wei (iets lekkers meenemen kan wel) en dan weer los klikken en hem weer zijn eigen weg laten gaan. Dit steeds verder uitbreidden dat hij weet dat het oké is als hij een stukje mee moet en dat hij ook weer losgelaten wordt. Ga wel overtuigend hem pakken, geen twijfel in je houding maar wel met rust. Hij is er nog maar net, vertrouwen geven is de key.
Succes!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:08

TNIE2021 schreef:
Goede tips allemaal. De oude eigenaar komt kijken en we zullen eens een goede grondwerk instructeur gaan zoeken. Iemand een tip in het midden van het land?

Iemand van de Trainers Paard&Gedrag kunnen je hier wel mee helpen: https://trainerspaardengedrag.nl/

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:10

TNIE2021 schreef:

Karmie Stroeve, Vera Bergmeijer.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:13

TNIE2021 schreef:

https://horsemanshipforlife.nl/
Ik weet niet hoe midden je wilt maar Wout is echt een hele fijne instructeur.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:26

Linda de Lieve zit ook in het midden van het land.

Mandy73_unes schreef:
Denk idd dat dit aan de hand is. Net nieuw in de kudde, inmiddels een beetje vertrouwd dat dit zijn maatjes zijn en dan wordt hij ineens (voor zijn gevoel) hier weer weg gepakt niet wetende waar hij naartoe gaat. Hij weet niet dat je gaat rijden in de bak zodat hij zij vriendjes nog kan blijven zien.
Ik zou zeker geen hengstenketting gebruiken maar met rust en vertrouwen dit aanpakken. Eerst kleine stukjes mee laten lopen in de wei (iets lekkers meenemen kan wel) en dan weer los klikken en hem weer zijn eigen weg laten gaan. Dit steeds verder uitbreidden dat hij weet dat het oké is als hij een stukje mee moet en dat hij ook weer losgelaten wordt. Ga wel overtuigend hem pakken, geen twijfel in je houding maar wel met rust. Hij is er nog maar net, vertrouwen geven is de key.
Succes!

Ik sluit me hier bij aan. En doe eens gewoon iets leuks voor de pony als je hem uit de wei haalt. Even een tijdje niet rijden, maar samen leuke dingen doen en bouwen aan vertrouwen.

Positieve bekrachtiging, zodat het leuk wordt om met jullie mee te gaan bij de vriendjes vandaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:34

Sommigen hebben het hier over een pony maar het zou een 9jarige KWPN-er zijn. Best gevaarlijk als die gaat steigeren .De vorige eigenaar gaat langskomen, goed idee, hopenlijk kan die zien waar het verkeerd gaat, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat dit paard bij hem ook al moeilijk is geweest, dat het iets is wat erinzit.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:39

Onze pony deed dat ook, en sloeg zelfs met haar voorbenen naar je tijdens het steigeren, ze trapte ook, hard, met haar achterbenen als ze de kans kreeg. Met veel grondwerk (leidoefeningen) en vriendelijkheid is het helemaal goed gekomen. Maar van haar heb ik achteraf gehoord dat ze door een vorige eigenaar heel streng en hardhandig behandeld was. Ik denk dat het gewoon angst was.

Draag vooral een cap als je de pony uit de wei haalt, voorkomt een schedelbreuk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:40

een kwpn-er kan ook een pony zijn.
En ts heeft het over pony, dus zal wel zo zijn

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:49

Niet elke KWPN'er is een groot paard ;)

TS, wat gebeurt er voordat ze steigert? Steigert ze uit het niets, of gaat ze eerst stilstaan, boos kijken, proberen terug te lopen, op een andere manier protesteren?

Als het uit het niets is, dan is het oprecht gevaarlijk en is een hengstenketting geen slecht idee. Maar als ze eerst 'normaal' protesteert en dan pas gaat steigeren, dan geeft ze al heel veel signalen waar jij op kunt reageren. Hetzij door de spanning te laten afvloeien door (letterlijk) een stapje terug te doen, of, als je echt denkt dat ze je aan het uittesten is, haar op een rustige manier te corrigeren. Een grondwerkinstructeur die hierbij meekijkt en je helpt lijkt me inderdaad een goed idee.