Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 18:26

Hoi allemaal!

Zijn er hier nog meer ondernemers actief in de hippische sector? Denk aan instructeurs, zadelpassers, hoefsmeden, paardenfotografen, pensionstalhouders of andere ZZP’ers in de paardenwereld. Ik merk dat ondernemen in deze branche ontzettend veelzijdig is, maar soms ook uitdagend.

Hoe ben jij begonnen? Waar loop je tegenaan? En welke tips heb jij voor anderen die een hippisch bedrijf (willen) starten?

Laten we dit topic gebruiken om elkaar te inspireren en ervaringen te delen.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen! :D

Daihyo

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:57

Ik stip ‘m even. Ik ben al een paar jaar zzp’er. Het gaat nu een beetje lopen. Maar zonder connecties is de paardenwereld niet altijd makkelijk.
Ik ben er wel van overtuigd dat je vooral moet blijven wie je bent en achter je product of dienst moet blijven staan. En niet toe moet geven aan de trends en populairdere paardenondernemers waar je mee dood gegooid wordt op social media.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:58

Ben ook benieuwd.
Ik doe vanalles, ooit begonnen met lymfedrainage.. maar liep tegen zaken aan bij paarden waar ik ook wat mee “ wilde kunnen”, dus nog meerdere opleidingen en cursussen gedaan.
Wat ik lastig vind is dat er veel aanbod is. En zeker op de socials stikt het natuurlijk van de “ tips en adviezen “ van “” peuten en paten “, de een belooft nog mooiere dingen dan de ander. Ik ben daar niet zo goed in, en dan druk ik me nog zacht uit haha.

Edit: daihyo en ik snappen elkaar. Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:12

Ik vind dat ook heel lastig hoor. Je bent zo snel geneigd te denken dat dat het goede is. Ik wel tenminste :+
Maar inmiddels trek ik meer mijn eigen plan, gebruik mijn socials anders. Herhaling werkt ook. En heb voor mezelf nu eens goed opgeschreven waar ik goed in ben, blij van word en voldoende kennis van heb. Dat helpt ook om meer bij mezelf te blijven ipv achter de grote namen aan te lopen. En per saldo loopt het aantal klanten ineens op. Grappig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:51

Hier sinds ongeveer een jaar een opfok en pensioen "stal" (ze staan 24/7 buiten).

We zijn eigenlijk gewoon begonnen met het idee om een paar paarden een lekker pensioen te bieden maar inmiddels hebben we zoveel aanvraag dat we er even een stop op hebben gezet omdat we anders plek en tijd tekort komen :+

Wij zitten dus in Frankrijk en alle paarden die we hebben staan komen uit Nederland.

"Probleem" waar we tegenaan lopen is dus eigenlijk dat er erg veel vraag is naar een plek waar paarden veel buiten staan, waar ze in een kudde kunnen staan en toch gewoon dagelijks aandacht krijgen.
Waar we rustig aan wilden beginnen gaat het allemaal in sneltreinvaart wat uiteraard ook erg positief is.

En het is eigenlijk begonnen met een kleine advertentie hier op bokt en op facebook.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 21:09

Dankjewel voor jullie reacties. Leuk om te lezen!

Dailhyo: herkenbaar en goede tips geef je! Ben je tevreden over de manier waarop je de socials inzet? Of zou je het nog anders willen?

Muze: Ja lastig is dat, ik ben ook niet zo handig met dat soort dingen. Ik probeer wel eens iets maar dan zit er meteen wel veel tijd in. Ik denk dat consistentie ook heel erg helpt, maar dan is tijd weer een dingetje :p

Paloisaboy wauw wat prachtig en wat goed om te horen dat het nu zo goed loopt.

Klanten behouden gaat bij mij vaak wel goed, maar ik wil binnenkort een nieuwe doelgroep aanspreken en ik merk dat ik wat aan het zoeken ben naar de juiste weg.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 16:31

Ik zal ook even mijn ervaring vertellen.

Hoe ben jij begonnen?
Ik ben in 2023 begonnen met de instructeursopleiding Natural Horsemanship en ik heb dat zelfde jaar mij meteen ingeschreven bij de kvk. In 2024 (na afstuderen)ben ik begonnen met lesgeven. Dit jaar ben ik mijn diensten aan het uitbreiden passend bij hetgeen waar ik ervaring en affiniteit mee heb. Daarnaast ben ik ook nog gewoon in loondienst.

Waar loop je tegenaan?
Ik zou mijn social media account willen professionaliseren. Daarbij merk ik dat ik vooral het stukje werk/privé balans nog wel eens uitdagend vind. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen.

En welke tips heb jij voor anderen/ beginners die een hippisch bedrijf (willen) starten?
- Denk goed na over je prijs (juiste prijsbepaling). Mijn ervaring is dat je beter eerst aan de lagere kant kunt zitten dan aan de hoge kant, het is makkelijker om je prijs te verhogen dan te verlagen.
- Leg de focus niet meteen op heel veel verschillende aspecten/diensten.
- Blijf vooral bij jezelf.
- Mond tot mond reclame werkt tot nu toe het beste bij mij. Door bijvoorbeeld ook je diensten aan te bieden op grotere stallen, krijg je meteen meer nieuwe klanten.

Hopelijk hebben anderen ook iets aan deze tips:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:54

Ik heb eigenlijk altijd wel in en met paarden gewerkt, zowel full time als naast een andere baan.

Eerst begonnen met op stal werken en lesgeven. Door omstandigheden toen full time iets anders gaan doen.
Er bleef wel vraag komen naar lessen en daar beperkt aan toegegeven op een moment en toen een tijd lang alleen privéles gegeven.

Na een verhuizing kwam er een 2e regio bij. Was niet de planning, maar mensen vroegen erom en het was altijd wel een passie.
Ik ben toen ook dealer geworden van een aantal merken voer en ook opleiding en verdieping gedaan om te kunnen adviseren. De combi met bij mensen komen, de situatie zien, lesgeven werkte eigenlijk heel goed.

Na nog een verhuizing 1 regio moeten laten gaan en ook een stuk minder gaan lesgeven. Had ook de luxe om selectiever te kunnen zijn wie ik nog les wilde geven.
Vanwege priveomstandigheden toen gestopt en ook niet meer opgepakt.

Terug verhuisd naar een regio, kwam er wel weer gelijk vraag, maar heb het afgehouden tot nu toe. Ik twijfel wel weer of ik het weer ga oppakken.

Waar ik vooral tegenaan liep;
Ik besteedde teveel tijd aan mensen tegenover de inkomsten.
Nieuwe klanten vind ik lastig, want ik wil niet meer iedereen lesgeven. Maar dat moet je dan toch eerst aftasten.
Voor m'n gevoel ben ik ook wel wat afgehaakt toen de populariteit van mensen door social media groeide. Ik heb een tijd een site gehad en zelfs een blog geschreven, maar het gaat niet meer om de boodschap. Het gaat vooral om de presentatie en ik kan mezelf gewoon niet verkopen. Ben sws een hele slechte verkoper.

Met lesgeven probeerde ik wel routes te maken om de reiskosten te drukken en tijd te besparen. En ik had voor vaste mensen wel een korting als ze 10 lessen vooraf afnamen.
Voer nam ik ook gratis mee voor lesklanten.

Ik heb nu wat andere plannen en alles ligt klaar, maar zoek bedrijven die redelijk betaalbaar prototypes kunnen maken. Het lastige is dat daar niet helemaal mijn talent ligt, maar je wil ook je ideeën niet delen. Het blijft natuurlijk altijd een gok, maar denk dat ik een paar mooie plannen heb voor nuttige producten.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:56

Leuk topic! Ik ben tuigmaker, ik verkoop voornamelijk hoofdstellen, halsters en aanverwanten online. Bijna 20 jaar geleden begonnen uit noodzaak omdat ik geen passende bitloze en western hoofdstellen voor mijn pony kon vinden. Vervolgens uit de hand gelopen en jaren af en aan in opdracht gewerkt maar vanwege mijn fysieke beperking werkte dat soms niet helemaal. Mijn huidige opzet en shop heb ik nu 5 jaar en dat bevalt een stuk beter. Meer vanuit voorraad werken en meer geautomatiseerd.

Het plan was om de focus op mijn hoofdstellen te leggen en gericht op de Europese markt. Om wat meer 'snelle' goedkopere producten erbij te kunnen verkopen heb ik er toen wat touwhalsters bij gezet. En dat bleek veel beter aan te slaan, en vooral juist buiten Europa. Inmiddels is die touw collectie wel aardig compleet en probeer ik weer terug te gaan naar het aanvullen van mijn hoofdstellen ed.

Mijn grootste struikelblok is ook mijn beperking, en alles zelf willen/moeten doen, daarom verloopt alles heel langzaam. Mijn orders verwerk ik heel snel, mijn grootste ergernis bij online winkelen is slechte service dus ik zorg dat dat gewoon op orde is. Maar daardoor blijven vooral de nieuwe producten liggen, ik vind het heerlijk om nieuwe ontwerpen te bedenken en besteed daar ook meer tijd aan dan zou moeten, ik heb goedgekeurde prototypes en zelfs voorraden die al jaren klaar liggen maar alleen nog een prijsbepaling nodig hebben, of wat kleine afwerkingsdingetjes, en dan foto's maken, omschrijvingen maken (dat blijft ook echt lastig). Maar orders verwerken en het huidige aanbod aanvullen heeft voorrang.

Omdat ik vaak benaderd wordt door fabrikanten uit Azië of ik mijn spullen bij hen wil laten maken of met aanbod van white label producten twijfel ik wel eens of ik niet beter gewoon alles kan laten maken. Maar wat Daihyo zegt: je moet blijven wie je bent en achter je product blijven staan.
En dat kan ik dan niet meer, hoewel ik het mezelf een stuk makkelijker zou maken als ik niet alles zelf maak en mijn winstmarge gigantisch omhoog zou gaan, het past niet bij de kwaliteit en zorg die ik wil leveren. Ik werk graag low/no waste met zoveel mogelijk Europees geproduceerde materialen. Ga ik dat uitbesteden veranderd de kwaliteit en de werkwijze naar iets waar ik niet achter kan staan. Nu heb ik iedere stap van het proces zelf in de hand en ik merk dat dat ook wel gewaardeerd wordt door mijn klanten.

Ik adverteer ook helemaal niet, te bang voor een grote influx die ik (nog) niet kan verwerken. Ook ben ik heel slecht in het bijhouden van social media. Wel heb ik gezorgd dat mijn site goed vindbaar is en dat werkt prima want bijna al mijn bestellingen zijn afkomstig vanuit zoekmachines. Een enkele via pinterest en de mond op mond reclame is ook duidelijk te zien als er ineens vanuit een bepaalde regio meer bestellingen komen.

Het grappige is ook dat ik binnen Nederland echt bijna niets verkoop. Ik heb het idee dat hier heel veel om social media en influencers draait en daar hou ik helemaal niet van.
Het merendeel van wat ik verkoop gaat naar de VS maar de afgelopen twee jaar heb ik ook een stijging gezien van bestellingen uit de UK terwijl Canada en Australië juist wat terug gelopen lijken te zijn. Verder is het echt heel verspreid, superleuk om te bedenken dat er overal op de wereld paarden rondlopen met mijn werk :D

Mijn tip voor beginners is ook vooral niet teveel vast houden aan wat je in je hoofd had. Je plan kan veranderen zonder dat je jezelf hoeft te veranderen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:53

Leuk topic! Ik ben net begonnen met een opleiding tot zadelpasser. Ik ben nog nooit ZZP-er geweest en dat is nu wel de bedoeling om te gaan worden. Ik vind het erg spannend, maar ik heb er ook heel veel zin in. Ik lees graag mee voor tips en tricks voor (beginnende) ondernemers in de hippische sector.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:58

Ik ben begonnen met pulserende magneetveldtherapie voor paarden (en mensen ;))

Waar ik vooral tegenaan loop is dat mensen in mijn omgeving er, net zoals bij alle andere dingen als ik iets gekocht had, gewoon er vanuit gaan dat ze het wel kunnen lenen. Dus ik ben momenteel vooral bezig met de "ow jaah, ik ben ondernemer, dus ik hoef het niet gratis te doen, ik heb er in geïnvesteerd, ik volg nog meer trainingen en cursussen en ik kom al naar jou en je paard toe en dat kost mij ook tijd en ondanks dat het heel gezellig is, is het wel fijn als ik er ook iets aan heb"..

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:02

IcePrincess schreef:
Het grappige is ook dat ik binnen Nederland echt bijna niets verkoop. Ik heb het idee dat hier heel veel om social media en influencers draait en daar hou ik helemaal niet van.

Dit inderdaad!
Toen ik nog actief was op Instagram met een account over mijn pony, werd ik overspoeld door de vele zelfstandige ondernemers. Toen begon het bij mij ook te kriebelen. Bedrijf opgestart en het gelijk op social media gepromoot op mijn pony account (met ongeveer 1000 volgers), verschillende influencers het product laten promoten. Hierdoor groeide de bekendheid van mijn bedrijf pijlsnel. Kreeg regelmatig bestellingen.
Daarnaast ook geïnvesteerd in een kraam op Equiday, om nog meer bekendheid te krijgen.
Ook had ik op gegeven moment andere bedrijven die interesse hadden om mijn product te verkopen.
Het ging dus best goed! En het was ook echt leuk om te doen. Maar het ging me allemaal een beetje té snel. Had geen overzicht meer hierdoor, daarom besloten het bedrijf te stoppen.
Erg jammer, maar ben wel op het juiste moment gestopt, voordat de chaos helemaal niet meer te overzien was, zeg maar :+

Dus, lang verhaal kort; weet goed waar je aan begint. Zorg ervoor dat je het allemaal nog wel kunt bijbenen. Vooral als je social media erbij gaat betrekken, dan kan er soms zoveel op je af komen.
Ook moet het goed bij je passen; ondernemer zijn, zelfstandig werken. Ik ben best wel een ondernemend type, maar een eigen bedrijf past toch niet zo bij me. Ben nu in loondienst, maar wel een baan waarin ik lekker zelfstandig aan de slag kan.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:04

Dat hoor je dus idd heel veel. Kleine bedrijfjes die ineens ontploffen op social media en het niet meer bij kunnen houden en er dan mee stoppen. Dat weerhoud me dus ook echt om die route in te slaan. Nu heb ik gewoon een natuurlijke groei die past bij mijn werktempo.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 20:55

Super leuk en interessant al die reacties en ervaringen.

Wat opvallend, ik wist niet dat er veel kleine bedrijfjes zijn die ontploffen op social media. Dan wordt de vraag opeens te hoog?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:01

_Lobke_ schreef:
Ik zal ook even mijn ervaring vertellen.

En welke tips heb jij voor anderen/ beginners die een hippisch bedrijf (willen) starten?
- Denk goed na over je prijs (juiste prijsbepaling). Mijn ervaring is dat je beter eerst aan de lagere kant kunt zitten dan aan de hoge kant, het is makkelijker om je prijs te verhogen dan te verlagen.

Hopelijk hebben anderen ook iets aan deze tips:)

Interessant, ik zie juist het omgekeerde gebeuren. Mensen zetten veel te laag in waardoor na aftrek van btw, inkomstenbelasting en noodzakelijke verzekeringen er maar een paar eurootjes per uur overblijven. Klanten raken gewend aan bijv 25piek per uur en haken af zodra mensen het corrigeren om uit te komen op een wel leefbaar uurloon.

Even heel grof gerekend (want natuurlijk afhankelijk van je verzekeringen/ broodfonds etc) moet je 50 euro per uur doorberekenen aan de klant, inclusief btw, om 15 euro netto over te houden.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:27

Wat een leuk topic! Ik heb zelf sinds 2021 mijn eigen merk/label in ruitersportkleding. Zelf merk ik heel sterk dat online verkopen een lastig punt blijft. Waarschijnlijk omdat het merk nog te onbekend is en men niet goed weet welke maat ze moeten nemen (ondanks maattabellen en adviezen). Op evenementen zoals Equiday of grote concoursen draai ik altijd als een tierelier met mijn stand! Daarvan krijg ik vaak online wel herhaalaankopen.
Maar dat is maar een paar maanden per jaar, dus daar zit voor mij de uitdaging om dat door te trekken naar online verkoop.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:35

Leuk, hier ook instructrice sinds ongeveer 2 jaar nu!
Hoe ben jij begonnen?
Ik was er een beetje ingerold nadat ik voor een opleiding met een paar paarden moest oefenen als huiswerkopdracht en toen door 1 van die eigenaren werd gevraagd om les te geven. Dat vond ik zo leuk dat ik nu naast mijn studie lesgeef :) Ook ben ik van plan dit full time te gaan doen zodra ik ben afgestudeerd.

Waar loop je tegenaan?
Ik vind het lastig om mijn social media bij te houden en soms voel ik me nog wat onzeker als ik les sta te geven. Ik probeer natuurlijk altijd mijn kennis op te blijven bouwen met workshops e.d., maar ik denk dat ik nooit helemaal van die onzekerheid af ga komen.
Ook loop ik er nu tegen aan dat ik niet betaald wordt door een klant en dit vind ik een erg lastige situatie. Ik krijg gewoon 0.0 respons van haar.

En welke tips heb jij voor anderen die een hippisch bedrijf (willen) starten?
Gewoon doen! En inderdaad mond tot mond reclame werkt echt top. En om in het begin klanten te krijgen deed ik mijn proefles gratis.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:48

mingming schreef:
Leuk, hier ook instructrice sinds ongeveer 2 jaar nu!

Waar loop je tegenaan?
Ik vind het lastig om mijn social media bij te houden en soms voel ik me nog wat onzeker als ik les sta te geven. Ik probeer natuurlijk altijd mijn kennis op te blijven bouwen met workshops e.d., maar ik denk dat ik nooit helemaal van die onzekerheid af ga komen.
Ook loop ik er nu tegen aan dat ik niet betaald wordt door een klant en dit vind ik een erg lastige situatie. Ik krijg gewoon 0.0 respons van haar.

Wat ik op mijn website heb staan is dat ik geen nieuwe afspraak in plan als de vorige nog niet betaald is. Zo voorkom je in ieder geval dat je dan meerdere onbetaalde afspraken krijgt.
Zelf ga ik heel flexibel met die regel om bij klanten die ik al langer ken en het per ongeluk een keertje vergeten maar aan het begin ben ik er strenger mee.
Gelukkig heb ik het nog nooit gehad dat er niet betaald werd. Hoop dat jouw klant nog gaat betalen. Geef je nu diegene nog les ?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:51

Het wordt inderdaad weleens vergeten, maar dan betalen ze altijd als ik een herinnering stuur! Ik heb nu ook geen lessen met haar gepland staan, dit was de eerste les. Maar ik hoorde van een andere onderneemster dat ze bij haar ook niet betaald, dus ik vrees dat ze dit bewust doet.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:22

Misschien in het vervolg nieuwe klanten de eerste les vooruit laten betalen? Ik doe dat ook - met mijn andere bedrijf - bij nieuwe klanten dat er eerst betaald moet worden voordat de opdracht start. Dan weet je het vaak al snel genoeg hoe ze zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:58

troi schreef:
Interessant, ik zie juist het omgekeerde gebeuren. Mensen zetten veel te laag in waardoor na aftrek van btw, inkomstenbelasting en noodzakelijke verzekeringen er maar een paar eurootjes per uur overblijven. Klanten raken gewend aan bijv 25piek per uur en haken af zodra mensen het corrigeren om uit te komen op een wel leefbaar uurloon.

Even heel grof gerekend (want natuurlijk afhankelijk van je verzekeringen/ broodfonds etc) moet je 50 euro per uur doorberekenen aan de klant, inclusief btw, om 15 euro netto over te houden.

Maar de prijzen hangen ook af van bekendheid en kwaliteit. Hoewel je over het laatste soms kan discussiëren.

Mensen die handig of goed zijn met paarden en training geven, maar ook hun verhaal goed kunnen verkopen, hebben best veel vraag naar lessen en clinics. Die zijn vaak ook gestegen in hun prijs en daardoor onbereikbaar voor de "gewone" man. Of ze worden selectief en komen niet meer overal. Logisch, maar dan hou je een groep mensen over die uit de rest moeten kiezen.

Iemand die minder vraagt kan prima zijn, zelfs beter, maar zonder hele populaire naam of druk bezochte pagina/site, is het lastig selecteren.
Als die duurder worden, lopen ze vaak klanten mis. Zonder de populariteit, kan je gewoon niet te hoog gaan zitten zonder verlies van werk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:59

SpikkelFire schreef:
Wat een leuk topic! Ik heb zelf sinds 2021 mijn eigen merk/label in ruitersportkleding. Zelf merk ik heel sterk dat online verkopen een lastig punt blijft. Waarschijnlijk omdat het merk nog te onbekend is en men niet goed weet welke maat ze moeten nemen (ondanks maattabellen en adviezen). Op evenementen zoals Equiday of grote concoursen draai ik altijd als een tierelier met mijn stand! Daarvan krijg ik vaak online wel herhaalaankopen.
Maar dat is maar een paar maanden per jaar, dus daar zit voor mij de uitdaging om dat door te trekken naar online verkoop.

Wat leuk. Ik wil ook iets opzetten, maar vind het behoorlijk lastig. Heb nog geen bedrijf gevonden die voor mij de modellen kan maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:38

superpony schreef:
troi schreef:

Maar de prijzen hangen ook af van bekendheid en kwaliteit. Hoewel je over het laatste soms kan discussiëren.

Mensen die handig of goed zijn met paarden en training geven, maar ook hun verhaal goed kunnen verkopen, hebben best veel vraag naar lessen en clinics. Die zijn vaak ook gestegen in hun prijs en daardoor onbereikbaar voor de "gewone" man. Of ze worden selectief en komen niet meer overal. Logisch, maar dan hou je een groep mensen over die uit de rest moeten kiezen.

Iemand die minder vraagt kan prima zijn, zelfs beter, maar zonder hele populaire naam of druk bezochte pagina/site, is het lastig selecteren.
Als die duurder worden, lopen ze vaak klanten mis. Zonder de populariteit, kan je gewoon niet te hoog gaan zitten zonder verlies van werk.

Vast. Maar de vraag is hoe zinvol het is als je er niet van kan eten natuurlijk. En je houdt iets in stand als je flink onder de prijs van je collega's gaat zitten om klanten te trekken. Iedereen wil graag een boterham verdienen met zijn/haar vak. Rijk worden er maar weinig van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:56

troi schreef:
Vast. Maar de vraag is hoe zinvol het is als je er niet van kan eten natuurlijk. En je houdt iets in stand als je flink onder de prijs van je collega's gaat zitten om klanten te trekken. Iedereen wil graag een boterham verdienen met zijn/haar vak. Rijk worden er maar weinig van.

Maar degene die dus populair zijn, kunnen er vaak wel al van leven. Het zegt alleen niks over de kwaliteit en daar wrikt voor mij wel de schoen.

Er is heel weinig tot geen controle op kwaliteit. Of dat nou bij lesgeven, trainen of iets anders is. Presteren op wedstrijden kan een controle moment zijn, maar presteren zegt helaas ook niet alles over de weg daar naartoe.

De doelgroep is vrij kwetsbaar. Mensen hebben paarden en zijn gek op hun dier. Als ze tegen problemen aanlopen, staan ze vaak open voor info, maar willen ook snel effect zien. Daar kan je heel goed op inspelen.

Ook zie je dat mensen steeds meer bang gemaakt worden. Je voert niet goed, het zadel past niet, er moet een ander bit in, je moet supplementen gebruiken, en als je niet regelmatig een peut en paat erbij hebt, ben je ook niet zo goed voor je paard.

Als ik morgen een of ander massage apparaat koop, kan ik er daar best leuk en snel wat mee verdienen.

En natuurlijk zijn er hele goede trainers en hele effectieve middelen, maar je kan mensen ook heel veel wijsmaken en er hangt niet altijd een eerlijke prijs tegenover het werk wat echt goed is.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 15:01

Wauw wat gaat het mooi met de reacties.

@troi: Ik begrijp je reactie, maar ik ben het niet helemaal met je eens. In de meeste gevallen zijn ondernemers die net beginnen, niet meteen fulltime ondernemers. Vaak zijn dit soort mensen ook nog in loondienst, enkele uitzonderingen daargelaten. De prijsbepaling hangt natuurlijk af van verschillende factoren, indien de gemiddelde prijzen in de regio tussen de 30 en de 100 exclusief reiskosten (refererend naar instructeurs)kan het makkelijker zijn om eerst te kiezen voor bijvoorbeeld 30/35 euro dan meteen voor 50 of 60 euro te kiezen. Wat superpony ook aangeeft de prijs moet eigenlijk wel in lijn zijn met de ervaring en kwaliteit. Al is dat helaas in de praktijk niet altijd zo. Daarbij leg je de lat voor jezelf ook wat lager, als je niet meteen dezelfde prijs vraagt van een ervaren instructeur. Het betekent helaas wel dat je dan zelf veel minder overhoudt door de btw, verzekeringen enzovoort. Door meer ervaring op te doen en zelf zekerder te worden kun je geleidelijk de prijs omhoog brengen, het risico is dat je misschien daardoor klanten kwijtraakt, maar je spreekt daardoor ook weer een nieuwe doelgroep aan. Al is mijn ervaring dat klanten er vaak ook alle begrip voor hebben als je de prijs verhoogd en ze sowieso al tevreden waren:D Zo dat was een lange reactie op mijn telefoon, hopelijk is het wat leesbaar:p