Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SandraWierda schreef:Even vraagje, kun je wel samen met en ander paard buitenrit? En als er andere paarden in de piste lopen wat doet hij dan?
pateeke schreef:Wat doet hij als hij op de paddock blijft staan en één van de andere paarden (of zij allemaal) "weggaan"?
Heb je de indruk dat hij meer aan één bepaald paard hangt, of is het volgens jou aan allemaal?
GDG schreef:Maar hij staat dus nog steeds alleen, de verbetering is slechts dat er paarden aan de andere kant van het draadje staan. Is al een stuk beter dan het was, maar dat maakt het nog niet passend.
Ik zou je paard zien als een flink getraumatiseerd paard. Dat is wat eenzame wegsluiting doet met een kuddedier. Hij kan nu wellicht niet meer met en niet meer zonder andere paarden. Ik zou zelf eerst maar eens aan je paard z'n psychische gezondheid gaan werken ipv hem als gebruiksdier te zien. Ga eens kijken of je een plek kunt vinden waar de mogelijkheid is om hem rustig in te kunnen scharen in een fijne kudde en waar ze de kennis en kunde hebben om hem daarin te begeleiden. Trek daar maar een jaartje voor uit en ga dan weer eens nadenken over werken aan verlatingsangst.
GDG schreef:Maar hij staat dus nog steeds alleen, de verbetering is slechts dat er paarden aan de andere kant van het draadje staan. Is al een stuk beter dan het was, maar dat maakt het nog niet passend.
Ik zou je paard zien als een flink getraumatiseerd paard. Dat is wat eenzame wegsluiting doet met een kuddedier. Hij kan nu wellicht niet meer met en niet meer zonder andere paarden. Ik zou zelf eerst maar eens aan je paard z'n psychische gezondheid gaan werken ipv hem als gebruiksdier te zien. Ga eens kijken of je een plek kunt vinden waar de mogelijkheid is om hem rustig in te kunnen scharen in een fijne kudde en waar ze de kennis en kunde hebben om hem daarin te begeleiden. Trek daar maar een jaartje voor uit en ga dan weer eens nadenken over werken aan verlatingsangst.
haha1995 schreef:Begrijp ik het goed, dat hij eigenlijk alleen staat en dat zijn gezelschap bestaat uit paarden waar hij naar kijken kan?
Mijn merrie had ook verlatingsangst, gekregen nadat haar moeder ,mijn vorige merrie plots was overleden. Maar die stond en staat wel in een kudde en dan heb je denk ik een andere aanpak als bij jou paard.
Cobem schreef:GDG schreef:Maar hij staat dus nog steeds alleen, de verbetering is slechts dat er paarden aan de andere kant van het draadje staan. Is al een stuk beter dan het was, maar dat maakt het nog niet passend.
Ja, inderdaad, hij staat nog steeds apart omdat de eigenaars van de andere paarden dat niet zien zitten om een kudde te vormen. Wellicht vanwege zijn agressief, dominant gedrag de eerste maand na zijn komst. Nu heeft hij dat niet meer, op een slechte dag na.
Jouw stelling komt wel binnen bij me...
ruitje schreef:Deze moet 'gereset' worden door een kudde. Deze had ik eerst eens 6 maanden in het land gegooid ergens in een grote groep en dan eens opnieuw gekeken of het probleem er nog was, grote kans van niet
Cobem schreef:ruitje schreef:Deze moet 'gereset' worden door een kudde. Deze had ik eerst eens 6 maanden in het land gegooid ergens in een grote groep en dan eens opnieuw gekeken of het probleem er nog was, grote kans van niet
Wellicht is dat correct. Het inzicht komt er nu pas, na 6 maanden zoeken...
Stel dat ik een plaatsje vind, is het dan totaal geen optie om onderwijl ook te werken aan mijn doelen, nl buitenritjes?
ruitje schreef:Cobem schreef:Wellicht is dat correct. Het inzicht komt er nu pas, na 6 maanden zoeken...
Stel dat ik een plaatsje vind, is het dan totaal geen optie om onderwijl ook te werken aan mijn doelen, nl buitenritjes?
En: vind het leuk! Ik lees bij jou vooral frustratie over dat het niet lukt je einddoel te bereiken,maar zorg dat je elk klein stapje vooruit ziet als ik ben dichter bij mijn doel!
Cobem schreef:ruitje schreef:Deze moet 'gereset' worden door een kudde. Deze had ik eerst eens 6 maanden in het land gegooid ergens in een grote groep en dan eens opnieuw gekeken of het probleem er nog was, grote kans van niet
Wellicht is dat correct. Het inzicht komt er nu pas, na 6 maanden zoeken...
Cobem schreef:ruitje schreef:
En: vind het leuk! Ik lees bij jou vooral frustratie over dat het niet lukt je einddoel te bereiken,maar zorg dat je elk klein stapje vooruit ziet als ik ben dichter bij mijn doel!
Dat ik mijn doelen moet bijstellen, daar was ik intussen al aan uit. Het wijst zichzelf uit, helaas. Het ziet er niet naar uit dat ik eerstmaands zal kunnen rijden... Heel jammer natuurlijk... Mijn vorig paard was veel ziek; deze is kerngezond maar niet in het hoofd, denken we.
Mijn frustraties zitten zich vnl in het feit dat vanuit mijn omgeving heel erg uiteenlopende meningen op me zijn geventileerd - van pijn, naar mank- en scheefheid, tot gedrag. Sorry als dit onderliggend tot uiting komt; is niet mijn bedoeling!![]()
Op dit forum krijg ik eindelijk feedback die min of meer allemaal in dezelfde richting wijst en geloofwaardig lijkt. Dank daarvoor!