
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ajesca123 schreef:Hier helaas hetzelfde verhaal. Wij nemen dit nu ook mee in onze overweging of we hem laten repareren. Staat namelijk momenteel in de garage met motorproblemen.
Was echt niet goedkoop in aanschaf maar doordat we verwachten dat er een hoop te koop gaan komen zijn we bang dat hij in waarde zal dalen waardoor het de vraag is of we deze kosten nog gaan maken.
meggiemeg schreef:Heb het ook gehoord, hoorde van vrienden dat zijn hem een bepaalde periode in het jaar schorsen als ze hem lang niet gebruiken, andere vrienden doen dat met de camper ook. Je betaald wel wat kosten voor het schorsen maar dat scheelt altijd nog met de wegenbelasting dan door laten lopen.
joyce83 schreef:Dat is wel heel zonde voor veel mensen qua kosten.
Voor diegene die er zo nog een auto naast rijden is het een optie om dan de gewone auto weg te doen en vrachtwagentje gebruiken voor woon/werk verkeer? Zal niet in alle gevallen op gaan maar dan bespaar je wel de wegenbelasting en verzekering van de andere auto die dan weg kan.
Ik rij wel eens achter een vrachtwagentje namelijk als ik naar het werk ga en vermoed dat die hem ook als woon/werk auto gebruikt.
Maar dan zit je natuurlijk ook weer te kijken als je dan toch om gaat naar trailer hoeveel je meer moet gaan betalen als er dan ook een andere auto nodig is.
ajesca123 schreef:Dat is bij ons ook we gebruiken hem zeker 4 x in de week jaarrond.
Vaak kleine stukken zoals naar de rijhal of hoefsmid en dierenarts. En we halen wekelijks ons hooi etc ermee
joyce83 schreef:Dat is wel heel zonde voor veel mensen qua kosten.
Voor diegene die er zo nog een auto naast rijden is het een optie om dan de gewone auto weg te doen en vrachtwagentje gebruiken voor woon/werk verkeer? Zal niet in alle gevallen op gaan maar dan bespaar je wel de wegenbelasting en verzekering van de andere auto die dan weg kan.
Ik rij wel eens achter een vrachtwagentje namelijk als ik naar het werk ga en vermoed dat die hem ook als woon/werk auto gebruikt.
Maar dan zit je natuurlijk ook weer te kijken als je dan toch om gaat naar trailer hoeveel je meer moet gaan betalen als er dan ook een andere auto nodig is.
_Seven_ schreef:Ik wil hem dan om laten keuren naar een c1, dat rijbewijs heb ik al dus dat is het probleem niet. Ik weet alleen niet of het klopt wat ik heb uitgezocht qua bedragen mrb, want ik vind het verschil schokkend groot, en dan weet ik verder niet hoe dit omkeuren het handigste aan te pakken.
_Seven_ schreef:Ik kom uit op ong 1000 vs nog geen 100 per kwartaal, dat vind ik wel de moeite waard om dit te gaan uitzoeken. Hoe ingewikkeld dit is weet ik nog niet. Wel moet je wagen natuurlijk geschikt zijn voor een hogere maximum massa.
_Seven_ schreef:In dit topic is al een tijdje niet meer gereageerd, maar ik ben wegens de afschaf van het kwarttarief voor paardenwagens ook opzoek naar oplossingen voor dit toch wel probleem. Nu heb ik een tijdje op de site van de belastingdienst zitten kijken naar de tarieven voor verschillende voertuigen en nu verbaasde het mij dat ik voor mijn wagen als bedrijfswagen particulier in het volledige tarief ongeveer 10x meer wegenbelasting betaal dan voor hetzelfde voertuig als ik het vrachtwagen noem.
Zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben en mij kunnen vertellen of dit klopt?
Ook ben ik mij om bovenstaande rede aan het orienteren om de wagen om te laten keuren van bedrijfswagen naar vrachtwagen, zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben?
ikke schreef:Het viel mij op dat op de Equitana ook alle 2-paards-wagens in een optie boven 3500kg werden aangeboden.
ajesca123 schreef:Onze wagen kan technisch omgekeurd worden naar vrachtwagen tot 5000 kilo geloof ik.
Helaas staat hij nu inmiddels weer thuis met een vastgelopen motor![]()
Echt ontzettend balen want is zon enorm fijne wagen.
Zelf kunnen we dit niet oplossen en alles bij elkaar opgeteld als we het moeten laten doen en met het oog op de verhoogde wegenbelasting, hebben we helaas besloten dat hij eruit gaat.
Als de wegenbelasting niet omhoog zou gaan dan lieten we hem nog wel maken want voor mij echt het ideale wagentje
_Seven_ schreef:Ik heb de belastingdienst gebeld met de vraag hoe zeker het is dat het kwarttarief gaat verdwijnen, zij wisten mij te vertellen dat zij dit pas in oktober/november van de regering gaan horen of dit afgeschaft gaat worden of niet.
Verder had ik een mercedes sprinter met home made bak voor paarden vervoer. Deze was via de RDW etc omgekeurd naar mtm van 5500kg. Dit wagentje is helaas kapot gegaan. De bak van de oude wagen is nu overgezet naar een nieuwe mercedes sprinter, ik loop alleen een beetje vast in het laten verhogen van de mtm op het gebied van snelheidsbegrenzers etc. Onze oude wagen had geen begrenzer en is destijds wel gewoon bij de RDW goedgekeurd. Ik snap daarom niet zo goed waarom de nieuwe dan ineens een snelheidsbegrenzer ingebouwd zou moeten krijgen. Uit alle regelgeving die ik hierover kan vinden blijkt dat die oude ook al begrensd had moeten zijn.
Ik had gedacht dit even te regelen omdat het tenslotte om een al eerder goedegekeurde bak gaat op een practisch hetzelfde chassis, maar ik loop tegen de regelgeving aan. Iedereen heeft ervaring met het terugkeuren naar mtm van 3.500kg, maar het verhogen ervan lijkt toch wat ingewikkelder te zijn.