Schade aan paddock, wie is verantwoordelijk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

extasy

Schade aan paddock, wie is verantwoordelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 20:21

Om een lang verhaal kort te maken...
Mijn paard staat in pension, en er is geen contract.
Nu wij de stal willen verlaten krijg ik een rekening gepresenteerd waarom de schade staat die mijn paard volgens de stalhouder heeft gemaakt aan de paddock. Een kapot hek.
Er wordt geëist dat ik die schade betaal, terwijl er ook al schade was aan dat hek voor ik kwam door toedoen van een van hun eigen paarden.
Ik weiger dit te betalen aangezien ik ook een hoop stalgeld per maand betaal en er al schade was.

Ben ik verplicht dit te betalen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:25

Heeft de staleigenaar bewijs dat jouw paard de schade heeft veroorzaakt?
Zo niet, dan denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-03-25 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:26

Heeft je paard wel of niet schade aan het hek toegebracht? Los van dat er wellicht al andere schade was - gaat het erom of jouw paard inderdaad de boel heeft beschadigd. In dat geval ben je waarschijnlijk verzekerd via je AVP.

LaPluche

Re: Schade aan paddock, wie is verantwoordelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:28

Mocht je paard die schade hebben veroorzaakt dan ben je daar tegen verzekerd.
Laat je niet zomaar een dikke schade aan praten hoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:28

Is dit het hele verhaal? Zo klinkt het niet. Is er ruzie en probeert de stalhouder je te 'pakken'?
Om een beetje context te krijgen.

Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor wat jou paard aan schade toebrengt. Maar zoals gezegd: verzekering.

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 20:29

Ja die probeert me te pakken.
Overigens altijd alles netjes op tijd betaald en nooit problemen gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:31

Wanneer zoiets gebeurt hoort hij dat zo snel mogelijk met je te regelen, nu je weggaat krijg je de rekening? Dan is hij toch te laat.
Misschien flikt hij dit wel bij iedereen, ik zou hem vertellen dat het hek al stuk was toen je kwam en mits hij bewijs heeft hij contact met je jurist op kan nemen. ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:32

Maar heeft je paard dat nu wel of niet gedaan?
Dat is de hoofdvraag even

Of je verder netjes betaald hebt is fijn, maar even niet relevant.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:32

Als het goed is heb je een verzekering die dit zal betalen mits ook echt duidelijk en bewezen is dat jouw paard de schade heeft veroorzaakt. Je verzekeraar zal daarin dan gaan overleggen met de stalhouder. Als deze blijft volhouden kun je doorsturen naar je verzekeraar. Dan vechten zij het maar uit met zijn tweeen. Maar stalhouder zal moeten kunnen aantonen dat de schade door jouw dier is gemaakt

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 20:35

@karuna, dat was dus wat ik wilde weten.
@anomien, ik weet het oprecht niet. Ik ben er niet bij geweest. Dat de boel al stuk was toen ik kwam is een feit, en dat een van hun paarden in de tijd dat ik er sta ook schade heeft aangericht is ook een feit. Mijn paard zou ongetwijfeld ook schade aan hebben kunnen brengen, maar ik ben er niet bij geweest en weet dus niet of het ook daadwerkelijk zo is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:43

Wie eist die bewijst. Dus kom maar op met de bewijzen dat jouw paard de schuldige was. Gewoon aangeven dat je met het bewijs van de stalhouder alles kan neerleggen bij de aansprakelijkheidsverzekering en dat die dan contact opneemt. Kan jij rustig je verhuizing plannen en alles afronden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:50

Hutcherson schreef:
Wie eist die bewijst. Dus kom maar op met de bewijzen dat jouw paard de schuldige was. Gewoon aangeven dat je met het bewijs van de stalhouder alles kan neerleggen bij de aansprakelijkheidsverzekering en dat die dan contact opneemt. Kan jij rustig je verhuizing plannen en alles afronden.

Precies dat.
Blijf gewoon in contact met die mensen maar vertrek wel zoals gepland.
Als hij zijn bewijs voor elkaar heeft dan leg je het voor aan je verzekeraar.

Je hebt kans dat het wordt afgewezen. Maar dat is dan niet jouw pakkie an.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:03

extasy schreef:
Om een lang verhaal kort te maken...
Mijn paard staat in pension, en er is geen contract.
Nu wij de stal willen verlaten krijg ik een rekening gepresenteerd waarom de schade staat die mijn paard volgens de stalhouder heeft gemaakt aan de paddock. Een kapot hek.
Er wordt geëist dat ik die schade betaal, terwijl er ook al schade was aan dat hek voor ik kwam door toedoen van een van hun eigen paarden.
Ik weiger dit te betalen aangezien ik ook een hoop stalgeld per maand betaal en er al schade was.

Ben ik verplicht dit te betalen?

Wat iemand anders ook al zei. Wie eist die bewijst. Niet betalen dus.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:51

Ik zou aangeven dat je contact hebt gehad met je verzekeraar en dat je zijn graag verhaal schriftelijk ontvangt zodat je het kan forwarden. Dan dat uiteraard ook doen. Daar zijn die verzekeraars natuurlijk ook voor. Dan leg je de verantwoordelijkheid elders neer en kan je je schouders ophalen als hij ernaar vraagt. Immers jij doet er alles aan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:59

troi schreef:
Ik zou aangeven dat je contact hebt gehad met je verzekeraar en dat je zijn graag verhaal schriftelijk ontvangt zodat je het kan forwarden. Dan dat uiteraard ook doen. Daar zijn die verzekeraars natuurlijk ook voor. Dan leg je de verantwoordelijkheid elders neer en kan je je schouders ophalen als hij ernaar vraagt. Immers jij doet er alles aan.

Dan beken je ten eerste schuld, terwijl het hek al stuk was. En ten tweede gaat dat je niet iets van no claim kosten? (ik heb hier geen verstand van verder maar het is een vraag waar een ander misschien het antwoord op weet)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:04

No claim speelt zover ik weet alleen bij je autoverzekering waar je korting krijgt voor schadevrije jaren. Niet bij een AVP, maar je kan wel eigen risico hebben.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:14

No claim is niet van toepassing op je avp. Voor zover ik weet ook het eigen risico niet, maar misschien verschilt dat per verzekeraar en per relatie verzekeraar (privé of zakelijk).

Je bekend geen schuld, je zegt niet "inderdaad mijn paard is hier schuldig aan".

Wat je indirect zegt is "als jij aan kan tonen dat mijn paard schade heeft gemaakt, dan leg ik dit vraagstuk graag bij de verzekeraar neer zodat die de aansprakelijkheid kan bepalen . Laat maar weten wanneer je het stuk en de bewijslast in orde hebt gemaakt, dan gaan we er achter aan".

Op deze manier zal stalhouder met een goed verhaal moeten komen.
Verzekeraar zoekt het verder uit en jij bent er van af.

Het laatste waar je mee bezig wilt zijn is het gemor van de stalhouder die straks nog denkt een stokje te kunnen steken voor jou vertrek omdat het niet geregeld is.
Ook daarom zal ik dit even op papier (whatsapp oid) laten zetten, zodat als er iets gebeurt dat je dit aan kan tonen en dat meneer/mevrouw alleen maar sensatie aan het maken is, mocht er iets gebeuren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:20

Lijkt mij dat ze dat meteen had moeten zeggen toen de schade gemaakt was.
Wat wil ze eigenlijk dat jij betaald?

Volgens mij maken heel veel paarden schade aan een hek, met hoeveel sta je daar?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 00:08

Lijkt mij risico van pension houder?
Of aansprakelijkheid verzekering van een van beide,mits aangetoond dat jouw paard het veroorzaakt heeft

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 00:35

Is eigenlijk vrij simpel: jij betaalt voor de stalling en gebruik van de accomodatie. Waarbij het redelijk te verwachten is dat een omheining van een paddock gebruiksschade zal oplopen door de in de paddock verblijvende paarden. Dit valt in de risicosfeer van de stalhouderij.
Wie heeft het paard dagelijks in die paddock gezet? Was dit de stalhouderij, dan heeft hij helemaal geen "poot on op te staan", immers dan heeft hij zelf kunnen bepalen waar het paard kwam te staan.

Je kunt dit rustig doorsturen naar je AVP, ze zullen de claim afwijzen. Vanwege de betaalde huur en mogelijk dienstverlening.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 05:15

Het komt op bij over als afreageren dat je weggaat :n Ik heb ook op zo'n stal gestaan waar de eigenaar ontzettend rot ging doen als mensen opzegden. Ik denk in hun trots gekrengd ofzo?

Ik zou inderdaad vragen wanneer het dan gebeurd zou zijn en waarom hij er ook nu pas mee komt. Verder vind ik het een lastige kwestie. Je betaalt ook stalgeld zodat dingen onderhouden kunnen worden. Hier sneuvelde er in het begin ook wel eens een paddockbalk, maar dat hoefden we niet te betalen.

Hoeveel wil hij eigenlijk hebben?

Edit: het is niet helemaal jou situatie, maar hier blijkt wel uit dat je in principe verantwoordelijk bent. Als pensioneigenaar doe je alleen ook een risicoaanvaarding dat er soms wat stuk gaat: https://www.horses.nl/articles/paard-ge ... e-betaalt/

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 06:24

Dees schreef:
Is eigenlijk vrij simpel: jij betaalt voor de stalling en gebruik van de accomodatie. Waarbij het redelijk te verwachten is dat een omheining van een paddock gebruiksschade zal oplopen door de in de paddock verblijvende paarden. Dit valt in de risicosfeer van de stalhouderij.
Wie heeft het paard dagelijks in die paddock gezet? Was dit de stalhouderij, dan heeft hij helemaal geen "poot on op te staan", immers dan heeft hij zelf kunnen bepalen waar het paard kwam te staan.

Je kunt dit rustig doorsturen naar je AVP, ze zullen de claim afwijzen. Vanwege de betaalde huur en mogelijk dienstverlening.

Dat is gek, ik heb toch al zo vaak meegemaakt dat een verzekering wel uitkeerde in vergelijkbare schade. Precies zoals in het stuk van Kidde uitgelegd staat eigenlijk :) .

Dat gezegd hebbende, dit lijkt meer pesten tijdens het weggaan, zeer onprofessioneel van een stalhouder. Ik hoorde laatst dat dit gebeurde met de borg van een stal, dat vond ik helemaal bizar want dan krijg je het gewoon niet terug voor een oliebol- reden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 07:48

Als je niet precies het hele verhaal verteld is er geen chocola van te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:17

De stalhouder had dit gelijk aan moeten kaarten de dag dat jouw paard die schade zou hebben gemaakt.

Ik zou dit ook doorspelen verder naar de AVP, laat hem het maar met de AVP uitzoeken en bewijs aanleveren. En mij lijkt ook dat er van het stalgeld ook onderhoud van het terrein zou worden betaald.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:54

Is idd iets voor een AVP - en dan maar hopen dat TS die ook daadwerkelijk heeft én dat haar paard onder de dekking valt.