overkopen paard (van werk)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_v_G

overkopen paard (van werk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 19:07

Ik werk op een stal waar ik paarden beweging geef en help met de dagelijkse verzorging. Eén van de paarden van mijn werkgever wordt nu verkocht, omdat zij er geen tijd meer voor heeft. Het is niet zomaar een paard voor mij — ik heb het gevoel dat ik juist van háár nog heel veel kan leren. ik heb ook nog niet echt een klik gehad die ik met dit paardje heb gehad. Ze spreekt me aan als een paard waar ik als ruiter en verzorger in kan groeien.

Het probleem zit vooral in de praktische kant. Ik ben 15 (bijna 16), dus ik verdien zelf niet genoeg om haar volledig te kunnen onderhouden. Mijn ouders zouden het financieel in principe wel kunnen dragen, maar eerder, toen ik het over een eigen paard had, zeiden ze nee. Hun grootste bezwaren gaan over verantwoordelijkheid, tijd, vakanties en hoe dit in de praktijk geregeld moet worden. Dat begrijp ik ook.

Qua ervaring denk ik dat ik sterk sta. Ik heb in totaal met 9 verzorgpaarden intensief gewerkt, waaronder:

een oudere, rustige ruin,

een groene Haflinger (die ik nog steeds verzorg),

een veulen waar ik vanaf jonge leeftijd bij betrokken ben en nog steeds mee werk,

IJslanders,

een paard van 1.75m dat wat pittig kon zijn,

en drie onbeleerde Shetlanders.

Bij sommige paarden ging ik elke dag heen, weer of geen weer, en dat heb ik langere tijd volgehouden. Inmiddels ben ik bij een deel van die paarden gestopt, maar de ervaring neem ik mee.

Het gaat mij niet om “een eigen paard in het algemeen” — ik zou daar best mee kunnen wachten tot ik 18 ben. Het gaat om dít specifieke paard, omdat ik denk dat ik veel van haar kan leren en ze goed bij mij zou passen. De kans dat ze dan nog beschikbaar is tegen die tijd, is heel klein.

Wat ik lastig vind, is hoe ik het gesprek met mijn ouders opnieuw kan openen zonder dat het voelt alsof ik “gewoon weer om een paard vraag”. Ik wil duidelijk maken dat dit écht een andere situatie is dan eerder, maar ik wil niet dat het nep of dramatisch overkomt. Ik zoek tips over hoe ik dit het beste kan uitleggen en hoe ik mogelijke oplossingen voor hun bezwaren kan aandragen (zoals vakanties, tijd, geld en verantwoordelijkheid).

Alle adviezen of ervaringen zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door C_v_G op 03-10-25 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Re: overkopen paard (van werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:10

Tsja heel simpel, maar niet leuk. Je ouders moeten betalen dus zij bepalen. Je kan allicht nog eens een gesprek aangaan met ze, maar nee is nee. Een paard is enorm duur, besef dat wel. Stel dat er een da bij moet ben je zo al hinderden euro's lichter :)

C_v_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 19:19

ja dat doe ik :) mijn vraag was alleen hoe ik het gesprek aan kan gaan en nog over dit specifieke paard en niet zo over een random paard van sporthorses :) en wat ik al zei financieel is de reden niet waarom het niet mag /kan

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:22

Maar ze moeten het niet alleen kunnen betalen, maar ook willen ;)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:24

Is (gedeeltelijk) lease eventueel een optie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:24

En met alleen het paard kopen ben je er niet, je kunt ook voor stevige medische kosten komen te staan en dan het stalgeld nog.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:26

praktische kant!! stalling b.v. hoe ga je dat aanpakken?
vergis je niet een eigen paard is er 24/7 dat is best een hele verantwoordelijheid, wat je ouders ook al aangaven.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:32

Als je aan je ouders duidelijk wilt maken dat dit écht een andere situatie is dan eerder, dan moet dat verschil vooral liggen in de praktische kanten — niet alleen in het feit dat dit paard bijzonder voor jou voelt. Voor jou is dat natuurlijk wél een groot verschil, maar voor je ouders blijven de belangrijkste vragen dezelfde: verantwoordelijkheid, tijd, vakanties en geld.

En eerlijk gezegd snap ik hun bezwaren ook heel goed. Op je 15e zijn er nog veel veranderingen in je leven. Je weet niet precies hoeveel tijd je over een jaar hebt met school en werk, of hoe je planning eruitziet als je straks gaat studeren. Misschien moet je wel verhuizen.

Daarom zou ik je aanraden om een zo concreet en waterdicht mogelijk plan te maken.

Verantwoordelijkheid: wie doet wat als jij er niet bent (bij ziekte, drukke schoolperiodes, examens)?

Tijd: hoe ziet je week eruit met school, sport, bijbaan en paard? Reken dit echt door in uren.

Vakanties: wie zorgt er dan voor je paard, en hoe ga je dat regelen?

Financiën: hoe ga je bijdragen aan de kosten? Kun je een deel zelf verdienen of sparen?

Als je dit allemaal hebt uitgetekend en laat zien dat je over hun bezwaren hebt nagedacht, dan laat je zien dat je de verantwoordelijkheid serieus neemt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:35

Voor je het gesprek aan gaat zou ik kijken of je alle kosten op een rijtje kan zetten. Zou het paard ook op je werk kunnen blijven staan? Dan kan je gelijk aangeven wat het per maand zal kosten en wat je zelf zou kunnen bijdragen.

Je kan benadrukken dat je met je verzorgpaarden al heb laten zien dat je er elke dag tijd voor kan maken. Als het paard op je werk kan blijven staan kan je misschien ook al navragen hoe dit normaal met vakanties gaat. Bij ons doen we dit gewoon onderling dus dat is ook geen probleem.

Heb je ook al gevraagd wat ze vragen voor het paard? Als het een heel 'goed' paard is kan de prijs natuurlijk tegenvallen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:44

Misschien kan je alvast een plan schrijven.
Ken je bijvoorbeeld mensen die de verzorging willen doen tijdens jullie vakanties?
En zo nog wat dingen waarvan je verwacht dat je ouders over vallen, alvast onderzoeken zodat je goed voorbereid bent wanneer je het gesprek ingaat.

Wat is het voor paard? Gezond jong en onder het zadel: dan kan je eventueel een bijrijder zoeken zodat niet alles op jou neerkomt. Of eventueel na verloop van tijd nog verkopen.
Daarentegen als het paard al ouder is, dan is ze al gauw te oud om nog te verkopen (even globaal gezien).
Of met een bemerking, dan moet je al helemaal goed weten waar je aan begint.
E.e.a is natuurlijk wel een beetje zwart-wit gesteld want een gezond paard kan een bemerking krijgen, en er zijn ook mensen die juist graag een paard helpen verzorgen (zoals in de vakantie) zonder te rijden.

Ik denk dus, goed voorbereiden en dan maar gewoon vragen aan je ouders. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik snap best dat als je de klik ermee hebt je de gedachte hebt het paard te willen kopen nu het te koop is. Veel succes en ik hoop voor je op een goede uitkomst.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:24

Wat is het voor paard waar het over gaat? Je zegt dat je er veel van denkt te kunnen leren, is dat omdat het een leerpaard is (eentje met veel ervaring en lekker stabiel) of omdat je denkt dat je samen kunt groeien (en het dus niet zo'n makkelijke is of nog niet zoveel kent)?

Ken je de uitspraak: groen en groen maakt bont en blauw?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:43

Een sterk argument op jouw leeftijd is, dat met een paard je weinig tijd/geld hebt voor uitgaan en vriendjes.

Ik werkte op die leeftijd keihard en spaarde al mijn centen voor mijn paard. Zelfs uitgaan wilde ik niet, want de volgende dag ben je dan brak en dat ging ten koste van mijn paardentijd.

Met alle bovenstaande opmerkingen erbij... ik vind je heel wijs klinken en denk dat het een fantastische kans kan zijn. Zowel voor jou als voor je ouders (how to keep the girl out of trouble...)

You go girl!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:02

Rauka: dat is voor mij juist niet goed geweest nu ik op mijn jeugd terugkijk. Ik heb daardoor eigenlijk geen ‘normale’ jeugd gehad. En dat vind ik nu jammer want ik kan het nooit meer overdoen.
Dus dat is geen goede reden vind ik. Veel gezonder om jong te zijn, vriendjes en vriendinnen te hebben en naar feestjes te gaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:15

Is het enkel de aanschaf die je ouders moeten gaan betalen of ook de maandelijkse onderhoudskosten ? Want als het enkel de aanschaf is kun vragen om een lening en aankomen met een goed afbetalingsplan. Haalbaar voor jezelf zonder dat je failliet gaat en een goed verhaal. Dan heb je wellicht een kans? Als het ook onderhoud is... Tja.
Kun je niet regelen dat je daar werkt tegen onderhoud van jouw paard

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:21

Suzanne F. schreef:
Rauka: dat is voor mij juist niet goed geweest nu ik op mijn jeugd terugkijk. Ik heb daardoor eigenlijk geen ‘normale’ jeugd gehad. En dat vind ik nu jammer want ik kan het nooit meer overdoen.
Dus dat is geen goede reden vind ik. Veel gezonder om jong te zijn, vriendjes en vriendinnen te hebben en naar feestjes te gaan.

Is persoonlijk. Ik mis(te) het uitgaan ook niet, en ja, je moet er veel voor laten, maar beetje geven en nemen kan ook. Die paar tientjes eens in de zoveel weken kan echt wel gemist worden.
Ts; ik denk dat ''een paard'' voor je ouders heel groot klinkt. Staan ze open voor een gesprek? Even om tafel en uitleggen hoe het zit? Wat de kosten zijn en ook een oplossing stel het lukt niet. Even alles op papier. Het is ook echt een klap met geld, ook wbt dierenarts, veel risico. Dus probeer je ouders ook te begrijpen. Het ís een grote verantwoordelijkheid. Maar stel je kunt op je werk terecht wbt stal, evt je ouders daar ook kennis laten maken, gesprekje voeren, paard leren kennen en jou ermee bezig zien.
Als ''nee'' nee blijft of ze staan er niet eens voor open, dan is het helaas. Maar je hebt zo te lezen wel veel kansen wbt paarden, dus geniet daar ook van! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 01:28

Ik had een eigen paard, school en werk en heb geen feestje gemist! Ik kon prima uitgaan tot in de late uurtjes en de volgende ochtend gewoon weer mijn ding doen. Dus hoe de rest van je leven er uit ziet naast het hebben van een eigen paard zal per persoon verschillen.

Maar goed, hoe overtuig je je ouders. Voor hen is dit paard niet anders dan willekeurig paard dus ik denk dat je meer kans maakt met een duidelijk plan. Wat ga jij doen om dit tot een succes te maken? Hoe gaat jouw leven er uitzien met een eigen paard? Hoe gaat het passen en neem je je verantwoording? Hoe ga jij bijdrage met de kosten? En geef je ouders ook voor al het eerlijke kostenplaatje.

Succes!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 06:05

Ik heb destijds een brief geschreven met alle voors en tegens ( ik was 17) hoe ik dacht dat school en paard te combineren. Hoeveel ik mee kon betalen aan de stalling met mijn bijbaantje en hoe ik dat kon inpassen met volledig de kosten over nemen in welke periode na t afronden van school.
Qua tijd veranderde er niets; het was al mijn verzorgpaard waar ik 5 keer per week heen ging en vakanties en voll pension zijn ook goed te doen.
Na 100 keer nee te hebben gekregen gingen mijn ouders overstag en kwam mijn eerste paard.

Ik kon later uitgaan en vriendjes prima combineren met een paard, en vanaf m’n 21e t runnen van een stal. Alleen t reizen ben ik nu pas aan t inhalen

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 07:00

Ik heb op die leeftijd een PowerPoint presentatie gegeven, daarin stonden de kosten netjes & duidelijk weerlegd.

Alle contacten aan hoefsmeden, DA & zadelmaker.

Alle jaarlijkse/maandelijkse kosten op een rijtje.

Maar ook wat ik zelf kon betalen & de dingen waarbij ik precies hun hulp nodig had.

Maar ook hoe ik het kwa tijd met een opleiding ging doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:15

Tja, als je het paard zelf niet financieel kunt onderhouden ligt daar denk ik het probleem.
Is er geen mogelijkheid om meer te werken/ verdienen? Of een regeling te treffen met je huidige werk?
Kun je wel de aanschaf betalen?

Ik kan me voorstellen dat je ouders nee zeggen als op dit alles het antwoord nee is. Ik zou zeggen laat je ouders eerst zien dat je echt serieus bent. Dat je geld kan verdienen en opzij kunt leggen voor een paard. Want dat zal ook nodig zijn als je er wel een koopt dat je er keihard voor moet werken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:20

Doe het jezelf niet aan zo jong al "vast" te liggen aan een paard. Over 2-3 jaar komen er zo veel leuke dingen op je pad. Kansen die je wilt grijpen. Dingen waar je geld en tijd voor wilt hebben.

Heb geduld. Dat eigen paard kan later ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:21

Je werkt op die stal schrijf je.
Maar ik neem aan dat je ook nog op school zit.
Wat zijn daar je plannen voor de toekomst?
Misschien zijn je ouders daarom terughoudend?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:37

De tekst van je openingspost zou je denk ik prima kunnen gebruiken. Hier staat volgens mij precies in , zoals het voor je is.
Je zou een gesprek kunnen beginnen om te vragen of ze met je mee willen denken. Leg het ze uit zoals in de OP.
Geef hen ook alle ruimte om hun bezwaren te noemen, zodat jij ook met hen mee kan denken.
Succes!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:56

Neem je ouders een keer mee om te laten zien over welk paard het gaat en hoe jullie klik is.
En misschien kun je het paard leasen en dan later misschien overgaan tot koop. De staleigenaar is naar je ouders toe misschien ook meer geneigd om opties te bespreken.
Weet je ook wat het paard moet kosten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:28

Eigenlijk vraag je:
-Mag ik elke maand 400 euro
-Mag ik een ziekenboegpotje voor noodgevallen waar 5000 euro standaard inzit
-Mag ik een aanschafbedrag van ergens tussen de 4.000 en 10.000 (gokje maar dat zijn de laag tot normale prijzen momenteel voor een niet bijzonder paard)

Dat is nogal wat. De meeste gezinnen kunnen dit helemaal niet. Zeker niet als er siblings zijn die recht hebben op dezelfde bedragen.

Op bokt lijkt het alsof het doodnormaal is en alsof iedereen dit zomaar heeft en kan betalen maar dat is echt niet zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:35

Ik zou de nee van je ouders respecteren. Het is niet leuk voor hen om je telkens te moeten teleurstellen.