Paard laat zich niet altijd vangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Paard laat zich niet altijd vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 19:38

Mijn paard laat zich niet altijd vangen op het land in de zomer. Zomers staan ze dag en nacht op het land, op meer dan genoeg gras. Maar paardlief laat zich niet altijd vangen, ik loop altijd het land in met een voerbeloning welke hij krijgt zowel voor als na het omdoen van het halster. Over het algemeen komt hij hinnikend naar mij toe, maar soms loopt hij weg, of verschuilt zich achter een ander paard. Echt weg rennen doet hij niet, hij zorgt ervoor dat ik niet bij zijn hoofd kom met zo min mogelijk moeite.
Als ik het andere paard aandacht geef, toont de mijne geen intresse.
Op dit moment heeft hij een blessure en is hij verder dus niet aan het werk, ik haal hem van het land, borstel hem en geef hem een bak slobber met supplementen en zet hem weer terug.
Ook voor de blessure pakte ik hem niet standaard van het land om te rijden maar ook gewoon om te borstelen en weer terug te zetten.
Hij is vaak wel erg gehecht aan zijn vriendje, mischien toch een soort verlatingsangst?
Of toch een link met even minder eten tot beschikking?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:42

O dan zou ik zijn vriendje pakken dan loopt ie vanzelf mee.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 19:44

office schreef:
O dan zou ik zijn vriendje pakken dan loopt ie vanzelf mee.

We moeten helaas een stukje over een weg, anders was dat inderdaad de oplossing

Amber_anne

Re: Paard laat zich niet altijd vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:50

Ik laat die van mij gewoon staan als ze dat doet. Tenzij ik natuurlijk een afspraak heb en het niet anders kan

Ze komt eigenlijk altijd en die keer dat ze geen zin heeft mag ze dat best aangeven

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 21:01

Amber_anne schreef:
Ik laat die van mij gewoon staan als ze dat doet. Tenzij ik natuurlijk een afspraak heb en het niet anders kan

Ze komt eigenlijk altijd en die keer dat ze geen zin heeft mag ze dat best aangeven

Ja snap ik, ik probeer meestal wel 1 poging maak heb natuurlijk niet de hele dag de tijd. Belangrijke afspraken probeer ik meestal ‘s morgens te plannen zodat hij een nacht op de paddock of stal kan

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 21:05

Mijn paarden kennen vanuit het grondwerk dat als ik schuin naar hun achterhand loop het de bedoeling is dat ze zich omdraaien en komen naar mij.
Heel zelden zouden de mijne ook eens weglopen (niet echt lopen, gewoon de andere kant opstappen) als ik ze ga halen en dan loop ik schuin naar hun achterhand en valt er precies een kwartje bij hun dat ze moeten komen. Zo heb ik de mijne al verschillende keren kunnen vangen als ze wegstapten in de weide. :+

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 22:03

D__S schreef:
Mijn paarden kennen vanuit het grondwerk dat als ik schuin naar hun achterhand loop het de bedoeling is dat ze zich omdraaien en komen naar mij.
Heel zelden zouden de mijne ook eens weglopen (niet echt lopen, gewoon de andere kant opstappen) als ik ze ga halen en dan loop ik schuin naar hun achterhand en valt er precies een kwartje bij hun dat ze moeten komen. Zo heb ik de mijne al verschillende keren kunnen vangen als ze wegstapten in de weide. :+

Dat is een goede, ik denk inderdaad dat ik van de winter maar grondwerkles ga nemen om dit te oefenen

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:20

Inderdaad lekker grondwerk doen, leer elkaar wat beter kennen, ik heb dat aangeleerd met fluiten. Fluit als ze eten krijgen, als we wat gaan doen, als ze moeten opletten(bijv in het verkeer en ze zijn afgeleid). Bij een bepaalde handeling\geluid gelijk oortjes erop en; er word ''iets'' verwacht. Paarden zijn graag aan het werk\doen het graag goed, grote will to please, dus laat hem maar gerust weten hoe braaf hij wel niet is voor het omdoen van een halster. Enthousiasme doet echt wonderen. Desnoods halster weer af en klaar voor die dag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:50

ik geloof niet in grondwerken voor zoiets. Grondwerken doet in principe iedereen die met paarden omgaat. Doe je een halster om, ga je er mee lopen, vraag je een voetje, moeten ze de kont opzij doen, het is allemaal grondwerk, inclusief longeren. Dus dat gaat niets oplossen.

Mijn paard loopt ook wel eens weg, en dat is een spelletje van haar. Dan daagt ze mij uit. Dus dan neem ik de longeerpositie in, drijf haar met mijn lichaam een paar rondjes rond mij en dan draai ik de schouder naar haar toe, en kan vervolgens me weer omdraaien en haar gewoon pakken. Altijd hetzelfde riedeltje. Bij bijrijder doet ze exact hetzelfde en heb haar geleerd hoe je mijn paard dan gewoon kunt pakken.
Die van mij kijkt ook niet op als ik een ander te eten geef.
En op andere dagen komt ze gewoon direct.

Het in de wei gaan, niets vragen, geen halster omdoen, al dat soort dingen vind ik geneuzel om niets. Je wilt je paard borstelen, dan moet je het hebben, punt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

germie schreef:
ik geloof niet in grondwerken voor zoiets. Grondwerken doet in principe iedereen die met paarden omgaat. Doe je een halster om, ga je er mee lopen, vraag je een voetje, moeten ze de kont opzij doen, het is allemaal grondwerk, inclusief longeren. Dus dat gaat niets oplossen.

Het in de wei gaan, niets vragen, geen halster omdoen, al dat soort dingen vind ik geneuzel om niets. Je wilt je paard borstelen, dan moet je het hebben, punt.

Dat kun jij wel vinden. Maar als je paard die memo niet heeft gehad, zul je toch aan de slag moeten. Of je dat nou opvoeden of grondwerk noemt, maak niet uit.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Eigenlijk gelooft germie dus wel in grondwerken voor zoiets. De omgang met een paard is grondwerken volgens germie en daar ben ik het ook mee eens. Of je het grondwerken noemt of opvoeden, het komt toch grotendeels op hetzelfde neer.

Dus toch werk aan de winkel voor TS denk ik dan. Ik herken dit in ieder geval niet bij mijn paard en het idee van “dan laat ik hem een keer staan” klinkt leuk maar het is toch fijn dat als je een afspraak hebt bij de kliniek je je paard gewoon kunt pakken en het niet eerst een “vangspelletje” wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Er is een mooie grondwerkmethode die je kunt gebruiken. Het liefst doe je dit op een kleiner afgezet stuk, hoeft geen roundpen te zijn, maar een stuk wei van 20 x 20 of iets groter is handig.

Je kijkt níet naar het hoofd van je paard, geen oogcontact. Fixeren is een roofdierenkenmerk.
Kijk naar de benen van je paard.
Zolang je paard van je wegloopt, blijf jij op een iets grotere afstand dan de afstand waarop hij weg ging lopen, meelopen. Gaat-ie draven, neem je een beetje meer afstand, het is nl niet de bedoeling dat je hem moe jaagt oid.
Zodra hij stopt, stop jij. Je wacht tot-ie naar je toe draait, dan loop je achteruit. Je haalt de druk van 'm af zodra hij doet wat jij wilt, naar je toe komen.
Draait hij niet naar je toe als hij gestopt is, hoe lang je ook wacht, dan doe je een pasje dichterbij. Als-ie dan weer gaat lopen, loop jij weer mee.

Het zal niet heel lang duren voor hij iedere keer als hij (en jij) stopt, naar je toe draait. En daarna zal het niet heel lang duren voor hij verder naar je toe komt als jij achteruit loopt.
Op dat moment maak je de afstand dat jij achteruit loopt steeds kleiner (en zal ook de afstand waarop hij gaat eventueel weer lopen als jij naar 'm toe gaat steeds kleiner worden).

Het zal misschien een uurtje oefenen duren, maar uiteindelijk zal hij naar je toe wíllen komen, ipv dat jij het van hem eist. En daar zit het verschil.

De grote kunst is de zelfbeheersing hebben achteruit te gaan, ipv naar hem toe te gaan als-ie stopt met van je weglopen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op Gisteren, 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Loop er af en toe ook gewoon eens heen om een koekje te geven. Doe dan niets anders, na het koekje loop jij gewoon weer weg.

Vinden ze heel raar. Zo doorbreek je de link met "o daar komt ze weer, ik moet weer wat".

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Paard moet op dit moment helemaal niets vanwege een blessure, aldus de OP.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:06

Ibbel schreef:
Paard moet op dit moment helemaal niets vanwege een blessure, aldus de OP.

Klopt, paard komt nu alleen van het land voor slobber met supplement en poetsbeurt, om vervolgens weer terug gezet te worden, nu al zeker 6 weken

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Niet de oplossing die je wil horen: maar blijven oefenen tot het je wel lukt. Dat is de enige manier om de juiste lichaamstaal onder de knie te krijgen en bepaalde linken te leggen tussen jouw beweging en die van het paard.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Mijn merrie heeft dit ook lang gedaan en ik deel hier even mijn aanpak, omdat het wellicht toch wel een andere aanpak is dan je direct zou bedenken. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn merrie getraumatiseerd uit Spanje is gekomen, dus dat maakt het een beetje anders. Wel heb ik haar al 4 jaar en weet ze wel dat ik niets zal doen wat ze in Spanje deden, dus misschien is het ook niet anders. Het zal niet voor elk paard de juiste manier zijn. Maarja elk paard is ook anders en gezien deze methode goed werkt bij mijn merrie, en er ook veel mensen meelezen, wil ik het even delen.

Toen ik de laatste keer van stal verhuisde wilde ik niet meer achter mijn merrie aan moeten rennen, 25 minuten moeten doen over haar vangen, etc.etc. Is ook niet te doen in zo'n grote weide en ik wil gewoon samenwerking. In plaats van ik die zeg hoe het gaat en zij luistert, moeten we naar samenwerking. Ik had hiervoor al allerlei manieren geprobeerd, zoals er net zolang achteraan lopen tot dat ze stilstaat, longeer methode, enkel een snoepje brengen, in een hoekje drijven en dan pakken, niet altijd aan het werk gaan als ze uit het land gaat, naast het land grazen en dan weer terug in het land, etc. Het werd nooit helemaal opgelost en veel methoden maakten het juist alleen maar erger.

Wat ik heb gedaan even samengevat;
- eerste paar dagen paard volledig negeren
- daarna een aantal dagen alleen een snoepje komen geven (geen halster meenemen)
- daarna een aantal dagen het halster wel meenemen en een snoepje geven. daarna wat leuks gaan doen met mijn andere paard en die overdreven belonen (zorg dat ze het ziet). deze stap duurde bij mij anderhalve week.
- daarna snoepje geven wanneer het halster ruim in beeld is en ze hem eigenlijk kan aanraken / heeft aangeraakt.
- daarna ben ik er een week niet geweest vanwege vakantie. toen ik terug kwam liet ze zich zo pakken. Ik heb haar toen dagenlang niet direct uit de wei gehaald. Gewoon halster om, snoepje geven, halster af.
- daarna halster om, snoepje geven, 10 meter lopen, halster af.
- dit in kleine stapjes uitbreiden.

Bij dit alles is het heel belangrijk dat je de grenzen van je paard respecteert. Wanneer je paard zich wegdraait en dus eigenlijk 'nee' zegt, doe jij ook een stap achteruit en accepteer je de 'nee'. Wanneer je paard wegrent ben je echt een stap te ver gegaan en kun je rekenen op achteruitgang. Denk er ook aan dat je echt kleine stapjes neemt.

Dit zal waarschijnlijk niet voor ieder paard de beste manier zijn, maar voor sommigen wel. Mijn merrie voelt nu geen spanning meer en laat zich prima pakken. Ze komt vaak zelfs naar me toe. Wanneer er bijvoorbeeld wisselingen zijn in de kudde en zij extra spanning ervaart, loopt ze soms nog steeds voor me weg. Ik accepteer dat, ga dan eerst even uitmesten en kom na een kwartiertje terug. Dan laat ze zich wel pakken.

Mijn vorige merrie (vroeger) liet zich ook niet pakken of rukte zich los als we bij het hek van de wei waren. Bij haar heeft het goed geholpen om gewoon te blijven proberen, niet boos worden en soms een vriendje mee te nemen. Maak het werk daarnaast leuk. Maar volgens mij doe jij dit allemaal al. Het heeft bij haar wel erg lang geduurd, denk wel 8 maanden.

Hoe oud is je paard en hoelang heb je hem al?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Gitana schreef:
Bij dit alles is het heel belangrijk dat je de grenzen van je paard respecteert. Wanneer je paard zich wegdraait en dus eigenlijk 'nee' zegt, doe jij ook een stap achteruit en accepteer je de 'nee'.

Nope, daarmee leer je dus dat weglopen beloond wordt. Paard loopt weg, en jij neemt de druk weg door afstand te nemen. Net zo fout als ophouden met vliegenspray of de waterslang als je paard ervoor wegloopt. Nee, je stopt met spuiten als je paard stilstaat.

Je loopt achteruit als je paard naar je toe komt. Dat is het gewenste gedrag en dát beloon je door zelf afstand te nemen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Ja ik ben het altijd met je eens geweest hoor hierin. Daarom deed ik dat ook altijd, maar dit maakte het bij mijn merrie alleen maar erger. Ik snap je punt hoor en bij de meeste paarden zal dat goed werken. Echter bij de mijne niet en gezien mijn merrie vast niet de enige op de wereld is waarbij het zo werkt, deelde ik mijn ervaring en aanpak.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:33

Ibbel schreef:
Er is een mooie grondwerkmethode die je kunt gebruiken. Het liefst doe je dit op een kleiner afgezet stuk, hoeft geen roundpen te zijn, maar een stuk wei van 20 x 20 of iets groter is handig.

Je kijkt níet naar het hoofd van je paard, geen oogcontact. Fixeren is een roofdierenkenmerk.
Kijk naar de benen van je paard.
Zolang je paard van je wegloopt, blijf jij op een iets grotere afstand dan de afstand waarop hij weg ging lopen, meelopen. Gaat-ie draven, neem je een beetje meer afstand, het is nl niet de bedoeling dat je hem moe jaagt oid.
Zodra hij stopt, stop jij. Je wacht tot-ie naar je toe draait, dan loop je achteruit. Je haalt de druk van 'm af zodra hij doet wat jij wilt, naar je toe komen.
Draait hij niet naar je toe als hij gestopt is, hoe lang je ook wacht, dan doe je een pasje dichterbij. Als-ie dan weer gaat lopen, loop jij weer mee.

Het zal niet heel lang duren voor hij iedere keer als hij (en jij) stopt, naar je toe draait. En daarna zal het niet heel lang duren voor hij verder naar je toe komt als jij achteruit loopt.
Op dat moment maak je de afstand dat jij achteruit loopt steeds kleiner (en zal ook de afstand waarop hij gaat eventueel weer lopen als jij naar 'm toe gaat steeds kleiner worden).

Het zal misschien een uurtje oefenen duren, maar uiteindelijk zal hij naar je toe wíllen komen, ipv dat jij het van hem eist. En daar zit het verschil.

De grote kunst is de zelfbeheersing hebben achteruit te gaan, ipv naar hem toe te gaan als-ie stopt met van je weglopen.

dit ga ik inderdaad maar proberen, in combinatie met grondwerklessen. Ik denk haast bijna dat ikzelf inderdaad in mijn lichaamshouding toch onbewust iets verkeerd doe of teveel stress of spanning uitstraal. Zeker omdat iemand anders vaak diezelfde dag hem wel kan pakken

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Ik zal mijn post ook even verduidelijken. Pony stond altijd buiten zonder halster, ik riep haar vanaf het hek en als ze kwam dan aaide ik haar en stak het halster omhoog. Liep ze weg dan ging ik ook weg, dit is een paar keer gebeurd. Mijn pony vindt het namelijk ontzettend leuk om dingen te doen en kies dus 99,9% van de tijd gewoon om te komen en haar hoofd zelf in het halster te steken.
Is ze heel erg hengstige en blijft ze liever bij de kudde staan dan komt ze niet eens naar het hek, is een aantal keer voorgekomen. Dat is haar prima recht.

Ik heb nog nooit achter haar aan moeten lopen. Wil ik haar pakken en komt ze zelf niet dan loop ik naar haar toe en doe ik haar halster gewoon om. De redenen dat ik haar moet pakken en ze heeft geen zin kan bijvoorbeeld een afspraak zijn of ze is ontsnapt naar een volle wei of zo iets. Ze rent ook nooit weg voor mij en ik gebruik ook geen voer om haar te lokken of als beloning als ik haar standaard ga pakken.

Ik respecteer de nee van mijn paard ook en denk dat we bij paarden vaak over hun grenzen gaan. Ligt het aan mijn pony of aan de manier van hoe ik het doe, vast van beide een beetje. Ik heb wel een pony dat als je haar gaat dwingen ze het helemaal niet meer doet, dus achter haar aan rennen zal nooit werken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

De oude boeren manier; halster om met een stuk touw er aan.
Hij heeft in de gaten dat je hem niet kan pakken. Op deze manier kan je hem wel pakken.
Ik ben het met Germie eens; voor zoiets werkt grondwerken niet. Hij heeft het spelletje door en dat moet je doorbreken.
Dus, halster om met een eind touw er aan. Met een ander paard naar het paard in kwestie toelopen en het touw pakken (wel handschoenen aan doen).

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:38

rien10 schreef:
De oude boeren manier; halster om met een stuk touw er aan.
Hij heeft in de gaten dat je hem niet kan pakken. Op deze manier kan je hem wel pakken.
Ik ben het met Germie eens; voor zoiets werkt grondwerken niet. Hij heeft het spelletje door en dat moet je doorbreken.
Dus, halster om met een eind touw er aan. Met een ander paard naar het paard in kwestie toelopen en het touw pakken (wel handschoenen aan doen).

halster had hij altijd om, en vangen ging dan probleemloos, totdat hij zichzelf in een hek heeft gehangen... dat doe ik liever ook niet meer

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

Dan neem je een weidehalster met breekbeveiliging. Vaak is dat klittenband en dat wurmt zich los bij hangen.
Een weidehalster moet altijd zonder ruimte om het hoofd zitten. Dus niet lossig, maar aangesloten aan het hoofd.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Misschien op het land beginnen met clickertraining en op die manier plezier krijgen in een halster om krijgen, meelopen en evt andere makkelijke basis of truckjes?

En misschien gewoon beide methodes: grondwerk (of opvoeding, ligt eraan hoe je het noemt) maar ook belonen voor het laten vangen en meelopen?