Beginnend bestuurder… trailers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bulbasaus

Beginnend bestuurder… trailers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 22:32

Hoi allemaal!

Ik ben 19 en heb net mijn rijbewijs gehaald. Nu wil ik korte stukjes met de trailer rijden (niet meer dan 10km heen en terug) om met mijn kleine d pony wedstrijden te kunnen starten. Nu betaal ik mijn paard helemaal zelf, en de auto en trailer uiteindelijk ook. Er zijn genoeg autos die 1/1,5 paards trailers kunnen trekken maar de prijzen van een verzekering voor een beginnend bestuurder lopen al snel op met een zwaardere auto.

Wat raden jullie aan als eerste auto voor zulke stukjes? Mijn pony staat super rustig in de trailer, maar ik wil het wel graag veilig houden, en zie het niet zitten om 300+ per maand aan wegenbelasting te betalen… het leven is al duur genoeg

Hevonen

Re: Beginnend bestuurder… trailers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:34

Heb je wel je E-rijbewijs?

Let vooral op in de bochten, een trailer breekt gemakkelijk uit, en dan ga je ergens heen waar je niet naartoe wilt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:35

300+ per maand aan wegenbelasting ? Ik heb een Q3 die met gemak een 1.5 paards trailer trekt. Wegenbelasting is 207 per kwartaal.

Heb je wel je BE rijbewijs ? En wat is je budget ?

Mijn auto is van 2017 en ik zie dat je ze nu wel voor rond de 15K kunt kopen.

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 22:44

Matheno schreef:
300+ per maand aan wegenbelasting ? Ik heb een Q3 die met gemak een 1.5 paards trailer trekt. Wegenbelasting is 207 per kwartaal.

Heb je wel je BE rijbewijs ? En wat is je budget ?

Mijn auto is van 2017 en ik zie dat je ze nu wel voor rond de 15K kunt kopen.

Heb even online gekeken en een Q3 uit 2017 kost voor mij al 450 per kwartaal om te verzekeren… zit best een hoog verschil in dus helaas..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:46

Je verzekering is wat anders dan je wegenbelasting hè

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:48

Zou eerst het rijbewijs ervoor halen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:49

Goedkoop wordt het helaas nooit en dan komt de brandstof en onderhoud er nog bij. Ik zou het op jouw leeftijd nooit hebben kunnen betalen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:54

BigOne schreef:

Of de goede combinatie rijden.. dat kan ook prima

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 22:59

troi schreef:
Goedkoop wordt het helaas nooit en dan komt de brandstof en onderhoud er nog bij. Ik zou het op jouw leeftijd nooit hebben kunnen betalen

Ja dat klopt zeker, Ik werk er ook hard voor om het allemaal te kunnen betalen en als een “goedkopere” combinatie geen optie is is het maar zo!

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:04

BigOne schreef:

Een BE rijbewijs of in iedergeval al een paar lessen volgen om gevoel te krijgen is wel verstandig. Sommige combinaties mag je wel met B rijbewijs rijden. Ik rijd zelf ook met B rijbewijs met een trailer die qua tmm i.c.m. tmm auto binnen de 3500kg blijft en de auto mag de tmm van de trailer trekken. Met een kleine d pony kom je wel weg met een trailer van een tmm a 1200 tot 1400kg. Zelf heb ik hiervoor een auto die max 1200kg mag trekken. Dit kan met een kleine d pony nog wel, maar de auto vreet wel echt aanzienlijk meer brandstof. Om echt een trekauto te hebben zou ik kiezen voor een combinatie waarbij de auto wel wat meer mag trekken. Maar er zijn dus wel auto's waarbij je voor zo'n 60/70 per maand klaar bent aan wegenbelasting.

Heb je al een trailer of moet je die nog aanschaffen? Als je die al hebt is de 1e stap om te kijken wat de totale maximale massa is. Dan weet je in iedergeval wat je auto minimaal aan gewicht moet kunnen trekken als je met B rijbewijs wil gaan rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:31

Ik zou zelf nooit als beginnend bestuurder zonder E rijbewijs gaan rijden met pony in de trailer. Je kan wel oefenen met een kleine aanhanger, die mag je zonder E rijden. Echt met paard erin zou ik zelf eerst meer ervaring willen hebben met rijden en mijn E rijbewijs willen halen. Ik vind het anders onverantwoord.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:34

De verzekering is gewoon hoog als je nog jong bent. Ik betaalde voor mijn eerste auto en dat was gewoon een Golf ook 2000 per jaar. Dat was alleen maar omdat de Golf vaak jongeren aantrok. Maar ik had geen TDI of GTI, maar een SDI, dus er was niets stoers aan.

Je hebt 1.5 paardentrailers die 1300 kg zijn (ledig gewicht plus laadvermogen) en je hebt er die 1500 zijn. Eigenlijk maakt dat tegenwoordig niet zo veel meer uit omdat je moet kijken naar de trekhaaklast, maar vroeger was dat wel van belang, want dan moest je auto zwaarder zijn dan het ledig gewicht plus laadvermogen van de trailer. Het ledig gewicht van trailers is tussen de 525 en 600kg vaak. Die zou ik ook zoeken, want er zijn er ook wel zwaardere, maar die zijn echt lastig om zelf te koppelen als je ze een stukje moet trekken naar je trekhaak.

Wat ik voor mijn trailer gehad heb:
VW Passat. Mocht 1500kg trekken. Ging prima

VW Golf. Mocht 1300 kg trekken. Ging prima

Skoda Octavia. Mag 1500kg trekken. Gaat prima.

Die VW golf die ik had was een station uitvoering. Die zijn voor jonge bestuurders verzekeringstechnisch weer goedkoper dan de 'puber Golf'. Maar de stationuitvoering is wel veel praktischer. Daar zou ik dan eventueel naar kijken.

Of de Kia C'eed, die mag ook een trailer trekken.

Ik heb wel BE gedaan, maar toen was dat wegens strengere regels nodig, want de trekkende auto moest zwaarder zijn dan lediggewicht+laadvermogen bij B, en bij BE gold de trekhaaklast. Dus die golf van 1265kg mocht ik niet met een 1300kg trailer trekken met B, maar wel met BE.
Nu mag het wel met B. Overigens is deze regel aangepast in mijn Passattijd, en daarom had ik een passat omdat die net een paar kg zwaarder was dan mijn 1300kg trailer. Zo kon een ander in nood er ook mee rijden. De regel veranderde, dus toen kon ik ook een Golf kopen. En die Octavia is ook lichter dan 1300kg.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:39

Seat leon, Ford focus, golf etc.

Even goed kijken wat ie mag trekken en of je zonder be mag rijden. Daarvoor moet je ook het gewicht (op papier) van de trailer weten.

Gewoon oefenen met een paardentrailer eerst zonder paard en dan met.
We zijn allemaal een keer begonnen :)

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:41

Ik zou ook gaan voor BE rijbewijs.

Zelf heb ik als eerste auto een Toyota Rav4 (uit 2006). Kan 1500kg trekken en is niet mega duur in aanschaf. Wegenbelasting is ongeveer €80 (p.m.) evenals verzekering. Nadeel van deze auto is dat hij niet zuinig is. Voordeel, zeer robuust en in de 5 jaar dat ik hem heb nog geen reparatiekosten aan gehad.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:08

Is het een optie om de auto op naam van een van je ouders te verzekeren en dat jij als bestuurder wordt aangewezen? Dan is de verzekering niet zo duur, bouw je schadevrije jaren op en kan je die wellicht op den duur mee overnemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:15

kimberly1995 schreef:
Is het een optie om de auto op naam van een van je ouders te verzekeren en dat jij als bestuurder wordt aangewezen? Dan is de verzekering niet zo duur, bouw je schadevrije jaren op en kan je die wellicht op den duur mee overnemen.

Als je dan gebruik moet maken van de verzekering bij een ongeluk of schade kunnen ze daar best moeilijk over gaan doen als TS als beginnend bestuurder dan gereden heeft.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:19

Ik heb eerder een Mercedes B200 uit 2012 gehad, een auto die je tegenwoordig voor zo’n 10.000 tot 12.000 euro kunt kopen. Het voertuig had een gewicht van 1960 kg. Destijds reed ik met een Böckmann Comfort trailer, die beladen mocht worden tot 2000 kg. De auto zelf had echter een maximaal trekgewicht van 1400 kg. De trailer woog leeg 820 kg, waardoor ik er in theorie nog een pony/paard van maximaal 580 kg mee kon vervoeren.

Volgens de regels zou je deze combinatie zonder BE-rijbewijs mogen rijden. Ik heb het zelf niet op die manier gedaan, maar het was zeker een veilige en stabiele combinatie.

Correctie: auto woog 1295kg. Het gaat erom dat je niet boven de 3500 kg combinatie uit komt.
Laatst bijgewerkt door Lys_PPA op 03-06-25 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:24

Lys_PPA schreef:
Ik heb eerder een Mercedes B200 uit 2012 gehad, een auto die je tegenwoordig voor zo’n 10.000 tot 12.000 euro kunt kopen. Het voertuig had een gewicht van 1960 kg. Destijds reed ik met een Böckmann Comfort trailer, die beladen mocht worden tot 2000 kg. De auto zelf had echter een maximaal trekgewicht van 1400 kg. De trailer woog leeg 820 kg, waardoor ik er in theorie nog een pony/paard van maximaal 580 kg mee kon vervoeren.

Volgens de regels zou je deze combinatie zonder BE-rijbewijs mogen rijden. Ik heb het zelf niet op die manier gedaan, maar het was zeker een veilige en stabiele combinatie.

Deze combinatie mag je zeker niet met B rijbewijs rijden...
De totale toegestane massa is 1960+2000 kg en dat is meer dan 3500 kg.

Ik zou je aanraden TS om eerst meer kilometers te maken in een gewone auto, of je E-rijbewijs te halen.
En je hebt niet per se een grote, zware auto nodig. 1200 tot 1500kg kunnen trekken is vaak voldoende, en dat kunnen veel middenklassers ook wel (onze oude clio kon 1200kg trekken en hebben we veel kilometers met de trailer mee gemaakt)
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 03-06-25 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:24

Ik heb een seat leon een 1,5 paards trailer welke met paard erin 1200kg weegt. De auto mag 1400 trekken en weegt zelf ook zoiets. In elk geval blijf je er ook mee onder de BE grens

Als je met iemand kan oefenen met rijden met trailer dan wil dat echt prima. Ik reed inderdaad ook al vlak na mijn B rijbewijs rond met de trailer in combinatie zoals het dus met B mag. Mensen die het allemaal gevaarlijk vinden als je het oefent een goed kan is er ook geen probleem. Ik was al gewend ook om met een trekker met kar te rijden.

Aantal jaren later alsnog BE gehaald voor grotere combinaties en dat is toen gelukt met een halve dagcursus. Sochtens paar uur les en daarna examen. Want ja met aanhanger rijden kon ik al.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:25

Ik rij ook B rond vroeger met een schapentrailer. Maar achteruit steken kon ik niet. Nu met een dikke 2-paards ifor Williams die is teruggekeurd naar 1500kg. Ik vervoer er 2 minis en een kar in dus meer dan 500 kg zal er ook nooit in staan. Wel heb ik even 2 uren les gevolgd met mijn eigen combinatie en nu steek ik deze grote trailer zonder enige moeite overal achteruit heen. Mijn E ga ik pas halen als ik een groter paard zou moeten vervoeren, want ik heb echt extreme faalangst.

In jouw geval zou ik even goed kijken naar gewicht auto, trekvermogen auto en gewicht trailer leeg+ gewicht pony. Max massa kan gewoon terug worden gezet. Wij hebben overigens een ouder type Renault Megane van zo'n 10 jaar oud.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:41

LoveBodin schreef:
Lys_PPA schreef:

Deze combinatie mag je zeker niet met B rijbewijs rijden...
De totale toegestane massa is 1960+2000 kg en dat is meer dan 3500 kg.

Ik zou je aanraden TS om eerst meer kilometers te maken in een gewone auto, of je E-rijbewijs te halen.
En je hebt niet per se een grote, zware auto nodig. 1200 tot 1500kg kunnen trekken is vaak voldoende, en dat kunnen veel middenklassers ook wel (onze oude clio kon 1200kg trekken en hebben we veel kilometers met de trailer mee gemaakt)

Sorry correctie, auto woog 1295 (hoe kom ik in godsnaam aan 1960 :+)... Ik weet idd dat het niet meer dan 3500 kilo mag wegen samen. Mocht de auto wel daadwerkelijk zo zwaar zijn had je de trailer nog terug kunnen keuren.
Maar goed, om te voorkomen dat ik zo moest rekenen heb ik voordat ik met trailer ging rijden BE rijbewijs gehaald.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:53

Met een trailer vooruit rijden is niet zo moeilijk, maar ik zou toch wel een paar lesjes (van iemand met ervaring) nemen in het achteruit rijden.
Dat is in het begin nog wel echt een kunstje dat je even onder de knie moet krijgen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:55

Waarschijnlijk niet de tip die je wilt horen. Maar bouw eerst ervaring op de weg op. Je hebt echt net je rijbewijs. Ga na een jaar of twee jaar je BE rijbewijs halen en ga dan met je pony op pad.
Misschien is dat nu niet leuk om te horen, maar achteraf begrijp je waarom dat het beste is om te doen.
Als je eerst in een kleinere auto ervaring op de weg gaat opdoen, betaal je ook minder voor de verzekering, en als je eerst wat schadevrije jaren opbouwt is het ook leuker om daarna een zwaardere auto te gaan rijden om je pony veilig te vervoeren.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:58

Even een andere insteek, maar je zou ook kunnen kijken of iemand een auto te leen heeft die je kunt gebruiken om mee te trekken. Er zijn zeker auto's die precies zwaar en sterk genoeg zijn zonder E rijbewijs (vroeger had ik een volkswagen caddy die precies mooi uitkwam) hoewel ik ook zou aanraden om je E te halen. Zeker als je een dagcursus hiervoor doet heb je dat zo gehaald en heb je veel meer vrijheid daarna in keuze voor auto/trailer etc. En zo duur zijn die dagcursussen niet.

Daarnaast zou je misschien ook kunnen kijken of je misschien een bedrijf(je) zou kunnen vinden die je wil sponsoren dmv het laten gebruiken van een bus/auto in ruil voor reclame op je trailer. Dat is misschien ook interessant omdat je wedstrijden rijdt.

En verder zou ik idd met mijn voorgangers meegaan en zorgen dat je veel kilometers maakt, liefst met een aanhanger en veel oefenen met achteruit rijden. Scheelt een hoop op het halen van een E bewijs als je dat al onder de knie hebt :D En voordat je een paard hieraan "blootstelt". Ik heb ook met 18 mijn rijbewijs gehaald en een jaar later met lichte trailer gaan rijden. Jaar daar weer op E gehaald. Nooit schade gereden of paarden trauma's bezorgd _/-\o_

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:04

AL zou ik met de juiste combinatie in alles, dus gewichten op orde van de gehele combi en een auto die de boel makkelijk kan trekken, toch wat lessen nemen in rijden met aanhanger. Je leert dan op de juiste manier te rijden, achteruit, bijzondere dingen, waar op te letten. Dat ga je al wat beter voorbereid op pad, voel je je ook wat prettiger want je weet dat je jezelf kunt redden als je toch onverwachts achteruit weg moet rijden bijvoorbeeld. Persoonlijk zou ik liever een auto voor de trailer hebben die wat over capaciteit heeft in het trekken van de trailer met levende haven er achter. Ook al is het stukje nog zo kort wat je moet rijden en let je nog zo goed op, je bent niet alleen op de weg. Er kan altijd wat gebeuren, ook door toedoen van een ander.