Passen deze hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Passen deze hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 08:02

Ik kan geen algemeen hoefschoenen topic vinden. Als die er wel is sorry daarvoor.

Ik heb een tijd geleden een pasconsult voor hoefschoenen laten doen. Helaas werd mijn paard kreupel na het consult, omdat hij verkeerd bekapt bleek. We zijn van smid gewisseld en nu na een tijd wil ik toch de hoefschoenen een kans geven. In de droge zomermaanden (en door de droogte nu ook) zijn er teveel paden waar steentjes liggen.

Ik heb de hoefschoenen in de maat besteld wat geadviseerd is tijdens het consult. Ivm kreupelheid heeft hier echt wel tijd tussen gezeten, mijn vermoeden is dus ook dat deze toen wel goed zaten maar nu niet meer. De eerste keer kreeg ik ze wel aan maar vond ik ze te strak zitten. Ik heb ze 2 x moeten oprekken op aanraden van de fitter.

Gisteren heb ik gereden (15 min, staprit) en daarna zaten ze zo. Ik heb een nieuw consult aangevraagd maar ben ook wel benieuwd naar jullie meningen.

Verder merkte ik wel gelijk verschil! Hij liep met gemak over de steentjes, was ook gelijk een stuk vlotter dus ik ben fan!

Foto’s zijn geknipt uit filmpjes en niet geheel duidelijk misschien. Ik denk dat ze niet passen omdat ik mijn vinger amper tussen de plekken krijg die ik aanwijs.

Afbeelding

Afbeelding

Voor het rijden

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:11

Als je je vinger ertussen kunt krijgen vliegen ze af. Ze moeten strak zitten en overal vlak aansluiten.

Ik heb ook Scoot Boots, en volgens mij (foto's zijn idd niet heel duidelijk) passen die van jou prima en zijn ze eerder wat ruim dan te krap. De spleet midden voor moet nl parallel lopen. Boven is die wat smaller, dus de schoen wordt door de sluiting naar elkaar toe getrokken. Dat betekent dus dat de schaal van de schoen bovenaan wat ruimer is dan nodig is.

Kun je de schaal als je de hoef optilt heen en weer bewegen, dus een beetje 'wringen'? Iets beweging mag, teveel kunnen draaien betekent dat de schaal te groot is. Maar nogmaals, op basis van deze foto's en in vergelijking met mijn eigen paard en Scoot Boots (die ook na 20 km voor de kar in draf en galop nog nooit zijn wezen vliegen) zeg ik: past prima.

Change03

Re: Passen deze hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 08:18

Oh wauw, dat had ik niet verwacht! Het kan inderdaad wel kloppen dat die spleet niet 100% recht is. Mijn paard heeft scheve voeten, waardoor zo’n recht schoen dus ook scheef toont.

Nee ze zitten gewoon vast. Hoe zit het dan met schuur of drukplekken? Ik heb vooral het idee dat het gaat schuren in de kootholte en hier:

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:22

Je kan zulke schoennen ook met een heat gun vervormen zodat ze beter passen!

Maar als je er een vinger kan tussenkrijgen vliegen ze idd af

Voor die schuurplekken heb je gaiters of gewone sokken die je kan aantrekken tegen schuurplekken. Normaal loopt je paard ze in en heeft ze dan niet meer nodig.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 08:28

Deze zijn inderdaad al 2 x, op aanraden van de fitter, opgerekt. Ik heb het met heet water gedaan, maar kan idd ook de heat gun nog eens proberen. Ik heb t gevoel dat ze terug in hun oude positie zijn gaan staan, doordat ik ze niet goed heb laten afkoelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:30

Ik heb nog nooit schuurplekken in de kootholte gehad. De vorm van de Scoot Boots is wat dat betreft heel mooi vind ik. Achter passen de hoefballen prachtig in de 'rondjes' van de schoenen, en die rondjes zijn afgerond, smal en mooi zacht kunststof. Ik heb de gaiters denk ik 2x gebruikt, en toen in de kast gegooid.

Schoenen waarbij de achterkant dicht is schuren imo veel meer. Heb voor een ander paard Flexboots, die zijn dicht en die kunnen wel gaan schuren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:31

Change03 schreef:
Deze zijn inderdaad al 2 x, op aanraden van de fitter, opgerekt. Ik heb het met heet water gedaan, maar kan idd ook de heat gun nog eens proberen. Ik heb t gevoel dat ze terug in hun oude positie zijn gaan staan, doordat ik ze niet goed heb laten afkoelen.

Maar je hoeft ze niet op te rekken, ze zijn nu al ruim zat :D

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 08:59

Bedankt voor de (hoopvolle) reacties! Ik laat de fitter nog een keer terug komen voor een consult en misschien inderdaad de gaiters voor het begin aanschaffen.

Wat een wereld van verschil gisteren. Ik ben echt fan!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:13

Het zijn ook fijne hoefschoenen, en mochten ze op termijn toch wat rekken dan zijn de frontstraps te vervangen, de rekken op na verloop van tijd. Of je doet er wat mudstraps bij, dan zijn ze helemaal niet meer te verliezen.
Mijn paard loopt al een jaar of 7 op scoots.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 05-04-25 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:15

Mijn ruin heeft flinke ballen waardoor de scootboots achter toch gingen schuren. Op aanraden van de fitter met kokend water iets opgerekt en toen ging het wel. Inderdaad wel een keer moeten herhalen want het vormt iets terug naar mijn idee. Je wilt ze ook niet te ver oprekken in een keer want dan zitten ze te los, dus liever zo. Heeft mijn paard perfect geholpen in de overgang naar 24/7 buiten. De mudstraps helpen ook tegen ongewenst schoenen verliezen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:24

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 21:56

Bedankt voor de reacties en de filmpjes!

Welke gaiters heb ik voor dit type scoot nodig? Ik vind verschillende op internet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 06:41

Onze schimmel heeft deze schoenen ook. Aan laten passen, dus niet zelf gerommeld ofzo.
Ze zitten als een huis en hij loopt er goed op.
Alleen bij langer dan een uur rijden krijgt hij heel makkelijk schuur plekjes in de kootholtes.
Van de bijbehorende gaiters ( ik heb maat M en L liggen, mag je overnemen) kreeg hij overal schuurplekken, kennelijk gaat neopreen niet zo goed.
Nu heb ik 2 bontjes op maat gemaakt voor in zijn koot om die rand van de schoen heen en daarmee is alles opgelost.

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 06:42

Afbeelding

Ik zou deze nemen. Als er zand tussen het klittenband komt wil het nog wel eens losraken dus je kunt er ook voor kiezen om ze met wat steekjes vast te naaien. (Deze zijn overigens nieuw en overbodig, dus bij interesse laat maar weten.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 06:54

Change03 schreef:
Bedankt voor de reacties en de filmpjes!

Welke gaiters heb ik voor dit type scoot nodig? Ik vind verschillende op internet.

Hangt af van de maat van de Boots. Kan je wel vinden op de site van bv hoofwear of equischoen.
Ik schat in dat jij M nodig hebt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:06

_Jerry schreef:
[ Afbeelding ]

Ik zou deze nemen. Als er zand tussen het klittenband komt wil het nog wel eens losraken dus je kunt er ook voor kiezen om ze met wat steekjes vast te naaien. (Deze zijn overigens nieuw en overbodig, dus bij interesse laat maar weten.)

Zitten deze er niet bij , TS?

Heb voor 3 paarden rondom scootboots en deze waren er bij

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:17

Die zaten er bij ons ook standaard bij toen we ze kochten inderdaad.
Als extra hebben wij nog gaiters uitgeprobeerd die ook tot over de hoef zitten en rondom de koot

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 08:26

Ik heb ze uiteindelijk via Marktplaats gekocht omdat na het pasconsult de maat wel al duidelijk was maar vanwege de kreupelheid toen niks via Equischoen besteld.

Hij heeft nu maat 4 regular. Dus dan een maatje M gaiter?

Overigens zet ik het nieuwe pasconsult wel even door. Ik ben bang dat als ik er nu mee blijf rijden ik toch schuurplekjes ga krijgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:28

Ik heb ze ook geprobeerd wegens te dunne zolen.
Moesten 24/7 aan. Ondanks elke dag af, schoonmaken en spoelen, op meerdere plekjes op de hoefballen echt wondjes gehad.
Na vijf dagen toch maar besloten om een andere oplossing te zoeken.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 09:29

Oei! 24/7 lijkt me dan ook wel een andere uitdaging. Heb je uiteindelijk wel een andere oplossing gevonden?

Ik gebruik ze enkel voor het rijden. Hij loopt verder nergens gevoelig, behalve op steentjes.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:14

Heb via pb gereageerd.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:39

Oh ik vind ze eigenlijk niet zo mooi passen. De hoeven van je paard zijn smaller dan de scoot boots.zo zal hij misschien sneller struikelen of op de schoenen trappen. Heb je de scoot boots slim in dezelfde maat geprobeerd? Dat scheelde bij die van mij een hoop.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:43

Ze lijken inderdaad niet echt aan te sluiten aan de hoefwand. Denk toch dat je een andere maat of merk nodig hebt voor een echt goede pasvorm.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:27

Deze heb ik ook, ze zitten niet perfect mooi aan, maar blijven toch goed zitten.
Ik vind ze geweldig, ook bij plassen en blubber.
Over die schroefjes, omdat ie daar kleine wondjes opliep, heb ik een stukje zacht verband gedaan, en daarover duckttape, lekker zacht en glad.
Ik krijg ze niet gemakkelijk aan en uit, maar goed, paard dus ook niet. Al die extra accessoires erbij vind ik ook erg handig. Paard banjert nu blij over de steentjes, wat met z'n ouder wordende platvoeten echt niet gaat.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 23:03

Ik heb een foto gevonden van het pasconsult. Links zijn de slim, rechts de regular.

Let wel, sinds dit consult ben ik gewisseld van smid. Dus kan zomaar zijn dat de regular nu minder zit.

Afbeelding