Ik ben al een tijd op zoek naar een bepaald type pony/ paard.
De zoektocht loopt moeizaam. Weinig aanbod in hetgeen ik zoek en helaas al 2x een negatief aankoopadvies van dierenarts gehad.
Ons paard staat in d’r uppie bij ons thuis. Dat vinden we niet wenselijk natuurlijk, dus wat dat betreft tikt het klokje wel door.
Nu heeft iemand mij een dier aangeboden dat past binnen mijn zoekprofiel.
Echter, ze wil m niet verkopen. Ze is er teveel aan gehecht.
Maar, door verhuizing, scheiding, eigen bedrijf heeft ze er ook geen geschikte plek meer voor en ook geen tijd.
In pension zetten is voor haar een optie, maar ze ziet op tegen het zoeken van bijrijdsters. Ze is een bekende van 2 vriendinnen van mij.
Paard zou aan huis komen te staan met onze merrie.
We hebben alles netjes op orde qua terrein, voerbeleid, rijbak etc. Ik ben ervaren en heb les.
Maar dat neemt niet weg dat er geen risico’s zijn.
Zondag gaan we kennismaken en in gesprek.
Maar, ik weet nog niet zo goed wat voor te stellen.
Pensionstalling voor hetgeen wij bieden zou normaal rond de eur 400 per maand zijn.
Paard staat vierkant op ijzers. Niet bekend of dit tijdelijk is.
Zelf heb ik de paarden altijd ijzerloos. Niveau is braaf zadelmak. Eigenaresse zal enkele keren per jaar een bosrit willen maken.
Zelf denk ik aan t volgende:
- eigenaar betaalt geen kosten voor Pensionstalling/ rijden en verzorging
- ik betaal geen kosten voor het gebruik
- alle basiskosten zijn voor mij. Voer, zadelpasser, les, wormonderzoek, ontworming.
Over entingen en hoefsmid heb ik vraagtekens. Bekapkosten vind ik anders dan rondom beslagen.
- medische kosten wat betreft een mokzalf, wondspray voor mijn rekening.
Maar hoe gaan we om met zaken als koliek, grote verwondingen, blessures?
- Maand proef?
- en daarna een maand opzegtermijn voor beide partijen
- 1e recht van koop, indien ze besluit te willen verkopen.
En is t handig om op contract Pensionstalling en lease te zetten en de kosten weg te strepen?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan een bijrijdersverzekering af te sluiten.
Graag jullie meningen en adviezen