Western ranch/manege opstarten in Twente

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

Western ranch/manege opstarten in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:57

Hoi iedereen,

Twijfelde even of ik dit bij VMR of bij ED moest neerzetten, maar here we go:

Stel: ik wil een western ranch/manege opzetten ergens in Twente. Waar begin ik? Hoe pak ik het aan?

Ga er maar van uit dat ik 0 ervaring heb. Ik weet niets. Dus vertel me alles.

Hoe kom ik hier zo bij? Ik ben al jaren dol op Western (rijden, maar ook de hele lifestyle) en eigenlijk ben ik nu op een punt in mijn leven dat ik denk: why the piep haal ik western niet naar mij?

Ik ga elk jaar op vakantie naar gebieden waar je geweldig mooi buiten kunt rijden, western style, maar ik wil meer. Ik wil het leven, ik wil cutting, roping, cow handling, rodeo - ik wil ranching!

Maar ja, we leven niet in Amerika of Canada waar we hectometers en hectometers vrij uitzicht hebben, en emigreren zit er helaas niet in voor mij - dus van het echte ranching komt weinig terecht.

Maar dat betekent niet dat we het hier niet kunnen creëeren. In de buurt van Twente zit nergens een dergelijk concept, laat staan een manege waar je western lessen kunt nemen. En er is wel behoefte aan, merk ik.

Dus, brand los, hoe start je een "ranch" vanaf scratch? Ik zoek echt handige tips van mensen die zelf een manege of ander paardenbedrijf hebben opgezet vanaf niets. Die ook bedachten: ik wil eigenlijk wat met paarden doen en ervoor gingen. Niet mensen die al in de paardenwereld zaten en een bedrijf hebben overgenomen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Liefs
Laatst bijgewerkt door Sychess op 28-02-25 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re: Western ranch/manege opstarten in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:03

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:05

Ibbel schreef:
In Twente (Hengelo)
https://www.magnoliaranch.nl/

Eat your heart out, je hoeft het niet meer zelf uit te vinden, het is er al...

Dat is Hengelo Gelderland. Achterhoek dus. :)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 18:12

Ibbel schreef:
In Twente (Hengelo)
https://www.magnoliaranch.nl/

Eat your heart out, je hoeft het niet meer zelf uit te vinden, het is er al...

Hoi,

Die ken ik wel, en geen Twente inderdaad helaas, maar in Hengelo Gelderland. Is alsnog op 45 minuten rijden (then again, als we het vergelijken met Amerika: waar hebben we het over, 45 minuutjes?)

Maar ik vind het persoonlijk te ver om elke weer 45 minuten heen en 45 minuten terug te rijden voor een uurtje western les.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:24

Ah ja, ik begon zelf ook al te twijfelen of het niet dat andere Hengelo was.

TJa, als je zelf wat wilt starten, hoeveel miljoen heb je op de bank staan/hoeveel kan je lenen?
Hoeveel ervaring heb je met bedrijfsvoering (in welke vorm dan ook)?
Want zonder geld en ervaring met een bedrijf runnen zou ik het je echt met klem afraden.
Met geld ook trouwens. Het gezegde is niet voor niets: "Hoe krijg je een miljoen bij elkaar in de paardenwereld? Door met 10 miljoen te beginnen..." En dan is een niche-markt als Western nog extra moeilijk.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 18:27

Ibbel schreef:
Ah ja, ik begon zelf ook al te twijfelen of het niet dat andere Hengelo was.

TJa, als je zelf wat wilt starten, hoeveel miljoen heb je op de bank staan/hoeveel kan je lenen?
Hoeveel ervaring heb je met bedrijfsvoering (in welke vorm dan ook)?
Want zonder geld en ervaring met een bedrijf runnen zou ik het je echt met klem afraden.
Met geld ook trouwens. Het gezegde is niet voor niets: "Hoe krijg je een miljoen bij elkaar in de paardenwereld? Door met 10 miljoen te beginnen..." En dan is een niche-markt als Western nog extra moeilijk.

Ik vraag ook om tips en ervaringen, niet om redenen om het niet te doen :)

Ik heb ervaring met bedrijfsvoering. Maar zoals ik al aangaf: ga er maar van uit dat ik niks weet, geen ervaring heb. Wat zijn dan goede tips om te starten, misschien dingen die je zelf hebt geleerd uit ervaring, hoe zou je het zelf anders doen als je het nog eens opnieuw kon doen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:32

Ik kan het alleen maar nog een keer zeggen: voldoende startkapitaal. Daar moet je mee beginnen. Anders red je het gewoon niet.

En dan echt voldoende. Zorg voor een eigen locatie, geen (onder-)huur. Met veel grond, dus >5 ha weidegrond (los van de bebouwde kavel). Op 5 ha kan je dan alsnog 'maar' ongeveer 20 paarden kwijt. Dan praat je, ook in Twente, over 3 miljoen minimaal. En wil je naar 10 of meer ha, wat voor een gezond paardhouden met meer paarden nodig is, dan mag je er nog minimaal een half miljoen bij optellen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 18:37

Ibbel schreef:
Ik kan het alleen maar nog een keer zeggen: voldoende startkapitaal. Daar moet je mee beginnen. Anders red je het gewoon niet.

En dan echt voldoende. Zorg voor een eigen locatie, geen (onder-)huur. Met veel grond, dus >5 ha weidegrond (los van de bebouwde kavel). Op 5 ha kan je dan alsnog 'maar' ongeveer 20 paarden kwijt. Dan praat je, ook in Twente, over 3 miljoen minimaal. En wil je naar 10 of meer ha, wat voor een gezond paardhouden met meer paarden nodig is, dan mag je er nog minimaal een half miljoen bij optellen.

Mhm locatie met voldoende ruimte is sowieso een ding in Nederland.

Maar dat terzijde: hoe zou je het aanpakken qua inrichting van het perceel? Voorzieningen? Aanbod? Clinics? Paarden aankopen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:50

Inrichting is heel persoonlijk.

Praktisch gezien: zorg voor korte lijnen tussen stallen en mesthoop, richt in voor mechanisch uitmesten, zorg voor brede doorgangen en ruime bochten voor zware loonwerkermachines, laat een bron boren zodat je je weides kunt beregenen, goede binnen- en buitenbak met reining bodem, longeerton(nen) en overdekte stapmolen, goede parkeergelegenheid, inclusief goede trailerparkeergelegenheid.

Overdekte stalling voor je eigen tractor, bakvlakker, minishovel en dergelijke zooi, liever lang en ondiep zodat alles naast elkaar staat dan iets van 12 bij 8 waarbij je eerst apparatuur er uit moet rijden voor je bij het ding bent wat je nodig hebt.

Paarden: tja, dat kun je ook zo gek maken als je wilt. Specifiek Westernrassen kosten een vermogen, dus mogen het ook 'gewone' paarden zijn? Kan je ze zelf omscholen naar Western in dat laatste geval?

Ik zou daarnaast ook voor 50/50 pension en manege gaan, of misschien zelfs 1/3 manege, 2/3 pension. En ik denk dat je pas een beetje boterham hebt met 50-60 paarden, maar dan heb je te weinig uren in een dag om dat in je eentje te doen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:52

Het klinkt heel simpel 'waarom haal ik western niet naar mij', maar dat is nogal iets waar je aan begint.

Ik denk dat je begint met een startkapitaal, een stuk grond en een plan. Wat voor type ranch wil je starten? Een traditionele ranch met vee, een guest ranch waar mensen op vakantie gaan of meer een western manege? Hoe zorg je voor voldoende inkomsten?

In Nederland horen daar uiteraard ook de nodige vergunningen bij. Ga je het allemaal zelf draaien of neem je mensen in dienst?

Verder ben ik in Canada geweest op ranches en het werken met de koeien is heel gaaf. Maar check ook hoe de wet/regelgeving in Nederland is. Want volgens mij mag hier niet alles wat daar wel mag, mbt roping etc.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:53

En je wil een binnenbak zodat je met al het Nederlandse weer gewoon door kan gaan.
Maar wil je ook de koeien? Dan heb je weer een andere bedrijfsvoering erbij

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:54

Mijn schoon-opa heeft in Pennsylvania jarenlang een eigen ranch gehad, denk aan +20 paarden, paar honderd koeien en een aantal stablehands oftewel stalknecht. Wat hij, en mijn man me erover vertelde was dat het voornamelijk erg hard werken is voor weinig, maar als het echt een passie vanuit het hart is, dat het het dan wel waard was.
Hij had volgens mij in totaal iets van 40 hectare. Hij heeft uiteindelijk alle koeien verkocht, en alleen paarden gehouden en toen het laatste paard overleed de hele ranch verkocht en naar florida getrokken.

Nu is dit inderdaad amerika, en is het, eerlijk is eerlijk, veel makkelijker om in amerika zoiets te beginnen dan in ons druk bevolkte landje, maar zelf voor hem was zoiets een hele onderneming en bracht het eigenlijk nauwelijks wat op.

Zoals vele voor mij, zorg dat je genoeg geld hebt, en talent! En nog belangrijker een talentvol paard. Western is een echte niche en vooral een ons-kent-ons, nog erger dan andere tacten van de sport heb ik het idee. Zo kennen vrienden van mij is west Virginia, mijn trainster die hier in limburg een bedrijf heeft.

Als je serieus bent in iets voor jezelf te beginnen zou ik als ik jouw was eerst beginnen met een goed, zie: uitzonderlijk, paard, en een goede trainer, en maak eerst eens naam voor jezelf in de sport. Maakt het allemaal net wat makkelijker en fijner. Dan kun je je geld gaan uitgeven aan grond.

Daarnaast is er zoveel geld dat rondgaat in de westernsport, bij de serieuze mensen, dat ze liever een uur rijden voor iemand met wen reputatie, dan bij een onbekend iemand op de hoek gaan. Hou daar dus rekening mee!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:00

The Cowgirls hebben een aantal jaren geleden geprobeerd het western daar te promoten door er leuke dagen te organiseren. Mijn paard stond er destijds, en ik vond het als recreant erg leuk. Twente is vrij traditioneel, en het is niet gelukt er op langere termijn wat van de grond te krijgen. Als je zoiets wilt opzetten dan vooral voor jezelf doen; ik vrees dat het een vrij moeizame weg is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:02

Bedrijfsplan, kosten/baten analyse, vergunningen, financiering, locatie. En dan inderdaad de inrichting van het terrein. Personeel. Geschikte paarden (via fokker wellicht). Zeker als je ook koeien wilt gaan houden komt er best wat bij kijken wat vergunningen en administratie betreft. Goed contact met de gemeente is een must. Kijk naar het bestemmingsplan van je locatie, wellicht moet dat wijzigen van agrarisch naar recreatie. Omwonenden voor je winnen, als iemand bezwaar maakt ben je lang bezig.
Goed marketingplan is ook belangrijk.

Ik denk dat je er goed aan doet een goede adviseur in de arm te nemen die je plannen zakelijk kan bekijken.

Op zich denk ik dat er wel markt voor is. Er zijn niet veel westernmanege's. Veel succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:21

Joh, TS, echt, het heel simpel: PB Ruitje, maak een afspraak voor koffie en dan weet je daarna wat het is om een paardentoko te runnen, inkl de kosten en bijkomende zaken.

Of je er daarna nog zin hebt, is een ander verhaal, maar dan weet je wel uit eerste hand wat er op je af komt.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:15

Ik zou beginnen met een marktonderzoek. Als er geen markt voor is dan is dat je uitgangspunt om verder mee aan de slag te gaan als je dat wilt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 06:49

Cutting, roping en cow onderdelen zijn verboden in NL dus zou daar als ik jou was mijn energie en geld dan ook niet aan besteden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 06:57

Cow onderdelen zijn in NL verboden. Roping al helemaal uit den boze. Mits je een plastic koe gebruikt

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 07:20

Popstra schreef:
Cow onderdelen zijn in NL verboden. Roping al helemaal uit den boze. Mits je een plastic koe gebruikt

Al is roping nog altijd niet zo extreem als bull doggin, maar dat is volgens mij nooit in Nederland echt aan de man gekomen.:Y)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 08:31

ikke schreef:
Joh, TS, echt, het heel simpel: PB Ruitje, maak een afspraak voor koffie en dan weet je daarna wat het is om een paardentoko te runnen, inkl de kosten en bijkomende zaken.

Of je er daarna nog zin hebt, is een ander verhaal, maar dan weet je wel uit eerste hand wat er op je af komt.

Idd ga ik gesprek met ondernemers die daarvoor open staan. Een andere optie is lid worden van de FNRS, zij kunnen je op veel gebieden adviseren; bv met een kostprijs berekening, maar ook met bijeenkomsten en webinars mbt bedrijfsvoering. Ook voor startende bedrijven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 08:52

Wil je nog wel in Nederland zoiets beginnen met al die onzinnige stikstofregeltjes?

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:42

Zoals in de op staat, ga er vanuit dat ik 0 ervaring heb en niets weet, is de eerste stap zorgen dat je wel kennis, ervaring en inzicht krijgt.

Ga kijken bij bedrijven die voldoen aan jouw ideaal beeld (in Nederland).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:03

Begin inderdaad met een marktonderzoek, kijk of er vraag is naar wat jij wilt aanbieden.

Dan de meeste paardenbedrijven richten zich op 3 pijlers/ takken..kijk dus welke je wilt dat dit worden. Bijvoorbeeld: pensionstalling, buitenritten aanbieden, paarden trainen voor anderen. Of Handel, manege, hengstenhouderij etc.

Dan kijken hoe je het kunt realiseren, kun je een goede plek kopen of huren? En hoe werkt dat financieel..wat zijn de tarieven die je moet gaan hanteren om het bedrijf rendabel te maken?
Houdt daarbij ook rekening met het aantal paarden, de maandelijkse kosten voor die paarden..incl alles wat ze nodig hebben, instructeur en eventueel ander personeel etc.

Ga praten met andere eigenaren van paardenbedrijven, kijk hoe zij het hebben geregeld en waar zij allemaal tegenaan lopen.

Als je dan nog steeds heel hard wilt werken en heel weinig wilt verdienen, dan wens ik je heel veel succes in de paardenwereld. :D (geintje hoor, maar wel met een kern van waarheid, het wordt vaak onderschat)

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:22

Popstra schreef:
Cutting, roping en cow onderdelen zijn verboden in NL dus zou daar als ik jou was mijn energie en geld dan ook niet aan besteden.

Sinds wanneer is cutting verboden in Nederland? De ncha nl heeft dit jaar iig nog 2 wedstrijden in Nederland op de planning en ook zijn er in Nederland nog wel wat cattle en teampenning wedstrijden te vinden. Het is niet veel meer maar het kan nog wel.
Verder zijn er volgensmij ook veel recreatieve (western) ruiters die graag een keer een clinic met koeien volgen. Of dat voldoende is om geld mee te verdienen weet ik niet

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:08

Flip schreef:
Popstra schreef:

Sinds wanneer is cutting verboden in Nederland? De ncha nl heeft dit jaar iig nog 2 wedstrijden in Nederland op de planning en ook zijn er in Nederland nog wel wat cattle en teampenning wedstrijden te vinden. Het is niet veel meer maar het kan nog wel.
Verder zijn er volgensmij ook veel recreatieve (western) ruiters die graag een keer een clinic met koeien volgen. Of dat voldoende is om geld mee te verdienen weet ik niet

Dit vroeg ik mij ook al af.

Los daarvan, ik zeg het nog eens, en het valt me op hoe weinig andere bokkers het hier over hebben, maar hoeveel ervaring en talent heb jij met paarden?