Blijven hangen in stijgbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paard_en_zo

Blijven hangen in stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 17:51

Hoi, ik heb deze week een hele nare val gehad en ben hierbij met mijn voet blijven haken in de beugel en keihard achter mijn trappende paard aan gesleurd.. Ik heb ontzettend veel geluk gehad dat mijn rijlaars op een gegeven moment door midden is gescheurd, anders had ik niet willen weten hoe het af was gelopen.. Ik nog nog wel de beugels van Acavallo die open zouden moeten gaan bij een val, maar mn voet zat vast tussen het stuk wat normaal open gaat.. Nooit en nooit meer dat ik die beugels weer gebruik. Nou is mijn vraag, wat zijn nou echt veilige beugels waarin je echt NOOIT zou kunnen blijven haken, want zoiets schrikt je wel af hoor..

Saaams

Re: Blijven hangen in stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:54

Paard_en_zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 17:56

[quote="Saaams"]Je bent niet de enige. Er is nog een topic over deze beugel. Ik zou daar zeker je verhaal delen.

Dankjewel!!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:58

Wat heftig! Je zou inderdaad denken dat dit soort beugels hierbij moeten helpen. Maar als je verkeerd klem komt te zitten helpt dat duidelijk ook gewoon niet ardoende.

Beugels met stevige korfjes zijn dan misschien een idee? Daar kun je niet zomaar doorheen schieten namelijk, of het moet stuk gaan natuurlijk..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:15

Veiligheidsslot bovenaan de beugel misschien, zodat de hele beugelriem eraf gaat? Of zo'n schoentje aan de voorkant waardoor je niet door kan schieten?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:34

Jeetje wat een heftig ongeluk Paard_en_zo, dat lijkt me echt een hele beangstigende situatie.
Ik heb zelf de safestyle beugels gekocht nadat ik ooit met mijn voet over het zadel naast mijn pony hing (die gelukkig braaf bleef staan). Deze beugels hebben de hele zijkant open en ik vind ze zelf heel fijn.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:43

Je hebt zo'n merk dat beugels maakt die open zijn, met optie voor magneet die in je schoen gaat om hem niet kwijt te raken. Ophena dacht ik. Zien er erg stijlvol uit, en daar zal je iig niet in haken (gezien er niks is om achter te haken).

Als je de magneet niet nodig bent zou je hetzelfde idee kunnen krijgen met van die veiligheidsbeugels met elastiekje, en er dan geen elastiek in doen. Minder stylisch en ff opletten met de haakjes (ook daar hoor je soms verhalen over, maar heb er zelf nooit problemen mee gezien).

Mag je alleen geen dresuurwedstrijden mee doen dacht ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:40

Ben je daar dan achter blijven haken?

Dat kan dan bij veel merken gebeuren.

Gelukkig is het goed afgelopen.

Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:45

Pfft wat een nachtmerrie, gelukkig dat je niet in de kreukels in het ziekenhuis bent beland, en net wat Saaams al schreef, er loopt een topic over. En het is met jouw ervaring erbij wel duidelijk dat het een reëel gevaar is met zulke stijgbeugels vast te komen zitten.

Ik vraag me af of bijvoorbeeld Waldhausen beugels met een extra bochtje erin een veiliger optie zijn?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:46

Liep het mechaniek dan wel soepel? Dat is wel iets dat je regelmatig controleren moet..

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:57

Stijgbeugels met een rubberen opening zoals acavallo Rel X Easy zouden dit probleem niet hebben maar die hebben wel weer een antigrip waar mensen in zijn blijven hangen. Er zijn vast ook wel andere merken die half open zijn met een rubberen zijkant.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:00

Schrikken hoor. Als je echt anders wilt, kan je kijken naar Ophena. Kost wat, maar weer met een veilig gevoel paardrijden is je vast wat waard.

Safestyle heeft nog weer zo'n vreemd stukje wat omhoog staat. Ik zag van de week nog een video waarbij een meid vast zat aan een veiligheidsbeugel met haar sporenriempje.

MARenAMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:09

Ik rij zelf nooit met veiigheidsbeugels, maar een vriendin van me had soortgelijke beugels als op mijn 1e foto, zij vond ze altijd heel fijn omdat ze flexibel waren en ze altijd keurig opgingen, wat met metaal oid, soms niet het geval is, omdat het sneller stroef wordt.
Afbeelding

Ik heb zelf een vervelende ervaring gehad met deze veiligheidsbeugels:
Afbeelding
Het elastiek was er tijdens een val (niet mijn eigen paard) keurig uitgeklapt, alleen is mijn voet toen langs het deel van de beugel geschaafd wat DuoPenotti heeft omcirkeld in haar post. Hele rijlaars stuk en op een stukje stof na niet mijn voet opengehaald.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:14

Wat een vreselijk enge val ts! Hier heb ik altijd korfjes, rijd niet meer zonder. Zelfs sommige korfjes durf ik niet; de opening tussen het plastic en het ijzer. Ik vertrouwde mijn beugels die ''open klappen'' ook niet. Juist om deze reden... Ik weet dat het niet het mooiste is maar voor mij niets anders meer, veiligheid eerst.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:20

Poeh wat een naar ongeluk!

Je hebt ook veilgheidsbeugels waar het voetbed mee opzij gaat, daar zou je als t goed is uit moeten glijden, zal even googlen voor een foto.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:22

different1 schreef:

Je hebt ook veilgheidsbeugels waar het voetbed mee opzij gaat, daar zou je als t goed is uit moeten glijden, zal even googlen voor een foto.

De kwikout.

Die zijn fijn alleen het voetbed is voor wat we tegenwoordig zien smal en glad.
Zou de fabrikant dat upgraden zouden ze denk ik meer verkocht worden

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:23

Met die bovenste die MARenAMY laat zien, de safestyle xlite, wel oppassen, want die zijn paar voor ruiters tot 70 kg volgens de website. Ik had ze, en weeg 78 kg, en bij mij is in draf de complete beugel afgebroken bij het ophangoog. Die maximaal aantal kg staat er blijkbaar niet voor niets

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:28

DuoPenotti schreef:
different1 schreef:

De kwikout.

Die zijn fijn alleen het voetbed is voor wat we tegenwoordig zien smal en glad.
Zou de fabrikant dat upgraden zouden ze denk ik meer verkocht worden

Mijn rondje Google leverde niks op, maar de kwik outs idd

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:43

Wat enorm naar TS.

Al gekeken naar magnetische beugels? Ik heb die van ophena en erg tevreden.
Zelf ook heel naar gevallen, dus wil nooit blijven hangen

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:13

Ik heb die kwikouts gehad maar ik heb ze verkocht omdat ze heel irritant gingen piepen als cavia's en kreeg dat met regelmatig insprayen met WD40 niet opgelost. Heb ze op marktplaats weer verkocht. En het 2e probleem van deze beugels was dat de grip een soort plakstrip van schuurpapierachtig materiaal leek. Maar in de zomer werd de lijm zacht en ging die strip verschuiven en bleef niet meer zitten. Dat schiet mij tijdens het typen ineens te binnen, die 2 oorzaken samen hebben mij doen besluiten die beugels weg te doen.

Ik geloof dat ik nu de BR lavarone heb, die maken in ieder geval dat geluid niet meer. Maar ik weet niet 100% zeker of dat mijn beugels zijn. Ik heb ze gelukkig nog nooit in de praktijk getest dus daarvan kan ik niets zeggen.

Niet in de praktijk getest bedoel ik mee dat ik nooit dusdanig gevallen ben dat ik het meganisme heb moeten uit testen. Ik heb er wel al 2 of 3 jaar mee gereden nu hoor haha

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:26

Ik hoor vaak van de piepende kwikout.
Heb 2 paar gehad en bij beide nooit gehad.
Het beugel "blokje" had ik zelf vervangen voor kunstof zooltje voor schoenreparatie oid er in te plakken. En dat zit 25 jaar later nog :+

Maat ondertussen rij ik ook met de br.

Maar die heeft ook kleine haakjes mocht dat het probleem van blijven hangen zijn?
Of de grip zoals het andere topic. Maar dat nog niet gevoeld

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:27

Er was jaren geleden toch ook zo'n naar verhaal dat een paard zich gespiest had door op een opengeklapte kwikout te vallen....?

Door dat verhaal, en de verhalen van andere freak-accidents bij normaal best goed werkende veiligheidsbeugels, heb ik sindsdien gekozen voor de meest simpele oplossing: gewoon goede stijgbeugels waar je niet zomaar uitglipt. Dus goede anti-slip (waar je niet in vast kan komen te zitten!) en een breed voetbed.

Met een gedraaide ophanging zodat je voet in principe altijd makkelijk in en uit de beugel kan.

En met iets van een korfje zodat je voet er niet doorheen kan schieten en verder geen uitsteekseltjes zodat je niet vast kan komen te zitten.

Korfbeugels zien er wellicht wat minder mooi uit dan andere soorten veiligheidsbeugels. En ook daarmee zal wel iets te bedenken zijn waardoor je in de problemen kan komen. Maar hierbij voel ik me persoonlijk toch het veiligst / lijkt de kans me het kleinst dat je meegesleurd wordt want dat is echt m'n grootste nachtmerrie %)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:30

Ja dat verhaal heb ik gehoord, maar nooit beeldmateriaal van gezien.
Die kans dat dat gebeurt vind ik echt wel heel klein. Zeker gezien het ook nog eens naar buiten open gaat. Dus dan moet de beugel al helemaal draaien wil die spiesen. hij normaal heel snel weer dichtklap.
Laten we eerlijk zijn met alles kan wat mis gaan, maar ik vind blijven hanger een grotere kans dan een paard dat zich zwaar verwond aan een beugel.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:30

Als ik het me goed herinner, was dat zo'n model als acavallo en het door DuoPenotti omcirkelde stuk

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:32

Bowo schreef:
Als ik het me goed herinner, was dat zo'n model als acavallo en het door DuoPenotti omcirkelde stuk

Járen terug was het de kwikout, denk dat de acavallo toen niet eens bestond, waar dat over werd gezegd.

Maar misschien ondertussen ook wel van andere, die heb ik dan niet meegekregen :)