Dierenarts prijzen (paarden)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missy_1987

Dierenarts prijzen (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 17:53

Hoi allemaal,

ik ben benieuwd naar jouw reactie.
ik zou graag weten hoeveel betaalde je voor de dierenarts van jou paard/pony?

ik weet dat de oude tijd zo goedkoop waren van de rekening.
ik weet dat de rekening omhoog gaat. dus ik vraag me af.
hoe redden jullie de rekening betalen voor jouw paard/pony?
zou je liever met een verzekering nemen voor je paard/pony?

ik zou graag voorbereid te zijn voordat ik een paard/pony ga kopen.
ik wil geen spijt te krijgen op me kop voordat ik mijn droom ga jagen.

ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:01

Goed dat je dingen uitzoekt voordat je een paard/pony gaat kopen.

De dierenarts rekening wordt hier betaald van de spaarrekening. Daar hebben we een potje voor mijn paard. Vroeger had ik haar verzekerd toen ik haar net had gekocht maar merkte dat ik de verzekering niet gebruikte en er wel maandelijks veel voor betaalde. Dus de spaarpot heb ik toen omhoog gegooid en de verzekering stop gezet. Ik zou nu ook geen verzekering meer nemen voor een paard als ik er 1 zou kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:03

Ligt er ook aan hoe ver je wil gaan. :)

Operaties kunnen heel duur zijn maar als je bij voorbaat bepaalde operaties zoals botbreuken en koliek uitsluit dan is het beeld al anders.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Dierenarts prijzen (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:06

Klopt, ook afhankelijk of je een goed gevulde spaarpot kan aanleggen voordat je een paard/pony koopt en of je die weer kan aanvullen als je dierenartskosten maakt.

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 18:11

C_arola schreef:
Goed dat je dingen uitzoekt voordat je een paard/pony gaat kopen.

De dierenarts rekening wordt hier betaald van de spaarrekening. Daar hebben we een potje voor mijn paard. Vroeger had ik haar verzekerd toen ik haar net had gekocht maar merkte dat ik de verzekering niet gebruikte en er wel maandelijks veel voor betaalde. Dus de spaarpot heb ik toen omhoog gegooid en de verzekering stop gezet. Ik zou nu ook geen verzekering meer nemen voor een paard als ik er 1 zou kopen.

ik wist niet dat dit is gebeurd bij jou.
ik heb nog nooit meegemaakt met dit geld voor de verzekering.
hoeveel per maand ga je sparen voor een potje van jouw paard als ik mag vragen?.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:11

ik heb een spaarpot voor mijn merrie waar elke maand een x bedrag in gaat. helaas ben ik gezegend met een "kneusje"die regelmatig wel iets heeft. :knuffel:

Waar ik bij mijn vorige paard de entingen alleen had heb ik hier elke twee maanden wel de veearts op bezoek gehad vanwege knullige dingen zoals een wond die niet dicht wilde gaan waardoor er een heel project gestart moest worden tot koliek enz. enz enz ik wil er maarniet over nadenken wat ze in 3 jaar bij me al gesponsord heeft aan de veearts

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:12

missy_1987 schreef:
Hoi allemaal,

Bedoel je voor de keuring? Of voor behandelingen?

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 18:19

Lieser schreef:
missy_1987 schreef:
Hoi allemaal,

Bedoel je voor de keuring? Of voor behandelingen?

Hoi lieser,

allebei, ook operatie.

ik heb wel ervaring gehad met blessure pees en koliek van mijn overleden pony.
bij operatie en keuring heb ik geen ervaring. daarom wil ik weten wat is de prijs van operatie en keuring
als je wil het vertellen mag dat wel van mij maar als je wil niet dan hoeft je niet te verplicht om te vertellen :)

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 18:21

Stephanie_86 schreef:
ik heb een spaarpot voor mijn merrie waar elke maand een x bedrag in gaat. helaas ben ik gezegend met een "kneusje"die regelmatig wel iets heeft. :knuffel:

Waar ik bij mijn vorige paard de entingen alleen had heb ik hier elke twee maanden wel de veearts op bezoek gehad vanwege knullige dingen zoals een wond die niet dicht wilde gaan waardoor er een heel project gestart moest worden tot koliek enz. enz enz ik wil er maarniet over nadenken wat ze in 3 jaar bij me al gesponsord heeft aan de veearts

het kan me voorstellen dat hoe je zo voelt maar jij doet alles voor je paard wat ze jouw liefde biedt en andersom ook terug verdienen.

bij een wond vind ik het eng maar goed. voor een paard doe je er voor alles. :knuffel:

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:23

Het afgelopen jaar had ik veel pech met mijn pony. Buiten alle zorg om heeft het mij ruim 9000 euro gekost.
Het gaat op het moment gelukkig goed en daar ben ik enorm dankbaar voor. Maar of ze ooit nog geschikt wordt om te rijden? Ik denk het niet. Maar geniet van alles wat wel kan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:26

Normaal kan ik de rekening gewoon betalen van mijn loon. Ik heb geen kneusjes en kom er alleen voor dracht begeleiding, entingen, tandarts en de hoefsmid. Hele dikke (onverwachte) rekeningen doe ik wel eens een regeling voor maar is dan ook heel snel afbetaald. Ik heb geen spaarpot voor de dieren of verzekeringen. Ik heb nooit moeite gehad rekeningen te betalen. Die regeling tref ik dan meer zodat ik niet gelijk een maand blut ben haha!

Een koliek operatie of andere hele dure operaties/behandelingen worden hier niet gedaan of wel overwogen.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 02-09-25 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 18:26

MarlindeRooz schreef:
Ligt er ook aan hoe ver je wil gaan. :)

Operaties kunnen heel duur zijn maar als je bij voorbaat bepaalde operaties zoals botbreuken en koliek uitsluit dan is het beeld al anders.

bij een operatie heb ik geen ervaring, ik zou het wel weten wat een prijs is voor dit.

bij botbreuken zijn er opties dan?

bij koliek en blessure pees weet ik wel omdat mijn overleden pony heeft dit gehad.

verder heb ik er niet veel gehad meegemaakt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:28

Je kunt het paard ook verzekeren voor de ziektekosten. Dan zijn bijvoorbeeld de eerste €3.000 aan kosten gedekt (afhankelijk hoeveel je verzekerd).

Een gebroken been, of koliek operatie zijn duur, maar vergis je niet wat de 'vage' dingen kunnen kosten.

Je bent voor een simpel iets zo al €200 kwijt tegenwoordig en dat gaat omhoog met hondertjes tegelijkertijd helaas.

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 18:30

AnnemiekvM schreef:
Het afgelopen jaar had ik veel pech met mijn pony. Buiten alle zorg om heeft het mij ruim 9000 euro gekost.
Het gaat op het moment gelukkig goed en daar ben ik enorm dankbaar voor. Maar of ze ooit nog geschikt wordt om te rijden? Ik denk het niet. Maar geniet van alles wat wel kan.

ik schrik me rot van dit prijs wow
wat is er gebeurd met jouw pony als ik mag het vragen?
ik ben blij voor jou dat ze leeft nog voor jou en dat ze blijft bij jou tot ze er niet meer is. :knuffel:

inderdaad ik vind het ook belangrijk dat je er zoveel mogelijk geniet van jouw pony. fijn dat je haar niet in de steek laat, om te horen <3

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 18:34

mavantos schreef:
Je kunt het paard ook verzekeren voor de ziektekosten. Dan zijn bijvoorbeeld de eerste €3.000 aan kosten gedekt (afhankelijk hoeveel je verzekerd).

Een gebroken been, of koliek operatie zijn duur, maar vergis je niet wat de 'vage' dingen kunnen kosten.

Je bent voor een simpel iets zo al €200 kwijt tegenwoordig en dat gaat omhoog met hondertjes tegelijkertijd helaas.

ik wist het niet dat er ook mogelijk is voor ziektekosten van verzekering. waar kan ik dit informatie te vinden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:37

Missy_1987, welke vertaal-app gebruik je? Want dat is niet de beste :+ Maw, wat is je moedertaal?
En dus ook: woon je in Nederland? Want anders heeft prijzen geven weinig zin.

AI / bot / spam alert -O-

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 18:41

Ibbel schreef:
Missy_1987, welke vertaal-app gebruik je? Want dat is niet de beste :+ Maw, wat is je moedertaal?

hallo waarom doe je zo negatief over mijn moedertaal?
ik ben doof en ik gebruik alleen mijn gebarentaal zoals typen
ik kan er niks aan doen met mijn moedertaal.
ik gebruik geen vertaal app.
nooit van mijn leven.

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 18:43

missy_1987 schreef:
Ibbel schreef:

nooit van mijn leven.

trouwens, ik woon in nederland ja waarom wil je weten?

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 19:06

Ik heb 'goedkope' dierenarts bezoekjes gehad van rond de 200 euro
Ik heb nu een proces toevallig met 1 van mn paarden dat me op dit moment al 10k+ kost. En ze waren er gisteren weer, dus dat wordt nog meer. :')
Toen ik dit jaar met 1 paard op het kliniek stond voor 11 dagen kostte dat zo'n 2000 euro.
Het kan zo duur zijn als je wilt en wat je voor je paard over hebt. :)
Maar houd er rekening mee dat dierenarts kosten veel geld kunnen kosten.
Je kan een verzekering nemen, maar ik heb van andere stalgenoten daaruit de vreselijkste verhalen gehoord. (Verzekering vergoed vaak veel dingen niet en dan betaal je al 200 per maand, alleen om een nee te horen :') ) Ik vind sparen slimmer!
Ik zou veel rondkijken en veel sparen voordat je eraan begint! Succes! :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 19:32

Eerlijk?

Ik zou gewoon een spaarpot gaan beginnen voor je paard.

Paardenverzekeringen zijn niet altijd eerlijk of duidelijk en kosten belachelijk veel en soms als je het nodig hebt krijg je ook weleens een nee.

Dat ligt ook heel erg van hoe je het verzekert en van wat je paard mankeert.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 19:38

@MIssy

Het begon met een maagzweer. Ze had een scopie gehad. Nachtje op de kliniek.
Toen ik haar ophaalde had ze enorm veel stress. Van het op de kliniek zijn en het vervoeren.
Thuis kreeg ze na een half uur een enorme koliekaanval.
De dag erop weer. Dat ging toen weer goed, maar 1 dag later stond ze accuut zwaar bevangen. Veel medicatie.
Toen bleken ook nog haar hoefbenen gekanteld te zijn. Om dit goed te monitoren hebben wel heel regelmatig foto's laten maken. Dit traject was ongeveer een half jaar.
Ze was net van de medicatie af en weer koliek. Dag erna koorts. Bloedonderzoek en ze bleek hoge ontstekingswaarden te hebben. Antibiotica gekregen en pas na drie keer bloedonderzoek waren de waardes weer goed.
Ze mocht stoppen met de antibiotica. Dag erna weer koliek....

Maar dat is nu een klein maandje geleden. Het gaat goed.
Vanwege haar kantelingen heeft ze speciaal beslag. Elke 6 weken 180 euro. En dan komt de dierenarts ook nog voor foto's zodat ze haar het beste kunnen beslaan. Maar dit is niet voor altijd nodig gelukkig.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 20:06

Ik betaal het gewoon van de normale spaarrekening. Heb geen aparte potjes voor mijn paard. Afgelopen 6 jaar nooit hele gekke dingen gehad, maar 2x de dierenarts op de stoep gehad buiten regulier zorg om. Dit jaar zit ik op 2500 ongeveer wegens een blessure, en daar moeten de reguliere dingen nog bij op.

Ik kan het wel betalen, maar ook voor mij is dit veel geld. Maar ik denk dat 6 jaar verzekering me meer geld had gekost.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 20:12

missy_1987 schreef:
nooit van mijn leven.

Ah, het was handig geweest dat even te melden.

"Vreemde" zinsconstructies (en ik snap het nu beter, ik weet dat gebarentaal een simpelere grammatica heeft/moet hebben) betekenen meestal dat er een machine of een spammer achter zit, en daar hebben we op bokt veel last van. Vandaar mijn opmerking.
En als je niet in Nederland zou wonen dan is een vraag om DA-prijzen niet zo informatief, want dat verschilt nogal van land tot land.

Dat gezegd hebbende, als je paard gezond is, zijn je standaardkosten per jaar je vaccinaties en je wormonderzoeken en -kuren. Die kosten zijn ergens tussen de 50-70 euro voor vaccinaties, en 30-40 voor wormonderzoek plus wormkuur. Dus grofweg 100-150 euro vaste kosten per jaar. Dat is het probleem dus meestal niet.

Keuren kost afhankelijk van wat hoe uitgebreid tussen de 200 euro (alleen klinisch), 500 euro (klinisch plus Röntgen van de benen) tot 800 (ook rug en nek op de foto)

Alle andere kosten is afhankelijk van wat er aan de hand is. Een visitie is meestal ergens tussen de 40-50 euro als het vooraf ingepland wordt, en 80 of meer bij spoed/weekend, en dan komt de rest er bovenop (medicijnen etc)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 20:18

Er zit veel verschil tussen dierenartsen en ik denk dat het ook per regio verschilt. Ik heb 3 Welsh pony’s en de Shetlander van mijn zus staat hier ook. Daar krijg ik de rekeningen ook voor en die stuur ik door. Ze zijn allemaal niet verzekerd, over het algemeen betaal ik gewoon van de lopende rekening. Mijn spaarrekening is goed gevuld.

Onze dierenarts is een samenwerking aangegaan met andere praktijken in de buurt om de avond en nacht diensten te kunnen blijven dekken. Zo kunnen ze de grote organisaties buiten de deur houden en hopen ze de kosten lager te kunnen houden.

Als het helpt wil ik mijn kosten van dit jaar best delen. Ik heb even in mijn mail gekeken. Mijn dierenarts rekeningen dit jaar waren:
€ 140,83 dit was voor 3 pony’s de 2e van de basis enting. Dit is inclusief visite, er worden niet apart voorrijkosten in rekening gebracht.

€ 345,43 dit was toen 1 pony plotseling met hoge koorts stond. Dit was een spoed visite, bloedafname, bloedonderzoek, sonderen ivm lichte uitdroging en medicatie. Na 5 dagen koortsremmers was hij weer beter, waarschijnlijk een virus.

€ 643,41 dit was 4x enten inclusief visitekosten en 3x gebitsbehandeling(met verdoving). Bij de vierde (en degene met het slechtste gebit) ging het apparaat kapot, daarvoor kwam hij een week later terug, zonder visitekosten moest ik daar nog € 209,76 voor betalen. Zij moest ook diastases gevuld hebben.

Het jaar begon goed want op 1 januari moest de dierenarts al komen omdat de Shetlander niet op kon staan. Ze bleek onderkoeld, oorzaak onbekend, maar ze is gelukkig weer helemaal opgeknapt. Dit was ook een spoedvisite met toedienen medicatie en warm infuus: € 257,25.

Een hoop geld als je het optelt, maar als ik kijk naar de tijd die de dierenarts bezig is vind ik het niet veel. Bijvoorbeeld de spoedvisite op 1 januari deze dierenarts is toen bijna 2 uur gebleven (ik belde om 22 uur) en kwam de volgende dag op zijn vrije dag nog even kijken zonder kosten in rekening te brengen. Erg blij met onze dierenartsen, ik hoop ze dit jaar alleen niet weer te zien (buiten de 3e enting en gebitsbehandeling van degene met het slechte gebit).

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 20:25

https://equipepaarden.nl/premieberekening/

Ik heb beide paarden hier verzekerd gehad. Mijn sportpaard en het veulen wat ik in 2019 voor mijn dochter kocht. Ik wilde geen gedoe als er iets in de opfok zou gebeuren, dus de stal kon direct de DA inschakelen en daarna mij pas bellen. Als je voor kreupelheden wilt verzekeren, dan zit je in pakket 3 of 4 uit mn hoofd.

Beide heb ik ruim onder de aanschafwaarde verzekerd, zo blijft de premie laag en krijg je nog steeds tot 4000 per jaar vergoed. Ook had ik ze voor de ziektekosten erbij verzekerd. Die laatste kun je niet verzekeren zonder een basisverzekering ernaast. Dus als je de aanschafwaarde laag houdt, dan valt de premie best mee. Ik betaalde iets van 33,- voor de ene en iets meer dan 40 voor de andere. Sportpaard had ik ruimer verzekerd dan het veulen. Die heb ik met 3 jaar verhoogd.

Bij beide had ik de premie er ruimschoots uit. Sportpaard werd aangevallen door een pony hengst die was uitgebroken in het land; stond op 3 benen, sesambeentjes gebroken (operatie) en bijna jaar revalidatie met alle DA bezoeken en therapieën en revalidatie erbij. Veulen was met bijna 2 jaar de sloot in gejaagd en was flink onderkoeld en lag kantje boord. Die heeft alleen al 2500 in 3 dagen gekost om er bovenop te komen.

Nu op de dressuurstal van onze kinderen is er niks verzekerd, ook de GP paarden niet. Dat is met 20 paarden natuurlijk niet te doen kwa premie, dus daar komen af en toe rekeningen binnen van een ruim maandloon helaas.