Mijn paard verhuizen of niet..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tnfd

Mijn paard verhuizen of niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 01:32

Hallo iedereen!

Ik zit echt met een "eeuwig" dilemma..
Er komt een eindvraag, maar ik wil ook heel graag even mijn verhaal kwijt bij andere paardeneigenaren, want ik zit er enorm mee..
Echter denk ik dat veel paardenmensen mij zullen veroordelen, wat ik ook goed begrijp, maar ook erg verdrietig vind.

Al sinds ik mijn paard heb struggle ik enorm met stallingen..
Ik heb hem nu 10 jaar en we zijn (ik durf het gewoon bijna niet te zeggen) al 13 keer verhuisd.
Graag wil ik hier context bij geven, zodat jullie misschien beter begrijpen waarom dit zo gegaan is.

Toen ik hem kreeg was ik (en mijn ouders ook) erg onervaren met het houden van paarden, het is immers ook mijn eerste en enige paard.
Ik was toen 17 en dacht echt goed research gedaan te hebben, en ik had al wel ervaring omtrent het verzorgen van paarden door eerdere verzorgpony's etc.
Helaas kwam ik er gaande jaren achter dat je veel dingen alleen leert door het in de praktijk mee te maken..

Ik reed destijds al jaren op een manege en dit was tevens ook een plek voor pensionpaarden, dus na de aankoop hebben we hem daar gestald.
Ze kwamen daar in de zomermaanden 3 uurtjes op de wei en de rest van de maanden stonden ze volledig op stal. Uiteraard merkte ik al heel snel dat dit niet de manier was en besloot hem daarom na 3 maanden te verhuizen.

Dat brengt ons naar stal 2, hier heb ik om en nabij een half jaar gestaan. Hier kwam hij genoeg buiten en werd hij goed behandeld/verzorgt. Echter konden de staleigenaar en ik het niet goed vinden, waardoor ik mij niet op mijn gemak voelde.. Dus besloten een andere plek te zoeken.

Stal 3 gevonden, de winter was aangebroken, en we weten allemaal hoe nat onze winters zijn.. Op deze stal ben ik erachter gekomen wat mok is, en dat mijn paard daar enorm gevoelig voor is. Ze stonden daar tot wel 20 cm in de modder met geen enkele droge plek. Uiteindelijk was er geen houden meer aan.. Hij kreeg een einschuss been en doordat er geen oplossingen konden komen (behalve weer 24 uur per dag op stal) was ik genoodzaakt weer een andere plek te zoeken. Hier hebben we denk ik een maand of 2 gestaan..

Stal 4 was dus uit nood.. Een stal vinden uit nood, wanneer je 18 bent, geen rijbewijs hebt is nagenoeg onmogelijk. Ik vond het toch! Dankzij een vriendin, die daar ook stond met haar paard. Ik kwam op een stal te staan die 10 km fietsen was, wat opzich dus goed te doen is. Helaas moest wel alles zelf worden gedaan. Voeren, binnen en buiten zetten, mesten. Ik kon dit goed samen doen met die vriendin, zodat ik 1 keer per dag heen moest. Helaas na een maand, kondigde ze aan dat ze weg wilde gaan, met de vraag of we samen konden verhuizen. Na een paar overwegingen en afspraken (ook dus met het idee dat ik anders 2 keer per dag 20 km moest fietsen en dan ook nog daar de werkzaamheden uit moest voeren) besloten het te doen. Ik had hem nu een jaar, en dit werd de 4e keer verhuizen..

Stal 5 was 15 km van mijn huis. Met die vriendin had ik afgesproken dat we minstens 2 keer per week samen naar stal zouden gaan, aangezien zij wel een rijbewijs had. Zo kon ik zelf bepalen of ik nog vaker heen wilde fietsen en ik was inmiddels ook bezig met het behalen van mijn rijbewijs. Bij deze stal moest ik 2 keer in de week zelf mesten (vandaar ook die afspraak). Na 2 weken was ze onaangekondigd vertrokken.. Ik stond er dus "alleen voor". Mijn moeder hielp mij waar ze kon, en verder deed ik het op de fiets. Ik wilde dit volhouden tot ik mijn rijbewijs haalde en een scootertje kon kopen, zodat ik hier kon blijven, maar helaas zakte ik.. Na 2 maanden kwam er een andere stal op mijn pad en heb ik besloten daar heen te gaan.

Aangekomen bij stal 6, weer een "doe het zelf" stal. Maar dit keer gelukkig 6 km fietsen, en door de geweldige stalgenoten daar moest ik vaak maar 1 keer per dag heen. Uiteindelijk heb ik hier ongeveer 2 jaar gestaan, en wilde ik hier ook niet persé weg. Ondertussen had ik ook mijn rijbewijs gehaald en had ik ook een auto.

Op den duur kwam er een advertentie voorbij van een privéplek, op 1 km afstand van mijn huis. Een stalgenoot van mij (die in hetzelfde dorp woonde) wilde hier graag met mij heen. Het leek de perfecte situatie. We konden alles zelf bepalen en ze stonden dan praktisch bij ons aan huis. Wie wil dat nou niet..? Wel heel goed overna gedacht natuurlijk, want de stal waar ik nu stond had een wachtlijst en zodra ik weg zou gaan was mijn plek vergeven. Maar je raad het, ik heb de gok genomen.

Samen met de stalgenoot (ook vriendin natuurlijk) naar de volgende plek verhuisd. Plek 7 dus. Dit was echt mijn droomplek. Er waren stallen, maar we kozen voor 24/7 buiten en zo nodig konden we dus de stallen gebruiken. Na een maand was er onenigheid gekomen, omdat haar pony elke dag (soms vaker dan 1 keer) door de draden heen ging en de weg op rende. Ze was op vakantie gegaan, uiteraard in overleg, maar we moesten wel samen tot een oplossing komen aangezien dit ook erg gevaarlijk was voor de pony en het verkeer. Uiteindelijk zijn we niet tot die oplossing gekomen en zou ze gelijk na haar vakantie vertrekken met haar pony. Hierdoor zou mijn paard alleen komen te staan en was ik weer genoodzaakt te verhuizen, want ik vind dat je een paard niet alleen kan laten staan. Ik heb geprobeerd nog mensen met paarden te werven om de plek op te vullen, maar dit lukte niet.. Met spoed dus, naar stal 8.

Nu ik een rijbewijs en auto had kon ik gelukkig wat verder van huis zoeken, en omdat het met spoed was heb ik ook niet rustig kunnen orienteren.. Desalnietemin, vond ik een geweldige stal waar ik gelijk heen kon. Het enige wat ik hoefte te doen was zelf mesten. Nog steeds wel elke dag heen dus, maar dit was ik gewend en heb ik ook nooit erg gevonden. Ik ging nog naar school en had elke dag genoeg tijd. Op deze stal heb ik ruim 3 jaar gestaan, maar met de tijd ging heel veel achteruit. Uiteindelijk was het hooi zo slecht dat hij elke dag zijn stal leeg at met stro en ik hem bij moest voeren met van alles zodat hij niks tekort kwam. Ook had ik mijn diploma behaald en ging ik fulltime werken, waardoor het echt zwaar werd om zo veel zelf te doen. Dus mede om zijn gezondheid en dus ook mijne, besloten om eindelijk volpension te kiezen.

Stal 9 was toen perfect, bij iemand aan huis. Ik was de enige pensionklant en ze had zelf 1 paard. Hij kreeg daar absoluut de allerbeste verzorging die hij en ik ons maar konden wensen. Nergens werd op bespaard en hij zag er ook fantastisch uit. Ik kan wel huilen als ik eraan terug denk en dat ik er uiteindelijk weer weg "moest".. Hier heeft hij ook wel een tijd gestaan, zo'n 2 jaar ook. Binnen die 2 jaar ben ik zelf verhuisd, waardoor het echt te ver werd en ik hem soms door mijn werk en de afstand weken lang niet zag.. Uiteindelijk dus wederom eigenlijk geen andere keus dan een plek dichterbij zoeken.

Stal 10 dus.. (pff ik weet het.. er komt geen eind aan, het maakt me verdrietig) Ik had hem nu dus al ruim 8 jaar. Hij werd al wat ouder (20) en ik gunde het hem echt om lekker veel buiten te zijn in een grote kudde. Dit had ik gevonden, kwartiertje van mijn huis. 24/7 buiten op hectares gras en fantastische uitrijmogelijkheden. We verhuisden in augustus, eind zomer dus. Alles was prachtig, hij had veel gras en kreeg vriendjes. Tot de herfst begon.. Wat mij niet verteld was, was dat ze in de zomer alleen gras kregen (wat dus volgensmij sowieso niet goed voor ze is). En als dat op zou zijn, dan kregen ze hooi in de overige maanden. Eind augustus was het gras al op, en ze kregen begin oktober pas hooi. Ik heb bijgevoerd als een bezetene om hem "in leven" te houden, alle ribben die hij had kon je tellen.. Van een gezond, iets te rond paardje naar bot met vel.. Maagzweren erbij. En dan ook nog eens regen, heel veel regen. Weer 20 cm modder om zijn voeten en je raad het al.. Mok, en niet zo'n beetje ook. Het was niet meer te houden, weer met spoed weg. Gelukkig kon ik terug naar de vorige stal, want ik was zo moe en in paniek dat fatsoenlijk naar een stalling kijken geen optie was.

De 10e verhuizing.. Terug naar stal 9 (of dus 11) opgelucht, maar ook wel weer stressvol, want ik wist wel dat het tijdelijk was. Het was nog steeds niet te doen qua afstand. Ik heb hem daar toch wel ruim een half jaar nog laten staan en toen had ik iets nieuws gevonden.

Stal 12. Ook gewoon snachts op stal, volpension, half uurtje rijden. Goed dus. Totdat de pension eigenaresse problemen kreeg met haar gezondheid. Hierdoor moesten we zelf gaan mesten en ze kwamen vaak niet buiten(soms zelfs dagen achter elkaar niet). Er moest bezuinigd worden op hooi en door de klap die hij had gehad bij stal 10 was hij nog steeds aan het bijkomen. Dit lukte door de bezuiniging niet en door mijn baan kon ik ook onmogelijk elke dag komen om zijn stal uit te mesten. Weer geen uitweg.. Dus na 4 maanden al weer weg.

Elke keer hoop ik op geluk, natuurlijk zijn er ook een paar verhuizingen geweest op basis van mijn eigen keuzes en behoeftes, maar het overgrote deel is echt overmacht geweest.. Met mijn handen in het haar gezocht naar DE plek.

Stal de 13e.. Doet eer aan zijn naam, helaas. Het leek weer absoluut perfect. Wel weer 24/7 buiten, maar met goed management en onbepekt hooi. Het hele jaar door. (Heb ik natuurlijk expliciet naar gevraagd!) Ook dit was volpension, ze deden alles. Brokjes werden netjes sochtends en savonds gevoerd. Alle slowfeeders, hooinetten en bakken zaten altijd vol. Ze hadden een enorme schuilstal en een uitloop met geel zand en ook nog een grote track, van zwart zand. Toen ik er kwam kijken had het al best flink geregend een tijd, en het leek gewoon goed droog op veel plekken. Ook de enorme schuilstal was uiteraard goed droog. De maand erna kwam ik aan, nog steeds zag het er goed uit. Echter, de track was onbegaanbaar geworden, zo erg dat het gevaarlijk werd door de gladheid. Dit werd dus regelmatig afgesloten. Waardoor er te veel paarden op het oppervlakte met zand stonden. En het dus 1 dikke blubberbende werd (zand met mest en water, dus 1 grote bacteriebron) De schuilstal werd omgebouwd naar gewone stallen (voor de paarden van de eigenaresse) en dit ging snachts dicht. Mijn paard kreeg flinke mok, rotstraal (waar ik voor het eerst mee in aanmerking kwam) en hij werd ook flink gegrepen soms door andere paarden. Ik gok vanwege gebrek aan ruimte. De winter was nat en op sommige momenten streng. Hij had snachts alleen een afdakje om onder te staan maar de gure wind stond zo dat het er recht in waaide. En dus geen 1 stuk droge ondergrond. Het ging weer zo slecht met hem.. Hij was ongelukkig en hoe ik ook bleef smeren en behandelen tegen al zijn kwaaltjes, het werd alleen maar erger. WEER geen keus.. WEER zijn gezondheid voorop.

Dan.. Komen we aan bij zijn huidige plek. Stal 14, voor nu de laatste en 13e verhuizing. En geloof me, ik zeg het zelf ook.. Arm paard. Toch weer 24/7 buiten geprobeerd. Ondanks dat het op veel vlakken echt niet goed met hem ging, was hij wel weer prachtig op gewicht gekomen door het goede voermanagement van de vorige stal. Ik zag dus nog steeds potentie. Er werd een goed voerbeleid belooft en de stal ziet er netjes en verzorgt uit. De andere pensionklanten zijn fantastisch. Helaas kwam hij bijna of zelfs helemaal onderaan de rangorde terecht, en bleek het voerbeleid vreselijk te zijn. Soms stonden ze een hele nacht zonder hooi, en als ze het weer kregen, mocht hij er pas bij komen als het al bijna op was. Binnen 2 weken is hij 45 kilo afgevallen. Weer graatmager.. Gelukkig kwamen er stallen vrij met eigen paddock, ik heb hem daar gelijk in gezet en daar staat hij dus nu. Hij heeft zijn eigen slowfeeder (wel een kleine) zowel in stal als in zijn paddock. Hij is nu flink bijgetrokken en ziet er best wel goed uit, maar ik tref hem regelmatig aan met een lege slowfeeder. Soms zelfs al om 10 uur sochtends en ze vullen hem dan niet. Dan staat hij zonder hooi tot 6 á 7 uur savonds en we mogen zelf niet bijvoeren. Daarnaast is de kwaliteit van het hooi de helft van de tijd ook echt heel slecht. Ik voer hem nog steeds goed bij zodat hij niet weer invalt. Hij komt nu ook nog regelmatig op het gras, maar ik vrees nu al voor de wintermaanden..

Nu is de vraag dus, zowel aan jullie als aan mezelf..
Wat moet ik doen..? Hij is nu tegen de 22 aan en ik gun hem de wereld.. Zoveel meer dan dit, want ik kan me voorstellen dat het stress oplevert als hij uren lang geen eten heeft, al helemaal als hij zichzelf over een aantal maanden warm moet houden. Veel mensen hebben deze klacht op stal en er gaan ook veel mensen weg.. Er word niks mee gedaan namelijk.

Voor de mensen die de tijd hebben genomen dit helemaal te lezen en nu een mening hebben. Je mag hem uiteraard geven. En je mag ook zeker op je eerlijkst antwoord geven op mijn vraag. Ik heb er namelijk hoe dan ook wat aan. Natuurlijk hoop ik ook op begrip, ik heb er nu al zo vaak , zoveel jaar stress van gehad en in totaal liters tranen om gelaten.. Ik kan niet meer.. Hij betekent alles voor mij en ik heb alles voor hem over. Ik hoop dat jullie mede paardenliefhebbers mij een beetje op weg kunnen helpen..

Alvast bedankt!

germie

Re: Mijn paard verhuizen of niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 05:58

Wat ik lees is dat je mogelijk niet meerdere keren bent gaan kijken bij een stal. Heb je dit wel gedaan? Want bepaalde dingen als geen hooi om 10 uur 's morgens zou je moeten zien als je eens om half 12 langs zou gaan. Dan kun je al heel wat voor komen.

Je hebt verder meerdere keren geprobeerd om je paard 7*24 buiten te zetten. Dat blijkt bij jouw paard niet te werken, dus streep die stallen dan helemaal af. Daar moet je ook niet meer naar gaan zoeken.

Samen met een 'vriendin' verhuizen is ook een valkuil voor jou. Sta je ergens 2 maanden en is het goed, wil je ineens verhuizen. Maar dan laat die ander je vallen zeg je. Hoe lang ken je zo'n 'vriendin' eigenlijk? En je moet niet omwille van een ander je paard verhuizen. Dat is ook niet goed. Dus trek je eigen plan. Is je paard gelukkig, dan niet gaan.

Waar je nu staat betekent het dat je paard dus er goed uit ziet, maar alleen die 6 a 7 uur zonder voer. Dat is niet geheel optimaal, maar dat gebeurt ook wel waar ik sta. Je kunt ook niet alles hebben moet je ook in je achterhoofd houden. Als je paard nu aan komt, er goed uit ziet, dan moet je nog kijken naar: is hij gelukkig? Heeft je paard vriendjes? Is dat een ja, dan zou ik zeker niet gaan verhuizen, maar eventueel het gesprek aangaan met de stalhouder of er een grotere neer gehangen mag worden. Zelf ben ik niet van de slowfeeders omdat de tanden vaak slijten hier door. Dus dat zou ik ook even checken. Vreselijk voerbeleid, is dat echt zo of denk je dat? Die 45kg afvallen kan ook van stress komen, je paard staat ergens nog maar 2 weken. En een 22 jarige komt minder snel aan dan een 7 jarige. Als je denkt dat het een probleem gaat worden in de winter, tja, dan moet je weer verhuizen. Maar je lijkt elke keer in dezelfde vuilkuilen te lopen. Waar gaan anderen dan naartoe? Stallen met een wachtlijst zijn vaak de betere, dus misschien toch op een wachtlijst? Ook al duurt dat dan misschien nog een poosje?
Zelf bij voeren?

Maar vergeet niet, er is geen stal perfect. Waar ik sta zou ik niet hoeven uitmesten. Nou, de stallen waren dus altijd smerig. Want er werd ongeveer 1/4 van wat er gescheten werd uitgehaald en er werd bezuinigd op stro (1 pak voor 3 paarden per week). Dus ik ben zelf gaan mesten, en nam uiteindelijk hun paarden er bij. Er gingen toen 2 pakken stro per week door, maar nog steeds was het een bende. Maar omdat het paard verder gelukkig was hier besloten om mijn paard op vlas te zetten en verder 1 keer per week zelf uit te mesten. Niet volgens oorspronkelijke afspraak, en nu gaan ze er al van uit dat ik in het weekend ook hun paarden uitmest, maar voor mij is het nu prima.
De bak had verlichting toen ik kwam, maar onderhoud werd er niet gedaan, dus palen verrot, nooit vervangen. 1 bakrand bestaat nu uit schrikdraad met een stroomklok op een accu die ik zelf gekocht heb. Heb dat ook zelf geplaatst, want anders kwamen de paarden uit de wei in de (altijd droge) buitenbak en dat betekende stront in de bak (slecht voor de bodem) en ik had er last van met rijden (dat ging niet). Dus nu dat opgelost met zelf schrikdraadpaaltjes, schrikdraad en een stroomklok kopen.
Is er alleen ergernis? Nee. Paard is gelukkig, ik rij hun paard ook nog, ik kan er inmiddels in huis lopen wanneer ik wil, krijg er altijd thee, ga wel eens samen met de stalhouder naar een rommelmarkt.
Dus het is misschien anders dan hoe het zou zijn als ik de stalhouder zou zijn, maar het is er overall gewoon goed. En zo moet je ook naar een stal kijken.
Ja, voer moet in orde zijn. Maar misschien zijn er opties. Ik kom ook niet dagelijks bij mijn paard overigens en als je 2 keer per week komt, is vlas een optie hoor als je zelf moet mesten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 06:28

Wel zonde om te lezen dat je je doms door vriendinnen hebt laten leiden, maar goed daar ben je nu ook wel achter denk ik. Heb je je nadat stal 7 niet beviel ook weer op de wachtlijst van stal 6 laten zetten? Dat klonk goed toch? Is het geen optie om daar uiteindelijk weer terug naar te gaan?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 06:41

Ik sluit me aan bij germie. Geen 24/7 buiten meer, en niet meer meeverhuizen met vertrekkende vriendinnen. Laat die vriendinnen maar een ander maatje zoeken om het 'avontuur' van een verhuizing aan te gaan. Gewoon rustig nadenken over wat je paard nodig heeft (kudde, stal, uitloop, voerbeurten) en wat jij wilt aan voorzieningen voor jezelf. En dan inderdaad op wachtlijsten plaatsen.

Verder is op elke stal inderdaad wel iets. Volpension is niet altijd echt volpension. Bij ons zijn de voorzieningen voor de ruiters dik in orde, maar voor de paarden is de buitentijd in de winter erg karig. Dus dat compenseren veel mensen zelf, door de paarden extra in de paddock te zetten (liefst met een maatje). Daar maken we afspraken over onderling. En de stallen zijn niet zo schoon als ik zou willen, dus ik mest elke dag extra uit. Dat is niet hoe het werd verteld bij de kennismaking, maar ik kan het zelf oplossen dus dat is prima.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 07:34

Je hebt in ieder geval een aantal dingen geleerd met dit paard. Ik zou niet meer voor 24 7 buiten gaan. Geen grote kudde meer en zorgen dat je zelf elke dag(!!!!!) in ieder geval heen kan om wat te voeren. Paard kan niet (lang) nat staan.
Voor een oudje zou lekker de hele dag buiten heerlijk zijn als ze droog kunnen staan als ze niet meer zo actief lopen. Een andere optie als paard nog fit is is minimaal een dagdeel met daarnaast beweging als rijden of wandelen.
In de winter droge paddock (of wei) voor veel buiten en anders minder buiten aangevuld met droge beweging, rijden of wandelen. Denk aan (een grote!) stapmolen.
Er zijn zat keuzes wat mij betreft. Als het 24 7 concept los wordt gelaten. Niks zo erg als onwijs veel buiten in geen fijne kudde, bij geen eten of op natte ondergrond. Maar nee, 24 7 buiten..... :+ er zijn echt genoeg andere opties.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:08

Allereerst: respect voor jou, je lijkt er al sinds jonge leeftijd veel voor over te hebben dat het je paard goed gaat.

Ik kan je keuzes voor de andere stallen ook begrijpen, want als je ergens weg wil, of dat nu is vanwege de gezondheid van je paard of door een staleigenaar waar je de kriebels van krijgt, dan lijkt een nieuwe stal al snel beter.

Ook 24/7 buiten is m.i. niet slecht voor je paard, maar wel bij slecht management. Stalhouders die teveel paarden op een te klein oppervlak zetten, te weinig voeren, te weinig schuilmogelijkheden en een bodem die ze niet aangepast hebben aan het Nederlandse weer. Daar overleven alleen de 'sterksten' en de rest klaagt over het feit dat 24/7 buiten niet werkt.

Uit de reacties van anderen maak ik op dat het op veel plaatsen bizar slecht gesteld is met de houderij, als niet eens de basisvoorzieningen op orde zijn.

Wat is nu wijsheid... Je paard staat nu alleen op een paddock? Of komt hij nog wel met anderen in de wei?

Als je paard hier gelukkig lijkt, zou ik proberen op deze stal eigen hooi te voeren. Zelf inkopen, zodat het de stalhouder geen extra geld kost. Mogelijk zelfs volledig je eigen hooi voeren (wel hetzelfde stalgeld betalen, dan kan het voor de eigenaar toch alleen maar voordelig zijn?).
Als zelfs dat niet mag, zou ik toch rondkijken naar andere stalling, maar dan wat anderen al zeggen: uitgebreid onderzoek. Vraag zoveel mogelijk mensen naar hun ervaring daar.

Of ga op zoek naar een stuk land, zodat je zelf alle regie in handen hebt. Je hebt intussen een hoop ervaring met wat er mis kan gaan, dus kun je dat allemaal voorkomen.

tnfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 08:18

germie schreef:
Wat ik lees is dat je mogelijk niet meerdere keren bent gaan kijken bij een stal. Heb je dit wel gedaan? Want bepaalde dingen als geen hooi om 10 uur 's morgens zou je moeten zien als je eens om half 12 langs zou gaan. Dan kun je al heel wat voor komen.

Je hebt verder meerdere keren geprobeerd om je paard 7*24 buiten te zetten. Dat blijkt bij jouw paard niet te werken, dus streep die stallen dan helemaal af. Daar moet je ook niet meer naar gaan zoeken.

Samen met een 'vriendin' verhuizen is ook een valkuil voor jou. Sta je ergens 2 maanden en is het goed, wil je ineens verhuizen. Maar dan laat die ander je vallen zeg je. Hoe lang ken je zo'n 'vriendin' eigenlijk? En je moet niet omwille van een ander je paard verhuizen. Dat is ook niet goed. Dus trek je eigen plan. Is je paard gelukkig, dan niet gaan.

Waar je nu staat betekent het dat je paard dus er goed uit ziet, maar alleen die 6 a 7 uur zonder voer. Dat is niet geheel optimaal, maar dat gebeurt ook wel waar ik sta. Je kunt ook niet alles hebben moet je ook in je achterhoofd houden. Als je paard nu aan komt, er goed uit ziet, dan moet je nog kijken naar: is hij gelukkig? Heeft je paard vriendjes? Is dat een ja, dan zou ik zeker niet gaan verhuizen, maar eventueel het gesprek aangaan met de stalhouder of er een grotere neer gehangen mag worden. Zelf ben ik niet van de slowfeeders omdat de tanden vaak slijten hier door. Dus dat zou ik ook even checken. Vreselijk voerbeleid, is dat echt zo of denk je dat? Die 45kg afvallen kan ook van stress komen, je paard staat ergens nog maar 2 weken. En een 22 jarige komt minder snel aan dan een 7 jarige. Als je denkt dat het een probleem gaat worden in de winter, tja, dan moet je weer verhuizen. Maar je lijkt elke keer in dezelfde vuilkuilen te lopen. Waar gaan anderen dan naartoe? Stallen met een wachtlijst zijn vaak de betere, dus misschien toch op een wachtlijst? Ook al duurt dat dan misschien nog een poosje?
Zelf bij voeren?

Maar vergeet niet, er is geen stal perfect. Waar ik sta zou ik niet hoeven uitmesten. Nou, de stallen waren dus altijd smerig. Want er werd ongeveer 1/4 van wat er gescheten werd uitgehaald en er werd bezuinigd op stro (1 pak voor 3 paarden per week). Dus ik ben zelf gaan mesten, en nam uiteindelijk hun paarden er bij. Er gingen toen 2 pakken stro per week door, maar nog steeds was het een bende. Maar omdat het paard verder gelukkig was hier besloten om mijn paard op vlas te zetten en verder 1 keer per week zelf uit te mesten. Niet volgens oorspronkelijke afspraak, en nu gaan ze er al van uit dat ik in het weekend ook hun paarden uitmest, maar voor mij is het nu prima.
De bak had verlichting toen ik kwam, maar onderhoud werd er niet gedaan, dus palen verrot, nooit vervangen. 1 bakrand bestaat nu uit schrikdraad met een stroomklok op een accu die ik zelf gekocht heb. Heb dat ook zelf geplaatst, want anders kwamen de paarden uit de wei in de (altijd droge) buitenbak en dat betekende stront in de bak (slecht voor de bodem) en ik had er last van met rijden (dat ging niet). Dus nu dat opgelost met zelf schrikdraadpaaltjes, schrikdraad en een stroomklok kopen.
Is er alleen ergernis? Nee. Paard is gelukkig, ik rij hun paard ook nog, ik kan er inmiddels in huis lopen wanneer ik wil, krijg er altijd thee, ga wel eens samen met de stalhouder naar een rommelmarkt.
Dus het is misschien anders dan hoe het zou zijn als ik de stalhouder zou zijn, maar het is er overall gewoon goed. En zo moet je ook naar een stal kijken.
Ja, voer moet in orde zijn. Maar misschien zijn er opties. Ik kom ook niet dagelijks bij mijn paard overigens en als je 2 keer per week komt, is vlas een optie hoor als je zelf moet mesten.

Nee klopt, bij de meeste stallen heb ik niet vaker gekeken, wel ben ik gergeld ergens uren lang geweest.. Uiteraard de laatste keren veel gevraagd en gekletst, en ik moet zeggen dat het inderdaad beter geweest was om bij een aantal plekken meerdere keren langs te komen. Dankjewel voor de tip, mocht het dus nodig zijn..

24/7 buiten is nu inderdaad ook geen optie meer, dit heb ik inderdaad geleerd.. En kwam vanuit mij echt uit liefde, maar dit werkt voor hem niet als de omstandigheden niet perfect zijn.

Met een vriendin verhuizen is ook inderdaad absoluut geen optie meer, hier heb ik na 2 keer zeker wel van geleerd.. Ik was hier ook 18/20 jaar, dus erg naïef en dit is gelukkig ook niet meer gebeurd en al 7 jaar geleden dat ik het heb laten gebeuren.

6 a 7 uur zonder hooi staan kan hele erge gevolgen hebben, al helemaal op zijn leeftijd.. Met de staleigenaresse praten heeft geen zin, en werkt soms zelf averechts.. Toen hij hier 24/7 buiten stond ging dit anderhalve maand goed, ineens voerden ze maar 2 keer per dag. Er stonden 14 paarden en er waren 4 bakken, deze bakken waren 2 uur na vullen leeg.. Alle paarden onderaan de rangorde mergelden binnen no time uit. Dit bedoel ik dus met erg slecht voerbeleid.. Dit is hetzelde in de stallen, alleen daar staan ze individueel dus word er niet "gevochten" om eten. Hij komt sinds hij op stal staat dus ook op het gras, dit helpt natuurlijk ook erg met het aankomen. Vandaar mijn angst voor de aankomende winter.. Bijvoeren kan ik doen, en doe ik ook, maar hooi is de basis.. 2/3 uurtjes zonder hooi kan, maar geregeld 6/7 uur is vragen om problemen.. (en daarbij komt natuurlijk ook dat het erg vaak voor komt dat het hooi van dusdanige slechte kwaliteit is dat het niet gegeten kan worden)

Heel erg bedankt voor jou reactie! Mijn reactie is bevestiging en verdere uitleg, absoluut niet bedoeld als excuus of om het goed te praten. Ik hoop dat het overkomt als bedoeld is..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:19

Ik sluit mij aan bij advies:
Nooit met " vrienden " verhuizen.
Mits je op jezelf kunt rekenen. Dat wil zeggen, dat je nooit afhankelijk van diegene moet kunnen zijn.
Dus heen kunt wanneer je nodig bent
Afspraken zijn zo gemaakt, maar nog makkelijker niet nagekomen.
24/7 zonder goede schuil in blubber met grote kudde zonder voer is dus een no go voor iedereen eigenlijk.
En er is overal wat, dat klopt
Ik lees dat je nu je paard apart hebt, dat zou voor mij weer niets zijn.
Wellicht is voor hem een kleine kudde fijner.
Ik zou denk ik voor nu zo laten ,want hij trekt bij en herfst is zo in zicht. Dan rustig op je gemak gaan zoeken en inderdaad meerdere keren kijken. Wie weet de stal waar je wel blij was en daar op de wachtlijst zetten.
Succes hoor, wel respect dat je zo open bent hierin

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:31

Wat een verhaal ts. Ik snap hoe moeilijk het is als je jong bent, veel over hebt voor je paard maar je gewoon niet genoeg kunt doen. Ookal doe je alles wat binnen je macht ligt. Zeer frustrerend!

Mijn ervaring is dat bij elke pensionstal wel "iets" is. Soms zijn het inderdaad dingen waardoor je er weg moet, soms zijn het dingen die je zelf moet leren accepteren en soms zijn het dingen waardoor je extra moeite moet doen (zoals verder fietsen). Het gaat op niet 1 stal helemaal 100% perfect worden.

Ik heb geen tip voor je, over wat je nu moet doen. Je kan alleen maar heel goed informeren naar hoe het is op een stal, hoe de paarden zijn, hoe de kudde met elkaar omgaat, hoe de mensen zijn, reviews opzoeken, maar dan nog kan het tegenvallen. Ik heb zelf jarenlang op een erg rustige fijne plek gestaan. Ja het was een rommel en je moest eigenlijk zelf wel de omheining en de veiligheid checken, maar het was respectvol naar de paarden en ze kwamen veel buiten met genoeg voer. Helaas overleed de stal eigenaar. Dat kan altijd gebeuren.

Indien mogelijk zou ik wel echt langer rondkijken als ik jou was. Neem even een maand of twee om goed rond te kijken, wellicht ook iets verder weg van huis. Je paard verhuizen uit een noodsituatie is nooit fijn. Of misschien kan je op bokt ervaringen verzamelen van stallen uit jouw regio? En maak even een lijstje voor jezelf, wat zijn no-go punten, wat zijn punten die je liever niet ziet maar waar je mee kan leven, welke punten zijn eisen, etc

tnfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 08:48

callippo schreef:
Allereerst: respect voor jou, je lijkt er al sinds jonge leeftijd veel voor over te hebben dat het je paard goed gaat.

Ik kan je keuzes voor de andere stallen ook begrijpen, want als je ergens weg wil, of dat nu is vanwege de gezondheid van je paard of door een staleigenaar waar je de kriebels van krijgt, dan lijkt een nieuwe stal al snel beter.

Ook 24/7 buiten is m.i. niet slecht voor je paard, maar wel bij slecht management. Stalhouders die teveel paarden op een te klein oppervlak zetten, te weinig voeren, te weinig schuilmogelijkheden en een bodem die ze niet aangepast hebben aan het Nederlandse weer. Daar overleven alleen de 'sterksten' en de rest klaagt over het feit dat 24/7 buiten niet werkt.

Uit de reacties van anderen maak ik op dat het op veel plaatsen bizar slecht gesteld is met de houderij, als niet eens de basisvoorzieningen op orde zijn.

Wat is nu wijsheid... Je paard staat nu alleen op een paddock? Of komt hij nog wel met anderen in de wei?

Als je paard hier gelukkig lijkt, zou ik proberen op deze stal eigen hooi te voeren. Zelf inkopen, zodat het de stalhouder geen extra geld kost. Mogelijk zelfs volledig je eigen hooi voeren (wel hetzelfde stalgeld betalen, dan kan het voor de eigenaar toch alleen maar voordelig zijn?).
Als zelfs dat niet mag, zou ik toch rondkijken naar andere stalling, maar dan wat anderen al zeggen: uitgebreid onderzoek. Vraag zoveel mogelijk mensen naar hun ervaring daar.

Of ga op zoek naar een stuk land, zodat je zelf alle regie in handen hebt. Je hebt intussen een hoop ervaring met wat er mis kan gaan, dus kun je dat allemaal voorkomen.

Dankjewel, dit doet mij echt goed.. Ik doe zo mijn best al sinds ik hem heb..

Over het eigen hooi inkopen, ik heb hier en daar natuurlijk met stalgenoten gepraat die hier al langer staan en dit hebben sommigen ook geprobeerd. Het mag dus wel, alleen wat er elke keer is gebeurd, is dat andere pensionklanten jou eigen gekochte hooi gaan pakken.. Dit komt uit wanhopigheid, en dat snap ik ook.. Maar dit is natuurlijk ook niet oke en maakt het ook weer lastig om het door te zetten.

Hij staat op de paddock in zijn eentje (wel paarden naast hem uiteraard, maar hekwerken ertussen) en op de wei staat hij nu met zijn 2 buurmannen van stal. Het weideseizoen stopt wel eind september..

Het probleem is vaak ook bij mijn paard dat hij snel tevreden is, dus ook nagenoeg altijd gelukkig lijkt en er snel goed uit ziet.. (behalve op de stal hiervoor, toen zag ik hem er echt ellendig bij kijken). Dat is mooi natuurlijk, maar betekent soms ook dat het bedrog is en ik op mijn eigen gevoel af moet gaan, maarja na zoveel keren vraag ik me af of ik mezelf wel moet vertrouwen hiermee.. Vandaar dat ik dit topic heb gemaakt.

Bedankt voor je reactie en het meedenken, ik waardeer het echt!

tnfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 09:00

Gitana schreef:
Wat een verhaal ts. Ik snap hoe moeilijk het is als je jong bent, veel over hebt voor je paard maar je gewoon niet genoeg kunt doen. Ookal doe je alles wat binnen je macht ligt. Zeer frustrerend!

Mijn ervaring is dat bij elke pensionstal wel "iets" is. Soms zijn het inderdaad dingen waardoor je er weg moet, soms zijn het dingen die je zelf moet leren accepteren en soms zijn het dingen waardoor je extra moeite moet doen (zoals verder fietsen). Het gaat op niet 1 stal helemaal 100% perfect worden.

Ik heb geen tip voor je, over wat je nu moet doen. Je kan alleen maar heel goed informeren naar hoe het is op een stal, hoe de paarden zijn, hoe de kudde met elkaar omgaat, hoe de mensen zijn, reviews opzoeken, maar dan nog kan het tegenvallen. Ik heb zelf jarenlang op een erg rustige fijne plek gestaan. Ja het was een rommel en je moest eigenlijk zelf wel de omheining en de veiligheid checken, maar het was respectvol naar de paarden en ze kwamen veel buiten met genoeg voer. Helaas overleed de stal eigenaar. Dat kan altijd gebeuren.

Indien mogelijk zou ik wel echt langer rondkijken als ik jou was. Neem even een maand of twee om goed rond te kijken, wellicht ook iets verder weg van huis. Je paard verhuizen uit een noodsituatie is nooit fijn. Of misschien kan je op bokt ervaringen verzamelen van stallen uit jouw regio? En maak even een lijstje voor jezelf, wat zijn no-go punten, wat zijn punten die je liever niet ziet maar waar je mee kan leven, welke punten zijn eisen, etc

Dankjewel en dit neem ik zeker mee! Ik wil absoluut ook niet zomaar weg.. Het is echt een lastige situatie en ik maak me gewoon echt zorgen. Het is een schraal paard dus hij mag (en moet) veel eten. Hij is nu nog relatief "jong" en vitaal, maar ik ben ook aan het nadenken over de toekomst.. Wat als hij straks 27 is... dan wil ik hem al helemaal niet meer verhuizen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:08

Ik wil je vooral een dikke knuffel geven, herken het helaas heel erg. Het geeft zoveel stress als je niet weet of je paard wel genoeg te eten krijgt als je er zelf niet continu heen gaat. Ik wilde op een gegeven moment niet eens meer op vakantie omdat ik zo mijn paard niet durfde achter te laten. Helaas heb ik zelf de oplossing nog niet echt gevonden. Nou ja wel, ze bij mijn moeder aan huis zetten waar ze volop Gras en hooi krijgen. Maar helaas is dat voor mij te ver weg om regelmatig heen te gaan. 24/7 buiten is niet zaligmakend, ik zie het alleen werken als je max 4 paarden hebt die dezelfde voerbehoefte hebben of echt heel veel gras. Als ze een deel van de dag op stal gaan weet je in ieder geval dat ze dan hun rust krijgen en hun eigen eten, mits je dat zelf klaar kan zetten.

tnfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 09:16

Eef_Bam schreef:
Ik wil je vooral een dikke knuffel geven, herken het helaas heel erg. Het geeft zoveel stress als je niet weet of je paard wel genoeg te eten krijgt als je er zelf niet continu heen gaat. Ik wilde op een gegeven moment niet eens meer op vakantie omdat ik zo mijn paard niet durfde achter te laten. Helaas heb ik zelf de oplossing nog niet echt gevonden. Nou ja wel, ze bij mijn moeder aan huis zetten waar ze volop Gras en hooi krijgen. Maar helaas is dat voor mij te ver weg om regelmatig heen te gaan. 24/7 buiten is niet zaligmakend, ik zie het alleen werken als je max 4 paarden hebt die dezelfde voerbehoefte hebben of echt heel veel gras. Als ze een deel van de dag op stal gaan weet je in ieder geval dat ze dan hun rust krijgen en hun eigen eten, mits je dat zelf klaar kan zetten.

Dankjewel... De knuffel is erg gewaardeerd en fijn dat je met mij mee leeft.. Heel lief!! Als het kon zou ik een huis kopen met grond en hem daar neer zetten, maar helaas is dat geen mogelijkheid.. Eeuwige stress om mijn lieve paard, hij verdiend al het goede in de wereld en krijgt dat gewoon buiten mijn macht om niet.. Ik hoop op een wonder.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:28

Ipv hooi kun je wel hooi vervangers geven in een grote ton .grasbrok seniores priores enzo.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:39

Ik heb eens op een stal gestaan waar ik ook zelf hooi bij voerde. Dit hooi lag in mijn tuinhuis en ik nam dan elke avond 2 van die blauwe ikea tassen en deed daar elk 4 plakjes in en nam dat mee. Dan hadden mijn paarden ruim genoeg voor de avond en de nacht. Het was eerst even wat gedoe, maar als je het eenmaal gewend bent dan valt het mee.

tnfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 09:42

Kidde schreef:
Wel zonde om te lezen dat je je doms door vriendinnen hebt laten leiden, maar goed daar ben je nu ook wel achter denk ik. Heb je je nadat stal 7 niet beviel ook weer op de wachtlijst van stal 6 laten zetten? Dat klonk goed toch? Is het geen optie om daar uiteindelijk weer terug naar te gaan?

Na stal 7 ben ik met spoed naar een stal gegaan waar ik ruim 3 jaar (met plezier) heb gestaan, binnen die tijd is stal 6 verkocht en word daar nu iets anders mee gedaan..

tnfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 09:50

Gitana schreef:
Ik heb eens op een stal gestaan waar ik ook zelf hooi bij voerde. Dit hooi lag in mijn tuinhuis en ik nam dan elke avond 2 van die blauwe ikea tassen en deed daar elk 4 plakjes in en nam dat mee. Dan hadden mijn paarden ruim genoeg voor de avond en de nacht. Het was eerst even wat gedoe, maar als je het eenmaal gewend bent dan valt het mee.

Ze haalden het echt uit je slowfeeders.. Hoorde ik dan he.. Zelf niet mee gemaakt, want daarvoor sta ik hier niet lang genoeg en mensen hebben nu ook niet hun eigen hooi wegens die reden.. Ik woon zelf nu in een appartement zonder opslagruimte, dan zou ik een garagebox moeten huren en daar hooi in opslaan en hopen dat mijn stalgenoten het niet uit mijn slowfeeder, hooinet of stal gaan pakken.. Ik heb ook een hele kleine auto, dus ik heb ook geen mogelijkheid het zelf te vervoeren (ook geen trekhaak & geen mogelijkheid ervoor)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:52

Ik herkende het helaas erg goed en mijn pony heeft ook op 9 stallen gestaan in 7 jaar tijd. Om de meest uiteenlopende redenen zijn we weggegaan, van een schreeuwende stal eigenaar, 20cm modder tot een stal eigenaar die haar gewoon irritant vond en ik daardoor weg moest.
De stress die het je geeft is heel intens. Ik schoot ook elke keer in de stress als de stal eigenaar een bericht stuurde of als een stalgenoot een klacht had.

Is het geen idee om je paard op een pensioen stal te zetten? Ik weet niet hoe actief je nog met hem bent maar ik kan me ook voorstellen dat het fijn is om eindelijk rust te hebben na al die jaren heen en weer gezeul en stress.

tnfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 10:14

Amber_anne schreef:
Ik herkende het helaas erg goed en mijn pony heeft ook op 9 stallen gestaan in 7 jaar tijd. Om de meest uiteenlopende redenen zijn we weggegaan, van een schreeuwende stal eigenaar, 20cm modder tot een stal eigenaar die haar gewoon irritant vond en ik daardoor weg moest.
De stress die het je geeft is heel intens. Ik schoot ook elke keer in de stress als de stal eigenaar een bericht stuurde of als een stalgenoot een klacht had.

Is het geen idee om je paard op een pensioen stal te zetten? Ik weet niet hoe actief je nog met hem bent maar ik kan me ook voorstellen dat het fijn is om eindelijk rust te hebben na al die jaren heen en weer gezeul en stress.

Wat naar dat jij dit ook heb meegemaakt.. Echt vreselijk..

Mijn paard is verder nog heel vitaal en vol energie, lijkt ook veel plezier te hebben in wat we doen.. Hij hoeft dus in principe ook niet met pensioen, zou ook zonde zijn om dat voor deze reden te doen. Maar ik snap je meedenken wel en dankjewel daarvoor!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 10:38

Je wilt een eerlijke mening:
Ik lees vooral persoonlijke redenen om te verhuizen. Vriendinnen, reistijd, niet op je gemak voelen, de tijd die de verzorging kost.
De vraag die bij mij opdoemt is wat vind jij nou het belangrijkste: je paard of het hebben van een paard?
Geen enkele stal is ideaal. Kijk naar wat jouw paard nodig heeft. Zoek een stal die daarbij past. Doe goed onderzoek naar die stal en als je paard daar gelukkig is. Laat hem daar gelukkig zijn en neem jouw ongemakken voor lief… of gun je paard iemand die dit alles er wel voor over heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 10:54

Wat een ellende ts. Bijna alles wat je vertelt is heel herkenbaar. Wat mooi en dapper dat je zo veel voor je paard over hebt! Overigens bestaan er nog ontelbaar veel andere problemen die je op pensionstallen zou kunnen hebben. Bijv. wolven in de buurt, dan heb je ook geen rustig moment meer. |(

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 11:16

Wat een gedoe ts, ik leef met je mee. Ik ken en herken de stress, de zoektochten, de veranderingen van stalmanagement etc heel goed. Helaas kom je soms ook pas echt achter de werkelijke gang van zaken of de condities van de terreinen, paddocks en bak vaak pas als je er zelf eenmaal staat en het mee maakt. Het is mij in elk in al die jaren dat ik eigen paarden heb (20 jaar plus) en allerlei stallingsvormen heb meegemaakt, ook heel erg opgevallen dat mijn visie en acceptatie van wat ik redelijk en acceptabel vind voor mijn paard, heel erg kan afwijken van wat pensionhouders maar ook stalgenoten acceptabel vinden. Of willen zien. Dus als jij je ogen niet sluit voor de impact van één of ander op het welzijn van je paard en bepaalde zaken niet wilt accepteren, dan kan het een hele zoektocht zijn. Helaas. Daarmee wil ik dus absoluut niet zeggen dat ik vind dat je te hoge eisen stelt of geen goede beweegredenen hebt voor je verhuizingen, integendeel. Ja,vaak verhuizen is, of kan, stressvol zijn voor je paard en ja, paarden houden van rust, regelmaat etc etc. Ik heb mijn paarden ook vaak verhuisd, helaas ook veelal om vergelijkbare zaken. En ja, ik maakte me ook heel erg zorgen over de impact daarvan op zijn welbevinden. Maarrrr, ik ben héél blij dat ik nooit heb opgegeven en ondertussen alweer bijna een jaar op een plek sta die voor ons écht alle boxen afvinkt. Tevens kan ik wel stellen dat de vele verhuizingen al met al een positieve ontwikkeling hebben gehad op de vorming van mijn huidige paard. Ik heb hem vanaf 1,5 jaar jong en hij is ondertussen 12. Hij heeft nooit in de opfok gestaan, maar vanaf koop de eerste jaren aan huis met een paar soortgenoten. Ik heb zijn ontwikkeling van drukke kleuter die aardig kon flippen en driest kon zijn de eerste jaren tot mega stabiele en ontzettend geweldig kuddepaard, heel bewust meegemaakt. Ik ben er van overtuigd dat de verhuizingen hem mentaal robuuster hebben gemaakt en hij zich ondertussen (bijna) overal kan settelen en met (bijna) alle typen paarden weet om te gaan.
Moraal van mijn verhaal: je eigen criteria of maatstaven bijstellen om van het gedoe af te zijn, wellicht ten koste van je paard, zou niet mijn advies zijn. De juiste stalling kan een enorme zoektocht zijn, en houd rekening met mogelijk een fors kostenplaatje qua stallingskosten, voor de écht juiste plek. Maar het gaat je zoveel opleveren, dat het niet alleen is voor je paard maar ook een cadeau aan jezelf!
Hou vast aan je principes en wees reëel vwb reistijd en kosten die de juiste plek met zich mee kan brengen (dus niet binnen 5 km van huis en voor een dubbeltje op de eerste rang).

tnfd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 11:46

Katootje7791 schreef:
Wat een gedoe ts, ik leef met je mee. Ik ken en herken de stress, de zoektochten, de veranderingen van stalmanagement etc heel goed. Helaas kom je soms ook pas echt achter de werkelijke gang van zaken of de condities van de terreinen, paddocks en bak vaak pas als je er zelf eenmaal staat en het mee maakt. Het is mij in elk in al die jaren dat ik eigen paarden heb (20 jaar plus) en allerlei stallingsvormen heb meegemaakt, ook heel erg opgevallen dat mijn visie en acceptatie van wat ik redelijk en acceptabel vind voor mijn paard, heel erg kan afwijken van wat pensionhouders maar ook stalgenoten acceptabel vinden. Of willen zien. Dus als jij je ogen niet sluit voor de impact van één of ander op het welzijn van je paard en bepaalde zaken niet wilt accepteren, dan kan het een hele zoektocht zijn. Helaas. Daarmee wil ik dus absoluut niet zeggen dat ik vind dat je te hoge eisen stelt of geen goede beweegredenen hebt voor je verhuizingen, integendeel. Ja,vaak verhuizen is, of kan, stressvol zijn voor je paard en ja, paarden houden van rust, regelmaat etc etc. Ik heb mijn paarden ook vaak verhuisd, helaas ook veelal om vergelijkbare zaken. En ja, ik maakte me ook heel erg zorgen over de impact daarvan op zijn welbevinden. Maarrrr, ik ben héél blij dat ik nooit heb opgegeven en ondertussen alweer bijna een jaar op een plek sta die voor ons écht alle boxen afvinkt. Tevens kan ik wel stellen dat de vele verhuizingen al met al een positieve ontwikkeling hebben gehad op de vorming van mijn huidige paard. Ik heb hem vanaf 1,5 jaar jong en hij is ondertussen 12. Hij heeft nooit in de opfok gestaan, maar vanaf koop de eerste jaren aan huis met een paar soortgenoten. Ik heb zijn ontwikkeling van drukke kleuter die aardig kon flippen en driest kon zijn de eerste jaren tot mega stabiele en ontzettend geweldig kuddepaard, heel bewust meegemaakt. Ik ben er van overtuigd dat de verhuizingen hem mentaal robuuster hebben gemaakt en hij zich ondertussen (bijna) overal kan settelen en met (bijna) alle typen paarden weet om te gaan.
Moraal van mijn verhaal: je eigen criteria of maatstaven bijstellen om van het gedoe af te zijn, wellicht ten koste van je paard, zou niet mijn advies zijn. De juiste stalling kan een enorme zoektocht zijn, en houd rekening met mogelijk een fors kostenplaatje qua stallingskosten, voor de écht juiste plek. Maar het gaat je zoveel opleveren, dat het niet alleen is voor je paard maar ook een cadeau aan jezelf!
Hou vast aan je principes en wees reëel vwb reistijd en kosten die de juiste plek met zich mee kan brengen (dus niet binnen 5 km van huis en voor een dubbeltje op de eerste rang).

Jeetje, bedankt voor deze wijsheid en het begrip. Dit voelt heel fijn. Ik heb voornamelijk in het verleden toen ik jong en (redelijk) ontwetend was ook echt wel fouten gemaakt. Neem het verhuizen door of samen met vriendinnen.. Maar het overgrote deel heb ik gedaan om het voor mijn paard zo comfortabel mogelijk te maken en zijn gezondheid in acht te houden. Ik hoop met heel mijn hart dat het hier in positieve zin gaat veranderen, maar voer en met name hooi is gewoon zo belangrijk voor een paard.. Hij zou het eigenlijk onbeperkt mogen en moeten krijgen vanwege zijn leeftijd, zijn bouw en behoeftes. Vaak word dit ook aangeboden en houden ze zich er niet aan, helaas.. Nogmaals echt heel erg bedankt! Het is echt niet makkelijk

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:01

Is dat zo TS?
Ik heb de redenen voor vertrek even kort samengevat.
1. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze
2. Zelf Niet op je gemak
3. Achteraf bezien niet doordachte stalkeuze
4. Vriendin boven welzijn paard gesteld
5. Teveel klusjes op stal
6. Vriendin boven welzijn paard
7. Het gevolg van de keuze bij 6.
8. Teveel klusjes
9. Teveel reizen
10. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze
11. Stal 9, perfect voor je paard maar reistijd
12. Gewijzigde omstandigheden op stal.
13. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze.

5 van de 13x ben je verhuisd in het belang van jouw paard. Alle overige keren ben je verhuisd omdat het jou beter uitkomt.

Het is inmiddels duidelijk dat jouw paard niet in een 24/7 concept past of in een grote kudde. Dat is na al dat geleur met hem is dat natuurlijk ook niet zo vreemd.
Oudere paarden worden daarnaast op enig moment zo wie zo niet meer goed opgenomen in de groep.
Dat hij hier niet kan blijven is duidelijk. Dus ga nog 1x op zoek naar een concept dat bij je paard past en neem alle ongemakken voor jezelf voor de laatste paar jaar voor lief.

En mss een overweging. Als je niet dagelijks rijdt en hij perfect gelukkig is en verzorgd wordt op stal 9, waarom daar dan niet naar terug?
Ik ken de reistijd niet maar mijn paard staat bijv. op 35-40 minuten rijden van stal.. niet altijd handig maar het is voor hem de beste plek dus ik neem de dagelijkse reistijd voor lief.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:27

Als je zelf ook nog andere verplichtingen hebt zoals studie of werk, dan is het vrijwel onmogelijk om elke dag of zelfs 2 keer per dag naar een verafgelegen stalling te gaan om je paard (gedeeltelijk) zelf te gaan verzorgen. Daar wordt door stalhouders en mensen die er vlakbij wonen vaak veel te gemakkelijk over gedacht. Soms ook wordt volpension wel beloofd maar komt het er in de praktijk op neer dat je toch nog heel veel zelf moet doen.