De komende twee weken worden weer erg warm. Elke dag boven de 25 en een paar dagen rond de 30.
Wat doet iedereen met hun paarden als het deze temperatuur is? Mijne krijgt vaker een wasbeurtje en we maken regelmatig een wandeling van 30-60 minuten ipv rijden. Op hele warme dagen staat ze gewoon buiten en blijf ik wel eens thuis...
Zelf vind ik het lastig om vroeg op te staan wegens mijn extreme vermoeidheid, en laat in de avond maak ik mijn ouders niet blij mee als ik dan om 10 uur pas thuis ben. Welke beiden wel fijn zijn wil ik een keer rijden.
Ben benieuwd naar wat de rest hier doet met de hitte en hun paarden! En of er een groot verschil zit tussen de mensen die paarden aan/dicht bij huis hebben, en de mensen die hun paard verder weg hebben staan. Mijne staat op 20-25 minuten fiets afstand dus dat duurt ook nog wel even... gelukkig binnenkort nog maar 10 minuten!
Helaas moet ik gewoon paarden verzorgen en dat gaat gewoon door Verder verandert er weinig. Een paar dagen warmte bij ons gelukkig niet gigantisch op, hopelijk zijn de nachten ook nog koel zat
Wij gaan vaak even naar het meertje (verstopt in het bos, 5 min lopen). Daar willen beide altijd zwemmen, dus ik doe verplicht mee. Verder uiteraard schaduw, dus op de wei (meer schaduw door bomen, schuilstal in de paddock vind ik niet genoeg). Zelf heb ik er geen last van. Ga gewoon overdag.
Ligt ook aan m’n diensten (werk onregelmatig) maar anders ben ik er soms erg vroeg zodat ik dan nog wat kan doen met hem, voor de warmte. Anders is het alleen afspuiten, rustige wandeling in de avond bijv.
Sterrebell
Geplaatst: 09-08-25 21:58
Ze krijgen een ander stuk schaduw wei en mogelijk gaan we een uurtje vroeger wandelen. En misschien een keer afspuiten. Weinig anders dus eigenlijk..
Boven de 25 graden passen we het werk aan en lekker afdouchen na het rijden, boven de 30 wordt er niet gereden en alleen afdouchen. Verder geen wijzigingen klusjes moeten toch gebeuren.
Lieser
Geplaatst: 10-08-25 07:41
Wesseltje schreef:
De klusjes blijven ongewijzigd, dus die doe ik gewoon uit het werk. Verder krijgen de paarden boven de 25 graden vrij.
Dat is hier ook. De klusjes zo vroeg mogelijk, omdat ik zelf ook niet tegen de warmte kan.
Es_ther
Geplaatst: 10-08-25 08:07
Klusjes gewoon vroeg in de ochtend, of later op de avond. En die van mij is met pensioen, dus die hoeft alleen maar te eten en mooi te wezen .
Ik werk in de paarden en ik begin vroeger, rond 7. Na het hooi voeren gaan ze allemaal twee uurtjes naar buiten. En daarna op stal met de waaiers aan. De eigenaar zet ze dan in de avond nog naar buiten. Ze rijden ook zelf pas na 5 uur.
Ik doe meestal zo vroeg mogelijk wat met de paarden (rustig aan) en dan krijgen ze gewoon een douche of worden afgesponsd daarna. Bij extreme hitte krijgen ze vrij. Paarden zelf staan gewoon buiten met schuilstal en schaduw.
Lekker afspoelen 'S middags binnen zetten Wandelrondje van 30 a 45 minuten In de ochtend of de avond een bosrit(je); lekker in de schaduw van de bomen. Paard bepaalt tempo. In de bak rijden of longeren als het heet is doe ik niet.
Alles gaat hier thuis zoveel mogelijk gewoon door. 's Middags staat alles binnen en rijden/longeren doen we aan de randen van de dag. Ben wel benieuwd of de wedstrijden doorgaan deze week, wou eigenlijk nog wel op pad ....
office
Geplaatst: 10-08-25 23:04
Ik merk het aan de paarden waar de een niks aangeeft is de oudste zichtbaar minder bestand tegen bewegen in de warmte .Echt zwaarder ademen en langzaam lopen dus die krijgt alleen een lekker hapje in het weiland met warmer weer.Het moet wel leuk blijven .Trouwens als het boven de zeg 25 graden wordt heb ik zelf ook wat minder zin in lange broek en rijlaarzen.Stap rondje met barebackpad en korte broek is wel leuk .
Ik verander niks aan mijn ritme (ben ook geen ochtendmens) maar train verder niet met mijn paarden dus ze kunnen echt doen wat ze willen. Ze hebben een ruimte inloopstal met waaiers beschikbaar, een zandpaddock waar vanaf de middag schaduw is en een looptrack van 5000m2 waar ook altijd schaduw is. Ik doe ze voor mn werk even douchen en mijn man doet dat nogmaals gedurende dag en eind vd dag ik nogmaals. Dat wordt erg gewaardeerd merk ik. Hooi bied ik binnen aan en buiten kunnen ze gras, struiken en bomen eten.
Ik ga 's avonds na het werk altijd naar stal, dus dat is niet anders. Gelukkig waait het hier altijd waardoor het goed te doen is. Waarschijnlijk een keertje naar het zwemmeertje toe, wat hobbelen op een barebackpad en gewoon een keer rustig aan wat dressuurmatig aan de gang. Zondag een cross op de planning, dus ik zet hem niet de hele week stil. Gelukkig lijkt het zondag weer 23 graden te zijn.
Duhelo
Geplaatst: Gisteren, 13:51
Ik mest uit, vul water, hang hooi rond, douche de paarden als ze er zin in hebben. En ALS ik rij is het 's avonds na 20 uur aangepast rustig werk (of neem ik dat moment om aan de hand nieuwe dingen aan te leren.) Maar meestal ben ik zelf niet veel waard met temperaturen boven de 27 graden en al zeker niet in de zon, dus alles heeft meestal vakantie.
Lusitana
Geplaatst: Gisteren, 14:24
30 graden is hier normaal in de zomer en met regelmaat gaat het tegen en soms over de 40. Maar minder vocht in de lucht, dus het voelt anders. Als ik wil rijden doe ik het vroeg in de ochtend of ´s avonds. Ik heb ze aan huis. ´s Morgens zo vroeg mogelijk na het honden uitlaten uitmesten en het hooi al in de stal doen. Voor de rest zijn ze gewoon buiten, er is plenty schaduw en ik vul de watertrog twee of drie eer per dag bij zodat ze lekker koel water hebben.
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
hier op stal is het juist heter dan buiten (met bomen). ik sta op pension. dus alleen rijden. dat doe ik dan of s avonds, of wat minder. dan alleen ff poetsen en afspoelen
xPabloBokt
Fotograaf
Geplaatst: Gisteren, 15:10
Ik heb bijrijdpaarden, ik ga er morgenavond sowieso niet op. Denk dat ik afhankelijk van hoe warm het 's avonds nog is met eentje überhaupt niet ga werken, die zet ik denk ik even lekker onder de douche en dan stap ik haar droog. Die andere mogelijk nog kalmpjes aan de longe, maar meer ook niet en dan daarna ook even lekker onder de douche en droogstappen.
xYaartje
Geplaatst: Gisteren, 15:27
Mijn pony's gaan ivm geen schaduw op de wei overdag naar binnen vanaf morgen t/m vrijdag en dan 's nachts naar buiten. De andere dieren blijven wel buiten, maar hebben schaduw. De pony's afspoelen doe ik eigenlijk alleen als ik het idee heb dat het echt nodig is. Qua tijden verander ik niet veel. Ik ben toch altijd al in de ochtend op stal. Trainen doe ik uiteraard niet. Nu is mijn mini nog te jong (2.5) en mijn Shet net hersteld van HB. Die mag nog even vakantie houden.
Morgenochtend en donderdagochtend sta ik wel om half 6 op ivm ik dan ook nog help bij vrijwilligerswerk in de ochtend (is ook met paarden). Dan doe ik eerst alles op stal en fiets daarna die kant op.
Ik zeg alle intensieve bezigheden als lessen af boven de 30 graden en longeer of rijd waar mogelijk vroeg in de ochtend. Is dit niet mogelijk dan krijgen ze lekker vrij. Waar ik zin en tijd heb om naar buiten te gaan zet ik degenen die het fijn vinden eens extra onder de kraan.