Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
senna21 schreef:Een jonge onzekere, groene pony heeft begeleiding nodig van een ervaren ruiter. Hoe vaak krijgt je dochter begeleiding bij het rijden?
Wellicht zijn ze niet de juiste match voor elkaar.
Niet voor niets is het spreekwoord: groen en groen maakt bont en blauw.
Konstantine schreef:Als ik al je topics zo bij elkaar optel bedoel je het vast allemaal goed, maar kan je dochter beter op de manege of een betrouwbare oudere leasepony gaan rijden en deze pony een ander baasje krijgen.
Een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid en vereist veel management, als het een jonkie is komt daar ook nog het opvoeden en begeleiden van zijn ontwikkeling bij, daarvoor heb je kennis en kunde nodig die jullie lijken te missen.
Dat is misschien niet leuk om te horen, maar dit gaat echt een keer mis en dan gaat het arme dier een lang en vervelend leven in de handel tegemoet, terwijl het mijns inziens niet aan hem ligt.
senna21 schreef:Ik zou zeggen: ga met het diertje naar de kliniek voor grondig onderzoek. Het klinkt als pijn. En blijkbaar ernstig, als hij niet eens zijn stal uit wil.
Wat de vorige eigenaar zegt, hoeft niet altijd te kloppen.
Wijsheid gewenst.
pol013 schreef:TS. Wat een nare situatie. Zo had je je een pony voor je dochter vast niet voorgesteld.
Maar je situatie schreeuwt ook om een andere aanpak. Of eigenlijk schreeuwt je paard naar jullie. Ergens zit hier iets helemaal verkeerd. Want zo hoort een paard niet naar je te doen. En dan bedoel ik niet dat je pony sleht gedrag vertoont. Maar dat er iets helemaal mis is dat je pony zo met je om wil (moet) gaan.
Dus ik denk dat je iets grondig anders aan moet pakken. Want dit werkt in ieder geval niet.
Huisvesting kan er zeker flink aan bijdragen. Zo te lezen heeft je pony bij de vorige eigenaar wel in een groep gestaan. Dat hij daar onderdanig was is helemaal geen probleem en geen reden om hem niet in een groep te zetten. Iedere groep heeft ook een paar meelopers nodig die gewoon lekker met de flow mee gaan. Zat dieren (en mensen) die zich daar heel comfortabel bij voelen.
Maar het kan ook helemaal niet de oorzaak zijn.
Iets medisch kan ook. Maar het kan ook aan de chemie tussen jullie liggen. Dat is vanaf hier echt niet beoordelen. Iedere bokker zal hier vanuit haar ervaringen iets over gaan zeggen. Zo ban ik fan van het huisvesting onderdeel. En heeft een ander al heel vaak succes gehad met een tripje naar de dierenarts.
Ik denk dat je een heel ervaren iemand er bij nodig hebt om deze puzzel specifiek voor jullie op te lossen. Óf je gaat gewoon stap voor stap de basics na.
Overigens hoeft de tekst: 'met de juiste begeleiding konden we heel wat bereiken' niet zeggen dat ze begeleiding ingeschakeld hebben. Het kan ook betekenen dat zei de pony begeleid hebben. Sommige paarden moet je nou eenmaal meer bij de hand nemen. Zeker een onzekere heeft gewoon meer 'begeleiding' nodig bij semi simpele dingen in het leven.
capopjekop schreef:senna21 schreef:Ik zou zeggen: ga met het diertje naar de kliniek voor grondig onderzoek. Het klinkt als pijn. En blijkbaar ernstig, als hij niet eens zijn stal uit wil.
Wat de vorige eigenaar zegt, hoeft niet altijd te kloppen.
Wijsheid gewenst.
Hier zou ik ook voor kiezen. Klinkt als pijn of ongemak.
Daarnaast zorgen voor beter management.
Pas als je basis op orde is kun je echt stappen maken.
Mijn shet is ook onderdanig en onzeker. Dingen spannend vinden is het enige dat ik herken uit jouw verhaal. Oren in de nek en de stal niet uitwillen schaar ik niet onder onzeker gedrag. Maar wel bij pijn. Zeker in combinatie met staart zwiepen met rijden/werken