Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yessy schreef:Ik gebruik zelf onregelmatig als 'er is iets maar kan er de vinger niet helemaal op leggen', dus dat kan af en toe een pas zijn of net wat stijver dan anders bijvoorbeeld. Kreupel is de duidelijke variant, paard loopt gewoon niet goed en afhankelijk van hoe kreupel kijk je het nog even een paar dagen aan of bel je een dierenarts voor advies.
sevenofnine schreef:Mijn oud verzorgpaard heeft hanentred. Die is altijd minstens regelmatig-onregelmatig in een heel specifiek patroon. Paard had algemeen ook een ontspannen, vrolijke indruk en knikte niet mee met zijn hoofd = niet kreupel.
Maar als er toch wat was dan zag je zijn hoofd meeknikken of dan ontweek hij wel eens hoe hij net zijn voet wou neerzetten. Dat zie je aan de longe en aan de hand al heel goed. Hij kon ook wel eens gevoelig lopen, maar dan wist je dat je een ruwere ondergrond had en daar voorbij was het weer in orde.
Je moet een paard algemeen in de gaten houden. Als ze kreupel/mank zijn dan zie je dat het gehele bewegen niet klopt; meeknikken, meer struikelen, een been ontzien, hoe je het ook wil noemen.
MyWishMax schreef:sevenofnine schreef:Mijn oud verzorgpaard heeft hanentred. Die is altijd minstens regelmatig-onregelmatig in een heel specifiek patroon. Paard had algemeen ook een ontspannen, vrolijke indruk en knikte niet mee met zijn hoofd = niet kreupel.
Maar als er toch wat was dan zag je zijn hoofd meeknikken of dan ontweek hij wel eens hoe hij net zijn voet wou neerzetten. Dat zie je aan de longe en aan de hand al heel goed. Hij kon ook wel eens gevoelig lopen, maar dan wist je dat je een ruwere ondergrond had en daar voorbij was het weer in orde.
Je moet een paard algemeen in de gaten houden. Als ze kreupel/mank zijn dan zie je dat het gehele bewegen niet klopt; meeknikken, meer struikelen, een been ontzien, hoe je het ook wil noemen.
Als ze mee gaan knikken of meer struikelen ben je al veel verder. Laat staan een been ontzien. Dan heb je de 1e tekenen van een kreupelheid allang gemist en als je pech hebt zelfs flinke blessures over het hoofd gezien. Dan zit je echt al hoger op de schaal tot al bijna aan de bovenkant.