Nieuwe of gebruikte trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TNIE2021

Nieuwe of gebruikte trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 14:33

In mijn zoektocht naar een 1.5 trailer kan ik nog niks vinden. Onder de 2000 lijkt nu bijna altijd zacht. Tussen de 3000 en 4000 wordt het verschil met een nieuwe weer kleiner. Hij gaat buiten staan en redelijk actief (wekelijks) gebruikt worden. Uiterlijk maakt mij niet zoveel uit. Gaat een grote E in dus moet wel wat kunnen hebben.

Ik ben van tweede hands nu ook naar nieuwe Alu Cheval (6.5K) aan het kijken. Ik heb wel budget maar twijfel erg. Wat zijn jullie motivatoren om voor nieuw of juist tweedehands te gaan?

En ik heb geen zin om weer 1.5 uur voor niks te rijden :(

Misschien iemand een goede tip ook.

Bowo

Re: Nieuwe of gebruikte trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:40

Ik zou in ieder geval alles met een houten bodem (incl. dingen als betonplex) laten staan, zelfde voor houten wanden. Je weet gewoon dat je dat moet gaan vervangen, en als je pech hebt al vrij snel.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 15:09

Nou dat, ik wil gewoon lekker op pad zonder daar tijd en geld in te investeren.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:12

Mocht je voor een tweedehands model gaan zou ik het via een trailer verkoop partij doen en niet via een particulier en alles qua hout laten staan. Onze trailers komen via Zuidema en we zijn er nog altijd erg tevreden over. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een nieuwe trailer maar omdat voor ons het budget er met 2 trailers tegelijk niet zo bij lag bij hun terecht gekomen en erg tevreden ben met wat we nu hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:23

Nieuw is natuurlijk het 'veiligste'. je hebt alleen dan snel waardeverlies als met auto's, dat is een minpunt. Tweedehands Alu kopen daar zou ik niet bang voor zijn. Hout inderdaad overlaten aan diegene die daar het geld, de tijd, energie en tranen genoeg voor hebben. :=

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:41

Dat snel waardeverlies durf ik wel enigzins tegen te spreken:
Ik heb in 2020 een nieuwe Ifor gekocht, want een trailer met vooruitloop is tweedehands zo ongeveer onvindbaar. Als ik kijk voor welke prijs deze trailers tweedehands te koop staan op dit moment, dan is mijn afschrijving de afgelopen 5 jaar bijna nihil. Nou zijn de prijzen in de tussentijd ook gestegen, maar aluminium daalt echt niet snel in waarde.

Oh en TS: Cheval is een hele fijne trailer. Als je het budget hebt, koop inderdaad deze. Het scheelt echt gezeur en teleurstelling tov een houten trailer. Mijn trailer was een rib uit mijn lijf, maar ik ben er elke keer zó blij mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:28

Waardeverlies is afhankelijk van het merk.

Ifor bijv verliest amper iets van waarde, die trailers zijn zo goed en zo gewild dat je die altijd verkocht krijgt.

De goedkopere merken zal je wellicht wel meer op verliezen. Op zich is tweedehands dan interessanter, maar ik zou altijd kijken naar minstens een alu bodem, en een keuring laten doen voor het chassis en de remmen. Dan zit je an sich wel safe.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:51

Ik heb 6 jaar geleden tijdens m'n zoektocht 2de hands echt veel ellende gezien. Dan leek het tof, reed ik hem voor een check naar een trailerboer en kwamen er al rotte plekken naar boven. Als je het budget hebt zou ik dan ook voor nieuw gaan, of voor aluminium 2e hands. Als het even kan een check laten doen voor de koop.

Ik heb uiteindelijk via via mega geluk gehad met mijn trailer. 2de hands met lu bodem, super goede staat, voor een mooie prijs. Nu 6 jaar later zijn de wanden aan de beurt helaas. Opeens ging het snel, maar tot begin dit jaar (toen weer helemaal laten nakijken) was hij nog prima en 6 jaar lang plezier van gehad. Nu de keuze tussen andere 2de hands of deze laten vernieuwen. Ik kies waarschijnlijk voor het 2de..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:12

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 09:18

Fijn dat je meekijkt! Die volledig alu Saris lijkt wel mooi. Wel uit 2006, dus bijna 20 jr, is dat een nette prijs? Gisteren bij de trailer boer op de hoek geweest, 7150 nieuwe Bockman uno of 7950 nieuwe Cheval.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:24

Als je er zelf geen verstand van hebt, dan kopen bij een bedrijf. Nieuw of tweedehands maakt dan niet uit.
Je zegt budget te hebben dus koop dsn zeker geen hout. Geen enkel onderdeel.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:41

TNIE2021 schreef:
Nou dat, ik wil gewoon lekker op pad zonder daar tijd en geld in te investeren.

Je zal er altijd wel tijd/geld in moeten steken in de loop der jaren.

Toen ik mijn trailer overkocht heb ik hem laten nakijken door een garagebedrijf die trailers/aanhangers verkoopt. Wellicht ook een tip.

Ik kreeg de kans om de trailer van een kennis over te kopen, maar ik weet niet of ik anders zo snel een tweedehands te kopen van een vreemde.

Zeker als je niet een heel krap budget heb, zou ik zeker voor een nieuwere met alluminium kijken

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:49

TNIE2021 schreef:
Fijn dat je meekijkt! Die volledig alu Saris lijkt wel mooi. Wel uit 2006, dus bijna 20 jr, is dat een nette prijs? Gisteren bij de trailer boer op de hoek geweest, 7150 nieuwe Bockman uno of 7950 nieuwe Cheval.

Inclusief of exclusief btw? Veel aanhangerboeren adverteren ex btw namelijk. Komt er nog mooi 21% bovenop.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:07

TNIE2021 schreef:

Hij is in 2024 gerenoveerd. In België hebben we een onafhankelijk keuringsbureau. Als ik een trailer aankoop moet ik die inschrijven op mijn naam, en dan laten keuren in het keuringsbureau, daar checken ze chassis, remmen, etc. (Plaatmateriaal kan je in principe zelf checken.)
Ik maak dan altijd een contractje dat de aankoop definitief is op voorbehoud van een goede keuring, anders dat de verkoper de trailer terugneemt.

Bij jullie werkt dat anders geloof ik, maar ik zou dan bij een trailerboer even vragen of zij onafhankelijk kunnen keuren en als je tweedehands bij een particulier koopt dit gewoon op contract laten zetten.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 10:20

Rex_Rolfo schreef:
TNIE2021 schreef:

Inclusief of exclusief btw? Veel aanhangerboeren adverteren ex btw namelijk. Komt er nog mooi 21% bovenop.

Deze is beide inclusief.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:32

Ik heb recent een tweedehands humbaur trailer gekocht met alu bodem. Wel houten wanden, maar nog in perfecte staat. Gekocht voor €3500 inclusief nieuwe banden en nieuwe verlichting. Ik weet dat als ik hem nu zou verkopen dat ik er rond de €4200 voor kan krijgen. Zoek 2e hands in elk geval wel een degelijke merk uit.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:01

Ik had hetzelfde dilemma en heb in augustus een nieuwe Cheval Liberte gekocht. Ik wilde in de eerste instantie voor de goedkoopste versie gaan, maar het is toch de Gold 3 geworden. Deze is verlaagd en heeft extra vering, wel zo comfortabel voor het paard denk ik.

Vond ook het verschil met een tweedehands van een paar jaar oud te klein.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:43

Duhelo schreef:
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... b24745ab3f
Wat vind je van deze?

of deze
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... b24745ab3f

Prijzen zijn netjes, ene is volledig alu, de andere alu bodem, als de remmen en wiel ok zijn lijken me dit mooie koopjes.

Die eerste Ifor Williams heb ik ook! Super fijne trailer, ook vanwege de voorste laadklep, het enige wat ik kan aanmerken erop is het gebrek aan een zadelkamer. Ik trek met een us pick-up dus geen probleem, maar iemand die met een kleinere auto trekt moet wel rekenen met een hoop paardenspul in de auto. Oh en ik vind hem heel luidruchtig, zeker leeg.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:55

Ifor is de investering wel waard, duurder maar oerdegelijk.
Wij hebben onze 2 paards nu 3 jaar en nog steeds dezelfde waarde als toen we m kochten.
Wel alu bodem en wanden.
Qua gewicht niet de lichtste trailers maar wel gewoon goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:46

Ifors hebben vaak wel.gewoon houten wanden die ook eens vervangen moeten worden toch?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:29

Een Ifor is vaak wel vrij zwaar, daar moet je wel rekening mee houden.
Wij hebben een 2 paards Ifor van 20 jaar oud. We hebben er wat onderhoud aan gehad, maar ik vind het verder echt een super fijne trailer.
Wanden durf ik eigenlijk niet te zeggen of die van hout zijn of niet. Dat soort dingen is mijn man zijn afdeling, haha.
We hebben nu wel een zachte plek in de laadklep, dus die moeten we gaan vervangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:33

Jaren terug, nog geen alu trailers toen.
Stonden wij ook zo.
Een trailer waar de prijs lager was, was zacht.
Trailers die er net uitzagen maar een beetje goedkoper dan nieuw.
Maar zijn ze dan ook echt nog overal goed?
Ook daar wisten wij toen te weinig vanaf.
Wij hebben toen voor de 1500-2000 euro meer een nieuwe gekocht.
Geen getrut, weten dat het veilig is.

Zou ik nu een nieuwe kopen, ik vind de prijzen voor die 1,5 paards alu trailers echt heel schappelijk nieuw.
Nee dan heb je geen ifor williams, maar wel een nieuwe.
Ik zou het zelf weer zo doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:54

Houten trailers heb ik steeds nieuw gekocht. Dan heb je, met een trailer die buiten staat, bijna garantie op een keer een rot onderdeel. Maar ik kreeg er eigenlijk steeds nog zo'n net bedrag voor terug dat ik de afschrijving daarmee eigenlijk best redelijk vond.
Nu heb ik een 2e hands alu trailer. Nieuw vond ik ze erg duur, 2e hands was al beter betaalbaar. Maar nu hoef ik me weinig/geen zorgen meer te maken over de duurzaamheid van dat ding.

Dus beide kan, zijn gewoon andere afwegingen, maar ik blijf nu denk ik voor 2e hands alu gaan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:00

Ik heb 2e hands gekocht bij een handelaar , zeer tevreden over .
Deze man kijkt alles na en repareert wat nodig is .

Mijn volgende wordt overigens een ifor want vooruitloop is wel fijn bij een lastig te laden paard .

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:25

Blijf in ieder geval weg bij alles wat van hout is.
Gewoon investeren in volledig aluminium. Of eventueel polyester met aluminium bodem.