Hoe omgaan met onzekere pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veluwse80

Hoe omgaan met onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 00:35

De vraag zegt het al. Onze 3,5 jarige pony is onwijs onzeker.. maar ja hij is van mijn dochter van 14. We hebben al grondwerkles maar dat is niet voldoende

senna21

Re: Hoe omgaan met onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 00:55

Een jonge onzekere, groene pony heeft begeleiding nodig van een ervaren ruiter. Hoe vaak krijgt je dochter begeleiding bij het rijden?

Wellicht zijn ze niet de juiste match voor elkaar.
Niet voor niets is het spreekwoord: groen en groen maakt bont en blauw.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 08:07

senna21 schreef:
Een jonge onzekere, groene pony heeft begeleiding nodig van een ervaren ruiter. Hoe vaak krijgt je dochter begeleiding bij het rijden?

Wellicht zijn ze niet de juiste match voor elkaar.
Niet voor niets is het spreekwoord: groen en groen maakt bont en blauw.

Het gaat niet zozeer om het rijden, dat gaat juist prima. Op af en toe een wegschieter na. 2x per week les.
En daarnaast werken we onwijs veel vanaf de grond maar hij is en blijft steeds chagrijnig. En zeker ook naar mijn dochter toe. Uit zich in constant proberen te bijten en hij is onwijs schrikkerig , echt van de meest simpele dingen.
Ik heb hem via een handelsstal gekocht maar heb zijn vorige eigenaar kunnen achterhalen. Ook daar was hij onzeker, en heeft hij veel hulp gehad voor de pony. Terwijl de beste man een heel ervaren paardenman en menner is.
Anyway. De pony dreigt veel met oren plat in de nek en lijkt nergens echt van te genieten.
Hij is nu 7 mnd bij ons. Maar ik vraag me steeds meer af of ik niet een ander huisje voor hem moet zoeken.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:11

Heeft de pony geen pijn? Dat lijkt mij meer dan dat hij zo onzeker is. Alles al gecheckt ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:12

Een pony van 3,5 jaar is nog een baby. Volop fysiek en mentaal in de groei.
In je andere topic gaf je aan dat hij ongeveer 20 uur binnen staat en verdacht wordt van maagzweren (of hiervoor behandeld wordt, mijn excuses wanneer ik het niet precies meer weet).
Ik denk dus vooral dat het dier gespannen is, zijn energie niet kwijt kan en geen ruimte en mogelijkheden heeft om natuurlijk sociaal gedrag te vertonen.
Wanneer jullie echt gek zijn op dit dier zou ik echt zijn management omgooien.
Straks belandt ie op marktplaats, terwijl hij eigenlijk gewoon gedrag vertoont dat passend is voor zijn niet ideale situatie.
Zet een puber maar elke dag 20 uur op het toilet en kijk wat er gebeurt.
Ik woon zelf ook op de Veluwe, en een fijne stal vinden is niet makkelijk maar niet onmogelijk.
Voor jouw dochter is dit niet leuk, maar wel leerzaam dat dit niet de weg is.
Als jullie dit op een goede manier aanpakken is het een leerervaring voor het leven!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:22

20 uur op stal? Daar zou ik ook niet blij van worden.
Inderdaad management eerst op orde voor de kleine, dan kijken wat dat doet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:23

Probeer een kudde voor hem te vinden of een maatje waar hij veel mee buiten staat. 24 uur is moeilijk in Nederland maar ik bedoel dus echt veel. Of een open geoepsstal. Hij heeft vriendjes nodig en vooral veel bewegen.
Ik durf haast te wedden dat de problemen dan spoedig over zijn.
Hij is sjagerijnig en ongelukkig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:25

Je zegt het zelf al. Je werkt onwijs veel vanaf de grond en dan is hij humeurig. Goed bedoelt maar blijkbaar niet zijn ding. Of te veel. Sommige paarden houden hier niet van. Je ziet het in diverse grondwerk topics ook terug. Een helemaal happy eigenaar met een pony die alleen nog aan de snoepjes kan denken.
Paarden en zeker jonge paarden hebben liever een maatje waarmee ze lekker kunnen stoeien.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 08:30

Ja maar dat is het hem, als we komen, en dat is elke dag , dan wil hij amper zijn stal uit. Gaat dan in een hoekje staan oren plat. En we wandelen nu best veel maar dan probeert hij haar constant te bijten. Een paard dagen geleden heeft hij haar echt te stal uit gejaagd door omhoog te komen en op haar af te rennen.
Laatst bijgewerkt door Veluwse80 op 07-03-25 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:34

Welke omgeving woon je ts? Misschien zijn er nog mensen die stalling weten waar ze wel meer buiten komen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:37

Draver van mijn vriendin had dit ook, huisvesting was niet goed, ook veel bezig met alle goede bedoelingen. Niets werkte.dat paard beet ook met wandelen Paardje was ook net 4.nu is stal op orde 24/7 in kudde en paard tevreden. Kort gezegd maar is wel veel tijd over heen gegaan.
Paard komt er nu uit om te werken, maar zou lekker hele dag buiten moeten zijn met maatjes. En laat m gewoon maar daar staan lekker paard zijn terug naar de basis. Hoop dat t gaat lukken met een plek te vinden.
Ik stond ook voor mijn ruin op 1e stal niet goed. Nu wel stuk verder en duurder, maar voor hem de hemel. Dat gun ik jullie pony ook en jullie natuurlijk

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 08:44

Amber_anne schreef:
Welke omgeving woon je ts? Misschien zijn er nog mensen die stalling weten waar ze wel meer buiten komen

Harderwijk

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 08:47

Ik ben zijn vorige eigenaar geappt en de witte tekst is van hem.
Of hij dus in een kudde beter af is weet ik niet. Hier word hij ook steeds weggejaagd door de andere pony’s. Dus dal zal hem ook niet blij maken. Wat ik als alternatief heb , is heel dag buiten op de paddock met eten met wel buren naast hem maar met draadje er tussen. En met eten. Dat heb ik hier ook niet.
Maar ja hoe weet ik of hij de juiste pony is voor haar
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-03-25 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privecommunicatie verwijderd

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:50

Als ik al je topics zo bij elkaar optel bedoel je het vast allemaal goed, maar kan je dochter beter op de manege of een betrouwbare oudere leasepony gaan rijden en deze pony een ander baasje krijgen.
Een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid en vereist veel management, als het een jonkie is komt daar ook nog het opvoeden en begeleiden van zijn ontwikkeling bij, daarvoor heb je kennis en kunde nodig die jullie lijken te missen.
Dat is misschien niet leuk om te horen, maar dit gaat echt een keer mis en dan gaat het arme dier een lang en vervelend leven in de handel tegemoet, terwijl het mijns inziens niet aan hem ligt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:59

Ik zag toevallig een stal aangeboden worden in de facebook groep @paardenmarkt Lelystad/Dronten waar ze hele dagen buiten komen. Misschien is dat wat en anders kun je daar misschien een oproep plaatsen

Verder heb je nog horse paradise stables en Sophie bella in de buurt zitten, beide 24/7 buiten. Wel beide een wachtlijst maar je kunt je altijd aanmelden.
Ik zou gewoon oproepjes gaan plaatsen voor stallen en marktplaats in de gaten houden

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:01

Konstantine schreef:
Als ik al je topics zo bij elkaar optel bedoel je het vast allemaal goed, maar kan je dochter beter op de manege of een betrouwbare oudere leasepony gaan rijden en deze pony een ander baasje krijgen.
Een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid en vereist veel management, als het een jonkie is komt daar ook nog het opvoeden en begeleiden van zijn ontwikkeling bij, daarvoor heb je kennis en kunde nodig die jullie lijken te missen.
Dat is misschien niet leuk om te horen, maar dit gaat echt een keer mis en dan gaat het arme dier een lang en vervelend leven in de handel tegemoet, terwijl het mijns inziens niet aan hem ligt.

Sorry maar dit is niet mijn 1e pony. Maar deze pony heeft echt wel wel een andere gebruiksaanwijzing want daardoor is hij ook verkocht door de vorige eigenaar blijkbaar. Die heeft hem gewoon de handel in gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:07

Als ik het zo lees zegt de vorige eigenaar dat de pony gewoon een ervaren en duidelijke persoon nodig heeft, 3.5 jaar en dan met iemand van 14 moeten werken is gewoon geen goede match. Die heeft die ervaring niet, daarnaast klinkt het dier verschrikkelijk ongelukkig en schreeuwt het aan alle kanten om hulp.

Dus, manegement op orde maken..dier moet naar buiten, maagzweren aanpakken en eventueel een poosje door een ervaren persoon laten doortrainen voordat dochter ermee aan de gang gaat.

En anders, pony lichamelijk opknappen en dan verkopen, dat is ook geen schande maar wel als het dier zo overduidelijk niet goed in z'n vel zit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:18

Ik zou zeggen: ga met het diertje naar de kliniek voor grondig onderzoek. Het klinkt als pijn. En blijkbaar ernstig, als hij niet eens zijn stal uit wil.
Wat de vorige eigenaar zegt, hoeft niet altijd te kloppen.
Wijsheid gewenst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:23

senna21 schreef:
Ik zou zeggen: ga met het diertje naar de kliniek voor grondig onderzoek. Het klinkt als pijn. En blijkbaar ernstig, als hij niet eens zijn stal uit wil.
Wijsheid gewenst.

Hier zou ik ook voor kiezen. Klinkt als pijn of ongemak.

Daarnaast zorgen voor beter management.

Pas als je basis op orde is kun je echt stappen maken.

Mijn shet is ook onderdanig en onzeker. Dingen spannend vinden is het enige dat ik herken uit jouw verhaal. Oren in de nek en de stal niet uitwillen schaar ik niet onder onzeker gedrag. Maar wel bij pijn. Zeker in combinatie met staart zwiepen met rijden/werken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:38

TS. Wat een nare situatie. Zo had je je een pony voor je dochter vast niet voorgesteld.

Maar je situatie schreeuwt ook om een andere aanpak. Of eigenlijk schreeuwt je paard naar jullie. Ergens zit hier iets helemaal verkeerd. Want zo hoort een paard niet naar je te doen. En dan bedoel ik niet dat je pony sleht gedrag vertoont. Maar dat er iets helemaal mis is dat je pony zo met je om wil (moet) gaan.

Dus ik denk dat je iets grondig anders aan moet pakken. Want dit werkt in ieder geval niet.

Huisvesting kan er zeker flink aan bijdragen. Zo te lezen heeft je pony bij de vorige eigenaar wel in een groep gestaan. Dat hij daar onderdanig was is helemaal geen probleem en geen reden om hem niet in een groep te zetten. Iedere groep heeft ook een paar meelopers nodig die gewoon lekker met de flow mee gaan. Zat dieren (en mensen) die zich daar heel comfortabel bij voelen.
Maar het kan ook helemaal niet de oorzaak zijn.

Iets medisch kan ook. Maar het kan ook aan de chemie tussen jullie liggen. Dat is vanaf hier echt niet beoordelen. Iedere bokker zal hier vanuit haar ervaringen iets over gaan zeggen. Zo ban ik fan van het huisvesting onderdeel. En heeft een ander al heel vaak succes gehad met een tripje naar de dierenarts.

Ik denk dat je een heel ervaren iemand er bij nodig hebt om deze puzzel specifiek voor jullie op te lossen. Óf je gaat gewoon stap voor stap de basics na.

Overigens hoeft de tekst: 'met de juiste begeleiding konden we heel wat bereiken' niet zeggen dat ze begeleiding ingeschakeld hebben. Het kan ook betekenen dat zei de pony begeleid hebben. Sommige paarden moet je nou eenmaal meer bij de hand nemen. Zeker een onzekere heeft gewoon meer 'begeleiding' nodig bij semi simpele dingen in het leven.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:56

pol013 schreef:
TS. Wat een nare situatie. Zo had je je een pony voor je dochter vast niet voorgesteld.

Maar je situatie schreeuwt ook om een andere aanpak. Of eigenlijk schreeuwt je paard naar jullie. Ergens zit hier iets helemaal verkeerd. Want zo hoort een paard niet naar je te doen. En dan bedoel ik niet dat je pony sleht gedrag vertoont. Maar dat er iets helemaal mis is dat je pony zo met je om wil (moet) gaan.

Dus ik denk dat je iets grondig anders aan moet pakken. Want dit werkt in ieder geval niet.

Huisvesting kan er zeker flink aan bijdragen. Zo te lezen heeft je pony bij de vorige eigenaar wel in een groep gestaan. Dat hij daar onderdanig was is helemaal geen probleem en geen reden om hem niet in een groep te zetten. Iedere groep heeft ook een paar meelopers nodig die gewoon lekker met de flow mee gaan. Zat dieren (en mensen) die zich daar heel comfortabel bij voelen.
Maar het kan ook helemaal niet de oorzaak zijn.

Iets medisch kan ook. Maar het kan ook aan de chemie tussen jullie liggen. Dat is vanaf hier echt niet beoordelen. Iedere bokker zal hier vanuit haar ervaringen iets over gaan zeggen. Zo ban ik fan van het huisvesting onderdeel. En heeft een ander al heel vaak succes gehad met een tripje naar de dierenarts.

Ik denk dat je een heel ervaren iemand er bij nodig hebt om deze puzzel specifiek voor jullie op te lossen. Óf je gaat gewoon stap voor stap de basics na.

Overigens hoeft de tekst: 'met de juiste begeleiding konden we heel wat bereiken' niet zeggen dat ze begeleiding ingeschakeld hebben. Het kan ook betekenen dat zei de pony begeleid hebben. Sommige paarden moet je nou eenmaal meer bij de hand nemen. Zeker een onzekere heeft gewoon meer 'begeleiding' nodig bij semi simpele dingen in het leven.

Hij is recent op de kliniek geweest voor zijn maag en darm stelsel. (Wordt nu behandeld voor zweren)
Pas ook nog helemaal nagekeken door de osteopaat/fysio. Zijn gebit is op orde.
Toen hij bij ons kwam, afgelopen augustus, stonden ze lekker op de wei. Alleen hier staat nog een fjord en die blijft maar achter hem aanjagen en toen moest hij de kudde weer uit, want het hield niet op. Dus heeft hij een tijdje met een shet gestaan. Later met wat schapen en nu dus met een kleine Welsh. Het Was het toen een vrolijke pony, wel vindt hij alles spannend, maar ok dat mag. Kan soms echt enorm schrikken om niks.
Eind september begon hier al het paddock seizoen, en dat is dan 4 tot 5 uur buiten zonder eten. En een pony bij hem staan waar hij wel mee kan maar ze zijn geen maatjes en hij laat zich makkelijk wegjagen. Ja ik weet het, huisvesting valt heel veel eer op te behalen.
Idd zomers stond hij bij de vorige eigenaar op t land in kleine kudde en ‘s winters hadden ze allemaal eigen paddock met eten.
Hij heeft hier ook voernijd ontwikkelt, dat had hij in t begin ook niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:57

wat een lastige situatie, en ook een teleurstelling voor je dochter zeg. Veel sterkte ermee. Tips zijn hier al gegeven. Ik hoop niet dat je dochter bang voor de pony is of wordt, want dan ben je verder van huis. Ik hoop dat het snel weer leuk wordt voor zowel je dochter als je pony. En anders is het geen schande om toe te geven dat er gewoon geen match is.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:59

capopjekop schreef:
senna21 schreef:
Wijsheid gewenst.

Hier zou ik ook voor kiezen. Klinkt als pijn of ongemak.

Daarnaast zorgen voor beter management.

Pas als je basis op orde is kun je echt stappen maken.

Mijn shet is ook onderdanig en onzeker. Dingen spannend vinden is het enige dat ik herken uit jouw verhaal. Oren in de nek en de stal niet uitwillen schaar ik niet onder onzeker gedrag. Maar wel bij pijn. Zeker in combinatie met staart zwiepen met rijden/werken

Dat laatste kan door de zweren komen hè! Daar wordt hij nu voor behandeld en hij is dus niet tot nauwelijks aan het werk. We wandelen veel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:02

Oef, wat lastig dit. Ik zou een 3,5 jarige (zeker met dit gedrag) niet perse als pony voor je dochter kiezen. Bijten, dreigen en gericht aanvallen zijn serieuze dingen en dat lijkt me niet veilig met een jonge meid.

Anderzijds klinkt dit ook echt als gedrag vanuit ongemak. Ik kocht een 20 jarige uit het buitenland (die ik al heel lang kende trouwens) en ik kende hem al als een beetje happerig van karakter, zeker naar kinderen. Toen hij hier aankwam werd hij echt heel boos, iets wat ik juist niet van hem kende. Gericht aanvallen als je met een halster aankwam, aanvallen als je hem uit stal wilde halen, bokken en slaan aan de hand. Was echt bizar dat verschil. Nou had hij natuurlijk ook een reis van zo'n 32 uur gemaakt, maar het voelde niet goed. Stalmedewerker en eigenaar daar gaven aan dat hij vreselijk dominant was en ik het 'eruit moest rammen' want dit was niet normaal. Gelukkig niet gedaan, al heb ik hem wel gecorrigeerd op echt gevaarlijk gedrag zoals dat slaan naar mijn hoofd. Uiteindelijk bleek hij een flinke wond te hebben op zijn staartwortel wat je niet zag omdat het onder een laagje vel en haar zat. Het was daar enorm aan het etteren. Dat moet enorm veel pijn gedaan hebben.. Toen dat na behandeling weg was had ik mijn lieve normaal happerige pony weer terug. Wereld van verschil. Toen hij later een vervelend wondje had van de deken die ik toen had kwam dit gedrag weer wat terug.

Dus ik zou ongemak in welke vorm dan ook zeker niet uitsluiten. Maagzweren kunnen ook behoorlijke ongemak geven, maar wellicht speelt er daarnaast nog iets anders. De huisvesting is zoals je aangeeft ook niet ideaal en al die wisselingen de afgelopen maanden helpen meestal ook niet met gedrag.

Maar wellicht ook accepteren dat een/deze 3,5 jarige niet perse geschikt is voor je dochter..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:07

De maagzweren zullen helaas niet overgaan wanneer hij 4 tot 5 uur geen eten heeft en weinig vrijheid heeft.
Dan blijf je in dezelfde cirkel.
Ik vind het superfijn dat je dit al hebt laten uitzoeken. Je bent dus goed bezig.
Maar zoeken naar een beter passende plek, en wanneer hij tot rust gekomen is betere begeleiding. Vanuit zachtheid, en niet met harde hand.

Harderwijk hè? Ik zit een kwartiertje bij je vandaan. Ik ga meedenken.
Je kunt ook een topic aanmaken, dan krijg je vast reacties.