Wat te doen, paarden verkopen of houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje02

Wat te doen, paarden verkopen of houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 19:12

hallo allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik zo'n vraag hier stel, maar ik weet het niet meer, en ik heb helaas niemand in mijn kringen die mij hiermee kan helpen.

Even wat achtergrond informatie: ik heb twee paarden. Eentje (paard 1) heb ik al 5 jaar, en paard 2 heb ik begin dit jaar aangekocht.

Begin dit jaar hebben ik en betrokkenen besloten het huis te verkopen en naar het buitenland te verhuizen met de paarden, aangezien mijn grootste droom altijd was om paarden aan huis te hebben. Huis is verkocht geworden en plannen waren helemaal rond, verschillende vakanties naar desbetreffende land gemaakt, omgeving waar we heen wilden uitgekozen, huis op de markt gezet, en niet veel later huis verkocht.

Aangezien plannen zo goed als definitely waren rustig hier in Nederland opzoek gegaan naar een tweede paard (paard 2) omdat je natuurlijk niet maar een paard kan hebben. Hier is paard 2 op mijn pad gekomen, en dit paard paste perfect.
Alles leek helemaal super. Ik huur een wei met contract tot oktober, die ze niet willen verlengen, opzich prima aangezien we in augustus/September wouden verhuizen.

Maar nu komt het. Betrokkenen hebben mij dus op heel korte termijn en plots laten weten dat de verhuizing niet meer gaat gebeuren, en hebben een klein huis hier in de buurt gekocht zonder overleg. Opeens zat ik zonder weide voor mijn paarden. Alles afgebeld, iedere stal, iedere boer, iedereen die ik ken met een weide, niemand heeft plek voor (beide) paarden, soms wel voor een van de twee maar nooit voor beide, óf het is aan de zeer prijzige kant (350+ kaal per paard) wat ik in mijn eentje moeilijk kan opbrengen, zie, het zou wel kunnen, maar dan wordt alles ontzettend krap.
Nu zijn er enkele opties die door mijn hoofd spoken:

1. Een of beide paarden verkopen. Dit gaat mij heel erg aan het hart. Uiteraard denkt iedereen "niemand verzorgd ze zo goed als ik" en uiteraard ben ik niet de enige die goed voor ze kan zorgen, maar hoe weet ik nu zeker dat iemand ze goed zou verzorgen en goed is voor ze. Ze zijn heel erg op elkaar gestelt, apart verkopen breekt mijn hart, maar het is zo'n ongewoon duo dat een koper voor beide vinden hoogswaarschijnlijk niet gaat lukken . Of iemand verkoopt er eentje naderhand toch. Ik heb nog nooit een dier weggedaan, dus heb absoluut geen idee hoe ik daarop zou reageren. Nu brengt het in ieder geval tranen in mijn ogen.

2. Ze naar frankrijk sturen voor onbepaalde tijd. Dit is een stuk goedkoper en kan ik betalen. Ook dit ligt me zwaar aan het hart. Eentje is nogal gevoelig voor vanalles en ook erg mensgericht, deze wilt echt alleen maar knuffels. Ik weet niet hoe deze het zou doen in frankrijk. Ook deze optie laat mij huilen. Ik weet daarbij ook niet of dot niet juist moeilijker is, omdat ze wel in mijn leven zijn maar ik ze eigenlijk bijna nooit meer kan zien.

3. Ik heb misschien (heel misschien) de optie om een stuk grasland in het veld hier te huren (ongeveer 30 minuten van huis, 10 minuten van werk af) volledig kaal, dus moet alles zelf regelen van water/stroom/schuilmogelijkheid/palen/etc. opzich geen probleem, doe ik graag en moet kunnen. Echter, de wolf is hier heel actief en behalve ik die twee keer per dag komt is hier totaal geen zicht op de paarden. Er kan vanalles met ze gebeuren, wat ik heel eng vind.

Als laatste wil ik even kwijt dat ik echt ontzettend van mijn paarden hou, maar ze me, nu, geen plezier meer geven maar enkel verdrietig maken. Dit is voornamelijk door alle kopzorgen die ik nu om ze heb. Ik kan hier echt nachten en dagen van huilen en piekeren.

Dus nu aan jullie, wat zouden jullie doen?

zefiros

Re: Wat te doen, paarden verkopen of houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:41

Klinkt als een moeilijk dilemma.
Ik vind het lastig om in te schatten wie "betrokkenen" zijn. Maakt in principe ook niet uit natuurlijk, maar het leest wat bijzonder.

Optie 4. Nu verhuizen naar twee verschillende stallen. Paarden wennen vast wel weer aan de nieuwe groep. Dan op de wachtlijst bij beide stallen gaan staan en het tweede paard daarheen verhuizen wanneer dat kan?

Er vanuit gaande dat je de kosten van twee paarden in de basis wel kan dragen.

Optie 5. Kijken of je meerdere mensen kan vinden die op het nieuwe stukje wei kunnen komen als dat groot genoeg is en het samen doen.
Vragen of omwonenden een oogje in het zeil houden?

Lijkt mij dat je nu zo veel emoties hebt die door je heen gaan van de hele situatie dat het moeilijk is een goed overwogen keuze te maken. Ik zou de keuze waar mogelijk dus iets uitstellen door bijvoorbeeld twee stallen te huren. Dan kan je even aan het idee wennen en dan kijken of je ze écht allebei kan en wilt houden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:56

Waar stond paard 1 voor het hele verhuisgebeuren? Is het mogelijk daar terug te gaan? Ik zou zelf paard 2 verkopen denk ik. Natuurlijk hangen ze nu heel erg aan elkaar, ze staan samen op een stukje en hebben niemand anders. Maar ik neem aan dat je voor 1 paard meer mogelijkheden hebt en wel een pensionstal oid kunt vinden.
Wat eventueel een optie is, is beide op pension en een betaalde bijrijder zoeken om de kosten wat te minderen.
Een stuk land huren zou ik persoonlijk niet snel doen. Het is maar de vraag of je daar bijv een schuilstal oid neer mag zetten. Dan zit je nog met hekwerk, een paddock maken en als je nog wilt rijden oid is een bak ook handig... dat gaat allemaal gedoe worden en je gaat tegen allemaal regels aanlopen. Mocht je het willen, zorg dat je van tevoren goed weet wat mag en vooral niet mag.

Ik snap niet zo goed waar het plan naar Frankrijk sturen om gaat? Is het dan de bedoeling dat jij op termijn daar gaat wonen? Want zo niet, zie ik daar totaal geen meerwaarde maar dat kan aan mij liggen. Ik zou in elk geval niet verantwoordelijk willen zijn of me voelen als ze daar zonder veel toezicht lopen en ik ze nooit kan zien. Voor wie doe je dat dan? Wie gaat er voor zorgen als er 1 wat mankeert? Als er 1 een wond krijt en 6 weken stalrust en verband nodig heeft, ik noem maar een dwarsstraat? Wat heb jij eraan ze 1 of 2x in het jaar? te zien. Of woon je in belgie en is het een uur of wat bij je vandaan, want dan snap ik het beter.
Maar zo niet, dan denk ik dat je veel teveel vanuit enorme stress denkt? Je paarden heb je voor jouw hobby. En tuurlijk dat mag iets kosten en je moet er goed voor zorgen, maar het moet ook lol en voldoening geven. En in al jouw opties lees ik daar eigenlijk niks over terug, wat die opties voor jou beter maken. Wat wil jij met deze paarden? Behalve het plan aan huis naar ze kijken :+. Ik neem aan dat jij ook plannen en dromen hebt. En het hele verhuisgebeuren valt in duigen, dat is een enorme domper. Maar maak in elk geval keuzes die ook goed zijn voor jou. Ja dat betekent een flinke stap terug doen misschien, maar geef in elk geval niet alles op.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 21-07-25 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 21:05

Dankjulliewel voor de reacties,

Beide paarden wordt eigenlijk niet mee gereden. Ik heb paard 2 nu ongeveer 6 maanden en het heeft me ook echt 6 maanden gekost voordat het paard zich comfortable bij mij voelde. Dus rijden is nog niet gebeurt. Paard 1 kan niet bereden worden.

Paard 1 stond hieral op de zelfde wei voordat ik paard 2 kocht. Hier staat nog een ander paard bij die niet van mij is. Dit paard verhuist in augustus.

Stuk grond wat ik misschien kan huren ligt echt in het veld, dus geen omwonende om een oogje in het zeil te houden.

Betrokkenen zijn mijn man en mijn ouders, we zouden samen een huis kopen. Dit is dus fout gelopen, met vervelende relaties en vervreemding etc. Vandien

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:09

Erg zeg dat je er niet uitkomt met je familie.
Twee paarden helemaal alleen verzorgen op een veld zou ik te zwaar vinden.Tenzij je hulp heb in geval van nood(weer).De gedachte dat ze helemaal van jou afhankelijk zijn en daar zonder toezicht staan dat kost je emotioneel veel energie.
Het beste is als je niks verkoopt en een fijn goedkoop plekje vind tot je in wat rustiger vaarwater terecht komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:13

Ergens op een veld zonder bescherming waar wolven zitten dat vind ik echt af te raden.Is het nu alleen een tijdelijk probleem wat de stalling betreft, zodat het te overbruggen is, tot je ze toch samen aan huis kunt hebben ,of gaat dat helemaal niet meer lukken? Dat snapte ik niet helemaal uit je post.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:23

Poe wat ellendig! Ik kan me goed voorstellen dat eea lastig te overzien is.

Heel praktisch, ik zou terug gaan naar je uitgangssituatie. Paard 2 verkopen en paard 1 houden. Dat is ook aanzienlijk betaalbaarder en je hebt weer wat in je spaarpot voor nood.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 21:29

anjali schreef:
Ergens op een veld zonder bescherming waar wolven zitten dat vind ik echt af te raden.Is het nu alleen een tijdelijk probleem wat de stalling betreft, zodat het te overbruggen is, tot je ze toch samen aan huis kunt hebben ,of gaat dat helemaal niet meer lukken? Dat snapte ik niet helemaal uit je post.

Het gaat helemaal niet meer door, dus ze moeten een permanente nieuwe huisvestiging krijgen.

Ik neig nu ook naar een van de twee verkopen.
Paard 1 mag eigenlijk ook niet volledig op gras, en stond hier op een zelfgemaakte addock paradise. Dus het is ontzettend moeilijk iets geschikts te vinden. Al ben ik ook al blij met iets niet geschiks zolang ze maar ergens kunnen staan.

Ik denk inderdaad ook dat er veel emotie is nu. Doordat ik heel erg in de haren zit met de paarden, maar ook omdat ik 7 maanden heb geleefd en hard gewerkt heb voor een levenslange droom die nu niet meer uitkomt.

Mijn ouders zeggen verkopen van beide paarden en stoppen met paarden met het idee dat als we ooit wel een wei bij het huis kopen ik wel nieuwe paarden kan aankopen. Mijn man zegt ook paarden verkopen als jij dat wilt, anders goedkoopste optie, wat frankrijk is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:48

Als ik het goed begrijp, moeten jij en je man nu op zoek naar woonruimte. Als jullie van plan waren om naar het buitenland te verhuizen, zitten jullie blijkbaar niet vast aan een regio of provincie. Dus draai het om: zoek naar een fijne stal voor je paarden en verhuis dan naar die omgeving.
Of vertrek toch naar het buitenland, maar dan eerst een huurhuis (en zonder afhankelijk te zijn van je ouders).

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 21:53

Lieser schreef:
Als ik het goed begrijp, moeten jij en je man nu op zoek naar woonruimte. Als jullie van plan waren om naar het buitenland te verhuizen, zitten jullie blijkbaar niet vast aan een regio of provincie. Dus draai het om: zoek naar een fijne stal voor je paarden en verhuis dan naar die omgeving.
Of vertrek toch naar het buitenland, maar dan eerst een huurhuis (en zonder afhankelijk te zijn van je ouders).

Wij huren hier een appartment, dus wij hebben we nog woonruimte. Man wilt ook niet meer naar buitenland verhuizen. Elders in nederland zou kunnen, al is huurruimte in nederland vinden niet al te gemakkelijk, maar kan ik eens naar kijken.

Waar wij in het buitenland zouden gaan wonen kon ik kwa werk overgeplaatst worden.
Elders in nederland is dit niet mogelijk helaas.

Ik ben de enige die nog naar het buitenland wilt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:59

Paardje02 schreef:
anjali schreef:

Het gaat helemaal niet meer door, dus ze moeten een permanente nieuwe huisvestiging krijgen.

Ik neig nu ook naar een van de twee verkopen.
Paard 1 mag eigenlijk ook niet volledig op gras, en stond hier op een zelfgemaakte addock paradise. Dus het is ontzettend moeilijk iets geschikts te vinden. Al ben ik ook al blij met iets niet geschiks zolang ze maar ergens kunnen staan.

Ik denk inderdaad ook dat er veel emotie is nu. Doordat ik heel erg in de haren zit met de paarden, maar ook omdat ik 7 maanden heb geleefd en hard gewerkt heb voor een levenslange droom die nu niet meer uitkomt.

Mijn ouders zeggen verkopen van beide paarden en stoppen met paarden met het idee dat als we ooit wel een wei bij het huis kopen ik wel nieuwe paarden kan aankopen. Mijn man zegt ook paarden verkopen als jij dat wilt, anders goedkoopste optie, wat frankrijk is.

Maar als je ze naar Frankrijk doet dan zie je ze toch bijna nooit meer. Dan kun je beter een goedkope stalling in je eigen land (Nederland?) zoeken .Tot je misschien toch een wei bij jullie nieuwe huis kunt kopen. Je weet nooit hoe het leven gaat en dan is het fijner je eigen paarden nog te hebben.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:01

Wat vervelend voor je. Wil je man nog wel? Of loopt dat ook mis? Ik zou in heel NL gaan kijken waar je paarden op pension in een passend paddock gebeuren kan zetten en in de buurt zou kunnen wonen. Of heb je toch nog huisvesting/binding aan een plek?

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 22:04

WillemijnL schreef:
Wat vervelend voor je. Wil je man nog wel? Of loopt dat ook mis? Ik zou in heel NL gaan kijken waar je paarden op pension in een passend paddock gebeuren kan zetten en in de buurt zou kunnen wonen. Of heb je toch nog huisvesting/binding aan een plek?

Mijn man ziet het ook niet meer zo zitten. Iedereen is in een weekend opeens veranderd van gedachte en dit is mij zo medegedeeld geworden.

Wij hebben hier een appartment

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:16

Maar een niet rij baar paard is toch niet te verkopen? Ik denk dat frankrijk niet zo slechte optie is .Al is het om zelf tot rust te komen en er achter te komen wat je wilt. Evt kan je het nieuwe paard wel verkopen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:30

haha1995 schreef:
Maar een niet rij baar paard is toch niet te verkopen? Ik denk dat frankrijk niet zo slechte optie is .Al is het om zelf tot rust te komen en er achter te komen wat je wilt. Evt kan je het nieuwe paard wel verkopen

Dan kun je hem toch beter dichterbij ergens goedkoop zetten? Ik weet dat verschillende Bokkers hun paarden in Frankrijk hebben geplaatst, maar volgens mij gaan die daar geregeld naartoe op vakantie. En ts lijkt nu juist niet meer naar het buitenland te gaan. Je zou dan voor het vervoer en alles (van jezelf en je paarden) toch ook weer veel geld kwijt zijn. In Nederland zijn ook ruststallingen voor paarden die niet meer gereden worden, ik hoor vaak iets over van der Kruis of zo? Wat goed schijnt te zijn.Ergens in Brabant. Het is trouwens nooit goed om als je onder stress staat onomkeerbare beslissingen zoals het verkopen van je paarden te nemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:39

TS, als je je paarden verkoopt ben je die droom ook nog kwijt.

Hebben je ouders en man ook nog aangegeven waaróm ze niet meer willen emigreren?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:42

In welke regio zit je?

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 00:20

Ja dat, in welke regio zoek je? En misschien erg confronterend, maar hoe is je relatie en vooral wat wil je zelf. Je bent 23 volgens je profiel en getrouwd, zo te lezen. Persoonlijk vind ik dat jong. Je moet jezelf en de wereld nog ontdekken. Waarom is je man van gedachten veranderd?
Geef in elk geval je droom niet op. Als je aan het eind van de rit staat wil je gelukkig terugkijken. Zit jezelf niet goed in je vel, lees hier moet je je droom laten varen, kun je ook niets voor een ander beteken. De sterkste mensen weten wat ze willen. Succes. Afhankelijk van de regio kan ik misschien iets betekenen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 01:32

Ik zou inderdaad nu even iets vastigs zoeken voor je paarden, dan maar wat verderweg. Maar eerst weer even wat duidelijkheid zodat je kunt bepalen wat je nu wilt qua wonen. Wat gaat er gebeuren of blijft de situatie zoals ie nu is?
Want ook al ga je verkopen, kan best ook maanden duren. Dus je hebt hoe dan ook een plek nodig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 03:11

Wat een moeilijke situatie, TS. Verdrietig dat je droom vervliegt. Maar misschien goed dat het nu gebeurt en niet later in het buitenland.
Het paard wat niet bereden kan worden is waarschijnlijk moeilijk te verkopen.
Ik hoop voor jullie dat de emoties en schrik van iedereen tot bedaren komen en er toch ruimte komt voor een oplossing voor jullie samen.
Sterkte.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 03:45

Als ik je berichten zo lees, dan zijn de opties die je noemde eigenlijk ook niet zo reeel, realiseer je je dat?
Je hebt 2 paarden die in principe niet rijdbaar zijn. Ik ga ervan uit dat paard 2 ook een project is? Als je 6 maanden nodig hebt voor hij alleen aan jou gewend is, ga ik er voor het gemak maar van uit dat een nieuwe eigenaar er ook niet binnen een week op zit. En als paard 1 niet rijdbaar is, dan is verkopen ook lastig, in elk geval zou ik er niet vanuit gaan dat je ze zomaar kwijt bent voor 1 oktober.
Naar Frankrijk doe je niemand een lol mee, plus dat paard 1 ook niet volledig op gras mag en ik ervan uit ga dat beide paarden zorg nodig hebben. Misschien dat ik er geen goed beeld bij heb, maar ik stel me dan een natuurgebied voor waar ze met een groep ingezet worden en dat is het dan? Als het goedkoop is, dan verwacht ik geen volpension waar dagelijks goede toezicht is. Dus wie gaat de verantwoordelijkheid op zich nemen als er wat is? En dan verder? Na 1 jaar, na 5 jaar? komen ze terug?
En die wei is zonder degelijke stalling voor in elk geval de nachten ook geen veilige optie. Wat je wel moet/kunt doen, vind ik net zo goed heel lastig in jouw situatie. 1 paard minder zou je wel veel zorgen schelen.

En verder wil ik niks zeggen over je huwelijk, maar ik vind wel dat je man niet echt een fijne steun klinkt als ik eerlijk ben. Eerst trekt hij zich terug uit jullie plannen, wat natuurlijk altijd mag, het is een grote stap en je moet het heel zeker weten. Maar vervolgens klinkt het of jij geen ruimte krijgt om dit te verwerken en dat hij voor de paarden vooral de goedkoopste oplossing zoekt. Dat is niet eerlijk naar jou toe! Ook hij is net zo goed verantwoordelijk voor de dieren, maar ook dat er een oplossing komt waar jij gelukkig van wordt. Het klinkt nu een beetje of hij er met een jantje van leiden af wil maken. Hij was erbij toen jullie het 2e paard aan gingen schaffen, hij weet dat jij geen afscheid neemt van dieren. Dus zeggen joh dan de goedkoopste optie dan zie je ze 1x per jaar vind ik echt niet kunnen. Sorry maar jij verdient ook beter. En misschien is het niet zo straf gegaan, maar kom ook voor jezelf op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:38

Poeh wat een situatie joh.... :(:)

Het is zo voor de lezer allemaal een beetje onduidelijk.
De huidige wei raak je sowieso kwijt...?
Is die op geen enkele manier te behouden, dus de paarden moeten sowieso daar weg...?

Naar Frankrijk sturen lijkt me echt de allerlaatste optie, wat schiet je daar nu mee op....dat is echt een noodsprong als je niks beters kan regelen.

Het lijkt mij het beste om eerst voor jezelf duidelijk te krijgen hoe jouw eigen toekomst er nu verder uitziet. Waar gaan jullie / jij de komende jaren wonen? Passen de paarden daarbij? Wil je die graag bij je in de buurt houden? Streef daar dan naar :j

Als je nu op stel en sprong een plek nodig hebt, dan maar wat verderop waar ze goed verzorgd kunnen worden, liefst natuurlijk in de regio waar je graag naartoe wilt of in ieder geval de omgeving fijn vindt en je prima met regelmaat naar ze toe kan. Als de knollies daar even goed staan dan heb je weer ademruimte om een oplossing te vinden voor de langere termijn toekomst.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:39

Ik vind het raar dat je man en je ouders na een weekend opeens besloten hebben het niet meer te willen. Waarom niet? Heb je al met ze gepraat hierover? Dit is toch heel vreemd. :\

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:59

Heel simpel; beide paarden los van elkaar op pension zetten. Vanuit daar kun je verder kijken/wachten op een plek waar ze beide kunnen staan/die beter aansluit bij je wensen etc.

Of je moet/wil verkopen moet je echt zelf bedenken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:04

Het komt op mij allemaal wel wat impulsief over, eerlijk gezegd. Jullie zouden in augustus al emigreren, maar er was in het buitenland nog niets gekocht of gehuurd? En het huis van je ouders was al verkocht, maar jullie eigen apartement nog niet. In juni al een tweede paard kopen, waarom niet gewacht tot je verhuisd was en daar een paard kopen? En dan hebben je ouders blijkbaar ondertussen ook al een ander huis gekocht, iets wat echt niet in een paar dagen geregeld is. Dus dan moeten ze al langer getwijfeld hebben.

Misschien is het maar goed dat het buitenland-avontuur niet doorgaat. Kan het zijn dat het meer jouw droom was dan dat van je man en je ouders, en dat je je ogen hebt gesloten voor hun twijfels?