Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DDDara schreef:Misschien in plaats van zweep en hengsten ketting gebruiken, wat meer gebruik maken van je inlevingsvermogen.
Je paard is nieuw in de wei en groep, hij heeft zijn maatjes allemaal moeten verlaten. En staat nu in of naast nieuwe paarden. Hij vertoonde het gedrag niet van af de eerste dag maar is dit nu gaan vertonen.
Ik zou zeggen hij weet nu dat als je hem pak hij weg gehaald wordt van zijn nieuwe vriendjes, dat is natuurlijk best stress vol als je al op een nieuwe locatie staat.
Ik zou gaan oefen met hem pakken en dan weer los laten, daarna pakken en naar het hek lopen. Daarna pakken en uit het hek en daarna weer terug zetten. Zodat hij leert dat hij niet altijd wordt weg genomen bij zijn vriendjes. En zo iedere keer een stukje verder en niet alleen weghalen voor het werken maar ook een keer voor alleen lekker poetsen.
TNIE2021 schreef:Goede tips allemaal. De oude eigenaar komt kijken en we zullen eens een goede grondwerk instructeur gaan zoeken. Iemand een tip in het midden van het land?
TNIE2021 schreef:Goede tips allemaal. De oude eigenaar komt kijken en we zullen eens een goede grondwerk instructeur gaan zoeken. Iemand een tip in het midden van het land?
Mandy73_unes schreef:Denk idd dat dit aan de hand is. Net nieuw in de kudde, inmiddels een beetje vertrouwd dat dit zijn maatjes zijn en dan wordt hij ineens (voor zijn gevoel) hier weer weg gepakt niet wetende waar hij naartoe gaat. Hij weet niet dat je gaat rijden in de bak zodat hij zij vriendjes nog kan blijven zien.
Ik zou zeker geen hengstenketting gebruiken maar met rust en vertrouwen dit aanpakken. Eerst kleine stukjes mee laten lopen in de wei (iets lekkers meenemen kan wel) en dan weer los klikken en hem weer zijn eigen weg laten gaan. Dit steeds verder uitbreidden dat hij weet dat het oké is als hij een stukje mee moet en dat hij ook weer losgelaten wordt. Ga wel overtuigend hem pakken, geen twijfel in je houding maar wel met rust. Hij is er nog maar net, vertrouwen geven is de key.
Succes!