Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 12:02

Hi! Ik heb best iets vervelends meegemaakt afgelopen week met mijn dochter haar verzorgpony. Mijn dochter is 8 en rijdt bijna een jaar op de manege. Ze is dus nog niet zo ervaren. Sinds 1 maand heeft ze een verzorgpony. Het is een Shetlander van 26, al veel wedstrijd ervaring en mijn dochter is er al wel een beetje lang voor met 1.34m maar het leek me daarom juist veilig en goed om hiervan te leren. De andere verzorgers daar zijn een paar jaar ouder en niet snel meer van iets onder de indruk en de eigenaar is vrij nonchalant en dus zoek ik een beetje naar een middenweg tussen hoe ik mijn dochter begeleid zonder dat zij bang wordt of zich te klein voelt omdat ik er weer teveel bovenop zit. Het is dus een beetje zoeken voor mij. De eerste keer was ze iets onzeker en gingen we de paarden laden voor les en zei ik ga het zelf maar doen, wat ze prachtig vond en ik ervan uitging dat de eigenaar-die al op de vrachtauto stond- haar wel zou begeleiden en ineens werden de andere 2 ook al snel geladen terwijl zij daar nog die Shetlander aan het vastmaken was (wel met schotten ertussen uiteraard en ze stond aan de voorkant van de pony dus misschien ben ik wel een beetje te panisch). Dus ze liep toen de vrachtauto uit toen ze klaar was via de voorkant van de pony’s, maar ik vond het toch een beetje lastig want ik kon er moeilijk heen/langs want de andere pony werd ook vastgemaakt dus stonden er 2 mensen in). Dus ik vroeg moet ik je helpen en toen zei ze nee hoor, maar ik vond de eigenaar dus niet echt verantwoordelijk handelen dat die pony’s direct erna werden geladen zonder dat zij er eerst uit was ; maar dit was blijkbaar de wijze waarop ze het altijd deden. Ik verwijt mezelf ook dat het wellicht gevaarlijk kon zijn en ik het maar heb laten gebeuren; maar ik kon er zoals ik net noemde dus ook niet goed bij.

Ze geeft 4 lessen gehad met de pony. De eerste les viel ze eraf omdat hij in draf ineens stilstond. Dat kan gebeuren natuurlijk. De pony is maar 1.03 groot en zij 1.34m dus op zich was het niet zo gevaarlijk. Gewoon weer opgestapt en verder gereden. De overige keren was hij ook ondeugend (bak uitlopen bijv, moeilijk te sturen etc) maar kon ze wel blijven zitten.
Donderdag wilde ze een keer zonder zadel rijden en dat leek me goed voor haar balans en vertrouwen. Ze komt dan ongeveer 30 cm met haar voeten van de grond dus dat voelde voor mij ergens ook wel veilig dat ze dus niet zo hoog zat.

Donderdag gingen we de pony’s uit de wei halen en toen wilde ze er zonder zadel op. Ik vond het spannend maar had ook zoiets van ze hebben deze route al zo vaak gedaan dus laten we maar doen. Dat ging op zich goed. Toen kwamen we op stal en stonden we even te praten. Ineens ging de pony met mij dochter erop de stal in, dus ik zei tegen mijn dochter dat ze er maar af moest stappen (ik dacht dat hij ergens in de gang stil zou staan of hooi eten oid), maar dat gebeurde niet op tijd en toen zei de eigenaar lachend:”hij gaat rollen hoor!) dus die pony de eerste stal binnen en ik direct erbij natuurlijk, maar toendirect al ging hij door zijn knieën (niet eerst schrapen maar het ging supersnel)en ik zei weer tegen mijn dochter dat ze af moest stappen en dat deed ze. Ze ging in de hoek aan de achterkant staan en dat vonden we beide erg spannend. Ik durfde de pony ook niet direct rechtop te pakken want ik dacht dan keert hij met de kont naar mijn dochter en de benen waren mijn kant op dus ik was zelf eigenlijk ook hartstikke onzeker op dat moment en wist wel dat ik hem moest laten opstaan maar was ergens ook bang voor zowel zelf een trap (ik kon dus ook niet zo goed erbij en bevroor een beetje ofzo van wat gebeurt hier nu) als verdrukking van mijn dochter etc (ik stond bij de staldeur en zij dus aan de achterkant van de stal). Hij rolde even en stond toen weer op.
Ik zei erna tegen de eigenaar die moest lachen dat ze er wel onder had kunnen komen. Die zei toen”o, alleen met de benen.” Ik was sindsdien ook een beetje in de war, als in, ben ik nu te angstig dat ik zo geschrokken ben of hij te nonchalant?

Toen zijn we gaan rijden, want ik was geschrokken maar wilde mijn angst ook niet teveel aan mijn dochter overgeven door direct richting huis te gaan. Eerst zonder zadel in de bak. Ze viel er toen een keer af ivm weer plotseling stilstaan van
de pony en erna wilde ze met zadel een balkje doen waar hij na de sprong hoofd naar beneden deed en weer terugkwam in tempo en ze er een tweede keer afviel.
De bak is erg klein en midden in de bak staan allemaal hindernissen waardoor je elkaar snel in de weg rijdt. De andere verzorgers reden op de hindernissen af zonder wat te zeggen waardoor ik haar nog net een keer had moeten roepen dat ze opzij moest omdat ze net een keer stapte achter een dubbelsprong waar een ander meisje op af reed. Toen moest ik de eigenaar even helpen met mesten en toen heb ik aangegeven dat ze even op de hoefslag moest stappen, maar ik baal een beetje dat ik toch even weg ben gelopen toen, want de pony was vaak niet te sturen (verwijt mezelf ook dat ik niet gewoon heb gezegd dit later te willen doen omdat ik de situatie in de bak zo chaotisch vond en mijn dochter toen even niet zonder toezicht wilde laten maar goed dat is achteraf).

Ik heb veel twijfels sindsdien, omdat een paar andere verzorgers die er zijn ook op deze pony zijn begonnen met rijden en dit blijkbaar allemaal normaal vinden.

Omdat de bak zo klein en daardoor te vol en onveilig is, de pony niet echt met haar wil samenwerken en ze er vaak afvalt etc, heb ik besloten te stoppen bij dit adres en een eigen betrouwbare leerpony voor haar te gaan kopen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ben ik te angstig of te nalatig geweest? Of had ik hier niks aan kunnen doen? Is dit soort situaties herkenbaar voor jullie en hoe zijn jullie hier destijds mee omgegaan?

Cioccolato

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:11

Ik denk dat een eigen pony kopen ook nog niet de verstandigste keuze is.
Ik zou op zoek gaan naar een ander adres waar jullie veel kunnen leren.

De kuren vind ik verder typisch shetlander klinken

Maar her belangrijkste is dat je dochter leert en er ook zin in blijft houden, het leuk blijft vinden. Sommige kinderen met lef vinden zo'n shetlander prima en hartstikke leuk. En wat angstige onzekere kinderen klikken er juist niet goed mee.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 12:13

Ik heb zelf al wel veel ervaring met paarden (behalve Shetlanders) maar zij nog niet. Het kunnen groeien, een band opbouwen met een betrouwbare pony lijkt me daarom juist heel fijn voor haar

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:13

Ik vind 't echt klinken als typische shetlanderstreken..

Iedereen die heeft leren rijden op Shetlanders, heeft er een soort trauma aan overgehouden.. :))

Maar eerlijk? Ik zou je dochter eerst laten leren op doorgewinterde brave manegeponies.. Er is duidelijk te weinig ervaring om deze combinatie in goede banen te leiden..

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 12:14

Ze heeft al les op de Manege, maar daar rijden ze allemaal in een rijtje achter elkaar dus daar leert ze ook weinig

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:15

Privéles nemen?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 12:15

Ja dat is wellicht goed inderdaad

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:16

truitje schreef:
Ik heb zelf al wel veel ervaring met paarden (behalve Shetlanders) maar zij nog niet. Het kunnen groeien, een band opbouwen met een betrouwbare pony lijkt me daarom juist heel fijn voor haar

Die pony is alleen niet zo betrouwbaar. En als side note: in een stal hoor je niet op een pony of een paard te zitten.

Goof

Vervelend dat je geschrokken bent.
Ik wil eigenlijk zeggen 'tja, dit is een shetlander, dit doen ze'. Als dat geen match met jou en je dochter is moet je dit niet doorzetten.
Met 8 ben je volgens mij niet klaar voor een verzorgpony, lekker blijven lessen op de manege, laat je dochter zich ontwikkelen, kijk of ze het leuk blijft vinden en kijj over een paar jaar nog eens verder.

nine1987

Want deze Shetlander waar jij 't over hebt, krijgt geen sturing en neemt een loopje met je dochter.. Dat is gewoon niet handig.. :)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 12:18

Dat klopt, maar ik bedoel dat we in het begin daarom voor deze pony hadden gekozen. Maar hij blijkt dus niet betrouwbaar te zijn inderdaad.

De pony liep met haar erop dus ineens de stal in, dat was dus ook niet de bedoeling

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:19

Ik denk dat "niet betrouwbaar" niet eerlijk is naar de pony.. Van Shetlanders is bekend dat zij duidelijke leiding nodig hebben, anders nemen zij de leiding.. En dat zie je nu gebeuren..

Dat maakt de pony niet onbetrouwbaar, dat maakt je dochter onervaren.. En dat is niet erg.. Maar dat zorgt voor een mismatch..

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:22

Klinkt voor mij gewoon als een Shetlander + te onervaren ruiter = mismatch. Niks slechts over de pony of ruiter verder maar sommige combinaties passen gewoon niet, simpel zat. Een eigen pony zal ik wel nog even goed over nadenken. Je zegt dat je zelf veel ervaring hebt maar blijkbaar ben je zelf dus ook angstig rondom een shetlander? Dan lijkt me eerst meer ervaring op doen (beide) handiger en veiliger.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:24

truitje schreef:

Heel eerlijk? Dat klinkt totaal niet uit de op en je reactie over de shetlander. Dus nee; koop geen eigen pony voor je dochter..

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:24

ik vind het hele verhaal eigenlijk niet overkomen alsof jij (moeder) ervaring hebt met paarden.
Daarbij kunnen shetlanders ook erg ondeugend zijn, en zijn ze in mijn ogen niet heel geschikt voor onervaren mensen/kinderen.

Ga op zoek naar een andere pony om te verzorgen, en neem beiden les.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:27

Zulke shetten vertrouwen er op dat je of wel blijft zitten of uit de weg gaat (wetende hoe/waar) of duidelijk nee kan zeggen zodat ze naar jouw luisteren. Gemeen is het niet, maar zonder goede eigenaar en begeleiding is het op zijn minst niet leuk en inderdaad kan het behoorlijk pijnlijk worden.
Probleem is hier niet zozeer de shet, maar wel de eigenaar. Priveles en les in hoe ga ik op de grond met een pony om is een betere optie voor je dochter. Grondwerk en manieren is meer een western en NH ding, engelse standaard rijstijl doet er zeker qua manege weinig aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:28

Ik vraag me af, na het lezen van je hele verhaal, waar je ervaring uit bestaat?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:30

Een eigen pony als je van deze shet streken al zo ondersteboven bent?
Niet doen...

Ik denk dat de meeste van ons dit allemaal hebben meegemaakt.

Pony's die bezweet zijn en in het zand gaan rollen.
Een leuke waterplas en hup in een beweging plat.

Grasspriet en hup vanuit draf de ankers in en ruiter er voorover af.

Ja dat hoort bij de onervarenheid...
Die jij dus duidelijk ook hebt.

Nog lekker veel kilometers maken hier of elders maar niet met een eigen pony

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:33

Ik moest hier stiekem hard op lachen. Wie heeft er vroeger niet zo leren rijden als je op de boerderij geboren werd en er al wat pony's liepen. :D

Ik denk dat jij wat overbezorgd bent, zelf weinig met paarden hebt en daardoor situaties lastig kan inschatten op gevaar misschien? Ik zou je dochter lekker laten rijden op de manege tot ze wat ouder is en wat zelfstandiger en dan een pony aanschaffen. Nu is dochter nog klein, jij kunt niet echt helpen dus dan is het een hele lastige zoektocht.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:33

Het klinkt voor mij alsof je zelf de dingen niet goed inschat. Deze acties hoor je te voorkomen. Alles lijkt je te overkomen, waar is je vooruitziende blik?
Niet ervanuit gaan dat de eigenaar op dingen let, het is jouw dochter.
Zonder zadel als je er al van af bent gevallen? Waarom? Waarom niet eerst dingen aan de hand of de longen oefenen?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 29-03-25 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:34

Ik vind opeens stilstaan en in je eigen stal rollen hele milde streken van een shet. :=

Ik ben ze zelf meer gewend in het niveau van onder / door hekken heen beuken. Of de welbekende bokdraai. Zo snel mogelijk bokken en draaien. :j

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 12:38

Ik heb zelf 20 jaar gereden, meerdere sportpaarden gehad, zadelmak gemaakt, z1 dressuur en M springen met winstpunten gereden. Echter nog nooit meegemaakt wat we nu hier met deze Shetlander meemaken. Daar ben ik dus ook eerlijk over. Nu al 7 jaar niet meer gereden. Met pony’s dus weinig ervaring.

Het ging alleen erg snel allemaal en dit met rollen, de kleine bak met teveel paarden erin, de manier van laden van de paarden etc nog nooit meegemaakt. Het ging gewoon heel snel allemaal

Zonder zadel stappen en een paar passen draven (pony is namelijk best sloom) leek me inderdaad niet veel kwaad kunnen

Ik sta er altijd continue bij om haar te begeleiden op het uitmest moment na. Echter wil zij het op bepaalde momenten ook zelf doen en leren en die kans wil ik haar ook geven. Toen had ik haar de instructie gegeven dat ze dus even op de hoefslag moest stappen, omdat die meiden aan het springen waren en dat erg lomp ging. Haar op dat moment de bak uithalen vond ik wat overdreven, maar wellicht had ik dat wel moeten doen?

Dat de pony ineens de stal inliep en ging rollen heb ik nog nooit meegemaakt en die vooruitziende blik had ik in deze situatie dus ook niet, omdat ik dit nooit had bedacht dat dit zou gebeuren.
Laatst bijgewerkt door truitje op 29-03-25 12:48, in het totaal 6 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:40

Haha, dat is shettenhumor.

Jammer dat je er zo angstig door bent. Misschien kunnen jullie les nemen in grondwerk? Dat kan helpen vertrouwen te krijgen en paarden te leren lezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:43

Bijzonder met jou ervaring dat je dit dan niet herkent en er zo angstig van word.

Heb je vroeger nooit pony gereden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:44

Ik kan me haast niet voorstellen dat je zoveel ervaring hebt gezien je reactie op deze pony :o
Ik zou het lekker laten gaan, dit is niet voor jullie weg gelegd.