Ranch/ruiter vakantie Argentinie/Amerika/Europa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Ranch/ruiter vakantie Argentinie/Amerika/Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 13:25

Hoi bokkers,

Geïnspireerd door de instagrampagina @hoovesaroundtheworld wil ik toch graag een keer een reis maken waarbij mooie ritten door een mooie omgeving centraal staat. Ik ben benieuwd naar ervaringen rondom dit soort reizen, het laatste topic wat ik kon vinden was erg gedateerd.

Een lijstje met wat ik zoek:
- Ik wil max 3 weken weg, mijn vriend wil namelijk ook nog met mij op vakantie dus ik - moet spaarzaam met mijn dagen omgaan :o
- Er moeten paarden aanwezig zijn. Het lijkt mijzelf leuk om iets gerichts te ondernemen met de paarden in plaats van vanaf 1 locatie af 'simpele' buitenritten te maken. Wat mij bijvoorbeeld vet lijkt is mee mogen draaien met het verplaatsen van vee, of een huttentocht doen bijvoorbeeld. Ik zoek iets waar een beetje een bepaald 'doel' bij komt kijken.
- Een plek waar paardenwelzijn voorop staat. Mijn vakantie zou aardig verziekt zijn als ik me druk moet maken om slecht welzijn.
- Als ik de oceaan over zou steken zou ik het prima vinden om 1 week op een ranch door te brengen en aan te vullen met 2 weken sightseeing in de directe omgeving. Blijf ik toch in Europa zou ik liever 1,5 week gaan en die volledig paardgerelateerd vullen.
- Ik ben opzoek naar een unieke ervaring, budget naar gelang van de reis. Als ik richting Amerika ga begrijp ik dat dat meer gaat kosten dan een vliegticket richting Portugal.

Ik ben opzoek naar concrete ervaringen met landen en specifieke locaties die zoiets aanbieden. Door mijn hoofd gaat nu Amerika (verder totaal onbekend met de staten en waar ik dan zou moeten zijn), Argentinië, Mongolië of een 'simpeler' Europees land zoals Portugal en dan bijvoorbeeld een huttentocht.

Ik zou het leuk vinden om mee te kijken op een ranch, maar heb gewoon een drukke baan dus een echte werkvakantie zie ik niet zitten. Ik heb de serie Yellowstone gekeken, dat vond ik ook zo'n ontzettend gave sfeer hebben. Ik ben nog nooit richting Amerika geweest, maar denk dat je daar wellicht de echte cowboy ervaring meer treft dan op andere plekken?

Wie helpt mij verder? :)

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:05

ik heb 2 vakanties gedaan in Europa, die niet helemaal aansluiten bij je wensen volgens mij.

De eerste was in Spanje, in het Sierra Nevada gebergte. Dat heb ik geboekt via In The Saddle. Was een goede site en alles was geregeld. Ik zou nu wel rechtstreeks bij de mensen zelf boeken. Hier deden we een toch van 7 dagen, met elke nacht in een ander bergdorpje. De bagage werd met de wagen elke dag nagebracht. Hele mooie omgeving, een uitdagende tocht en top voor de paarden.

De tweede tocht was in Frankrijk in de Pyreneeën, met een vriendengroepje die ik in Spanje heb leren kennen. Ook hier gingen we een week rondtrekken door de bergen, maar moest onze bagage mee met de paarden. Je kreeg 2 zadeltassen op jouw paard + een zak op het pakpaard en daar moest alles inpassen. Elke nacht sliepen we in eenvoudige hotelletjes of appartementjes en kregen we lunch mee voor overdag. Supermooie tocht die echt uitdagend was! We gingen tot op 2km hoogte over bergkammen. 's middags stopten we op de bergtop en na de lunch deed iedereen een dutje met het hoofd op een steen. De paarden werden ook hier goed verzorgd, de pakpaarden liepen los mee. We gingen door weien met koeien, waarbij we ook een keer moesten lopen van een koe die wou aanvallen. Ik heb er alleszins mooie herineringen aan.

Voor mij was dit dus meer dan enkel eenvoudige buitenritten maken vanaf 1 locatie. Wel niet zo exotisch als op een ranch in Amerika :)
Laat het maar weten indien je foto's/filmpjes wil zien of als je graag de gegevens van de organisatie krijgt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:08

troi

Re: Ranch/ruiter vakantie Argentinie/Amerika/Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:14

Kirgizië is geweldig en past binnen je wensen!

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:26

Ik ben vorige maand (alleen) naar Kirgizie geweest om daar paard te rijden en vond dit geweldig. Ik heb de 2 night/3 day tour gedaan waar je in yurts slaapt maar je kan uit verschillende tours kiezen, mocht je meer info willen dan mag je me altijd een pb sturen!

En in september ga ik naar Macedonie om daar te rijden, ik ken iemand die de meerdaagse tours daar begeleidt en dat is ook enorm gaaf!

https://horseriding.com.mk/activities/

Ook ben ik begin dit jaar in Jordanie geweest, ik heb daar een rit van 3uur gedaan maar daar kan je ook meerdaagse ritten door de woestijn maken!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:37

In Zuid-Frankrijk bij de Wildust ranch kan je heel mooi rijden, bossen en bergen. De eigenaar geeft ook les in mountain trail en ze hebben ook koeien. Denk wel dat er van alles mogelijk is. Ze zijn in iedergeval heel goed voor de paarden. Je kan daar ook slapen. Je zou kunnen informeren naar de mogelijkheden. Daar in de omgeving zijn trouwens nog meer stallen die paardrij vakanties organiseren, ook van Nederlanders.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 22:41

Leuk om te lezen Laure! Dankje. Zou je mij de website per pb willen doen?

Iris, dat ziet er wel erg leuk uit zeg. Ik zou wel bang zijn dat er voornamelijk groepen aanwezig zijn en minder solo travellers? Vind het voor een week overigens wel prijzig, zeker als single, maar hij komt op mijn lijstje.

Kirgizië ken ik toevallig, heb je ervaring met een specifieke partij troi?

Leuk Chanel! Ben jij bij die uit de link geweest in Kirgizië?

Tinka, op de een of andere manier heb ik niks met Frankrijk. Kan het nooit plaatsen maar het trekt mij niet. Toch bedankt voor je bericht!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:02

xchanel01 schreef:
En in september ga ik naar Macedonie om daar te rijden, ik ken iemand die de meerdaagse tours daar begeleidt en dat is ook enorm gaaf!

https://horseriding.com.mk/activities/

Hier ga ik in oktober heen, de miyak tribe trail rijden. Mocht je nog wat tips hebben hoor ik ze graag via pb (kleding, andere handigheidjes)

Vorig jaar naar Ijsland geweest, geboekt bij saltvik riding iceland. Wij hadden één overnachtingslocatie maar met de bus werden we naar de paarden gebracht die wel ergens anders overnachten. Ik vond het een super ervaring maar wellicht niet helemaal wat je zoekt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:19

dit topic past beter op VMR, ik verplaats hem daarheen

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:44

ElSea schreef:
Leuk om te lezen Laure! Dankje. Zou je mij de website per pb willen doen?

Iris, dat ziet er wel erg leuk uit zeg. Ik zou wel bang zijn dat er voornamelijk groepen aanwezig zijn en minder solo travellers? Vind het voor een week overigens wel prijzig, zeker als single, maar hij komt op mijn lijstje.

Kirgizië ken ik toevallig, heb je ervaring met een specifieke partij troi?

Leuk Chanel! Ben jij bij die uit de link geweest in Kirgizië?

Tinka, op de een of andere manier heb ik niks met Frankrijk. Kan het nooit plaatsen maar het trekt mij niet. Toch bedankt voor je bericht!

Het linkje is Macedonie, in Kirgizie heb ik een (hele fijne) tour via Instagram gevonden. Mocht je daar info over willen dan kan je me een pb sturen :)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:32

Ik ga volgende maand via Trailfinders een 10 daagse trektocht in Kirgizië doen! Heeel veel zin in!

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:44

Ik ben afgelopen zomer bij Núpshestar in IJsland geweest waar ik de Sprengisandur route heb gereden (https://nupshestar.is/riding-tours/sprengisandur/). Echt super gaaf! Zo'n 300 km dwars door IJsland met een kudde losse paarden. De tour is aan de prijs maar dat is het wat mij betreft dubbel en dwars waard :o. Je trekt van berghut naar berghut. Mocht je specifiek deze tocht willen boeken dan zou ik de tour van Noord naar Zuid aanraden. Deze richting op is een klein beetje bergaf, waardoor de uitzichten mooier en wijdser zijn :D. Daarbij helpt het ook dat de berghutten dan steeds een beetje groter en luxer worden ;) Het eten tijdens de trip was overigens ook top geregeld en echt heerlijk! Er gaan zo'n 80 paarden mee dus er is voor ieder wat wils. Het is wel een tour waar je echt fit voor moet zijn, want er zijn dagen waar je 50-60 km op je paard zit.

Wij zijn tijdens deze tour bijna geen mensen tegen gekomen, afgezien van wat auto's. Dat maakt het dat het af en toe echt voelt alsof je aan het einde van de wereld bent.

IJsland is ook echt een prachtig land <3 dus je zou aansluitend nog het land kunnen verkennen

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 10:58

Ik ben helemaal blij met jullie tips! Ga er vanmiddag even goed voor zitten.

Wel was ik nog benieuwd naar het volgende. Ik zie oa in IJsland en Kirgizië dat er gebruik gemaakt wordt van pony's. Nu ben ik zelf bijna 1.80, wel fit maar weeg toch al snel 75 kilo ('kaal'). In hoeverre is dit nog een gewicht/lengte waar je daar mee uit de voeten kan? Ik weet dat men vaak vindt dat IJslanders meer draagkracht hebben en dat het sterke rassen zijn, maar ik wil niet een hele vakantie en ponyplet idee hebben...

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:02

Dat weet ik niet, volgens mij hebben ze ook wel wat grotere paarden, zeker aangezien toeristen al snel groter/zwaarder kunnen zijn.
Mijn vriendin, waarmee ik naar Kirgizië ga is ook langer en zwaarder dan ik. Ik kan je over 1,5 maand meer vertellen ;).

Anders eens een organisatie aanschrijven over hoe zij hiermee om gaan!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 22:04

Bedankt voor alle antwoorden!
Mijn bedenkingen: hoelang is het leuk om een trektocht te maken? Zou 7 dagen in het zadel niet dusdanig veel zijn dat je het zat bent op het einde?

Op mijn lijstje tot dusver:
IJsland: https://nupshestar.is/riding-tours/sprengisandur/ Ik ga deze organisatie aanschrijven hoe ze met lange Nederlanders omgaan.
Macedonië: https://horseriding.com.mk/activities/t ... be-trails/
Amerika: ergens ben ik toch verliefd op dit plaatje <3 degene die genoemd is twijfel ik of dat geen kinder/familie vakantie is waar ik als enige soloreiziger tussen ga zitten. Ik ben verder aan het zoeken via deze link: https://duderanch.org/plan-your-visit/c ... vacations/ maar er is veel aanbod dus ben nog niet veel verder gekomen. Ik twijfel ook in hoeverre dit echt ritten van een halve dag/dag zijn of dat dit meer toeristenritjes zijn met luxepoezen die verder gewoon in het zwembad willen hangen :Y)

Ik ben heel benieuwd hoe de Miyak trail en de vakantie via Trailfinders gaat zijn! Hoor graag jullie bevindingen. Mocht er iemand nog goede aanbevelingen hebben voor een 'dude ranch' in Amerika hou ik mij aanbevolen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:05

Spreekt Afrika je aan? Zuid Afrika of Tanzania?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 22:08

Nyaleti schreef:
Spreekt Afrika je aan? Zuid Afrika of Tanzania?

Niet direct eigenlijk :o Toch bedankt!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:19

ElSea schreef:
Ik ben helemaal blij met jullie tips! Ga er vanmiddag even goed voor zitten.

Wel was ik nog benieuwd naar het volgende. Ik zie oa in IJsland en Kirgizië dat er gebruik gemaakt wordt van pony's. Nu ben ik zelf bijna 1.80, wel fit maar weeg toch al snel 75 kilo ('kaal'). In hoeverre is dit nog een gewicht/lengte waar je daar mee uit de voeten kan? Ik weet dat men vaak vindt dat IJslanders meer draagkracht hebben en dat het sterke rassen zijn, maar ik wil niet een hele vakantie en ponyplet idee hebben...

De gewichtslimiet op IJsland is meestal 120 kilo dus die paarden daar zullen dolgelukkig zijn met jou :')
Ik wilde ook IJsland aanraden. In de Dominicaanse ken ik ook een leuk adresje waar je 5 dagtochten kunt doen en dan zit je op een mooie plek met een prachtig strand dichtbij waar je na de ritten van kunt genieten
Zuid Spanje is ook verrassend leuk trouwens

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:16

ElSea schreef:
Bedankt voor alle antwoorden!
Mijn bedenkingen: hoelang is het leuk om een trektocht te maken? Zou 7 dagen in het zadel niet dusdanig veel zijn dat je het zat bent op het einde?

Op mijn lijstje tot dusver:
IJsland: https://nupshestar.is/riding-tours/sprengisandur/ Ik ga deze organisatie aanschrijven hoe ze met lange Nederlanders omgaan. […]

Toen ik bij Núpshestar op tour was waren er ook een aantal lange personen (mannen) mee dus ze hebben zeker wel wat hogere paarden voor langere mensen. Ik denk alleen dat het ook heel erg van jezelf af hangt en waar je je zelf fijn bij voelt of wat je zelf vindt kunnen. Ik vond zelf namelijk dat er in IJsland (zal niet overal zo zijn) iets makkelijker denken over lengte en stokmaat van een paard. Al vond ik wel echt dat ze bij Núpshestar hebben gelet op de lengte of gewicht van mensen en de match met een paard. Ze vragen ook als je je aanmeldt om je gewicht en je lengte. Ze hanteren een gewichtslimiet van 100 kg, wat ik zelf best wel hoog vind zelf…

Ik heb overigens ook goede verhalen gehoord over Hekluhestar. Zij zijn wel wat duurder en zitten vaak heel snel volgeboekt.

Wat betreft of 7 dagen te veel is hangt echt van je fitheid af en hoe lang je elke dag op de tour rijdt. Ik vond zelf 40 km per dag heel goed te doen. 50 km is ook prima. Maar wij hadden ook één dag van 60 km en daar waren de laatste 5 km niet zo leuk meer… Dat was best een zware dag.
Dus ik denk dat ik echt naar de afstand per dag zou kijken, en wat minder naar het aantal dagen. Op de tour die ik deed was het tempo niet uitzonderlijk hoog. Wel veel tölt, maar bijvoorbeeld geen galop. Wij reden elke keer ongeveer 10-15 km, waarna we een pauze hadden van ruim een uur (of langer). Dan wisselden we ook van paard. Op de dagen dat we 50-60 km reden hebben we vier verschillende paarden gereden.

Ik denk dat als (wanneer :D :o ) ik terugga naar IJsland, ik bij Núpshestar de Fjallabak tour zou willen doen. Volgens de guides daar is dat de mooiste rit wbt variatie in landschap. Al is de Sprengisandur tour ook super gaaf omdat het echt een beroemde route is.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:11

Ik las laatst over een meerdaagse tocht in Cappadocia Turkije. Je gaat dan met een klein groepje vrouwen te paard op pad en bezoekt ook meerdere bijzondere plekken en bezienswaardigheden . De ene nacht slaap je in een luxe grot - hotel en de andere nacht in een tent onderweg; heel verschillend. Ik kan zo 123 de Instagram pagina niet meer vinden maar zal m hier plaatsen wanneer ik m weer tegen kom. De paarden zagen er super uit . De tocht en ervaring super interessant en het eten heel lekker

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:50

Beetje gekke vraag misschien, maar hoe oud ben je?
Wanneer tussen de 18 en 30 bent kom je in aanmerking voor een Working Holiday visa in veel landen (USA/Canada/Australie/Nieuw-Zeeland) en zou je via een website als Workaway bij een ranch terecht kunnen.
Je kunt dan én volledig meedraaien op een ranch en je 'werkt' voor kost en inwoning :) .

Ik heb zelf laatst gekeken voor USA/Canada en die visa's lijken al vergeven te zijn, maar je kunt het in ieder geval proberen mocht je het zien zitten.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:21

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 16:28

Ja ik vind 100 en 120 kilo voor IJslanders belachelijk (voor de meeste andere paarden ook overigens, maar dat is een andere discussie).

Super bedankt voor de tips m.b.t. IJsland!

Zuid- Spanje lees ik ook steeds meer over. Het trekt mij ergens wel (eten, goede wijnen) maar wat mij afschrikt is hoe ze daar vaak met paarden omgaan. Ook de bitten die je op de foto's ziet.... dat vind ik een lastige. Ben er ook nog niet over uit hoe 'uniek' ik wil dat het wordt, haha.

Sassy4Barrel, ik ben benieuwd! Hoe heb je Turkije zelf ervaren, zeker met een groep vrouwen? Mijn ervaring is wel dat je daar wat van merkt, maar allicht scheelt dat per regio...

Ik ben 26, maar heb best een drukke baan dus weet niet helemaal of ik zin heb om écht mee te werken. Ik vind stallen mesten gek genoeg heerlijk en een hek repareren lijkt mij ook leuk, maar ik zit er niet op te wachten om dagen van 8 uur te maken. En vrees dat dat voor kost en inwoning vaak wel verwacht wordt? Of zit ik verkeerd?

Super bedankt voor de link chanel! Valt qua kosten ook heel erg mee zeg. Ik zet hem op mijn lijstje.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:52

Ik ben hier in 2012 2 weken geweest: https://www.mmgranch.net/

Echt een superplek, zeker geen dude ranch! Het ligt aan de periode waarin je gaat of er wel of geen kinderen zijn, maar ik ben toen in Juni geweest en het merendeel kwam toen alleen.

De prijzen zijn inmiddels wel flink gestegen en ik weet niet of je in deze tijd naar de USA moet willen reizen..

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:39

ElSea schreef:
Ja ik vind 100 en 120 kilo voor IJslanders belachelijk (voor de meeste andere paarden ook overigens, maar dat is een andere discussie).

Super bedankt voor de tips m.b.t. IJsland!

Zuid- Spanje lees ik ook steeds meer over. Het trekt mij ergens wel (eten, goede wijnen) maar wat mij afschrikt is hoe ze daar vaak met paarden omgaan. Ook de bitten die je op de foto's ziet.... dat vind ik een lastige. Ben er ook nog niet over uit hoe 'uniek' ik wil dat het wordt, haha.

Sassy4Barrel, ik ben benieuwd! Hoe heb je Turkije zelf ervaren, zeker met een groep vrouwen? Mijn ervaring is wel dat je daar wat van merkt, maar allicht scheelt dat per regio...

Ik ben 26, maar heb best een drukke baan dus weet niet helemaal of ik zin heb om écht mee te werken. Ik vind stallen mesten gek genoeg heerlijk en een hek repareren lijkt mij ook leuk, maar ik zit er niet op te wachten om dagen van 8 uur te maken. En vrees dat dat voor kost en inwoning vaak wel verwacht wordt? Of zit ik verkeerd?

Super bedankt voor de link chanel! Valt qua kosten ook heel erg mee zeg. Ik zet hem op mijn lijstje.

Geen dank! Ik heb vorig jaar trouwens ook in Cappadocia gereden, was wel met mijn vriend naar Turkije dus ik weet niet hoe het als solo vrouw is… denk dat Kirgizie een wat vriendelijkere optie is!