Nieuwe verzorger/bijrijder introduceren, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Nieuwe verzorger/bijrijder introduceren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 12:12

De titel zegt het al:

Hoe introduceren jullie een nieuwe verzorgster of bijrijdster op echt de eerste dag.

Ik ben nu op zoek naar initieel een verzorgster ( of diegene moet mijn paard echt beter kunnen maken). Maar ik merk dat ik zo'n eerste introductie lastig vind. Wat laat je ze doen, hoe laat je ze kennis maken zodat het voor het paard leuk blijft maar ook interessant is voor de potentiële verzorger. Hoeveel leg je wel en niet uit op zo'n eerste introductie? Doen jullie eerst alles voor?

Mijn paard is bijvoorbeeld best eenkennig wat ik al in mn advertenties duidelijk vermeld, maar die luistert dan ook gewoon niet zo goed naar de potentiële verzorgster. ( In de zin van: gewoon stil staan en de vraag niet uitvoeren bij oefeningen). Dit heeft denk ik niet zozeer met opvoeding te maken want ze loopt netjes mee van A naar B en trekt niet maar als je echt grondwerk oefeningen gaat vragen dan sluit ze zich af of wil ze naar mij toe omdat ze het niet snapt bijvoorbeeld. Met poetsen of aaien beginnen heeft bij deze dame met rugzakje niet zo'n zin, die vind dat alleen leuk als ze je goed kent.

Ik hoor graag jullie ideeën!

Dedikley

Re: Nieuwe verzorger/bijrijder introduceren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:10

Ik zou het laten afhangen van hoe de bijrijdster zichzelf introduceerd. Niets meer toevoegen aan je advertentie.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:13

Hier liet ik ze alles al doen, dus ook uit de wei halen, poetsen, zadelen of optuigen voor de koets, rijden/mennen, etc. Wel met mij erbij uiteraard en als ik ergens twijfel had dan stopte het op dat punt al. Ik liet niemand zadelen die geen klik had met halen/poetsen bijvoorbeeld. Je wilt tenslotte weten hoe je paard en deze persoon klikken, dus dan is het ook belangrijk dat zo snel mogelijk te zien. Je kunt ook een paar keer samen gaan natuurlijk, maar daar moet je dan net de tijd en gezamenlijke timing voor hebben.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:01

Ik liet de verzorger in principe ook alles doen en legde het dan meteen uit. Ik wilde niet dat ze zouden rijden dus ik ben gaan longeren met hun. Pony is ook vrij eigenwijs bij anderen dus als het longeren niet lukte dan was het al geen match. Er waren 3 mensen die hem wel konden longeren, maar 1 wilde graag rijden en dat was geen optie.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 14:03

Nala schreef:
Hier liet ik ze alles al doen, dus ook uit de wei halen, poetsen, zadelen of optuigen voor de koets, rijden/mennen, etc. Wel met mij erbij uiteraard en als ik ergens twijfel had dan stopte het op dat punt al. Ik liet niemand zadelen die geen klik had met halen/poetsen bijvoorbeeld. Je wilt tenslotte weten hoe je paard en deze persoon klikken, dus dan is het ook belangrijk dat zo snel mogelijk te zien. Je kunt ook een paar keer samen gaan natuurlijk, maar daar moet je dan net de tijd en gezamenlijke timing voor hebben.

Mijn paard is wat lastiger/eenkennig er, ik loop sowieso de eerste maand mee met de potentiële verzorgster om alle ins en outs over mijn paard samen te benaderen. Maar ik vind het lastig om tot een punt te komen dat mijn paard niet direct afsluit en de potentiële verzorgster geïnteresseerd is om te blijven.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 14:05

Binkie_Eline schreef:
Ik liet de verzorger in principe ook alles doen en legde het dan meteen uit. Ik wilde niet dat ze zouden rijden dus ik ben gaan longeren met hun. Pony is ook vrij eigenwijs bij anderen dus als het longeren niet lukte dan was het al geen match. Er waren 3 mensen die hem wel konden longeren, maar 1 wilde graag rijden en dat was geen optie.

Ja precies rijden is bij mij ook geen optie. Longeren, grondwerken, losgooien, dubbele lijnen allemaal wel. Maar die van mij zegt gewoon doeehooei als je meteen alles vraagt als vreemde. Ik vind moeilijk om potentiële verzorgster toch iets te laten doen om een klik/band te bouwen en het voor hun interessant te maken zonder dat mijn paard overprikkeld raakt omdat een vreemde vanalles vraagt.

Merk dat verzorgsters snel willen afhaken omdat ik bij de basis begin.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:29

elineAbby123 schreef:
Binkie_Eline schreef:

Ja precies rijden is bij mij ook geen optie. Longeren, grondwerken, losgooien, dubbele lijnen allemaal wel. Maar die van mij zegt gewoon doeehooei als je meteen alles vraagt als vreemde. Ik vind moeilijk om potentiële verzorgster toch iets te laten doen om een klik/band te bouwen en het voor hun interessant te maken zonder dat mijn paard overprikkeld raakt omdat een vreemde vanalles vraagt.

Merk dat verzorgsters snel willen afhaken omdat ik bij de basis begin.

Exact dat. Eigenaar en bijrijder moeten elkaar kunnen begrijpen en vertrouwen.

Maar even een vraagje. Is les-training-coaching niet een optie? Of benoem ik iets heel vreemds hier, of heb je dat al?

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 14:37

Merk dat verzorgsters snel willen afhaken omdat ik bij de basis begin.[/quote]

Exact dat. Eigenaar en bijrijder moeten elkaar kunnen begrijpen en vertrouwen.

Maar even een vraagje. Is les-training-coaching niet een optie? Of benoem ik iets heel vreemds hier, of heb je dat al?[/quote]

Wat bedoel je precies hiermee ?
Dat ik les zou kunnen nemen in andere mensen trainen met mijn paard zeg maar?

Zelf kan ik lezen en schrijven met mijn paard. Maar potentiële verzorgster schiet hier niets mee op natuurlijk

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:53

Ik dacht bij het lezen van je openingspost al: ik denk dat eerder jij het probleem bent, dan het paard. Verzorgers worden hier helemaal kriegel van. Het belangrijkste is dat de verzorger gewoon zichzelf kan zijn met het paard. Dat gaat niet als er een eigenaar de hele tijd bij staat te bemoeien. Ik denk dat je echt afstand moet nemen en je ellenlange verhalen over hoe het paard is, weg moet laten. Ze komen er zelf wel achter. Gewoon vooraf goed selecteren door zelf je mond te houden en de potentiële verzorger te laten praten, dan hoor je vanzelf wel of diegene verstand heeft. En zo ja, lekker zijn/haar eigen ding laten doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:03

Inderdaad niet teveel mee bemoeien. Laat de verzorgster vooral veel zelf doen. Natuurlijk moet je paard wennen, maar dat gaat niet als jij er steeds met je neus bovenop staat.

Wat ik vaak doe ik dat ik de verzorgster lekker laat poetsen. En zelf ga ik dan klusjes doen. Wel in het zicht, maar niet te dichtbij. Zo kan ik observeren hoe mijn paard reageert en de verzorgster reageert. Laat ze vooral dingen zelf oplossen. Vertrouwen geven krijgt ook vertrouwen. Pas als het echt dreigt mis te gaan, dan uitleggen wat jij dan altijd doet. En een les van je eigen instructeur in de 1e maand is altijd goed. Die is kundig, kent je paard, maar is wel onafhankelijker dan jij bent.

Besef je goed dat het nooit 100% gaat zoals jij het doet. Maar dat een andere manier ook goed kan zijn.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:29

Bij mijn eerste verzorgpaarden kende ik de eigenaar al via via en reed ik de eerste jaren elke zaterdag gezellig samen in het bos. Alle andere dagen die ik kwam reed ik wel alleen. De zaterdag deden we trouwens uit gezelligheid niet omdat de eigenaar mij niet vertrouwde. Wel heb ik de eerste maand of 2 maanden 3 lessen gehad om te zien of er een klik was tussen mij en paard.

Bij het paard erna was de eigenaar er 1x bij daarna kreeg ik de sleutel van de zadelkamer en ging ik altijd alleen.

Paard daarna maakte ik kennis op zaterdag, uur staan kletsen en paarden, honden en eigenaren leren kennen. De dag erna ritje in de bak gedaan waarbij de eigenaar wel even kwam kijken en kletsen maar zich nergens mee bemoeide. Daarna sleutel gekregen en ik kon mn gang gaan met paard. Soms reden we samen, soms reed ik met een pension klant, maar meestal reed ik alleen in het bos.
Deze eigenaar kende de eigenaar van mn eerste paard en gaf aan dat het daarom gelijk vertrouwd was.

Paarden 1 en paard 3 stonden aan huis bij de eigenaar, paard 2 op een pension.

Ik heb het altijd erg prettig ervaren dat de eigenaren mij vrij lieten en er vertrouwen was. Dat vertrouwen heb ik ook nooit beschaamd! Misschien gek om over mezelf te zeggen, maar ik ging en ga heel netjes om met andermans paard én spullen.

Dus een beeld vanaf de andere kant te, misschien ook fijn om te lezen.
Oh en ik begon pas met verzorgpaarden toen ik 19 was. Toen ik stopte bij paard 3 was ik 34. Dus ik was geen jong guppy :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:13

Ik kende de bijrijdster al omdat ze eerst de pony van de buren reed. Ik heb haar gewoon laten poetsen en we zijn volgens mij gaan wandelen met de pony's. Die van mij had op pensioen gestaan dus had al tijden niks gedaan. Dus ze moest rustig opbouwen. Maar ik heb de verzorgster zoveel mogelijk zelf laten doen. Als ik dingen graag anders zag dan besprak ik dat en ook waarom ik dat belangrijk vind (voornamelijk op de veiligheid gericht, niet op iedere slak zout leggen).

Keren daarna heb ik haar laten longeren en daarna zijn we rustig begonnen met rijden. Nu is mijn bijrijdster nog minderjarig dus ze mag alleen gaan rijden als haar moeder of ik meega. Wandelen en longeren mag ze wel alleen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:28

Wauw ik vind hier wel wat aannames bij zitten... Ik bemoei helemaal niet en zit er niet bovenop. Ik wil ze juist wat ruimte geven maar ook door de sensibiliteit van mijn paard wel zorgen dat zij niet compleet overprikkeld door het lint gaat. Dus ik probeer een middenweg te vinden om ze aan elkaar te laten wennen.

Ik vertel wat bij het uit stal halen en naar de bak lopen om het ook gezellig te maken en wat uit te leggen voor de potentiële verzorgster, ik dump helemaal geen ellenlange verhalen, rare aanname.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:30

Daihyo schreef:
Inderdaad niet teveel mee bemoeien. Laat de verzorgster vooral veel zelf doen. Natuurlijk moet je paard wennen, maar dat gaat niet als jij er steeds met je neus bovenop staat.

Wat ik vaak doe ik dat ik de verzorgster lekker laat poetsen. En zelf ga ik dan klusjes doen. Wel in het zicht, maar niet te dichtbij. Zo kan ik observeren hoe mijn paard reageert en de verzorgster reageert. Laat ze vooral dingen zelf oplossen. Vertrouwen geven krijgt ook vertrouwen. Pas als het echt dreigt mis te gaan, dan uitleggen wat jij dan altijd doet. En een les van je eigen instructeur in de 1e maand is altijd goed. Die is kundig, kent je paard, maar is wel onafhankelijker dan jij bent.

Besef je goed dat het nooit 100% gaat zoals jij het doet. Maar dat een andere manier ook goed kan zijn.

Waar zeg ik dat ik met mijn neus er boven op zit? Ik heb het over de allereerste introductie dat iemand misschien mijn paard wil gaan verzorgen, dan lijkt het me logisch dat je van een afstandje wel meekijkt hoe het klikt.

ik leg ook juist mijn cues en commandos niet uit om te kijken hoe ze zelf aan de slag gaan of iets oplossen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:31

Eik schreef:
Bij mijn eerste verzorgpaarden kende ik de eigenaar al via via en reed ik de eerste jaren elke zaterdag gezellig samen in het bos. Alle andere dagen die ik kwam reed ik wel alleen. De zaterdag deden we trouwens uit gezelligheid niet omdat de eigenaar mij niet vertrouwde. Wel heb ik de eerste maand of 2 maanden 3 lessen gehad om te zien of er een klik was tussen mij en paard.

Bij het paard erna was de eigenaar er 1x bij daarna kreeg ik de sleutel van de zadelkamer en ging ik altijd alleen.

Paard daarna maakte ik kennis op zaterdag, uur staan kletsen en paarden, honden en eigenaren leren kennen. De dag erna ritje in de bak gedaan waarbij de eigenaar wel even kwam kijken en kletsen maar zich nergens mee bemoeide. Daarna sleutel gekregen en ik kon mn gang gaan met paard. Soms reden we samen, soms reed ik met een pension klant, maar meestal reed ik alleen in het bos.
Deze eigenaar kende de eigenaar van mn eerste paard en gaf aan dat het daarom gelijk vertrouwd was.

Paarden 1 en paard 3 stonden aan huis bij de eigenaar, paard 2 op een pension.

Ik heb het altijd erg prettig ervaren dat de eigenaren mij vrij lieten en er vertrouwen was. Dat vertrouwen heb ik ook nooit beschaamd! Misschien gek om over mezelf te zeggen, maar ik ging en ga heel netjes om met andermans paard én spullen.

Dus een beeld vanaf de andere kant te, misschien ook fijn om te lezen.
Oh en ik begon pas met verzorgpaarden toen ik 19 was. Toen ik stopte bij paard 3 was ik 34. Dus ik was geen jong guppy :D

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:40

Ik heb sinds kort een bijrijdpaard. Toen ik kwam kennismaken hebben we hem samen gepoetst. Zij heeft hem voorgereden en daarna heb ik een rondje gereden. Daarna is ze twee keer er bij geweest.
Dit was vooral mijn voorstel en beide hadden snel geschoten dat het goed zat en in mij prima alleen ging reden.
Als iemand er elke keer bij zit en wil dat ik alles hetzelfde doe als haar dat zou niet werken voor mij. Je brengt altijd jezelf mee en dat is alleen maar goed. Je aanpassen en niet jezelf voelen merkt het paard alleen maar.

Na een paar keer elkaar te hebben gezien moet je je minstens vertrouwd voelen dat een ander zich met jouw paard bezig houd. Zo niet gaat het niet werken.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:47

Misschien is het niet duidelijk in de begin post: ik heb het over de allereerste keer dat iemand kennis komt maken. Ik heb het niet over er wekenlang bij zitten. Maar dag een dat je iemand uitnodigt om kennis te maken. Ben ik dan echt zo raar dat ik niet zomaar mijn paard meegeef?

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:51

De eerste keer dat ik bij mijn huidige bijrijdpaard kwam was het ook puur even kennis maken, uit het land halen en poetsen om te zien hoe het klikte en of ik, en zij, er mee door wouden. Daarna zijn we pas gaan praten over rijden/werken met hem. En hij is totaal niet lastig, en dat wisten de eigenaren ook echt wel, maar ze wouden gewoon 100% zeker zijn dat degene die hun paard zou verzorgen en rijden zelf ook dat vertrouwen zou hebben.
Dus zo raar is dat echt niet hoor, al helemaal als je paard zo éénkennig is wil je zeker weten dat de verzorger vanaf het begin iets heeft met het paard en rustig aan willen doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:53

elineAbby123 schreef:
Misschien is het niet duidelijk in de begin post: ik heb het over de allereerste keer dat iemand kennis komt maken. Ik heb het niet over er wekenlang bij zitten. Maar dag een dat je iemand uitnodigt om kennis te maken. Ben ik dan echt zo raar dat ik niet zomaar mijn paard meegeef?

Ik denk wel dat er de eerste keer iets gedaan moet worden met het paard. Zowel de verzorger als jij zullen een eerste indruk moeten hebben. Vanaf de zijlijn ontstaat die niet. Omgaan met paarden is ook voelen of het dier je ligt in wat je er mee gaat doen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:57

belle_boef schreef:
elineAbby123 schreef:

Ik denk wel dat er de eerste keer iets gedaan moet worden met het paard. Zowel de verzorger als jij zullen een eerste indruk moeten hebben. Vanaf de zijlijn ontstaat die niet. Omgaan met paarden is ook voelen of het dier je ligt in wat je er mee gaat doen.

Ik zeg ook niet dat er niks gedaan wordt, ik zeg dat ik er bij blijf kijken de eerste keer. Ze gaan dan lekker grondwerken en wandelen en ik kijk van een afstandje mee.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:59

Polarize schreef:
De eerste keer dat ik bij mijn huidige bijrijdpaard kwam was het ook puur even kennis maken, uit het land halen en poetsen om te zien hoe het klikte en of ik, en zij, er mee door wouden. Daarna zijn we pas gaan praten over rijden/werken met hem. En hij is totaal niet lastig, en dat wisten de eigenaren ook echt wel, maar ze wouden gewoon 100% zeker zijn dat degene die hun paard zou verzorgen en rijden zelf ook dat vertrouwen zou hebben.
Dus zo raar is dat echt niet hoor, al helemaal als je paard zo éénkennig is wil je zeker weten dat de verzorger vanaf het begin iets heeft met het paard en rustig aan willen doen.

Dankjewel! Fijn om te horen. Ik zoek inderdaad een balans tussen kennis maken en wat dingetjes proberen en dat het voor mijn paard ook een fijne kennismaking is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:00

elineAbby123 schreef:
belle_boef schreef:

Ik zeg ook niet dat er niks gedaan wordt, ik zeg dat ik er bij blijf kijken de eerste keer. Ze gaan dan lekker grondwerken en wandelen en ik kijk van een afstandje mee.

Maar dat is dan toch prima.
Vertel gewoon wat en zie waar het strand. Wellicht heeft de ander ook allerlei vragen. zo’n gesprek ontstaan vanzelf wel
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 11-10-25 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:01

elineAbby123 schreef:
Wauw ik vind hier wel wat aannames bij zitten... Ik bemoei helemaal niet en zit er niet bovenop. Ik wil ze juist wat ruimte geven maar ook door de sensibiliteit van mijn paard wel zorgen dat zij niet compleet overprikkeld door het lint gaat. Dus ik probeer een middenweg te vinden om ze aan elkaar te laten wennen.

Ik vertel wat bij het uit stal halen en naar de bak lopen om het ook gezellig te maken en wat uit te leggen voor de potentiële verzorgster, ik dump helemaal geen ellenlange verhalen, rare aanname.

Maar je zegt eigenlijk zelf dat je de 1e maand sowieso mee wilt lopen, dat is niet vanaf een afstandje meekijken.
Dus eigenlijk zit je er wel bovenop...snap het oo wel hoor, loslaten/overgeven is soms moeilijk.
Je wilt graag dat ze het een beetje hetzelfde zoals jou doen.

Ik denk zelf dat je heel snel door heb hoe je paard reageerd en hoe zij (verzorgster) in haar energie staat.
Of ze zich aan kan passen aan je paard of niet.
Soms moet het gewoon ''fout'' gaan voordat je het weet. Ik doe zelf ook wel eens wat waar ik achteraf van denk...oeps datmocht wel een stapje minder..Nu van geleerd voldende keer beter.
Zelf laat ik ze het graag eerst even uitzoeken, ga ik er later weer heen wat ze er zelf van vonden hoe het ging. Of ze moeten zelf aangeven dat ze graag willen dat ik er bij blijf.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:01

elineAbby123 schreef:

Maar je zegt eigenlijk zelf dat je de 1e maand sowieso mee wilt lopen, dat is niet vanaf een afstandje meekijken.
Dus eigenlijk zit je er wel bovenop...snap het oo wel hoor, loslaten/overgeven is soms moeilijk.
Je wilt graag dat ze het een beetje hetzelfde zoals jou doen.

Ik denk zelf dat je heel snel door heb hoe je paard reageerd en hoe zij (verzorgster) in haar energie staat.
Of ze zich aan kan passen aan je paard of niet.
Soms moet het gewoon ''fout'' gaan voordat je het weet. Ik doe zelf ook wel eens wat waar ik achteraf van denk...oeps datmocht wel een stapje minder..Nu van geleerd voldende keer beter.
Zelf laat ik ze het graag eerst even uitzoeken, ga ik er later weer heen wat ze er zelf van vonden hoe het ging. Of ze moeten zelf aangeven dat ze graag willen dat ik er bij blijf.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:06

elineAbby123 schreef:
Polarize schreef:

Dankjewel! Fijn om te horen. Ik zoek inderdaad een balans tussen kennis maken en wat dingetjes proberen en dat het voor mijn paard ook een fijne kennismaking is.

Ik denk dat het dan echt uitkomt op hoe het op de dag zelf gaat. Hou wat dingen in je achterhoofd die de verzorget zou kunnen doen, maar besluit pas op de dag zelf aan de hand van hoe ze is en hoe je paard reageert, en natuurlijk hoe het voor jou voelt. Dat zijn dingen die je gewoon niet van tevoren kan plannen