Wanneer eigen spullen kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnehoed

Wanneer eigen spullen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:59

Hoihoi!
Vanochtend heb ik voor het eerst in 15 jaar weer een paardrijles gehad! *\o/*

Nu ben ik een persoon die overenthousiast kan zijn met het aanschaffen van spullen voor nieuwe hobby's. Ik heb niets aangeschaft voor de les omdat ik wilde weten of ik "het gevoel" nog had, maar ik wil zeker door. Voor de eerste les heb ik laarzen en een cap van de manage geleend en gewoon in een oude spijkerbroek gereden.
Is het normaal dat je eigen spullen koopt als je weet dat je door wilt, of is het gebruikelijk om nog even te wachten? Ik denk dan aan laarzen, cap, rijbroek, handschoenen. Wat is normaal en noodzakelijk om zelf mee te nemen?
Vroeger als kind had ik ook mijn eigen borstelzet voor de manegepaarden, volgens mij echt totaal overbodig omdat er 1000 borstels rondslingeren. :')
Maar voor laarzen en cap lijkt het me ook wat hygiënischer om eigen spullen te hebben, en een rijbroek sowieso comfortabeler.

Ik laat me graag wijzer maken op het gebied van gebruiken/etiquette. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wanneer eigen spullen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:07

Rijbroek zou ik idd aanschaffen, misschien wel even 2 voor het gemak. Als er daar borstels genoeg zijn hoef je die niet perse te kopen. Ze hebben niet toevallig allemaal eigen borstels? De paarden bedoel ik? Cap zou ik ook zeker kopen. Handschoenen zijn idd ook handig.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:12

Sowieso een cap! En rijlaarzen en een rijbroek zou ik doen. Handschoenen vind ik zelf ook altijd erg fijn, maar is geen must.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:17

Kleding zeker, veiligheidsbeugels misschien, rest eigenlijk niet. Je loopt vrij snel tegen hygiene dingen aan met eigen borstels etc. Niet iedere manege laat dat nog toe, zeker niet als er een keer iets van schimmel oid uitgebroken is en elk paard eigen borstelset redelijk essentieel wordt. Ze kunnen er niet van op aan dat de klanten enkel altijd hetzelfde paard met hun borstels borstelen en die ook schoon houden zoals nodig.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 18:21

Ah, ik zag inderdaad bij alle stallen van de manegepaarden borstels liggen, die zullen dan specifiek voor dat paard bedoeld zijn. Logisch eigenlijk, i.v.m. hygiëne. Bedankt voor de toelichting! :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:47

Een cap, laarzen of jodphurs met chaps en een (of meerdere) rijbroek(en) zou ik zeker aanschaffen. Zelf heb ik ook een zweep gekocht, omdat die van de manege van ellende aan elkaar hingen.
Voor in de winter had ik handschoenen, omdat anders mijn handen in ijsklompjes veranderden. In de zomer rijd ik zonder.
Verder heb ik voor het rijden op de manege eigenlijk nooit wat aanschaft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:52

Wat fijn dat de les goed is bevallen en je lekker enthousiast bent geworden.

Kleding en cap zou ik zeker zelf kopen.
En dat hoeft echt niet duur te zijn voor goed.
Ook de cap niet, wat hier in de winkel ligt heeft een veilig keurmerk.
Het moet je lekker zitten.

En de rest heb je niet nodig. Kan altijd nog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:50

Wat leuk dat je het paardrijden weer gaat oppakken! Cap en rijbroek zijn handig om zelf te hebben. Daarnaast zijn rijlaarzen of judphurs met chaps als je dat fijner vind ook goed om zelf te hebben. Je kan later nog kijken naar een jas, een shirt of trui als je dat liever alleen voor bij de paarden gebruikt, maar dat is niet nodig als je je dagelijkse kleren ook bij de paarden wilt gebruiken.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 20:06

Fijn dat zoveel mensen reageren, bedankt! Ik zal in ieder geval kijken voor laarzen, een rijbroek en cap. Qua bovenkleding gebruik ik voorlopig wel mijn "hondenkleding". :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:54

Wat leuk dat je de smaak weer te pakken lijkt te krijgen!

Ik zou inderdaad zeker eens lekker naar een fijne ruitershop gaan en daar een comfortabel zittende cap, rijlaarzen en rijbroek aanschaffen. Of lage laarsjes en mini-chaps als je dat fijner vindt en dat gewoon mag op de manege.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:57

Op de cap na kun je misschien ook tweedehands kijken :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:06

welmoedz schreef:
Op de cap na kun je misschien ook tweedehands kijken :)

Dit idd zal ik doen en dan eventueel later nieuw kopen of lekker 2e hand blijven kopen ( ik doe beide :')

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:16

Ik zou een bezoekje aan de Decathlon brengen als ik jou was :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:18

Tweedehands laarzen vind ik ook smerig hoor....daar zit een ander met zweetpoten in en als je pech hebt loop je er ook nog een voetschimmel van op ofzo :r

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:34

Persoonlijk zou ik nooit een tweedehands cap kopen, gewoon omdat je nooit zeker weet wat hij allemaal al beleefd heeft. Ik kan Kramer aanraden voor rijbroeken, caps, handschoenen enz.! Niet duur, goede kwaliteit en veel keuze. Ik weet niet waar in Overijssel je zit, maar misschien is er wel eentje op redelijke afstand van jou zodat je zelf even naar de winkel toe kunt om te passen. Vind ik toch altijd fijner dan online kopen, vooral met een cap.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:36

Cap is het laatste wat ik tweedehands zou kopen.
Je weet nooit of iemand hem heeft laten vallen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:42

Doe waar jij je goed bij voelt, maar het hoeft niet overhaast. Zeker omdat je nu cap en laarzen kan lenen. Dan kun je tijd nemen om te zoeken wat jou past.
Veel plezier gewenst met het rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:44

DuoPenotti schreef:
Cap is het laatste wat ik tweedehands zou kopen.
Je weet nooit of iemand hem heeft laten vallen.

Dat ook :j

En laarzen en cap kan je niet goed wassen en dan zit je in andermans zweet en schilfers te smoren, bleh.

Kleding helemaal prima. Dat was je en het is schoon. Maar ook daarbij is het wel zonde als je na 3 tweedehands rijbroeken nog steeds geen comfortabele pasvorm hebt en dan alsnog maar naar de winkel gaat :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-07-25 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:45

Heel eerlijk: een geleende cap van de manege zou ik ook niet op vertrouwen. Iedereen kan hem gebruiken, dus iedereen kan hem hebben laten vallen. En heel hygiënisch vind ik het ook niet, als iedereen hem maar op kan zetten. Laarzen eigenlijk net zo, maar dat zou ik dan nog liever doen dan een cap.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:45

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 00:41

Als je weet dat je door gaat, als weer net zo dol enthousiast bent als vroeger: Sowieso investeren in een fijne broek, rijlaarzen/ chaps, cap.

En als je kunt veroorloven: gewoon nog meer aanschaffen voor je fantastisch leuke hobby!

Het is je hobby, waar je lekker van mag genieten en als jij blij wordt van een mooi rij-vest, een leuk dekje, roze rijsokken etc: hou je niet in!

Geniet ervan, zoek wat leuks uit, maak leuk verjaardag verlanglijstjes, vraag iets speciaals onder de kerstboom.

“Calvinistische aanpak” mag uiteraard ook. Maar als je Penny hart weer hard gaat bonzen zou ik je aanmoedigen om daar ook lekker van te genieten als dat kan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 07:08

Maar misschien vind ts het heerlijk om naar de ruitersportzaak te gaan en nieuw te kopen.
Dat is het voordeel van als volwassene weer gaan rijden, je groeit er niet meer uit. :D

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 08:43

DuoPenotti schreef:
Maar misschien vind ts het heerlijk om naar de ruitersportzaak te gaan en nieuw te kopen.
Dat is het voordeel van als volwassene weer gaan rijden, je groeit er niet meer uit. :D

Uiteindelijk ben ik wel iemand die houd van mooie spulletjes kopen: :D Of dat nieuw of gebruikt is maakt mij minder uit, ik investeer graag in kwalitatieve gebruikte spullen/kleding. Alleen voor een cap en laarzen vind ik dat een minder prettig idee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:55

Cap en laarzen zou ik idd gewoon nieuw kopen, dan zit het ook helemaal zoals jij het prettig vindt.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:21

Ik zou inderdaad een cap en laarzen zelf kopen. Ik geef zelf les op een manege en daar heeft iedereen zelf wel laarzen en een cap. Deze kunnen ze bij een eerste les wel lenen, maar daarna wordt wel verwacht dat iemand dit zelf aanschaft. Daarnaast een rijbroek of rijlegging is wel zo fijn.

Een bodyprotector (bijv. tweedehands) adviseren we ook bij de kleine kinderen. We zien dat minstens de helft van onze lessers onder de 10 jaar wel een bodyprotector draagt in de lessen. Daarnaast zijn handschoentjes een mogelijkheid. En een aantal lessers hebben zelf een tasje borstels of een halstertouw dat ze meenemen, maar de spullen voor de manegepony's worden in principe door ons als manege gefaciliteerd.