Aanschaf veulen vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Channiechoco

Aanschaf veulen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 19:57

Hoi!

Mocht dit op de verkeerde plek geplaatst zijn dan hoor ik het graag. (Ik ben nieuw op Bokt!)
Ik heb de zoekbalk geprobeerd maar ik kon niet direct een antwoord vinden (of ik weet nog niet goed hoe ik moet zoeken).

Wij gaan over een paar weekjes bij een veulen & jaarling kijken.
Nou heb ik alleen maar verzorgpaarden en veulens gehad en heb ik dus (nog) geen ervaring met het doen van een koop.

Hebben jullie tips voor me wat ik echt niet moet vergeten te vragen of te bekijken bij de bezichtiging? Bijvoorbeeld documentatie of dergelijke?

Is het gebruikelijk om een aanbetaling te doen? En de rest bij het ophalen, zo ja wat is dan een gebruikelijke aanbetaling?

Het is een grote "uit de hand gelopen" hobby fokker. De dieren lopen op het land in kuddes waar ze gewoon lekker paard mogen zijn, er wordt dus niet met ze getraind of gereden, wel geknuffeld dus het zijn wel mensgerichte dieren.
Merrie en hengst en mogelijke (half) broers en zussen zijn aanwezig.
Ouder dieren zijn geselecteerd op basis van een fijn karakter.

Andere tips zijn ook welkom.

Alvast bedankt

Kabayo

Re: Aanschaf veulen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:03

Ouderdieren alleen gebaseerd op karakter? Niet op bouw en erfelijke ziektes?
Ik zou vragen naar erfelijke ziektes en goed kijken of de dieren er goed bij staan. Ook goed naar de bouw van de moeder kijken en het veulen of jaarling zelf. Ook beenstand kritisch meenemen
Een aanbetaling op een veulen is redelijk normaal. Sommige doen een kwart of de helft van de totale aankoopprijs. Ik doe dat zelf ook omdat het veulen hier toch nog 6 maanden moet staan en ik er geen zin in hebben dat ze in de 5e maand nog afzeggen. Dan is de kans groot dat de fokker nog met het dier blijft zitten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:05

Veulen gewoon (beperkt) klinisch laten keuren. Als ze enigszins halstermak zijn kan een dierenarts er best wat aan controleren. Longeren en buigproeven etc zal niet gaan, maar de rest wel. Verder zorgen dat ie gechipt is, een paspoort heeft en gevaccineerd is als ie 4/5/6 maanden oud is. En even vragen wanneer en waarmee hij ontwormd is.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 20:10

Kabayo schreef:
Ik zou vragen naar erfelijke ziektes en goed kijken of de dieren er goed bij staan. Ook goed naar de bouw van de moeder kijken en het veulen of jaarling zelf. Ook beenstand kritisch meenemen
Een aanbetaling op een veulen is redelijk normaal. Sommige doen een kwart of de helft van de totale aankoopprijs. Ik doe dat zelf ook omdat het veulen hier toch nog 6 maanden moet staan en ik er geen zin in hebben dat ze in de 5e maand nog afzeggen. Dan is de kans groot dat de fokker nog met het dier blijft zitten

Oké dankjewel. Ik durf niet te zeggen of ze selecteren ook ziektes etcetera. Ik weet wel dat diet boerengezin wel echt paardenliefhebbers zijn. Ik zal dit zeker meenemen en naar vragen als we er zijn!
Stel dat de koop doorgaat dan zal het veulen nog 3 a 4 maanden bij zijn moeder moeten blijven. Ik kan zeker bespreken wat zij prima vinden, zonder contract ga ik niet met 50% akkoord in elk geval!

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 20:13

Jasmijn159 schreef:
Veulen gewoon (beperkt) klinisch laten keuren. Als ze enigszins halstermak zijn kan een dierenarts er best wat aan controleren. Longeren en buigproeven etc zal niet gaan, maar de rest wel. Verder zorgen dat ie gechipt is, een paspoort heeft en gevaccineerd is als ie 4/5/6 maanden oud is. En even vragen wanneer en waarmee hij ontwormd is.

Dankjewel dat is een goede. Ontworming was er even bij in geschoten om te noteren!
Ik zeker vragen of het veulen "gekeurd" mag worden. Bij de veearts hier is dat zo gepiept, alleen op locatie zal ik dan even moeten zoeken naar een onafhankelijke veearts. Of zou je akkoord gaan met hun eigen veearts?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:12

Nee, ik zou gaan voor een onafhankelijke DA.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:17

Dus ze hebben zelf de hengst ook lopen? Waarom hebben ze die gebruikt bij eigen merrie, behalve dat het makkelijk is? Vraag of ze de keuze voor die hengst kunnen uitleggen.

Neem iemand mee met verstand van paarden en veulens in het bijzonder. Die de stand kan beoordelen en geen roze bril op heeft. Op karakter fokken is heel fijn, maar wel alleen als de gezondheid en bouw ook goed zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:19

Ik zou als het lukt ook iemand meenemen die wat meer verstand heeft van paarden en niet door een roze bril kijkt. Zeker wanneer een fokker alleen maar op fijn karakter fokt, kunnen er nog wel eens problemen in het fundament binnen sluipen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:40

Ik zou dan even goed kijken naar de hele kudde als het tenminste familiebanden betreft. Dan weet je een beetje hoe er gefokt wordt en hoe de dieren uitgroeien. Ik weet niet of jezelf een goede kijk heb op bouw en beweging? Anders iemand meenemen. Goed en lief karakter is natuurlijk super belangrijk, maar een goede gezondheid ook. Eventuele afwijkingen in bijvoorbeeld de stand kunnen later gevolgen hebben. Ik zou ook een dierenarts laten keuren. Wat hierboven ook al is aangegeven kunnen ze natuurlijk bij een veulen geen hele verkoopkeuring uitvoeren, maar even checken door een dierenarts vind ik wel zo slim.

Kijk ook echt bij de oudere paarden of dit dieren zijn die jou aanspreken. Zijn ze de juiste maat, kun je er mee doen wat je voor ogen hebt. Natuurlijk is jouw veulen uniek, maar als er al meerdere familieleden aanwezig zijn zou het je een beeld kunnen geven.

Succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:43

Ik heb een verkoopcontract als ik een veulen verkoop waarin heel duidelijk staat omschreven welke kosten en risico's voor welke partij zijn, wat de koper en verkoper van elkaar en het veulen mogen verwachten. Dit om onduidelijkheden en miscommunicatie te voorkomen. Bij mij is de aanbetaling 10% van de verkoopprijs.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:10

Toevallig zag ik een advertentie op marktplaats van iemand uit Slappeterp met nog zo’n 70 paarden. Allemaal eigen “fok”, wel gechipt maar geen papieren. Ik las dat ze eerder zelfs wel 500 paarden hadden rondlopen. Op foto’s staan Friesachtigen, bonte, bruine warmbloed paarden in een groep. Ik zou erg benieuwd zijn wat hun fokbeleid is, wat leren zij de jonge dieren (veulen abc?), weten ze iets over gezondheid en het gedrag van de ouders, weten ze met zekerheid wie de vader is. Hoe wordt inteelt voorkomen? Hoe is het ontwormbeleid/wormpreventie? Tetanus enting gehad? Hoefsmid? Zijn ze ooit op stal geweest? Eczeem bij moederlijn?
Oftewel, ik zou zoveel mogelijk willen weten. En hoeveel ervaring heb je? Een veulen van 6 maand die niet veel in handen geweest is kan soms heel soepel van alles leren, en soms valt dat toch tegen, dan blijft zo’n dier bijv. wat eenkennig, bang, moeite met alleen rijden, lastiger bij hoefsmid of dierenarts.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:15

Channiechoco schreef:
Kabayo schreef:

Oké dankjewel. Ik durf niet te zeggen of ze selecteren ook ziektes etcetera. Ik weet wel dat diet boerengezin wel echt paardenliefhebbers zijn. Ik zal dit zeker meenemen en naar vragen als we er zijn!
Stel dat de koop doorgaat dan zal het veulen nog 3 a 4 maanden bij zijn moeder moeten blijven. Ik kan zeker bespreken wat zij prima vinden, zonder contract ga ik niet met 50% akkoord in elk geval!

Wat voor rassen zijn het? Verdiep je eens in de ziektes die voorkomen. Bij een KWPN is er niet zo veel genetisch te testen, bij een Fries een stuk meer.

En inderdaad, wees kritisch op het exterieur en de beweging

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:43

Bellatrix schreef:
Nee, ik zou gaan voor een onafhankelijke DA.

Oké dankjewel voor je advies!

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:47

MyWishMax schreef:
Dus ze hebben zelf de hengst ook lopen? Waarom hebben ze die gebruikt bij eigen merrie, behalve dat het makkelijk is? Vraag of ze de keuze voor die hengst kunnen uitleggen.

Neem iemand mee met verstand van paarden en veulens in het bijzonder. Die de stand kan beoordelen en geen roze bril op heeft. Op karakter fokken is heel fijn, maar wel alleen als de gezondheid en bouw ook goed zijn.

Ik heb het genoteerd in mijn vragenlijst, het is een goede vraag waarom deze combinatie gekozen is.

Npu iemand die versta d heeft van veule 's vinden is moeilijker dan ik dacht in elk geval, genoeg mensen met paarden ke nis, maar niemand wil mee omdat ze net zoveel zien als ik. Maar we hebben nog eventjes, dus ik zoek verder.

Ik heb wel contact gezocht met meerdere kopers van hen, en die zijn tot op heden eigenlijk allemaal zeer tevreden, sommige hebben zelfs meerdere veulens/jaaingen bij hen gekocht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:51

Wellicht wil iemand van bokt met je mee? Er zullen wel veel ervaren fokkers zijn. Hangt van je regio af

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:52

Jessix schreef:
Ik zou dan even goed kijken naar de hele kudde als het tenminste familiebanden betreft. Dan weet je een beetje hoe er gefokt wordt en hoe de dieren uitgroeien. Ik weet niet of jezelf een goede kijk heb op bouw en beweging? Anders iemand meenemen. Goed en lief karakter is natuurlijk super belangrijk, maar een goede gezondheid ook. Eventuele afwijkingen in bijvoorbeeld de stand kunnen later gevolgen hebben. Ik zou ook een dierenarts laten keuren. Wat hierboven ook al is aangegeven kunnen ze natuurlijk bij een veulen geen hele verkoopkeuring uitvoeren, maar even checken door een dierenarts vind ik wel zo slim.

Kijk ook echt bij de oudere paarden of dit dieren zijn die jou aanspreken. Zijn ze de juiste maat, kun je er mee doen wat je voor ogen hebt. Natuurlijk is jouw veulen uniek, maar als er al meerdere familieleden aanwezig zijn zou het je een beeld kunnen geven.

Succes!

Ja dat wilde ik ook zeker gaan doen, ik kan de kudde mooi beoordelen. En vragen naar mogelijke broers of zussen en kijken hoe zij eruit zien etc.
Ik kan wel beoordelen of hij goed loopt, maar ik heb graag extra ogen mee. Ik zal ongetwijfeld last krijgen van de roze bril, aangezien dit onze 1e keer wordt <3

Ik ga inderdaad het veulen laten keuren / gezondheidscheck. Liefst nog voor de definitieve koop afgehandeld is.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:54

Muronia schreef:
Ik heb een verkoopcontract als ik een veulen verkoop waarin heel duidelijk staat omschreven welke kosten en risico's voor welke partij zijn, wat de koper en verkoper van elkaar en het veulen mogen verwachten. Dit om onduidelijkheden en miscommunicatie te voorkomen. Bij mij is de aanbetaling 10% van de verkoopprijs.

Dankjewel voor je informatie! Ik zal er eens naar vragen bij de fokker! Liever goed duidelijk, dan achteraf gedoe

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:58

Andere vraag: Wat is de reden dat je een veulen wilt kopen als eerste eigen paard?
Wat wil je met het paard uiteindelijk?

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:59

marfries schreef:
Toevallig zag ik een advertentie op marktplaats van iemand uit Slappeterp met nog zo’n 70 paarden. Allemaal eigen “fok”, wel gechipt maar geen papieren. Ik las dat ze eerder zelfs wel 500 paarden hadden rondlopen. Op foto’s staan Friesachtigen, bonte, bruine warmbloed paarden in een groep. Ik zou erg benieuwd zijn wat hun fokbeleid is, wat leren zij de jonge dieren (veulen abc?), weten ze iets over gezondheid en het gedrag van de ouders, weten ze met zekerheid wie de vader is. Hoe wordt inteelt voorkomen? Hoe is het ontwormbeleid/wormpreventie? Tetanus enting gehad? Hoefsmid? Zijn ze ooit op stal geweest? Eczeem bij moederlijn?
Oftewel, ik zou zoveel mogelijk willen weten. En hoeveel ervaring heb je? Een veulen van 6 maand die niet veel in handen geweest is kan soms heel soepel van alles leren, en soms valt dat toch tegen, dan blijft zo’n dier bijv. wat eenkennig, bang, moeite met alleen rijden, lastiger bij hoefsmid of dierenarts.

Dit is inderdaad de fokker waar ik ga bezichtigen! Al volg ik ze via Facebook al een klein poosje.
In principe leren ze de dieren helemaal 0. Dus er zijn niet echt basis waarmee je start.
Gelukkig ben ik al vanaf mijn 12e met paarden bezig, en heb ik ook met veulens gewerkt (waaronder hele angstige) van daaruit verwacht ik geen problemen. Ik heb een aantal van je vragen opgeschreven die ik nog niet had staan! Dankjewel!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:01

Spreek dan ook zeker van te voren af wat je wilt als het veulen niet door de keuring komt zodat je niet daarna nog in discussie moet.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:01

Citaat:
Wat voor rassen zijn het? Verdiep je eens in de ziektes die voorkomen. Bij een KWPN is er niet zo veel genetisch te testen, bij een Fries een stuk meer.

Het zijn geen volle rassen, maar mixen. Afstamming is niet bekend van de ouders, dus daar kan ik geen informatie uit halen.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:02

Kabayo schreef:
Wellicht wil iemand van bokt met je mee? Er zullen wel veel ervaren fokkers zijn. Hangt van je regio af

Ik woon zelf in Flevoland, het veulen staat in Noord Oost Fryslan

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:10

Ik verwacht niet dat deze veulens handzaam genoeg zijn om een nuttige klinische keuring te doen, maar misschien is dat een foute aanname.
Er zijn wel op z'n minst 2 bokkers met pony's van deze fokker, wellicht kunnen die je een inschatting geven of dat mogelijk is.

Naar mijn weten is het de fokker van deze:
Emori @ [PP] Hieperdepiep hoera, Fjodor 2 jaar!
Rock it van bokker Leo komt er ook vandaan volgens mij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:20

Channiechoco schreef:
Citaat:

Het zijn geen volle rassen, maar mixen. Afstamming is niet bekend van de ouders, dus daar kan ik geen informatie uit halen.

Lekker laten staan. Dat is geen fokkerij maar vermeerderij. Ze zullen waarschijnlijk ook amper iets kosten. Ik hoop niet dat dat jouw motivatie is om daar iets te kopen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:27

mooney schreef:
Ik verwacht niet dat deze veulens handzaam genoeg zijn om een nuttige klinische keuring te doen, maar misschien is dat een foute aanname.
Er zijn wel op z'n minst 2 bokkers met pony's van deze fokker, wellicht kunnen die je een inschatting geven of dat mogelijk is.

Naar mijn weten is het de fokker van deze:
Emori @ [PP] Hieperdepiep hoera, Fjodor 2 jaar!
Rock it van bokker Leo komt er ook vandaan volgens mij.

Nee hij komt niet bij die fokker vandaan