Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:In Twente (Hengelo)
https://www.magnoliaranch.nl/
Eat your heart out, je hoeft het niet meer zelf uit te vinden, het is er al...
Ibbel schreef:In Twente (Hengelo)
https://www.magnoliaranch.nl/
Eat your heart out, je hoeft het niet meer zelf uit te vinden, het is er al...
Ibbel schreef:Ah ja, ik begon zelf ook al te twijfelen of het niet dat andere Hengelo was.
TJa, als je zelf wat wilt starten, hoeveel miljoen heb je op de bank staan/hoeveel kan je lenen?
Hoeveel ervaring heb je met bedrijfsvoering (in welke vorm dan ook)?
Want zonder geld en ervaring met een bedrijf runnen zou ik het je echt met klem afraden.
Met geld ook trouwens. Het gezegde is niet voor niets: "Hoe krijg je een miljoen bij elkaar in de paardenwereld? Door met 10 miljoen te beginnen..." En dan is een niche-markt als Western nog extra moeilijk.
Ibbel schreef:Ik kan het alleen maar nog een keer zeggen: voldoende startkapitaal. Daar moet je mee beginnen. Anders red je het gewoon niet.
En dan echt voldoende. Zorg voor een eigen locatie, geen (onder-)huur. Met veel grond, dus >5 ha weidegrond (los van de bebouwde kavel). Op 5 ha kan je dan alsnog 'maar' ongeveer 20 paarden kwijt. Dan praat je, ook in Twente, over 3 miljoen minimaal. En wil je naar 10 of meer ha, wat voor een gezond paardhouden met meer paarden nodig is, dan mag je er nog minimaal een half miljoen bij optellen.
ikke schreef:Joh, TS, echt, het heel simpel: PB Ruitje, maak een afspraak voor koffie en dan weet je daarna wat het is om een paardentoko te runnen, inkl de kosten en bijkomende zaken.
Of je er daarna nog zin hebt, is een ander verhaal, maar dan weet je wel uit eerste hand wat er op je af komt.
Popstra schreef:Cutting, roping en cow onderdelen zijn verboden in NL dus zou daar als ik jou was mijn energie en geld dan ook niet aan besteden.
Flip schreef:Popstra schreef:Cutting, roping en cow onderdelen zijn verboden in NL dus zou daar als ik jou was mijn energie en geld dan ook niet aan besteden.
Sinds wanneer is cutting verboden in Nederland? De ncha nl heeft dit jaar iig nog 2 wedstrijden in Nederland op de planning en ook zijn er in Nederland nog wel wat cattle en teampenning wedstrijden te vinden. Het is niet veel meer maar het kan nog wel.
Verder zijn er volgensmij ook veel recreatieve (western) ruiters die graag een keer een clinic met koeien volgen. Of dat voldoende is om geld mee te verdienen weet ik niet