Wanneer kreupel, wannneer onregelmatig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Wanneer kreupel, wannneer onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:47

Na aanleiding van het topic over onregelmatig maar niet kreupel...Vraag ik me af ,Waarneer zeg je het paard is kreupel en waarneer zeg je het paard loopt onregelmatig..
In mijn ogen is het paard in dat topic kreupel. Ik las dat meerdere mensen dat vonden...
Maar je hoort de termen wisselend gebruikt worden.
Bij mij is een paard onregelmatig als ik denk zie ik nu wat of niet,of hij loopt de ene keer goed en dan ineens zie je een hupje....
Een paard wat continu niet goed loopt of mankt is voor mij kreupel..

Dus wat is voor jullie het verschil?
Laatst bijgewerkt door Firelight op 06-10-25 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

D__S

Re: waarneer kreupel, waarneer onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:34

Bij mij vallen al zo’n dingen onder de noemer “mank”.
Indien paard niet loopt zoals het hoort is hij mank bij mij. Al die verschillende termen hoeven van mij niet.
Al zodanig veel keer gelezen “mijn paard is niet mank maar gewoon een beetje onregelmatig” en dan zie je een filmpje of het paard in levende lijve en blijkt het dier hartstikke mank te zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:37

Ik vind het onderscheid ook zo raar. Ze kunnen licht kreupel/onregelmatig en stok kreupel /onregelmatig zijn. Voor mij zijn het synoniemen eigenlijk voor een paard wat niet goed loopt.

Het hele hij is niet kreupel maar licht onregelmatig is in mijn ogen het bagatelliseren, want het is hetzelfde, het paard loopt gewoon niet goed.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:08

Onregelmatig is voor mij af en toe een onzuivere pas maken, bijvoorbeeld bij het vragen van een bepaalde buiging/oefening/overgang. Dan is er wel iets mis maar heeft het paard daar alleen op bepaalde momenten last van. Kreupel is voor mij in alle bewegingen niet rad (hoewel het meestal pas goed te zien is in draf). Beide gevallen dienen onderzocht te worden door een dierenarts trouwens en betekenen dat een paard niet ingezet kan worden in werk.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:16

Persoonlijk vind ik dit een beetje een 'dubbel' topic, als in: als je denkt dat er iets mis is met je paard (en dat denkt TS, anders opende ze dit topic niet), dan zou ik ten eerste bij de kliniek aankloppen. Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat meer ogen van paardeneigenaren ook feedback geven. Alleen: de meeste Bokt paardeneigenaren zijn geen dierenarts en je krijgt dan tig verschillende antwoorden waar je nog niet zoveel mee opschiet omdat ze niet kunnen gaan onderzoeken. Dus daarom ook mijn duit in het zakje: laat gewoon je dier onderzoeken bij de kliniek, daar heb je het meest aan. Succes!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:38

Ik heb het idee dat onregelmatig zijn vaak gebruikt word om een kreupelheid aan te geven waarbij je wel kan zien dat er iets niet klopt maar het wat moeilijker is om precies te zien wat er nu niet klopt. Dus dat sommige mensen een paard pas kreupel noemen als ie bijna op 3 benen gaat. Terwijl anderen gewoon zeggen alles wat niet klopt is kreupel.
Soms kan een paard ook alleen in het rijden wat onregelmatig gaan, dat kan een fysiek probleem zijn maar ook een rijtechnisch probleem, dan vind ik onregelmatig opzich wel een passende term. Als een paard onbelast niet normaal loopt zou ik m gewoon kreupel noemen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:40

Onregelmatig is = af en toe een kortere pas nemen, een tikje, niet continu manken, waarbij je denkt hmmm loopt niet helemaal zuiver maar echt manken doet het niet. Vaak zijn dit rijtechnische zaken/verstoringen.

Kreupel is als het elke pas tikt/mankt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:10

Ik gebruik zelf onregelmatig als 'er is iets maar kan er de vinger niet helemaal op leggen', dus dat kan af en toe een pas zijn of net wat stijver dan anders bijvoorbeeld. Kreupel is de duidelijke variant, paard loopt gewoon niet goed en afhankelijk van hoe kreupel kijk je het nog even een paar dagen aan of bel je een dierenarts voor advies.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 12:24

Yessy schreef:
Ik gebruik zelf onregelmatig als 'er is iets maar kan er de vinger niet helemaal op leggen', dus dat kan af en toe een pas zijn of net wat stijver dan anders bijvoorbeeld. Kreupel is de duidelijke variant, paard loopt gewoon niet goed en afhankelijk van hoe kreupel kijk je het nog even een paar dagen aan of bel je een dierenarts voor advies.

Dat heb ik ook,onregelmatig zeg ik meestal als ik het gevoel heb dat er iets niet klopt ,maar je ziet nog niet duidelijk wat.Ik heb er zelf 1 op pensioen staan, die bv soms idd wat stijver loopt en dan zeg ik hmm,vandaag is ze wat onregelmatig of ze loopt niet lekker..
Bij echt kreupel komt de dierenarts,die trouwens altijd zegt kijk het even 2 dagen aan of je verbetering of verslechtering ziet.Maar dat is bij kreupelheden waarvan je weet dat er geen breuken of afgescheurde pezen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:29

Voor mij is onregelmatig het soort kreupel waarvan je nou denkt, zie/hoor ik nu wat of niet?
Dus echt heel licht af en toe niet in de regelmaat lopen.

Kreupel is voor mij het stuk waar je gewoon ziet zonder twijfel dat het paard niet goed loopt.

En ja daar zit uiteraard van alles tussen in, dat is voor mij moeilijker een naam aan te geven :P

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:45

Ik vind ook onregelmatig iets wat je af en toe ziet, Kreupel is gewoon continue niet rad.
Het is trouwens wanneer en niet waarneer. Wat een raar woord. Ik dacht eerst dat je een typefout had gemaakt maar je gebruikt het meerdere keren haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:30

Onregelmatig meer als het allemaal nog wat vaag is, en kreupel als ze duidelijk met het hoofd ook meeknikken in de kreupelheid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:42

Onregelmatig vind ik bij herhalende tactfouten, of dat je er bijna niks aan ziet maar het allemaal ook niet helemaal lekker door het lijf loopt.

Als je in het lopen ziet dat er een been ontlast wordt en dus op de andere kant valt waardoor het hoofd soms zelfs gaat mee knikken zijn ze wat mij betreft kreupel. Veel van wat mensen zien als Onregelmatig vind ik al kreupel btw :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:49

In principe is alles wat onregelmatig loopt kreupel. Zo heet dat nou eenmaal bij paarden. Licht kreupel, zwaar kreupel. In de volksmond noem je licht kreupel vaak licht onregelmatig en als paarden echt duidelijk onregelmatig zijn worden ze kreupel genoemd. Het is gewoon hetzelfde.
Het paard uit het voorbeeldtopic was licht onregelmatig op het zachte en kreupel op het harde.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:52

Dit zijn taalgebonden termen.

In het Frans en Vlaams wordt iedere onregelmatigheid met één en hetzelfde werkwoord benoemd.

fishcreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:14

Voor mij is een paard onregelmatig als het twijfelachtig of wisselend is, en kreupel als het duidelijk zichtbaar mankt of continu verkeerd loopt.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 17:21

Beemsterkaas schreef:
Dit zijn taalgebonden termen.

In het Frans en Vlaams wordt iedere onregelmatigheid met één en hetzelfde werkwoord benoemd.

Die snap ik als Vlaamse niet

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:23

Kreupel is voor mij als een paard duidelijk niet goed loopt, zowel onbelast als belast.

Onregelmatig/niet helemaal rad is het voor mij als er een soort tikje inzit. Waarbij dat eigenlijk altijd alleen maar belast/in het werk te zien is. Dus onbalans, rij technisch etc. Ook van een wat ouder paard met artrose kan je in de opstart soms zeggen, hij is niet helemaal rad. Maar na het opwarmen loopt die gewoon goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:39

Kreupelheid wordt bij een dierenarts gediagnosticeerd in een schaal 1 t/m 5, waarbij

1. Kreupelheid is moeilijk waarneembaar (voor geoefend oog). Alleen op kleine volte, harde bodem en bij buigproeven. Op de rechte lijn niet kreupel, dus niet consistent aanwezig.
2. Kreupelheid is consistent maar licht waarneembaar, voornamelijk in draf. Niet continu uitgesproken, maar wel reproduceerbaar zichtbaar.
3. Paard is duidelijk en consistent onregelmatig* in alle gangen, ook voor ongetraind oog.
4 Kreupelheid is zeer duidelijk zichtbaar. Paard is beperkt in zijn bewegingen en/of onwillig om een bepaalde gang te lopen of op de cirkel
5. Het paard is ernstig kreupel en wil het kreupele been niet belasten (loopt op 3 benen)

*Ik gebruik hier kreupel/onregelmatig door elkaar; onregelmatig IS namelijk hetzelfde als kreupel en de mate waarin het zichtbaar is en de consistentie waarmee het aanwezig is in alle gangen en op welke ondergrond maakt in welke gradatie dit wordt ingedeeld.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:01

Mijn oud verzorgpaard heeft hanentred. Die is altijd minstens regelmatig-onregelmatig in een heel specifiek patroon. Paard had algemeen ook een ontspannen, vrolijke indruk en knikte niet mee met zijn hoofd = niet kreupel.

Maar als er toch wat was dan zag je zijn hoofd meeknikken of dan ontweek hij wel eens hoe hij net zijn voet wou neerzetten. Dat zie je aan de longe en aan de hand al heel goed. Hij kon ook wel eens gevoelig lopen, maar dan wist je dat je een ruwere ondergrond had en daar voorbij was het weer in orde.

Je moet een paard algemeen in de gaten houden. Als ze kreupel/mank zijn dan zie je dat het gehele bewegen niet klopt; meeknikken, meer struikelen, een been ontzien, hoe je het ook wil noemen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:45

Niet zuiver, niet rad, onregelmatig... voor mij is het allemaal kreupel.
Ik kijk het over het algemeen een paar dagen aan (behalve als ze katskreupel is) en daarna bel ik de kliniek voor een afspraak (maar heb al heel wat meegemaakt met de pony's en paarden dus onze eigen DA is de kliniek)
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 03-10-25 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:46

sevenofnine schreef:
Mijn oud verzorgpaard heeft hanentred. Die is altijd minstens regelmatig-onregelmatig in een heel specifiek patroon. Paard had algemeen ook een ontspannen, vrolijke indruk en knikte niet mee met zijn hoofd = niet kreupel.

Maar als er toch wat was dan zag je zijn hoofd meeknikken of dan ontweek hij wel eens hoe hij net zijn voet wou neerzetten. Dat zie je aan de longe en aan de hand al heel goed. Hij kon ook wel eens gevoelig lopen, maar dan wist je dat je een ruwere ondergrond had en daar voorbij was het weer in orde.

Je moet een paard algemeen in de gaten houden. Als ze kreupel/mank zijn dan zie je dat het gehele bewegen niet klopt; meeknikken, meer struikelen, een been ontzien, hoe je het ook wil noemen.

Als ze mee gaan knikken of meer struikelen ben je al veel verder. Laat staan een been ontzien. Dan heb je de 1e tekenen van een kreupelheid allang gemist en als je pech hebt zelfs flinke blessures over het hoofd gezien. Dan zit je echt al hoger op de schaal tot al bijna aan de bovenkant.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:57

Paarden knikken mee als ze kreupel zijn aan een voorbeen, Kan achter flink kreupel zijn zonder knikken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:01

Voor mij is kreupel en onregelmatig gewoon hetzelfde. Ik heb altijd het idee dat er vaak onregelmatig als eufemisme wordt gebruikt

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:27

MyWishMax schreef:
sevenofnine schreef:

Als ze mee gaan knikken of meer struikelen ben je al veel verder. Laat staan een been ontzien. Dan heb je de 1e tekenen van een kreupelheid allang gemist en als je pech hebt zelfs flinke blessures over het hoofd gezien. Dan zit je echt al hoger op de schaal tot al bijna aan de bovenkant.

Inderdaad. Ik weet niet of ik niet duidelijk overkwam, maar dat is wat ik wou zeggen.

@Kidde Ik denk dat onregelmatig ook 'slechte' gangen dekt. Dus bv een standardbred/gangenpaard die wil pacen ipv gewoon draven en ergens tussenin blijft haperen.