Hulp nodig bij onderzoek naar ervaringen bij uw stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marly02

Hulp nodig bij onderzoek naar ervaringen bij uw stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 13:11

Hallo, ik ben Marly.
Ik ben student HBO-ICT aan de Haagse Hogeschool en ik ben met een groep studenten bezig met het ontwikkelen van een slim weeg systeem voor paardenstallen waarmee producten zoals voer, stro etc. op gewicht kunnen worden gefactureerd.

Momenteel zijn wij bezig met een doelgroeponderzoek.
Als jij eigenaar bent van een paard en huurder bent bij een stal, zouden wij het enorm waarderen als je even onze vragenlijst in wilt vullen.

Het invullen van de vragenlijst duurt maximaal 10 minuten.

Alvast bedankt voor de aandacht! _/-\o_

De vragenlijst: https://forms.cloud.microsoft/e/LPSqLXTPhP

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hulp nodig bij onderzoek naar ervaringen bij uw stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:44

Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak.

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 08:49

Helemaal goed, dankjewel!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:57

Ik heb het ingevuld, al vond ik de vragen zo summier dat ik me afvraag wat je überhaupt met deze antwoorden wil doen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:00

Ik heb 'm ook ingevuld, maar de vragenlijst is inderdaad erg kort? Geen enkele vraag lijkt over jullie onderzoek te gaan?

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 09:07

Bedankt voor het invullen!
Als onderdeel van onze probleemstelling hebben wij een aantal aannames gemaakt over de ervaring van huurders.
Om deze aannames te valideren en eventuele nieuwe problemen te herkennen hebben wij deze vragen opgesteld.
Sommige vragen komen alleen tevoorschijn aan de hand van eerder ingevoerde antwoorden, dus het kan zijn dat daarom de vragenlijst maar enkele vragen lang is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:13

3 vragen?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:30

Ik heb 'm ingevuld maar heb geen idee wat je aan mijn antwoorden hebt.

Ik heb een groot paard op een kleine stal waar door de stalhouder gevoerd wordt als dienst en nog nooit klachten gehad. Mag ik vragen wat voor aannames er zijn gedaan waardoor mijn antwoorden een waarde voor jullie hebben?

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 09:41

rien10 schreef:
3 vragen?

Bij het invullen van de eerste drie vragen komen er vanzelf meerdere vragen tevoorschijn.
Afhankelijk van de gegeven antwoorden kan de vragenlijst tussen de 5 en 9 vragen lang zijn.

EvaC schreef:

Ik heb een groot paard op een kleine stal waar door de stalhouder gevoerd wordt als dienst en nog nooit klachten gehad. Mag ik vragen wat voor aannames er zijn gedaan waardoor mijn antwoorden een waarde voor jullie hebben?

Bedank voor het invullen!

Een aanname is bijvoorbeeld dat iemand die huurt bij een stal die het voeren doet als dienst, soms niet tevreden is over het aantal voer dat gegeven word.

Fijn om te horen dat dit bij jou niet het geval is. :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:50

Maar weet je zeker dat je meet wat je wil meten?

Er zijn stallen die voeren uit dienst (bv bij mij), maar als ik iets anders wil voeren dan kan dat gewoon. Dan geven ze dat ;)
Alleen qua hooi zit het anders...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:58

Marly02 schreef:
rien10 schreef:
3 vragen?

Bij het invullen van de eerste drie vragen komen er vanzelf meerdere vragen tevoorschijn.
Afhankelijk van de gegeven antwoorden kan de vragenlijst tussen de 5 en 9 vragen lang zijn.

EvaC schreef:

Bedank voor het invullen!

Een aanname is bijvoorbeeld dat iemand die huurt bij een stal die het voeren doet als dienst, soms niet tevreden is over het aantal voer dat gegeven word.

Fijn om te horen dat dit bij jou niet het geval is. :)

Wat een rare aanname. Daar kan je toch geen onderzoek op baseren? Ik ben top tevreden over het voer bij ons op stal. Ik erger me aan totaal andere zaken.

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 10:12

xMyrth schreef:

Er zijn stallen die voeren uit dienst (bv bij mij), maar als ik iets anders wil voeren dan kan dat gewoon. Dan geven ze dat ;)

Dat is wel een interessante situatie. Dan zijn wij juist wel heel benieuwd hoe dat in zijn werking gaat en of u daar tevreden mee bent.

U benoemt dat het qua hooi anders zit, kunt u daar iets meer over vertellen?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:13

Ik heb hem ingevuld.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst. Wellicht leuk om deze t.z.t te delen hier?

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 10:21

rien10 schreef:
Wat een rare aanname. Daar kan je toch geen onderzoek op baseren? Ik ben top tevreden over het voer bij ons op stal. Ik erger me aan totaal andere zaken.

Dit is alleen een voorbeeld van een aanname die wij willen valideren. Als dit bij u niet het geval is, is dat juist een heel mooi inzicht voor ons onderzoek.

Wij hebben meerdere aannames meegkregen uit een eerder bezoek aan een stal en een gesprek met de stalhouder. En dit onderzoek is om deze aannames en de problemen die hij ervaart te valideren bij een bredere groep mensen.

Als u ontevreden bent over andere zaken, zouden wij het onwijs waarderen als u deze klachten in de laatste vraag van de vragenlijst of hier in het forum achter wil laten.

In ieder geval bedankt voor de hulp bij ons onderzoek. :)

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 10:25

davinci2412 schreef:
Ik heb hem ingevuld.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst. Wellicht leuk om deze t.z.t te delen hier?

Bedankt voor het invullen!

Het zal enkele weken duren voordat het gebruikersonderzoek af is, we zullen bij die tijd de resultaten hier delen.

Het hele project zal tot februari duren.
Als jullie geïnteresseerd zijn kunnen wij wanneer dit af is ook het resultaat van de oplossing plaatsen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:26

Marly02 schreef:
xMyrth schreef:

Dat is wel een interessante situatie. Dan zijn wij juist wel heel benieuwd hoe dat in zijn werking gaat en of u daar tevreden mee bent.

U benoemt dat het qua hooi anders zit, kunt u daar iets meer over vertellen?

Hooi wordt centraal geregeld. Heb je weinig over te zeggen.

Qua brokken krijgen alle paarden eenzelfde basisbrok aangeboden in de stalprijs. Wil je daar van afwijken dan kan dat. Als de pensioneigenaar weet wat hij moet voeren (en klant zorgt dat het voer aanwezig is) dan doet hij dat :)

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 10:45

xMyrth schreef:
Hooi wordt centraal geregeld. Heb je weinig over te zeggen.

Qua brokken krijgen alle paarden eenzelfde basisbrok aangeboden in de stalprijs. Wil je daar van afwijken dan kan dat. Als de pensioneigenaar weet wat hij moet voeren (en klant zorgt dat het voer aanwezig is) dan doet hij dat :)

Bedankt voor de extra uitleg.
Met centraal geregeld bedoelt u dat de pensioneigenaar de hoeveelheid bepaalt?
En klopt het dus dat de klant zelf afwijkend voer moet regelen en dit tegen eigen kosten klaar moet zetten?
Zo ja, hoe bevalt u dit?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:54

Ik heb ook klachten over het hooi.
Mijn stalbaas koopt het via een handelaar in, we hebben er 0,0 zeggenschap over.

Alleen over de hoeveelheid die we voeren, maar niet de kwaliteit van het hooi.

Elke groep, ongeveer 40 paarden verdeeld over verschillende groepen, voeren volgens hun eigen plan. Meeste doen onbeperkt, een aantal groepen beperkt (afgewisseld met weidegang)

Kan je nog zoveel aannames doen, het gaat niet kloppen in de meeste gevallen.
Je onderzoek kan dus ook nooit een goed eindresultaat gaan geven.

Van alle balen die er staan zoekt ons groepje de beste baal uit, maar wat voor onze paarden werkt werkt voor een andere groep totaal niet.
De één wilt grof, de ander fijn.
Dus iedere groep zoekt een baal uit die bij haar paarden past.
En soms heb je pech en ligt er niks naar je gading, dan kies je de minst slechtse uit :+

Vind dit wel weer typisch HBO denken, theorie weinig praktijk.
Hebben jullie zelf ervaring met paarden? Eigen paarden of manegelessen? Op een pensionstalling, paddock paradise, tracksysteem, doe het zelf of op een manege?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:00

Ik kan mij het wegen voorstellen voor als een klant roept die van mij krijgt te weinig hooi.
Maar meestal volstaat een simpel bagage wegertje dan ook.

Toen ik nog op pension stond kregen paarden hooi en basisbrok.
Wilde je niet die brok dat kon, dan kreeg hij die niet, maar moest je zelf andere kopen en zelf voeren.
Staleigenaar ging niet met een kar met 30 soorten brok/muesli rond.
Medische noodzaak aan medicijnen werden wel gegeven.

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:08

Het juiste antwoord voor stalhuur staat er niet bij.
Niet het formaat paard maar het formaat box bepaald de prijs.
Er stond een C-pony in een paardenbox, die betaalde net zoveel als een paard in vergelijkbare paardenbox.
Er staat een E-pony in een pony box en die betaalt net zoveel als een c-pony of shet in dezelfde box.

En de mijne staat zonder stal, alleen schuilstal en ik betaal een stuk minder dan een ponybox.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:08

Bij ons op stal zit er in je stalprijs 3 kilo brok per dag. Je kan kiezen uit basis, sport en muesli. Als je wil dat er wat anders gevoerd wordt dan moet je dit klaarzetten in bakjes. Hoeveelheden die gevoerd worden gaan in overleg. Aangezien ik weinig tot geen verstand van voeren heb laat ik dat over aan mijn stalhoudster. Zij weet en ziet exact wat mijn paard nodig heeft. Er zit ook onbeperkt hooi/voordroog bij de stalprijs in. En dan ook daadwerkelijk onbeperkt, 24 uur per dag toegang. Naar gelang de behoeften van je paard kan je kiezen tussen hooi en voordroog of een mix.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:15

Ik heb de lijst ingevuld maar ik dan me ook niet goed voorstellen hoe deze te koppelen aan een slim weegsysteem voor het factureren van stalbedekking en voer. Kan me er echt niets bij voorstellen.
Zo'n vraag bijvoorbeeld "Hoe groot is je paard" is in een bepaalde mate subjectief. Wat de een groot vindt vind een ander niet groot. Beter is het de stokmaten erbij te zetten in een van-tot range.
Verder is het verbruik van de hoeveelheid stro bijvoorbeeld minder afhankelijk van de grootte van het paard maar van de grootte van de box waar het paard in staat. Ook had ik wel een vraag verwacht welke soort strooisel wordt gebruikt, stro vlas zaagsel, etc.
Als je het voer beperkt tot krachtvoer en hooi zou je kunnen zeggen de eigenaar bepaalt hoeveel scheppen krachtvoer het paard krijgt (naar werk). Voor hooi staat dat een paard van 500 kg 7,5 - 12,5 kg zou moeten eten en 600 kg 9-15kg. Hooi voeren is meetal naar behoefte; als paarden veel laten liggen krijgen ze wat minder.
Qua basis prijzen voor stalling wordt meestal alleen onderscheid gemaakt in paarden- of ponyboxen (paardenboxen zijn groter, dus verbruikt meer strooisel en grotere paarden eten wat meer).
Ik kan me ook niet voorstellen dat stallen zitten te wachten op een systeem waarbij blijkbaar elk individueel paard een ander tarief zal gaan betalen? Ik zie het nut niet zo.

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 11:20

Onali schreef:
Ik heb ook klachten over het hooi.
Mijn stalbaas koopt het via een handelaar in, we hebben er 0,0 zeggenschap over.

Alleen over de hoeveelheid die we voeren, maar niet de kwaliteit van het hooi.

Elke groep, ongeveer 40 paarden verdeeld over verschillende groepen, voeren volgens hun eigen plan. Meeste doen onbeperkt, een aantal groepen beperkt (afgewisseld met weidegang)

Kan je nog zoveel aannames doen, het gaat niet kloppen in de meeste gevallen.
Je onderzoek kan dus ook nooit een goed eindresultaat gaan geven.

Van alle balen die er staan zoekt ons groepje de beste baal uit, maar wat voor onze paarden werkt werkt voor een andere groep totaal niet.
De één wilt grof, de ander fijn.
Dus iedere groep zoekt een baal uit die bij haar paarden past.
En soms heb je pech en ligt er niks naar je gading, dan kies je de minst slechtse uit :+

Vind dit wel weer typisch HBO denken, theorie weinig praktijk.
Hebben jullie zelf ervaring met paarden? Eigen paarden of manegelessen? Op een pensionstalling, paddock paradise, tracksysteem, doe het zelf of op een manege?

Bedankt voor uw feedback. Je hebt gelijk dat er veel aannames zijn die we kunnen maken, en dat in de praktijk problemen verschillen per stal.

Onze opdracht is vanuit een stalhouder met meer dan 70 paarden, die een oplossing zoekt voor de problemen die hij en zijn klanten ervaren. Het doel is dan ook om deze klachten en aannames van de stal te kunnen valideren. Vandaar deze vragenlijst.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:31

Maar dan heb je dus helemaal niks aan hoe wij staan of onze paarden.

Je zou dan moeten vragen hoe we het graag zouden zien kwa kosten en hoeveelheden voer.

En dan nog zijn er te veel variabele. Grootte stal, komen ze buiten, hoelang komen ze buiten, hebben ze voldoende gras buiten of krijgen ze hooi bijgevoerd.
Wat voor soort paard heb je, sommige rassen doen het veel beter op minder.

Marly02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 11:38

Babootje schreef:
Ik heb de lijst ingevuld maar ik dan me ook niet goed voorstellen hoe deze te koppelen aan een slim weegsysteem voor het factureren van stalbedekking en voer. Kan me er echt niets bij voorstellen.
Zo'n vraag bijvoorbeeld "Hoe groot is je paard" is in een bepaalde mate subjectief. Wat de een groot vindt vind een ander niet groot. Beter is het de stokmaten erbij te zetten in een van-tot range.
Verder is het verbruik van de hoeveelheid stro bijvoorbeeld minder afhankelijk van de grootte van het paard maar van de grootte van de box waar het paard in staat. Ook had ik wel een vraag verwacht welke soort strooisel wordt gebruikt, stro vlas zaagsel, etc.
Als je het voer beperkt tot krachtvoer en hooi zou je kunnen zeggen de eigenaar bepaalt hoeveel scheppen krachtvoer het paard krijgt (naar werk). Voor hooi staat dat een paard van 500 kg 7,5 - 12,5 kg zou moeten eten en 600 kg 9-15kg. Hooi voeren is meetal naar behoefte; als paarden veel laten liggen krijgen ze wat minder.
Qua basis prijzen voor stalling wordt meestal alleen onderscheid gemaakt in paarden- of ponyboxen (paardenboxen zijn groter, dus verbruikt meer strooisel en grotere paarden eten wat meer).
Ik kan me ook niet voorstellen dat stallen zitten te wachten op een systeem waarbij blijkbaar elk individueel paard een ander tarief zal gaan betalen? Ik zie het nut niet zo.

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving.
Bij sommige stallen is het zo dat de verzorgers "onbeperkt" voer en bedding kunnen pakken.
Dat zorgt vaak voor verspilling en hogere huur, door verzorgers die overmatig veel pakken.
Bij stallen die het voeren als dienst leveren, komt het ook wel eens voor dat de klanten ontevreden zijn met de hoeveelheid voer en bedding.
WIj hebben al een aantal stalhouders gesproken die een oplossing zoeken om hun huurders eerlijk te factureren voor de prducten die zij gebruiken.
Vandaar dat wij onderzoek doen naar de situatie op uw stal.

Onali schreef:
Maar dan heb je dus helemaal niks aan hoe wij staan of onze paarden.

Je zou dan moeten vragen hoe we het graag zouden zien kwa kosten en hoeveelheden voer.

En dan nog zijn er te veel variabele. Grootte stal, komen ze buiten, hoelang komen ze buiten, hebben ze voldoende gras buiten of krijgen ze hooi bijgevoerd.
Wat voor soort paard heb je, sommige rassen doen het veel beter op minder.

Wij onderzoeken een specifieker probleem die de stalhouder en een aantal klanten ervaren.
Ons onderzoek is gericht op de specifieke aannames van de stalhoudders die wij gesproken hebben.

Daarom hebben veel van deze variabelen geen invloed op het probleem dat wij proberen op te lossen.