Wat is het beste voor mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angellover60

Wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 13:14

Hoi hoi,
Ik zit echt even met mijn handen in mijn haar, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb sinds een halfjaar mijn eigen paard gekregen. Ze staat aan huis, super fijn. De afspraak was dat er met een maand tijd een ander paard bij zou komen. Ik vond dit al erg lastig omdat ik vind dat paarden absoluut niet alleen moeten en kunnen staan. Maar goed, als het echt een maandje zou duren vond ik het goed, dus mijn paard is er gekomen. Nu zijn we inmiddels 4 maanden verder en is er nog steeds geen ander paard. Ik ben klaar met wachten en heb gezegd als er nu geen ander paard komt verhuis ik mijn paard zo snel mogelijk, omdat ik gewoon het beste voor mijn beestje wil. Ik ben nu dus actief aan het zoeken naar een nieuw plekje, en nu word mij net verteld dat ik mijn pony niet mag verhuizen door degene van wie ik mijn paard heb gekregen. Wat doe ik nu? Ik ben echt al de hele ochtend aan het huilen omdat ik gewoon het beste voor mijn beestje wil. Ik merk gewoon echt dat ze het sociale contact met soortgenoten mist, wat natuurlijk volkomen logisch is. Maar ze is wel gewoon echt mijn eigen paard, ik heb haar paspoort, verzorg haar dagelijks, betaal het voer, smid, dierenartskosten etc. Ik heb haar alleen niet zelf gekocht omdat ze een geschenk was.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik wil haar gewoon naar een andere plek verhuizen, maar ik weet nu gewoon echt niet hoe ik het allemaal moet doen.

Anomien

Re: Wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:20

Als je kunt bewijzen dat het dier geschonken is, is het dier van jou en mag je hem verhuizen.
De vorige eigenaar heeft er niets meer over te zeggen.

Van wat/wie moet het afhangen dat je er wel/niet een tweede komt? Of ben je minderjarig en afhankelijk van je ouders?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:23

Wilde je er een eigen paardje bij of zou er een pensionklant komen?
Wel of niet verhuizen is natuurlijk aan jou.
Bedoelt de vorige eigenaar niet dat je haar niet mag verkopen/weggeven?
Dat zou ik nog kunnen begrijpen :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:31

Weet je waarom er nog geen ander bij is? Kunnen ze niemand vinden die er bij wil komen, of moet daarvoor een paard / pony gekocht worden?
Met name met dat laatste zou je misschien zelf kunnen helpen met zoeken van een eenvoudige shet er bijvoorbeeld bij...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:41

@angellover60: als je werkelijk 18 bent en niet onder curatele staat oid dan heb alleen jij zeggenschap over je eigen paard MITS je niets hebt ondertekend dat je paard niet verhuisd zou mogen worden.
Aan de andere kant zou je er ook een shetlander bij kunnen nemen ;) al heb ik geen idee wat thuis meer 'gedoe' zal opleveren ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:00

Staat je paard nog bij de oude eigenaren aan huis soms ?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:12

Is het paard van jou, echt van jou? Ben jij de eigenaar, of heb je het dier in bruikleen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:14

Hij is haar geschonken zegt ze. Ze heeft er dus niet voor betaald. Het woord bruikleen is niet gevallen maar op zich zou dat nog kunnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:19

Ingewikkelde eigendomsconstructie waardoor je het paard niet mag verplaatsen? Een simpel Shetje kost heel weinig, en zelfs een geit kan als gezelschap dienen maar i.v.m. problemen met dierziektes denk ik dat een ponietje verstandiger is.

Daybyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:24

Zou wat extra informatie geven. Zoals boven ook wordt gevraagd. Als je hem echt hebt gekregen bepaal jij, betaal jij dan de stalling?
Direct antwoord op de titel vraag is inderdaad niet alleen staan, dus hoe je dat behaald aan huis of een andere stal is afhankelijk van de gehele situatie

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:24

of was daar blijven staan onderdeel van de voorwaarden voor schenking?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:36

Paspoort is geen eigendomsbewijs. Heb je op papier staan dat het jouw paard is?

Als nee dan dat sowieso regelen al is het maar om gedoe bij medische behandelingen (wie mag beslissen??) te voorkomen...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:48

anjali schreef:
Ingewikkelde eigendomsconstructie waardoor je het paard niet mag verplaatsen? Een simpel Shetje kost heel weinig, en zelfs een geit kan als gezelschap dienen maar i.v.m. problemen met dierziektes denk ik dat een ponietje verstandiger is.

Een geit is niet voldoende gezelschap voor een paard.
Geiten kunnen bij paarden maar dan moet zowel paard als geit een eigen soortgenoot hebben.
Dus 2 geiten en 2 paarden (ponies).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:58

Het verhaal mist wat belangrijke informatie.

Tevens zeg je ook ene keer paard en andere keer pony. Is het dus een paard of een pony?

Waar staat die aan huis? Bij u of bij de "schenker"?
Wie is die schenker? Familie, vriend?
Is er een contract opgesteld?

Is er ruimte aan huis voor eventueel een shetlandpony erbij? En past dit financieel?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:03

Het ligt aan de voorwaarden waaronder je het paard hebt 'gekregen'. Is er ergens iets op papier gezet dat het dier van jou is?
Of is het een verzorgpaard wat je hebt 'gekregen' van de eigenaren en staat het paard nog bij hun 'aan huis'?

Een paard moet inderdaad niet alleen blijven, en als je het kunt betalen is evt. een shet erbij mogelijk. De kosten van de verzorging komen er dan wel bij want ook een shet heeft onderhoud nodig. Je zult in elk geval met de mensen van wie je je pony hebt gekregen het gesprek moeten aangaan en zeggen dat je het onacceptabel vindt dat ondanks beloftes je pony na 4 maanden nog steeds alleen staat.

Je zult wel steviger in je schoenen moeten gaan staan, want de frustraties zijn begrijpelijk, maar het helpt niet. Pension is wel een stukje duurder dan 'aan huis' over het algemeen. Is zelf actief op zoek gaan naar iemand met een pony die erbij kan komen, en dan uiteraard in overleg met de mensen waar je pony nu staat een optie?

angellover60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 16:13

angellover60 schreef:
Hoi hoi,
Ik zit echt even met mijn handen in mijn haar, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb sinds een halfjaar mijn eigen paard gekregen. Ze staat aan huis, super fijn. De afspraak was dat er met een maand tijd een ander paard bij zou komen. Ik vond dit al erg lastig omdat ik vind dat paarden absoluut niet alleen moeten en kunnen staan. Maar goed, als het echt een maandje zou duren vond ik het goed, dus mijn paard is er gekomen. Nu zijn we inmiddels 4 maanden verder en is er nog steeds geen ander paard. Ik ben klaar met wachten en heb gezegd als er nu geen ander paard komt verhuis ik mijn paard zo snel mogelijk, omdat ik gewoon het beste voor mijn beestje wil. Ik ben nu dus actief aan het zoeken naar een nieuw plekje, en nu word mij net verteld dat ik mijn paard niet mag verhuizen door degene van wie ik mijn paard heb gekregen. Wat doe ik nu? Ik ben echt al de hele ochtend aan het huilen omdat ik gewoon het beste voor mijn beestje wil. Ik merk gewoon echt dat ze het sociale contact met soortgenoten mist, wat natuurlijk volkomen logisch is. Maar ze is wel gewoon echt mijn eigen paard, ik heb haar paspoort, verzorg haar dagelijks, betaal het voer, smid, dierenartskosten etc. Ik heb haar alleen niet zelf gekocht omdat ze een geschenk was.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik wil haar gewoon naar een andere plek verhuizen, maar ik weet nu gewoon echt niet hoe ik het allemaal moet doen.

Update: Ik weet dat ik sommige belangrijke informatie niet heb gedeeld, dit i.v.m. privacy. Het is mijn paard, staat bij mij thuis, is niet in bruikleen. Ze is aan mij geschonken. Stuur me dus even een prive bericht voor meer informatie.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:18

Dan zul je met je ouders/verzorgers/waar je woont toch het gesprek moeten aangaan om het op te lossen. Probeer toch een oplossing te vinden; ofwel zelf actief iemand erbij zoeken, of een shetje erbij. Blijkbaar hebben je ouders/verzorgers/waar je woont geen zin in extra kosten. Dan zul je zelf wat moeten doen of organiseren.
Een paard hoort niet alleen, maar met minimaal 1 soortgenoot. Dat is gewoon een feit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:21

Wat houdt jou dan tegen in het zoeken en vinden van een maatje erbij?

Daybyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:42

RianneH schreef:
Wat houdt jou dan tegen in het zoeken en vinden van een maatje erbij?

! De schenker heeft er nu dan toch niks meer over te zeggen?
Ik snap het niet zo goed…

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:46

Eigenlijk heb je 4 opties ongeacht wat er allemaal mist uit het verhaal

Het paard verkopen
Het paard teruggeven
Het paard verhuizen
Een maatje kopen

Als de oude eigenaar/gever niet wilt dat je het paard verplaatst en er kan geen maatje bij dan is het het eerlijkste voor het paard om de gever mede te delen dat ze het paard mogen ophalen of hij wordt verkocht.

Ik snap dat dat niet de gewenste keuze is. Dan blijft er nog over om zelf een maatje te zoeken en tegen de wensen van (je ouders?) iemand in te gaan. Of het paard te verplaatsen en een ruzie te hebben met de gever

Het is aan jou om te kiezen welke optie je het meest acceptabel vindt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:46

Als die bij jou thuis staat dan kun je ook zoeken naar iemand die zijn paard\pony erbij wil zetten in betaald pension! Dat is een win\win situatie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:14

Je kunt een advertentie plaatsen voor een pensionplek bij jou thuis.

Waarom doe je dat niet?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:21

Ik heb pb gehad.
Maar ik vind het niet duidelijk geschonken.
Dus niet haar eigendom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:28

Anomien schreef:
Ik heb pb gehad.
Dus niet haar eigendom.

Dan houdt het op natuurlijk.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:29

Anomien schreef:
Ik heb pb gehad.
Dus niet haar eigendom.

Ts zou je hier over willen uitbreiden?