(Tips) gezocht: wildkleur shet / mini fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

(Tips) gezocht: wildkleur shet / mini fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 23:57

Hoi allemaal,

Wie weet zet een bokker mij op het goede spoor:

Ik heb inmiddels 8 jaar een vreselijk lieve en grote (1,56m) fjord. En ik heb inmiddels drie dochters van 5, bijna 3 en 1 jaar. Steeds vaker leggen de meisjes beslag op de fjord. Stiekem droom ik er van om nog een mini look a like van de fjord te hebben voor de meiden. Het zou een pony moeten zijn waar ze fijn mee kunnen leren, kunnen vertroetelen en de beginselen van het paardrijden van kunnen leren.
Qua hoogte denk ik dat 1.10-1.25 m hoog het mooist zou zijn. Liefst een ervaren pony, mag ook best wat ouder zijn.

Hebben jullie tips waar zo’n leukerd te vinden is? Marktplaats en fb heb ik al afgestruind.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:39

Ten eerste zijn dat hele gewilde kleuren, dus als er al 1 te koop staat is hij zo weg.
Ten tweede is die maat geen shetlander.
Maximaal 110 cm, met uitschieters boven de 110.
Maar een goede fokker zal dat proberen te voorkomen en zal dus proberen onder de 110 cm te blijven.

En als laatste: de combi kleur, grootte en kindvriendelijk is onbetaalbaar en mensen zullen deze pony's dan ook zelf houden.

Laat de eis kleur los en ook de hoogte, zeker als je een shet wilt. En dan nog is je zoekopdracht lastig.

Btw shetlanders zijn niet per definite kindvriendelijk.

Ik zou eerder kijken voor een iets kleinere fjord. Meer rond de 140 cm dan een oversized shet.

marga1

Re: (Tips) gezocht: wildkleur shet / mini fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:49

Een grote maat shetlander in die kleur is een zeldzaamheid, die zijn voornamelijk zwart. Een grote vos vinden is al een probleem.
Misschien een nmps die hebben meer kleur of een welsh A

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:57

En wat vind je van een mini tinker? Die zijn klein, stevig en ook in meerdere kleuren beschikbaar.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 12:30

Onali schreef:
Ten eerste zijn dat hele gewilde kleuren, dus als er al 1 te koop staat is hij zo weg.
Ten tweede is die maat geen shetlander.
Maximaal 110 cm, met uitschieters boven de 110.
Maar een goede fokker zal dat proberen te voorkomen en zal dus proberen onder de 110 cm te blijven.

En als laatste: de combi kleur, grootte en kindvriendelijk is onbetaalbaar en mensen zullen deze pony's dan ook zelf houden.

Laat de eis kleur los en ook de hoogte, zeker als je een shet wilt. En dan nog is je zoekopdracht lastig.

Btw shetlanders zijn niet per definite kindvriendelijk.

Ik zou eerder kijken voor een iets kleinere fjord. Meer rond de 140 cm dan een oversized shet.

Een kruising zou ook prima zijn. Zo vast zit ik niet. Behalve op de hoogte. Daarom hoef ik er dus ook geen fjord bij. Die zijn overigens ook niet per definitie kindvriendelijk.
Onbetaalbaar is voor iedereen verschillend. En soms groeien kids er uit en zoekt een eigenaar een nieuwe stal voor z’n paard.
Bedankt voor het meedenken.

marga1 schreef:
Een grote maat shetlander in die kleur is een zeldzaamheid, die zijn voornamelijk zwart. Een grote vos vinden is al een probleem.
Misschien een nmps die hebben meer kleur of een welsh A

Een tijdje terug had ik een leuke gevonden van 1 jaar, in de juiste kleur en 100cm. Ik ben wezen kijken maar de leeftijd was gewoon niet praktisch. Ze bestaan, maar inderdaad erg lastig te vinden!
We hebben geen haast. Mocht ik een leuke zwarte of vos tegenkomen die de harten laat smelten, dan gaan we daar lekker voor. Maar het leukste zou toch zijn als zij hun eigen ‘mini Daan’ zouden hebben!

Art_Ificious schreef:
En wat vind je van een mini tinker? Die zijn klein, stevig en ook in meerdere kleuren beschikbaar.

Hmm nog niet specifiek naar gekeken. Ik ben nooit zo weg van Tinkers. Zelfde geldt ook voor Welshjes. Ze spreken me meestal niet aan. Maar wie weet! Ik ga me het weekend eens verdiepen. Bedankt voor de tip

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:35

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 12:37

BulletjeBeer schreef:
Misschien kun je hier eens informeren? Ik weet niet of ze deze kleine Fjordjes ook verkopen, maar ik zie ze vaak in de wei staan daar en moest er meteen aan denken: https://stalvanegmond.nl/onze-paarden/ponys/index.html

Bedankt voor het reageren! Ik heb contact met hem gehad inmiddels. Hij heeft nu helaas niets passends staan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 02:22

Op marktplaats kun je zoeken naar "bay dun".

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:21

Ik begrijp je helemaal. Wij hebben vroeger ook lang gezocht naar een brave mini-haflinger. Uiteindelijk wel gevonden.
Toevallig hebben wij zo'n wildkleur grote maat shetlander lopen. Deze is eigenlijk niet voor de verkoop. Is ook pas 2 jaar, dus nog te jong voor kleine kindjes.
Maar ze zijn er dus wel.
Als je bij het shetlandstamboek NSPS navraagt welke fokker in deze kleur fokt, dan kun je wat gerichter zoeken.
Veel succes.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:23

Afbeelding
Afbeelding
Hier een zoontje van 2 dat het liefst elke dag op onze fjord zit, of op de Groninger van mijn moeder. Ik had ook de droom om een fjordkleurige shet voor hem te hebben, zag ons al helemaal matchend buitenritjes maken enzo. <3
Toen kwam echter Saartje op ons pad, die heeft ons hart gestolen en zijn echt super blij met haar!
Een geschikte pony voor je kinderen blijft toch belangrijker dan de kleur, en je moet ook maar net een klik hebben met de pony natuurlijk. Dus als je geen leuke mini-fjord kan vinden, zou ik gewoon lekker op zoek gaan naar een andere leuke pony!
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:15

Baal weet geen adres, maar op de paardenmarkt in Alblasserdam staat iemand ieder jaar met kleine look a like fjorden. Ze fokken wel vaker aparte kleuren.

Ze verkopen trouwens zelden wat op de paarden markt. En ze zijn niet goedkoop.

Enige wat ik weet is dat ze in Brabant zitten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:39

Afbeelding
Ik ben in het gelukkige bezit van een mini "fjord" en mini "haflinger". Maar dan ook echt in de mini maat. Grote maat heb ik nog nooit gezien in fjorden kleur.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 12:09

Dreamboy schreef:
[ Afbeelding ]
Ik ben in het gelukkige bezit van een mini "fjord" en mini "haflinger". Maar dan ook echt in de mini maat. Grote maat heb ik nog nooit gezien in fjorden kleur.

Wat een leuk stel heb je! <3

Ik kreeg een pb met een pony in België op 2,5 uur rijden. Bloedmooie merrie van 1,10 meter maar helaas wel eentje die bokt onder het zadel.

Ook twee oudere merries van 1.15 meter aangeboden gekregen maar moesten bij elkaar blijven.

En dus bij eentje wezen kijken maar die was pas 1 jaar.

Ze bestaan dus maar zijn echt een zeldzaamheid. We zoeken rustig verder!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 12:10

Marcella schreef:
Baal weet geen adres, maar op de paardenmarkt in Alblasserdam staat iemand ieder jaar met kleine look a like fjorden. Ze fokken wel vaker aparte kleuren.

Oeh dat klinkt interessant! Kijken of ik daar gegevens van kan vinden.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 12:12

Isabel schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hier een zoontje van 2 dat het liefst elke dag op onze fjord zit, of op de Groninger van mijn moeder. Ik had ook de droom om een fjordkleurige shet voor hem te hebben, zag ons al helemaal matchend buitenritjes maken enzo. <3
Toen kwam echter Saartje op ons pad, die heeft ons hart gestolen en zijn echt super blij met haar!
Een geschikte pony voor je kinderen blijft toch belangrijker dan de kleur, en je moet ook maar net een klik hebben met de pony natuurlijk. Dus als je geen leuke mini-fjord kan vinden, zou ik gewoon lekker op zoek gaan naar een andere leuke pony!
[ Afbeelding ]

Wat een leukerd heb je! Ik snap dat ze je hart heeft gestolen <3
Zolang we geen haast hebben, kijk ik eerst of ik een mini Daan kan vinden. En als we wat meer haast krijgen of er komt ondertussen een ander type pony die ons hart steelt, dan gaan we daar lekker voor. Bedankt voor het delen!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 12:13

agee schreef:
Ik begrijp je helemaal. Wij hebben vroeger ook lang gezocht naar een brave mini-haflinger. Uiteindelijk wel gevonden.
Toevallig hebben wij zo'n wildkleur grote maat shetlander lopen. Deze is eigenlijk niet voor de verkoop. Is ook pas 2 jaar, dus nog te jong voor kleine kindjes.
Maar ze zijn er dus wel.
Als je bij het shetlandstamboek NSPS navraagt welke fokker in deze kleur fokt, dan kun je wat gerichter zoeken.
Veel succes.

Super goede tip! Dank je wel!
Heb je een foto van jullie shet?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 12:13

imaudy schreef:
Op marktplaats kun je zoeken naar "bay dun".

Thanks! Ga ik doen :-)

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:35

Stal de toekomst fokt Shetlanders met apparte kleuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:07

Dreamboy schreef:
[ Afbeelding ]

Dat is geen "mini fjord". Fjorden zijn wildkleur. Jouw pony is een valk.

TS veel succes met je zoektocht.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:59

Koper schreef:
Dreamboy schreef:
[ Afbeelding ]

Dat is geen "mini fjord". Fjorden zijn wildkleur. Jouw pony is een valk.

TS veel succes met je zoektocht.

Maar wel met aalstreep

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:08

Duhh. Het is een valk. Die hebben een aalstreep.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:47

Koper schreef:
Duhh. Het is een valk. Die hebben een aalstreep.

Dat is geen kenmerk van valk, maar juist van wildkleur.

Op het oog lijken valk en wildkleur bruin best op elkaar. Als ts een valk ook goed vindt, wordt de zoektocht al een stuk makkelijker. Qua wildkleur in die maat kom je anders al snel uit op een klein uitgevallen Konik of IJslander of een gekke kruising (heb eens een Shetlander x Fjord langs zien komen). Je zou nog kunnen kijken naar een grote Classic Pony, die kúnnen wildkleur zijn, maar zal wel lastig te vinden zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:52

Willeke_ schreef:
Marcella schreef:

Wordt met de paarden markt in Alblasserdam pas weer. Help ze altijd met de pony's terug naar de trailer te brengen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 17:24

Marcella schreef:
Willeke_ schreef:

Wordt met de paarden markt in Alblasserdam pas weer. Help ze altijd met de pony's terug naar de trailer te brengen.

Weet jij misschien wie het zijn? Heb je misschien een naam of andere gegevens?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:28

TS, zou een Dülmener pony niet iets voor je kunnen zijn? Dat is een Duits ras, en het zijn wildkleur paardjes.

Of een highland pony, die heb je ook in wildkleur. En die hebben ook de stokmaat die je zoekt.