Prijs paard bepalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luzerna

Prijs paard bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 20:45

Dag allemaal,

Ik wil graag een paard kopen. Het is een prachtig paard om te zien, 1.72, goede afstamming, elite en sport predikaat. Heeft als 6-jarige Z2 gelopen en is daarna alleen in de B uitgebracht (en na ruim een jaar voldoende punten om naar de L door te stromen). Het paard is nu 10 jaar.

Paard is nu in training om als het ware te resetten (zowel mentaal als fysiek), omdat het niet goed ging met het paard. Paard heeft wel potentieel.

Paard is heel lief, ook heel sensibel. Paard is gezond.

Wat zouden jullie hiervoor geven?

Alvast bedankt!

MarlindeRooz

Re: Prijs paard bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:46

Is hij goedgekeurd? Ook röntgenfoto’s?

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:54

Ik zou er heel erg mee oppassen. Een paard dat op Z2 niveau heeft gelopen moet in principe met een paar proeven de B uit kunnen zijn, ook als het een tijd stil heeft gestaan. Dit klinkt mij alsof het paard iets heeft meegemaakt of fysiek niet in orde is en ze hem nu met een mooi verhaal weg willen doen. Anders hoef je een paard ook echt niet te ‘resetten’…

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:01

Weet je ook waarom het niet goed ging, en ze het paard moeten resetten?
Dit lijkt mij uit jouw verhaal wel cruciaal om te weten.
En dan neem ik nog aan dat het paard recent volledig is goedgekeurd?
Of dat je nog van plan bent dit te gaan doen?
Dat bepaalt mede de prijs, of het paard goed bevonden wordt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:13

Totaal afhankelijk van gezondheid en gedrag.

Zeer uitgebreid laten keuren en door een goede ruiter (kan je wellicht een bevriende trainer meevragen?) laten rijden en uitproberen wat er gebeurt als je wat doorvraagt. Gaat hij staken, wordt hij onveilig? Er zal een reden zijn voor de correctie training immers. Laat de trainer ook inschatten of jij ervaren genoeg bent om hem op het goede pad te houden. Vaak hebben dit soort (vermoedelijk verreden) paarden heel veel handigheid nodig. En dan ga ik uit van een gezond dier.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:19

Unravelation schreef:
Een paard dat op Z2 niveau heeft gelopen moet in principe met een paar proeven de B uit kunnen zijn

Niet als ie verkocht is aan een relatief onervaren ruiter.

Maar het is wel van belang zoveel mogelijk van het echte verhaal mee te krijgen want het is een blijft de paardenwereld.
Unravelation schreef:
Ik zou er heel erg mee oppassen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:20

Ik wou beginnen met 'dit mag best wat kosten' tot het gedeelte kwam met resetten. Het klinkt als een project. Zoek je dat?
Dan ligt t aan de ernst van het project.. en de gehele gezondheid. Ik zou zo 1 alleen willen overwegen als die door de molen is geweest voor het resetten. Rontgen, echo, rug, hals. Om uit te sluiten dat het medisch is dat resetten nodig is. Dat zou ik niet eens zelf uit willen zoeken.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:34

Unravelation schreef:
Ik zou er heel erg mee oppassen. Een paard dat op Z2 niveau heeft gelopen moet in principe met een paar proeven de B uit kunnen zijn, ook als het een tijd stil heeft gestaan. Dit klinkt mij alsof het paard iets heeft meegemaakt of fysiek niet in orde is en ze hem nu met een mooi verhaal weg willen doen. Anders hoef je een paard ook echt niet te ‘resetten’…

Hangt van de combinatie af. Hier op stal is vorig jaar ook een z2 paard door iemand gekocht. Beessie zal nu niet eens een b proef door komen, door 0% zelfreflectie werd hij snel als ‘probleem paard’ bestempeld en was ze opgelicht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:41

Luzerna schreef:
Dag allemaal,

Ik wil graag een paard kopen. Het is een prachtig paard om te zien, 1.72, goede afstamming, elite en sport predikaat. Heeft als 6-jarige Z2 gelopen en is daarna alleen in de B uitgebracht (en na ruim een jaar voldoende punten om naar de L door te stromen). Het paard is nu 10 jaar.

Paard is nu in training om als het ware te resetten (zowel mentaal als fysiek), omdat het niet goed ging met het paard. Paard heeft wel potentieel.

Paard is heel lief, ook heel sensibel. Paard is gezond.

Wat zouden jullie hiervoor geven?

Alvast bedankt!

Klinkt als een verreden paard, ik zou er eerst maar eens op gaan rijden om te kijken of het nog wat is.

Paard kan ook snel naar z2 niveau zijn gebracht zonder goede basis voor het sportpredikaat.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 22:09

Dank allen! Er zit geen verhaal achter (ik ken het paard al lang). Het paard is niet verreden, gewoon recreatief gereden. Het is een sensibel paard en daarom lastig door de B (schrikt vaak tijdens een wedstrijd).

Het resetten is meer: even terug naar de basis en alles op de juiste manier uitvoeren zodat het lijf goed gebruikt wordt.

Paard gaat met sprongen vooruit en heeft potentie.

Inderdaad helemaal goed gekeurd, ook op de foto's.

Ben benieuwd naar bedragen die jullie in gedachten hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:31

Luzerna schreef:
Dank allen! Er zit geen verhaal achter (ik ken het paard al lang). Het paard is niet verreden, gewoon recreatief gereden. Het is een sensibel paard en daarom lastig door de B (schrikt vaak tijdens een wedstrijd).

Het resetten is meer: even terug naar de basis en alles op de juiste manier uitvoeren zodat het lijf goed gebruikt wordt.

Paard gaat met sprongen vooruit en heeft potentie.

Inderdaad helemaal goed gekeurd, ook op de foto's.

Ben benieuwd naar bedragen die jullie in gedachten hebben.

Zonder filmpje, standfoto etc is er lastig een prijskaartje op te plakken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:06

En kijk ook uit met dat een prof dat paard weer rijdt en dan eens uitbrengt. Ik weet van een ruiter hier in de buurt die in paarden handelt en die elk paard in de M1 mag starten, dat die dat dan doet met onervaren paarden die qua leeftijd in de M mogen starten. Door bevriende jury's is dan een winstpuntje zo weggegeven en kan het paard weg als M geklasseerd. Maar is absoluut niet M klaar.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:13

Toch vreemd hoe dat paard dan Z2 heeft kunnen lopen terwijl het blijkbaar zoveel “spanning” heeft dat het nu geeneens een B proef door komt. Je zou toch enigszins verwachten dat er wat wedstrijdervaring is en ervaring op vreemde terreinen.

Wat germie zegt gebeurd inderdaad ook of ze hebben op een stal gestaan waar ook wedstrijden gehouden worden. Zijn dus nog nooit van het terrein af geweest.

Ik heb met de mijne echt veel werk gehad aan het fatsoenlijk een proef rondrijden zonder spanning maar die had 0 ervaring en ik had ook 0 ervaring en zelfs wij hebben het gered om B proeven met winstpunten af te sluiten in het eerste jaar.

Al met al lijkt er een deel van het verhaal te missen voor mij.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:17

Paard wat niet gemakkelijk genoeg gereden kan worden is voor de meeste ruiters niet geschikt. Daar moet een hele handige ruiter op en dat maakt het paard meteen goedkoop doordat het minder aantrekkelijk is. Dus het zwakste punt maakt de prijs. Om het weer geheel goed doorgereden te krijgen zal even tijd kosten en dat is er eigenlijk niet als het al 10 is en een b proef schrikkend doorloopt en daar nog niet bij de les kan blijven. Geeft mij het idee van een paard wat ooit met spoed door een handige ruiter Z2 is gereden maar te weinig heeft gezien. Wil je snel geld maken zet je er weer zo´n ruiter op en start het paard weer Z2 en verkoopt het aan een argeloze koper die geen grens heeft aan de prijs.Zoveel is het dan niet waard maar wordt er misschien dan wel voor betaald. Waarde taxeren is wat anders als wat mensen er voor willen betalen. Dus ik taxeer het paard niet zo hoog als wat jij verwacht.. Geen stabiel karakter, geen stabiele prestatie. Voor een lagere prijs misschien te verkopen aan een handige ruiters of de helft van het eigendom van het paard aan die ruiter geven en die het werk en stalling laten doen en dan samen verkopen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:28

Wat leuk dat je een ervaren paard, gezond en met degelijke training hebt gevonden. Afstamming bepaalt ook wel wat maar ik denk dat in de huidige markt >10.000 euro wel realistisch is zonder mooi papier.

Uiteindelijk moet je zelf kijken of het geld je waard is tov wat je koopt. Indien er tijd is kan je het paard misschien een paar keer uitproberen. Veel plezier en geluk met het dier.

(Ik schrik behoorlijk hoe velen hierboven zich uiten. Indien je zo naar paarden kijkt, lijkt het wel alsof je beter kan stoppen met dieren te werken, want zo kan je over ieder dier wel iets -slechts- vinden.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:35

Het is dus geen leermeester maar een paard geschikt voor een selecte groep ruiters.
Denk dat dat de prijs wel enorm drukt.

Zeker omdat hij het Z niveau dus ook niet meer heeft maar zo te lezen door die B ruiter is verprutst.
Anders hoeft hij niet mentaal en fysiek gereset te worden.
En aangezien dat het geen harde schijf is waarop je formateert blijft er altijd mentaal wat van achter.

Ik durf er verder geen prijs aan te hangen.
Maar wel een stuk minder dan toen hij 6 was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:44

Is het een merrie of ruin? Want bij een merrie spelen de predikaten en afstamming/ moederlijn zeker ook een grote rol en die maken haar meer waard dan als het een ruin zou zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:47

Karlijnxxx schreef:
Wat leuk dat je een ervaren paard, gezond en met degelijke training hebt gevonden. Afstamming bepaalt ook wel wat maar ik denk dat in de huidige markt >10.000 euro wel realistisch is zonder mooi papier.

Uiteindelijk moet je zelf kijken of het geld je waard is tov wat je koopt. Indien er tijd is kan je het paard misschien een paar keer uitproberen. Veel plezier en geluk met het dier.

(Ik schrik behoorlijk hoe velen hierboven zich uiten. Indien je zo naar paarden kijkt, lijkt het wel alsof je beter kan stoppen met dieren te werken, want zo kan je over ieder dier wel iets -slechts- vinden.)

Ik denk dat heel veel mensen zouden schrikken wanneer ze hun eigen paard zouden laten taxeren door een erkende paarden taxateur. Een paard is waard de slachtwaarde, het exterieur en gangen , het karakter, de prestatie en de emotie. Voor emotie wordt enorm veel betaald maar bestaat niet voor een taxateur. En idd aan elk dier kun je wel iets slechts vinden. Als dat een probleem is moet je idd met paarden en dieren stoppen want ze zijn evenals mensen geen 1 van allen volmaakt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:58

Ken ook een paard welke alles mee had, tot op zeer hoog niveau getraind, maar wedstrijden waren zeer problematisch. Uiteindelijk zat er wel degelijk een verhaal achter. Duur paard wat alles mee had maar waar je weinig mee kon. Niet eens met een ander paard samen in de bak rijden. Dan is dat paard eigenlijk niets waard. Ook al ken je een paard lang wil nog niet zeggen dat je ook alles weet. Een paard met genoeg km-ters zou ook een b proef door moeten kunnen komen. Een jury prikt daar echt wel door heen of iets schrikken is of niet kunnen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:19

Een sensibel paard met veel bloed gefocust houden op een saaie b proef is nog heel wat anders dan tijdens een z proef.

Het paard kan prima voldoende uitdaging vinden in de oefeningen van een z proef om daar tijdens zijn omgeving te vergeten terwijl bij een b proef die uitdaging ontbreekt en het dier zich meer op de omgeving focust en dan dus vanalles zoekt en vindt om van te schrikken.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:32

Rex_Rolfo schreef:
Unravelation schreef:
Een paard dat op Z2 niveau heeft gelopen moet in principe met een paar proeven de B uit kunnen zijn

Niet als ie verkocht is aan een relatief onervaren ruiter.

[/quote]

Dus: In de periode van Z2 naar nu is het paard zeker niet goed getraind en moet je goed oppassen. Want waar ligt het nu aan dat het paard 'gereset' moet worden en zo lang over de B heeft gedaan? Je begint nu immers niet met een Z2 paard van jaren geleden, maar met alle 'trauma' of ervaringen dat ie sindsdien heeft opgedaan. Dan kan positief zijn, maar in dit verhaal zie ik het vrij negatief in.

Friezenkind schreef:
Hangt van de combinatie af. Hier op stal is vorig jaar ook een z2 paard door iemand gekocht. Beessie zal nu niet eens een b proef door komen, door 0% zelfreflectie werd hij snel als ‘probleem paard’ bestempeld en was ze opgelicht.

En als het paard nu verkocht wordt, dan heeft de koper waarschijnlijk heel wat op te lossen.

Ik heb jaren geleden ook ooit eens zo'n paard uitgeprobeerd. Fantastisch filmpje erbij van het paard op lichte tour niveau in training. Moest ook even terug naar de basis. Ging gewoon direct stilstaan als je iets vroeg en had een geschiedenis van steigeren. Bleek toch wel wat vernauwingen te hebben in de rug.. Wordt te koop gezet als een paard met potentie, terwijl er eigenlijk gewoon niet meer op gereden moet worden omdat die rug zeer waarschijnlijk de oorzaak was van het gedrag. En dat was helaas niet het enige geval die ik in die periode heb gezien/gereden met zo'n verhaal.

Als je van de hele geschiedenis op de hoogte bent, je bent daar handig genoeg voor en het paard is volledig binnenstebuiten gekeerd dan kan je een gok wagen. Maar ik zou er zeker niet de hoofdprijs voor betalen..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:36

Little_Gift schreef:
Een sensibel paard met veel bloed gefocust houden op een saaie b proef is nog heel wat anders dan tijdens een z proef.

Het paard kan prima voldoende uitdaging vinden in de oefeningen van een z proef om daar tijdens zijn omgeving te vergeten terwijl bij een b proef die uitdaging ontbreekt en het dier zich meer op de omgeving focust en dan dus vanalles zoekt en vindt om van te schrikken.

Voor een handige ruiter is dat geen probleem die houdt hem in de b ook wel gefocussed want die is constant connected laat ik het zo maar zeggen. Maar voor de persoon die zelf nog druk is om de proef door te komen en er goed op te blijven zitten valt dan het doek al.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:42

Ts, heb je dit paard zelf al proefgereden? Het gaat toch om de klik tussen jou en het paard. Op zich vermoed ik wel problemen dus ik zou hem niet zomaar zonder nader onderzoek aanschaffen en ook niet (te) veel betalen.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 11:44

Ik ken het paardje vanaf geboorte. Het is geen project paard, wel voor de handigere ruiter, hoewel ze onder het zadel braaf is en goed haar best doen. Ik rijd er zo op weg. Moet wel veel leren om haar goed te laten lopen, maar dat zou voor elk paard gelden (en dat geldt bijna voor iedereen). Ik wilde vooral benadrukken dat ze veel potentie heeft, maar de laatste 4 jaren op recreatie niveau is gereden

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:55

Waarom wil je deze info bij ons opvragen? Wil je bijvoorbeeld weten of het paard de vraagprijs waard is? Dan is het altijd handig om even het profiel van het paard na te bootsen in de filters van populaire verkoopplatformen (zoals E-horses of sporthorses). Dan kan je een vergelijking maken.