Outdoorlaarzen, echt waterdicht en warm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__nikita

Outdoorlaarzen, echt waterdicht en warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 11:25

Helaas komt het moment van koude (en natte) voeten steeds weer dichterbij. De afgelopen jaren heb ik elke winter weer opnieuw dezelfde laarzen gekocht (outdoorlaarzen van horka). Deze zijn warm, zitten lekker en houden mijn voeten droog, maar alleen de eerste tijd, einde van het seizoen red ik nooit met ze. Ze gaan op den duur altijd lek bij mij. Nu kocht ik deze meestal omdat er wel fijne aanbiedingen altijd van zijn, maar als je uiteindelijk elk jaar ze opnieuw moet kopen ben je uiteindelijk natuurlijk niet bepaald goedkoper uit...

Vandaar dat ik nu opzoek ga naar andere laarzen die wel gewoon meerdere jaren meegaan. Het kunnen geen laarzen zijn met smalle kuiten, want die passen nooit. De laarzen moeten echt waterdicht zijn, ik moet er echt elke dag mee in de blubber kunnen staan mocht het nodig zijn. De laarzen moeten ook lekker lopen, gezien ik met uitmesten en alle andere klusjes op een dag toch best wat afstand er op afleg.
En als laatste het liefst ook iets wat een beetje leuk er uit ziet, nu is die eis het minst hard uiteraard, want functioneel is altijd belangrijker, maar het zou gewoon leuk zijn als het ook wel mooie laarzen zijn en niet alleen lompe plastic laarzen.

Wie o wie heeft een gouden tip?
(Afraders zijn ook zeker welkom, heb geen zin in weer een miskoop! ;) )

Evercreek

Re: Outdoorlaarzen, echt waterdicht en warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:26

Ik volg even, want ben hier ook wel benieuwd naar :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:31

Ik had vroeger lederen laarzen, maar met paarden aan huis en dus in het slechtste geval 2x door het nat, drogen ze niet goed op en daar kan leer dus niet tegen, dan gaat het scheuren. Ook onderhoud is voor leer echt heel belangrijk om ze lang goed te houden. Ik ben dus wel volledig overgestapt op rubber/plastic want ieder jaar lederen laarzen was nog minder leuk :')
Dus eigenlijk de vraag: hoe intensief worden ze gebruikt?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:35

Ik ben ook wel benieuwd welke echt goed zijn. Voor mij dan juist wel een laars met smallere kuit en makkelijk aan en uit te trekken.
Ik zal er voornamelijk de hond mee uitlaten en grondwerk op stal mee doen.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:45

Ik heb de Muck Boot Arctic Sport II Tall https://hypostore.nl/muck-boot-arctic-s ... -tall.html en ben daar zeer tevreden over. Voor de huidige temperaturen zijn ze wellicht nog wat te warm, maar droog houden ze me zeker :o Daarbij ben ik ook zeer te spreken over de zool van deze laarzen, ze lopen heerlijk zacht

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 11:50

Maartje_M schreef:
Ik had vroeger lederen laarzen, maar met paarden aan huis en dus in het slechtste geval 2x door het nat, drogen ze niet goed op en daar kan leer dus niet tegen, dan gaat het scheuren. Ook onderhoud is voor leer echt heel belangrijk om ze lang goed te houden. Ik ben dus wel volledig overgestapt op rubber/plastic want ieder jaar lederen laarzen was nog minder leuk :')
Dus eigenlijk de vraag: hoe intensief worden ze gebruikt?

Ja hier ook paarden aan huis en dus minimaal elke ochtend en elke avond zijn ze in gebruik. Ja het leer onderhouden is bij mij wel een dingetje, ook deels waardoor mijn laarzen nu maar 1 seizoen meegaan waarschijnlijk, maar met elke keer dat ik even buiten ben geweest ze helemaal goed schoon en droog maken is mij wel snel te veel moeite :')

Plastic an sich is geen probleem, maar ik heb hoop dat er wel plastic/rubber uitvoering zijn die er nog een beetje oke uit zien, en niet gewoon als 10 euro regenlaarzen zegmaar!

Wat voor laarzen heb jij nu gezien jij ze dus ook intensief gebruikt?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:51

Hier Muckboots Artic short boots voor de winter. Nu loop ik ook op muckboots maar dan enkellaarsjes.

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 11:52

Aries_31 schreef:
Ik heb de Muck Boot Arctic Sport II Tall https://hypostore.nl/muck-boot-arctic-s ... -tall.html en ben daar zeer tevreden over. Voor de huidige temperaturen zijn ze wellicht nog wat te warm, maar droog houden ze me zeker :o Daarbij ben ik ook zeer te spreken over de zool van deze laarzen, ze lopen heerlijk zacht

Thanks voor de tip! Gaan ze bij jou al lang mee (meerdere winters) of heb je ze nog maar kort? En hoe is het profiel onder de laars? Heb je genoeg grip om door modder of sneeuw te lopen of glijden ze wel wat?

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:56

__nikita schreef:
Aries_31 schreef:

Thanks voor de tip! Gaan ze bij jou al lang mee (meerdere winters) of heb je ze nog maar kort? En hoe is het profiel onder de laars? Heb je genoeg grip om door modder of sneeuw te lopen of glijden ze wel wat?

Ik heb ze vorige winter voor het eerst gebruikt. Intensief kan ik het niet noemen, want ik hoefde geen 2x per dag door de blubs haha. Maar door de modder (enkelhoogte) kunnen die van mij prima aan. Ik heb ze na elke modderbeurt wel even afgespoeld en ze zien er nu alsnog als nieuw uit. Er zit super profiel onder, al zal je op zo'n sneeuw-/ijslaagje op asfalt/steen toch wel gaan uitglijden. Modder gaat dan wel zonder slag of stoot (als je er maar een beetje in weg kan zakken zeg maar, dan is glij-gevaar minimaal).

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:05

Ik ben erg tevreden met mijn muckboots, ik kan er een eind op lopen en heb ze nu 2 jaar. Ze hielden mijn voeten ook warm in lapland met -20 ;).
Ze zijn niet heel mooi vind ik maar wel functioneel.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:15

Ik ben ook fan van de muckboots. Ik heb wel het iets kortere model geloof ik, want ook brede kuiten.
Ik heb redelijk wat grip in de modder, maar ik moet wel opletten waar ik loop. Ze zijn waterdicht en heerlijk warm. Enige is dat met een flinke regenbui ze kunnen inregenen, en dan duurt het ook gerust een week tot ze weer droog zijn :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:18

Ik heb, na jaren gedaan te hebben met outdoorlaarzen van de Divoza, sinds vorig jaar laarzen van Ariat. De Windemere II geloof ik? Zien er tot nu toe iig nog heel prima uit na 1 herfst/winter/voorjaar.

Muckboots ken ik vanuit Canada. Heb ze zelf nooit gehad (alleen een dupe) maar iedereen was er daar ook altijd heel positief over. En die zijn qua winters wel wat gewend natuurlijk :=

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 12:22

Aries_31 schreef:
Ik heb ze vorige winter voor het eerst gebruikt. Intensief kan ik het niet noemen, want ik hoefde geen 2x per dag door de blubs haha. Maar door de modder (enkelhoogte) kunnen die van mij prima aan. Ik heb ze na elke modderbeurt wel even afgespoeld en ze zien er nu alsnog als nieuw uit. Er zit super profiel onder, al zal je op zo'n sneeuw-/ijslaagje op asfalt/steen toch wel gaan uitglijden. Modder gaat dan wel zonder slag of stoot (als je er maar een beetje in weg kan zakken zeg maar, dan is glij-gevaar minimaal).

Hahah dan heb jij het sowieso beter voor elkaar :P Maar klinkt top, ja echt glad ijs gaat met alle soorten schoenen kans geven op uitglijden, maar sommige laarzen gaan bij het kleinste beetje modder ook al glijden, en dat hebben deze in ieder geval niet zo te horen!

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 12:22

Eliana schreef:
Ik ben erg tevreden met mijn muckboots, ik kan er een eind op lopen en heb ze nu 2 jaar. Ze hielden mijn voeten ook warm in lapland met -20 ;).

Dat zijn de ware tests, als die temperatuur te doen is moeten we het in Nederland ook wel overleven toch :)
Welke variant heb jij?

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 12:26

Binkie_Eline schreef:
Ik ben ook fan van de muckboots. Ik heb wel het iets kortere model geloof ik, want ook brede kuiten.
Ik heb redelijk wat grip in de modder, maar ik moet wel opletten waar ik loop. Ze zijn waterdicht en heerlijk warm. Enige is dat met een flinke regenbui ze kunnen inregenen, en dan duurt het ook gerust een week tot ze weer droog zijn :+

Ah oke dus wel aan te raden om ze even ergens te passen, want het hoge model heeft dus wel smalle kuiten?

Ai ja dat is dan wel een nadeel voor de lagere... Al zat ik zelf toevallig ook al naar schoenendrogers te kijken (zodat ik sochtends ze zelfs wat kan voorverwarmen, als we dan toch voor vooruitgang gaan waarom niet he :') )

https://www.anwb.nl/webwinkel/p/122480/ ... -gEALw_wcB

Misschien dat dat wel wat daarbij kan helpen, en dat die ze wel mooi droog kan maken?
Iemand daar ook misschien ervaring mee en aanraders voor?
Laatst bijgewerkt door __nikita op 22-09-25 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 12:28

Blacky94 schreef:
Ik heb, na jaren gedaan te hebben met outdoorlaarzen van de Divoza, sinds vorig jaar laarzen van Ariat. De Windemere II geloof ik? Zien er tot nu toe iig nog heel prima uit na 1 herfst/winter/voorjaar.

Muckboots ken ik vanuit Canada. Heb ze zelf nooit gehad (alleen een dupe) maar iedereen was er daar ook altijd heel positief over. En die zijn qua winters wel wat gewend natuurlijk :=

Maak jij ze tussendoor schoon/droog etc ivm dus het eerder genoemde probleem met leer, of blijft deze tot nu toe ook goed met gewoon vies wegzetten (of hoogstens even met water afspoelen?)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:28

Na jaren proberen met leren outdoorlaarzen overgestapt op GOEDE rubber (jacht)laarzen.
Er zijn meer goede merken. maar ik heb prima ervaringen met https://www.decathlon.nl/p/stevige-rubb ... Bruin_Rood
(of de heren variant ivm kuiten)

Leren laarzen kunnen gewoon echt niet tegen elke dag nat worden. Ik heb de paarden aan huis en dus worden ze heel vaak nat (alleen al van door nat bedauwd gras lopen, laat staan als het echt regent)
Rubber laarzen geven daar helemaal niks om. En met een goede zool en dikker rubber kun je er vaak ook gewoon echt goed op lopen en zijn ze niet koud in de winter en niet (te) zweterig in de warmere seizoenen.
Voor mij niks anders meer.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-09-25 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:30

__nikita schreef:
Eliana schreef:

Dat zijn de ware tests, als die temperatuur te doen is moeten we het in Nederland ook wel overleven toch :)
Welke variant heb jij?

Ik heb deze : https://deoutdoorshop.nl/collections/la ... -chocolate

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:36

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:39

__nikita schreef:
Blacky94 schreef:

Maak jij ze tussendoor schoon/droog etc ivm dus het eerder genoemde probleem met leer, of blijft deze tot nu toe ook goed met gewoon vies wegzetten (of hoogstens even met water afspoelen?)

Als ze echt vies waren denk ik even een borstel erover of in uitzonderlijke gevallen misschien snel onder de kraan door, maar heb even gespiekt hoe ik ze weggezet heb en dat was niet uitzonderlijk schoon :o Dus misschien is even een keer goed invetten voor de winter weer begint idd niet zo'n slecht idee :')

Liet ze ook vaak in een plastic tas in de auto liggen, dus heel voorzichtig ga ik er niet mee om :o Liggen ze niet in de auto, dan staan ze wel gewoon in een verwarmd huis. Enige wat ik wel altijd gedaan heb is laarzenspanners. Maar dat doet niet per se wat op de kwaliteit van de laars natuurlijk, alhoewel ze wel mooier rechtop blijven staan en minder snel lelijk worden.

Wat pol013 aangeeft zijn idd ook fijne laarzen als het echt nat is. Heb zelf niet die, maar een korte versie van Ariat voor de tussenseizoenen. Weet dat ze ook wel langere versies hebben.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:50

__nikita schreef:
Ja hier ook paarden aan huis en dus minimaal elke ochtend en elke avond zijn ze in gebruik. Ja het leer onderhouden is bij mij wel een dingetje, ook deels waardoor mijn laarzen nu maar 1 seizoen meegaan waarschijnlijk, maar met elke keer dat ik even buiten ben geweest ze helemaal goed schoon en droog maken is mij wel snel te veel moeite :')

Plastic an sich is geen probleem, maar ik heb hoop dat er wel plastic/rubber uitvoering zijn die er nog een beetje oke uit zien, en niet gewoon als 10 euro regenlaarzen zegmaar!

Wat voor laarzen heb jij nu gezien jij ze dus ook intensief gebruikt?

Ik heb nu deze van HKM
https://hypostore.nl/hkm-softopreen-the ... 0AEALw_wcB
Op zich doen ze het nog prima, maar de overgang rubber/stof is niet meer helemaal netjes zeg maar, dat laat wel los. Ik heb ze nu 2 jaar en ik hoop ze nog een jaar door te kunnen dragen nu. Ze zijn wel nog altijd warm en waterdicht.
Voorheen had ik altijd de Ariat Windermere, maar die doen het dus alleen goed als je ze echt goed droogt en onderhoudt

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:58

Ik heb ook muckboots, de hoge variant.
Ik heb ze bijna 2 jaar, dus het wordt de 3e winter dat ze mee gaan.
Maar de eerste winter telt niet helemaal mee, want toen ben ik eind december aan mijn enkel geopereerd. En tegen de tijd dat ik weer zelf naar stal kon, was het geen muckboot weer meer.
Ze bevallen mij erg goed, ze zijn echt goed waterdicht, fijn voetbed waardoor ze ook echt lekker lopen. En erg warm.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze vaak een beetje te warm vind. Terwijl ik altijd snel koude voeten heb.
Ik krijg hierin toch vrij snel zweetvoeten. Maar dat komt natuurlijk ook omdat het niet ademend is zoals leer.
Als deze op zijn, koop ik ze zeker weer. Alleen dan wel het lagere model denk ik. Omdat die toch makkelijker zijn met aan en uit doen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:19

Het fijnste is toch werkschoenen (van grisport bijvoorbeeld).En als je dan wil rijden even wisselen voor een stevige leren laars met een zooltje en dubbele sokken vind ik.Je kan ook rijden met werkschoenen en chaps uiteraard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:43

pol013 schreef:
Na jaren proberen met leren outdoorlaarzen overgestapt op GOEDE rubber (jacht)laarzen.
Er zijn meer goede merken. maar ik heb prima ervaringen met https://www.decathlon.nl/p/stevige-rubb ... Bruin_Rood
(of de heren variant ivm kuiten)

Leren laarzen kunnen gewoon echt niet tegen elke dag nat worden. Ik heb de paarden aan huis en dus worden ze heel vaak nat (alleen al van door nat bedauwd gras lopen, laat staan als het echt regent)
Rubber laarzen geven daar helemaal niks om. En met een goede zool en dikker rubber kun je er vaak ook gewoon echt goed op lopen en zijn ze niet koud in de winter en niet (te) zweterig in de warmere seizoenen.
Voor mij niks anders meer.

Die van Decathlon heb ik ook. Ik gebruik ze vooral voor de wandelingen met de hond maar ook op stal als het heel erg nat is. Fijne droge voetjes en lekker warm. Niet onbelangrijk ze lopen heerlijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:38

Ik heb de Aigle parcours 2 iso. Gaan nu denk ik hun 5e jaar in. Ik loop er in de herfst/winter dagelijks mee door de blubber en ook klei. Ik heb ze nog nooit met iets behandeld. Zijn dus echt hun geld waard.