Ronde voerruif ongeluk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mendy_29

Ronde voerruif ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 00:06

Hoi,

Hier lees je wat het paard van mijn vriendin is overkomen door zo’n grote voer ruif:

* knip *
Zijn er meer mensen die hiermee problemen hebben (gehad)?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-07-25 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link naar crowdfunding verwijderd

lizy29

Re: Ronde voerruif ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 00:08

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten ruiven dus hier is echt niets over te zeggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 00:13

Ik TEM even, want dit komt meer over als een oproep tot doneren, en dat is niet toegestaan op bokt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 00:21

Nee maar als me dat zou gebeuren zou ik geen topic aanmaken op een forum om te bedelen voor geld.

Als ik een operatie als deze niet zou kunnen betalen dan liet ik het paard inslapen. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 07:31

Dit komt een beetje over alsof je dit topic opent om geld bij elkaar te verzamelen en dat is niet toegestaan op bokt.

Maar over kaakbreuken: ik heb een ruin gehad die in een Cortonbox met zo'n neerklapbaar hekje zijn kaak gebroken heeft gehad omdat hij ging spelen met dat neergeklapte hekje. En toen bleef hangen.
Ik ben er mee naar Emmeloord geweest, en daar zagen ze WEKELIJKS hetzelfde type breuk van zo'n hekje. Dus ja, het komt veel voor. En als het dan via een voerruif ook voor komt, het verbaast me niets. Maar je hoort het dus weinig, maar komt echt wel voor. Echter klinkt het hier ook als een gewoon dom ongeluk. En tja, paarden krijgen net als andere dieren en mensen wel eens ongelukken.

Ik vind echter ook dat je voordat je een traject van een operatie ingaat eerst zelf de geldzaken op orde moet hebben. Zo niet, inslapen is zeker in deze geen paardonwaardig einde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 07:41

Ik vraag me af of het bedrijf waar het paard staat niet aansprakelijk is voor een deel van de kosten?

Maar paarden krijgen de gekste dingen met zichzelf uitgespookt. Helaas.

Veel beterschap :knuffel:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:04

Ja ik weet er alles van, geen voer ruif,maar waarschijnlijk een trap tegen het hoofd.
en mijn Welsh ruin had zijn onderkaak gebroken.
Gezien zijn leeftijd van 29 en de gecompliceerde breuk heb ik wel voor inslapen gekozen toen.

Mendy, hopelijk hersteld het paard van je vriendin goed :(:)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:00

Als je geen geld hebt, begin je niet aan zo'n operatie. Of je gaat nu extra werken.
Niet bedelen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:08

Er staat in het verhaal dat de eigenaar de operatie sowieso ging doen maar dat de crowdfuning (opgestart door iemand anders) het dragelijker maakt.
Ik heb geen ervaring met hooiruiven maar vind het enge dingen. Hopelijk hersteld het paard volledig en heeft het niet teveel pijn tijdens de revalidatie

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:11

We waren laatst op de kliniek toen er gebeld werd in verband met een kaakbreuk. Toen vertelde de da dat de meest voorkomende oorzaak is dat het paard het touw of kettinkje waarmee ie vast staat in de mond neemt, schrikt, hoofd met een ruk omhoog doet en zo zijn eigen kaak breekt :(

Dus wat DP al zegt, ze krijgen de gekste dingen met zichzelf uitgespookt.

Beterschap

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:18

Wat een verhaal joh! Maar als dit bij de hengstenboer gebeurd is , is er dan niet ook sprake van een (financiële)verantwoordelijkheid bij hun?
Ik denk dat het sowieso de moeite is om rechtsbijstand in te schakelen hiervoor.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:23

Ik vind overigens de reacties hier erg bot.
Meisje brengt haar paard naar de hengst om te laten dekken, daar gebeurt een ongeluk en ze wordt gebeld om haar paard in te laten slapen voor iets wat toch operabel lijkt.
Vriendin opent een Gofundme, en nu zit iedereen te zeiken dat ze maar geld moest hebben voordat ze aan een operatie begint?

Dit is geen vooruitgeplande operatie, maar dikke vette pech. Lekker empatisch zijn we met zijn allen zeg. Bah. Ik hoop dat jullie dieren niets ernstigs overkomt want dan pas voel je hoe medogenloos sommige reacties kunnen overkomen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:25

Ik denk dat dit topic een hele andere lading zou hebben als de uitleg van het gebeuren in de tekst had gestaan ipv enkel een link....
Daarbij ben ik ook wel heel benieuwd naar een foto van die bewuste gevaarlijke ruif.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:28

Bowo schreef:
Ik denk dat dit topic een hele andere lading zou hebben als de uitleg van het gebeuren in de tekst had gestaan ipv enkel een link....
Daarbij ben ik ook wel heel benieuwd naar een foto van die bewuste gevaarlijke ruif.

Oh ja mee eens hoor, zeker omdat TS zich hier ook speciaal voor aangemeld heeft en dit haar eerste bericht op Bokt is.
Mijn eerste gedachte was dan ook, daar heb je weer zo'n bedel topic.

Neemt niet weg dat ik het verhaal toch gelezen heb en mijn eerste gedachte niet meteen uitgesproken heb.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:31

Bowo schreef:

Dit inderdaad. Natuurlijk is het ontzettend heftig, ik had alleen een link verwacht naar de ruif ipv de crowdfundingsactie. Het komt nu meer over als bedelen. Daarbij is dit volgens mij zo ook niet toegestaan op bokt en mag het alleen in he onderschrift. Overigens heb ik zelf ook een keer een onverwachte operatie gehad van een paar duizend euro. Ik ben van mening dat je altijd een noodpotje moet hebben. Bij paarden zijn de meeste operaties wel onverwacht

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:40

Mendy_29 schreef:
Hoi,

Hier lees je wat het paard van mijn vriendin is overkomen door zo’n grote voer ruif:

Zijn er meer mensen die hiermee problemen hebben (gehad)?

Tot nu toe niet, maar ik lees nergens om welke ruif het gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:42

Het is in mijn ogen gewoon een bedeltopic en zou dus gewoon weg moeten. In ieder geval de link weg.

En in mijn ogen bedel je niet om geld voor een operatie van je huisdier. Je hebt de keuze gemaakt om niet in te slapen, dan moet je er ook voor staan.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:46

Welkom op Bokt waar je ongevraagd weer lelijke meningen krijgt. Zouden ze toch eens mensen voor moeten blokkeren, gezelliger wordt het er niet op.

Super sneu als je zoiets overkomt, super goede actie. Ben ook heel benieuwd hoe de ruif er uit ziet waar dit bij gebeurd is. En indd, ik zou wel kijken of je iets met aansprakelijkstelling kan doen of nalatigheid.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:47

germie schreef:
Het is in mijn ogen gewoon een bedeltopic en zou dus gewoon weg moeten. In ieder geval de link weg.

En in mijn ogen bedel je niet om geld voor een operatie van je huisdier. Je hebt de keuze gemaakt om niet in te slapen, dan moet je er ook voor staan.

totaal irrelevant, hier wordt niet omgevraagd dus houd dit soort meningen voor je.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:48

Het is hartstikke relevant en daarbij mogen bedelacties niet op Bokt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:54

MarlindeRooz schreef:
Het is hartstikke relevant en daarbij mogen bedelacties niet op Bokt.

Precies. Zonder de link was het prima geweest, maar met de link is het een bedeltopic. Zeker als het je eerste bericht is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:04

Wat betreft eventuele verantwoording bij de stalhouder. ik denk het niet.
Je brengt je paard daar zélf heen en ziet hoe het eruit ziet, je ziet die ruif en andere dieren. Je neemt dan gewoon aan dat het oke is.
Dat er dan een dom ongeluk gebeurt kan zowel de stalhouder als eigenaar niks aan doen.

Hier staan 110 veulens in opfok van 0 tot 3 jaar, hengsten en merries. Ook daar staan hooiruiven in de paddocks, goedgekeurde opfokrekken waar ze met de hoofden door staan, weilanden zonder draad met sloten met zandbodems waar ze niet in vast kunnen zitten. De hekken zijn de juiste hekken voor paarden.

En toch gebeuren er gekke dingen soms die je niet kunt verklaren met die dieren..... ze lopen complete hekken eruit....kunnen vastzitten met een hoofd of hoef....en je begrijpt er niks van.
2x per dag controle door personeel
Het zou niet fair zijn dat voor elk ding de stalhouder aansprakelijk wordt gesteld. Het wordt altijd netjes opgelost

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:38

in hoeverre het rechtsgeldig alla, maar je tekent ervoor dat je merrie op eigen verantwoordelijkheid daar staat en dat de hengstenhouder niet aansprakelijk is. Er is ook niet tijdens een handeling iets gebeurd, maar 'gewoon' op de weide. Anyways, informeren kan nooit kwaad.

Die röntgenfoto in de link ziet er trouwens wel bizar uit, want het is de bovenkaak die o.a. volledig door is. Spoedig herstel gewenst.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:40

Miss_Mii21 schreef:
Welkom op Bokt waar je ongevraagd weer lelijke meningen krijgt. Zouden ze toch eens mensen voor moeten blokkeren, gezelliger wordt het er niet op.

Super sneu als je zoiets overkomt, super goede actie. Ben ook heel benieuwd hoe de ruif er uit ziet waar dit bij gebeurd is. En indd, ik zou wel khijken of je iets met aansprakelijkstelling kan doen of nalatigheid.

Ik ben het met die ongevraagde meningen eens. En super goede actie? Niet dus waarom moet een ander geld geven voor haar paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:46

Je zit op een forum, dus krijg je verschillende meningen te horen, ook die niet jouw mening zijn. Dat mag, en daar kun je niemand om blokkeren. Dat kan als die beledigend of scheldend zijn, maar die zitten er in dit topic niet.

Het is en blijft gewoon niet toegestaan om in een topic om geld te vragen. En daar gaat het om. Was dat niet gedaan, dan waren de reacties ook anders geweest. En ik vind in het algemeen dat de reacties netjes zijn. Er wordt alleen gevallen over het geld vragen, want dat hoort gewoon niet.